2023-11-22, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag redigerade mitt förra inlägg och infogade en länk till Vetlandaposten där överklagan tas upp.

Advokat Clea Sangborn menar för det första att hennes klient inte orsakade Toves död. Hon påpekar åter igen att hovrätten inte kunde utesluta att dödsorsaken påverkats av inandning av maginnehåll och att Johanna Jansson bara höll ett grepp kring Toves hals som var kortvarigt.
När hon släppte var Tove vid liv, uppgav hon, och Clea Sangborn påpekar att detta har inte hovrätten motbevisat. Hon menar även att när greppet släpptes hade inte längre Johanna Jansson kontroll över händelseutvecklingen och kunde inte bedöma att det fanns en risk att Tove skulle dö.

Källa VP

En skillnad mot fallet Jeanette är väl att rättsläkaren menade där att hon hade en hög dos av medicin i kroppen vilket kan ha påverkat utgången. I Toves fall är det väl våldet mot halsen som orsakat både kvävning och eventuell aspiration. Så oavsett har Johanna orsakat Toves död. Det är så jag ser på det.

Så här sa Sven-Erik Alhem till Vetlandaposten den 13 oktober.

' [i]Fokus har legat på hur länge strypgreppet på brottsoffret, 21-åriga Tove, varade och vad som var den exakta dödsorsaken. Den aspekten har fått överdriven betydelse, tror Alhem.
– Tar man strypgrepp får man vara införstådd med att det kan skapa enorm skada och också ond bråd död. Allt kan inträffa med ett sådant vårdslöst, mördande grepp.

Mumsbulle lade precis upp dokumentet med överklagan i ett inlägg.

Ja, tack!

Clea menar väl också att Johanna inte skulle kunna förutse att Tove skulle dö...hur man nu kan tro att det inte skulle kunna hända.

Ja, Clea får stor uppmärksammhet i det här fallet.

Vet inte om hon jobbar lika frenetiskt annars också, men jag är ganska säker på att hon ffår draghjälp från sin firma. Det är rena rama reklamen för deras firma ju.
Citera
2023-11-22, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, tack!

Clea menar väl också att Johanna inte skulle kunna förutse att Tove skulle dö...hur man nu kan tro att det inte skulle kunna hända.

Vet inte om hon jobbar lika frenetiskt annars också, men jag är ganska säker på att hon ffår draghjälp från sin firma. Det är rena rama reklamen för deras firma ju.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/tove-domen-overklagas-till-hogsta-domstolen--xfbwjg

Citat:
Hävdar att dödsorsak och uppsåt är oklart
I överklagandet siktar Clea Sangborn in sig på dödsorsaken, precis som hon gjorde i både tingsrätten och hovrätten. Hon menar att 21-åringen haft kontroll över det inledande skedet då hon tog ett kort stryptag på Tove, men att hon därefter inte har haft kontroll över det fortsatta skedet och därför inte ska dömas för mord.

Att strypgreppet skulle orsaka inandning av magsäckinnehåll kunde 21-åringen inte förutse menar Sangborn och hävdar därför att 21-åringen inte kan hållas ansvarig för Toves död.

Det blir patetiskt och Clea borde få någon form att tillsägelse för att jamsa på detta vis.

Hennes snack i TR om att Johannas hjärna inte var fullt utvecklad och därför skulle vara en förmildrande omständighet??
Citera
2023-11-22, 13:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/tove-domen-overklagas-till-hogsta-domstolen--xfbwjg

Citat:
Hävdar att dödsorsak och uppsåt är oklart
I överklagandet siktar Clea Sangborn in sig på dödsorsaken, precis som hon gjorde i både tingsrätten och hovrätten. Hon menar att 21-åringen haft kontroll över det inledande skedet då hon tog ett kort stryptag på Tove, men att hon därefter inte har haft kontroll över det fortsatta skedet och därför inte ska dömas för mord.

Att strypgreppet skulle orsaka inandning av magsäckinnehåll kunde 21-åringen inte förutse menar Sangborn och hävdar därför att 21-åringen inte kan hållas ansvarig för Toves död.

Det blir patetiskt och Clea borde få någon form att tillsägelse för att jamsa på detta vis.

Hennes snack i TR om att Johannas hjärna inte var fullt utvecklad och därför skulle vara en förmildrande omständighet??

Ah, tack för påminnelsen. Minns nu lite mer...

" men att hon därefter inte har haft kontroll över det fortsatta skedet och därför inte ska dömas för mord."

Försvarare tar upp allt, precis allt de bara kan för att visa rimligt tvivel.

Minns du inte Stefan Ds försvar som hävdade att Stefan hade egna betalkort, han behövde inte ta Lenas (som fanns i mobilfodralet)...haha.

Jag tror (och hoppas) inte att HD anser att Johannas agerande före det som ledde till Toves död, ska anses som ett agerande som är en olyckshändelse.

Att ta ett strypgrepp och samtidigt sitta på någons bröstkorg efter en hård fällning... det kan inte anses som en olycka.

Så löst har inte Johanna hållit och så kort stund att det kan anses som ofarligt.

Inte ens ett barn tror det.
Citera
2023-11-22, 13:37
Avslutad
Citat:
Ja, tack!

Johanna har gått i svensk skola och där lär sig eleverna att det är farligt att strypa, eftersom man kan dö.

Johanna har arbetat på en skola och bör således vara väl införstådd i första hjälpen och att det aldrig är okej att slå någon

Rullman gjorde ett pissdåligt jobb och vad tingsrätten sysslade med, är sirgligt, var det försda dagen på jobbet? Bara lyssna på vad åklagaren påstår och inte väga in bevisning eller brist på bevis?

Rullman ville lämna med flaggan i topp, därför skulle det sett illa ut om han stått vid sitt ord inför hovrätten, eftersom han inte sett till att Maja fått en rättvis bedömning, utan hon straffades bara för att, annars gick inte bilden av kvällen ihop...en liten förlust för Rullman, desto större för en ung tjej som uppenbart inte haft uppsåt eller visat på någonting av det sjuka beteende och handlingar som Johanna bevisligen utsatt många fd vänner och pojkvänner för.
Citera
2023-11-22, 13:42
Avslutad
Citat:
Ah, tack för påminnelsen. Minns nu lite mer...

" men att hon därefter inte har haft kontroll över det fortsatta skedet och därför inte ska dömas för mord."

Försvarare tar upp allt, precis allt de bara kan för att visa rimligt tvivel.

Minns du inte Stefan Ds försvar som hävdade att Stefan hade egna betalkort, han behövde inte ta Lenas (som fanns i mobilfodralet)...haha.

Jag tror (och hoppas) inte att HD anser att Johannas agerande före det som ledde till Toves död, ska anses som ett agerande som är en olyckshändelse.

Att ta ett strypgrepp och samtidigt sitta på någons bröstkorg efter en hård fällning... det kan inte anses som en olycka.

Så löst har inte Johanna hållit och så kort stund att det kan anses som ofarligt.

Inte ens ett barn tror det.
Jodå, jag minns väldigt väl.

Clea vill veta EXAKT hur hårt och länge Johanna höll stryptaget...ja tillräckligt för att Tove skulle dö och lämna spår och avsaknad av spår, som visar att det varit ett mycket hårt tryck. Läggrr man därtill att Johanna håller ända tills Tove dödssnarkrosslar, med tingan ut, då är det oundvikligt, då är det försent, vilket framgår mer än tydligt.

Gränsen för rimligt tvivel bär ju drar innan det blir gränsdragnin vid ren dumhet..

Har du lästbexpressens direktlajv? Det är sanslöst hur respektlöst Clea gick loss och tilläts bete sig inne i rättssalen.
Citera
2023-11-22, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tack för länken! Intressant att läsa!

'Många känner sig kallade men få blir utvalda… Närmare bestämt ett par procent av de tusentals fall som varje år överklagas till Högsta domstolen. Men de fall som inte beviljas prövningstillstånd sållas inte bort av resursskäl utan för att de saknar prejudikatvärde.'

Den sk 'snippadomen' fick mycket uppmärksamhet i media och överklagades till HD. Men i det fallet ansåg HD att ett rättegångsfel begåtts och ärendet har därför skickats tillbaka till hovrätten för en ny prövning. Så ärendet i sig ansågs då inte prejudicerande. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/BWa047/snippadomen-tas-upp-igen-det-ar-viktigt
Jag förstår nu 'bombmattan' med alternativa brottsrubriceringar som åklagaren i Tovefallet lade till under förhandlingarna i hovrätten. För att gardera sig.

Oavsett var man anser om Clea som person och hennes sätt att uttala sig har hon gått 'all in' för sin klient. Här är en intervju med Clea om överklagan till HD. https://www.vetlandaposten.se/2023-11-16/advokaten-manga-skal-till-att-hd-ska-granska-tove-domen

Citat Clea Sangborn vill att Högsta domstolen tittar närmare på inte mindre är 46 punkter. Om fallet tas upp ska Johanna Jansson återkomma med bevisuppgifter.

Jag tror dock inte att fallet tas upp då både TR och HR ansåg att Johanna orsakade döden.
Om inte HD tar upp fallet är Johanna ute vid 30. Det är stor skillnad mot livstid med kanske 22-24 år inlåst. Vi får hoppas att hon kan hitta en strategi att hantera sina problem med tankar om hat och hämnd framöver.

46 punkter, jag det är väl AE 46 punkter då?

Ja, jag hoppas också på att Johanna kan få hjälp att hitta bättre stategier till sin känsla av att bli kränkt och kunna fokusera på annat sätt på väsentliga delar i ett liv.

Alla kan vi ibland känna oss kränkta, till och med vilja hämnas, eller hoppas på typ karma. Men man stanna rdär, och ibland känner man att ja, inte ens "det" önskar man någon. Man vill bara att den som gjort något fel, ska känna något, förstå. Men även om det inte går, så får man släppa det och gå vidare, även om tankarna ibland kan komma tillbaka.

Du minns kanske att jag berätta att jag hittat några filmer på YT där två psykopater fått hjälp att hantera sitt sätt att agera. Det som fokus låg på, vara att få psukopaten att förstå att de själva förlorade på sitt sätt att agera, och att i förlängningen blev det bättre och mindre friktion för dom själva.

Eftersom psykopater inte vägsleds av det som vi andra vägsleds av, ånger och skuldkänslor; kan man inte försöka få dom att förstå att det blir ett lidande för andra. Det bryr sig inte psykopaten om. De tänker bara på sina egna vinster.

Vet inte om kriminalvården jobbar på sådant sätt. Men det borde vara fokus på ehablitering av kriminellt sätt att se på tillvaron. Kan vara svårbhendlat tänker jag, med tanke på känslan av att vara styrande, ha kontroll över andra och samtidigt ständig känsla av ångest för att tappa kontrollen.
Citera
2023-11-22, 13:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Hm, nu har jag inte Cleas överklagande, vilket försvårar för mig att granska detaljerna i vad hon verkligen överklagar.

Och ja, man förstår varför åklagaren la till åtalspunkter till brottet mord, eftersom en domstol måste utgå från vad som är brottsligt i gärningsbeskriviningen och inte kan döma för annat än det (

Johanna överklagar väl inte pga av rättegångsfel, utan pga att HD bör pröva hur man ska se på dödsorsak kontra bidragande orsak till döden?

Och då nämns också fallet Jeanette, där man diskuterar övervåld kontra överdos som bidragande
( "Det är berättelsen om vad som påstås är brottsligt och eftersom varje mål är unikt kan den se ut på väldigt olika sätt. Men brottsplats och tidpunkt är vanligt förekommande ingredienser.

Gärningsbeskrivningen binder också domstolen och sätter gränser för vad som prövas. Den som är åtalad för mord kan inte dömas för låt oss säga stöld.
") dödsorsak.

Liksom riksåklagaren i Jeanette fallet nämnt Tove- fallet i sin överklagan.

I snippa- fallet, handlar det om att HD anser att gärningsbeskriviningen tillät även en annan lägre
" alternativ straffbestämmelse som täcktes av gärningsbeskrivningen, nämligen sexuellt övergrepp mot barn.". Det var alltså ett rättegångsfel.

Ett barns ord för snippa, skapade osäkerhet om vad detta ord betydde, och hovrätten frågade inte under rättegången trots osäkerhet, utan börjad slå i ordböcker i efterhand.

I den här situationen är vi inte nu i Tove- fallet.

Här säkrae åklagaren upp också med alternativ, och många rättsläkare, även det rättsliga rådet har fått granska material och fått ge sin syn på saken om vad som är den huvudsakliga dödsorsaken och bidragande orsak till döden.

Hovrätten har tagit ställning till att strypningen varit den huvudsakliga dödsorsaken men att bidragande orsak såsom aspiration inte går att utesluta.

hovrätten:

"Sammantaget gör hovrätten därför den bedömningen att det är bevisat att den
huvudsakliga dödsorsaken var kvävning till följd av manuell strypning, men att det
inte går att utesluta att andra faktorer så som tex. aspiration, kan ha bidragit till eller
påskyndat händelseförloppet."

Clea menar inte då att det är ett rättegångsfel begånget.

Hon hävdar att man inte kunnat avgöra hur länge stryptaget varat, och att Johanna inte kunde begripa att det skulle kunna kräkas och att tove skulle kunna dö??

Därmed handlar det istället om själv bedömningen av hur en rätt ska ställa sig till de olika begreppen, huvudsklig och bidragande dödsorsak?

Jag är osäker här...

Det finns en grundläggande och avgörande skillnad mellan Jeannette-fallet och Tove-fallet.

I Jeanette-fallet

1. Dödsorsak - våld mot huvudet - orsakat av gärningsmannen.
2. Bidragande dödsorsak - läkemedelsförgiftning - EJ orsakat av gärningsmannen

I Tove-fallet

1. Dödsorsak - våld mot halsen - orsakat av gärningsmannen.
2. Bidragande dödsorsak - aspiration - orsakat av gärningsmannen.

I Jeanettefallet finns alltså en eventuellt bidragande dödsorsak som INTE orsakats av gärningsmanne. SKulle denna bidragande dödsorsak kunna antas vara enda dödsorsak (vilket jag inte anser) så ska gärningsmannen frias från skuld till Jeanettes död.

I Tove-fallet har gärningsmannen orsakat även den bidragande dödsorsaken, och gärningsmannen är därför ansvarig för Toves död även om aspiration skulle kunna antas vara den enda dödsorsaken.

I det senare fallet, Tove-fallet, är det alltså inte någon fråga kring huruvida gärningsmannen har orsakat offrets död. Det är fastslaget att så är fallet. Även gärningsmannens egna rättsläkare säger detta. Den enda fråga som uppstår i Tove-fallet, i så fall, är huruvida gärningsmannen hade ett uppsåt eller inte. Och detta är också vad hovrätten säger - oavsett vad som orsakade Toves död, så var det Johannas gärning som resulterade i Toves död, och hovrätten för därefter en diskussion/argumentation om just uppsåtet, och konstaterar att Johanna måste ha haft minst ett likgiltighetsuppsåt.

Clea försöker i sin överklagan att sammankoppla Tove-fallet med Jeanette-fallet genom att fokusera på dödsorsaken, men hon har svårt att göra en saklig koppling mellan fallen och hennes överklagan blir subjektivt argumenterande där hon helt bortser ifrån det faktum att hovrätten har gått på Cleas linje och medgett att det finns en alternativ dödsorsak, men att den terminala dödsorsaken i detta fallet är egal, då Johanna oavsett terminal dödsorsak har orsakat Toves död, och det hela är då endast en fråga om uppsåt.

Vi får väl se om HD anser att det kan tillföra någonting rent prejudikatsmässigt att ta in även Tove-fallet i det prejudikat som Jeanette-domen är tänkt att utgöra, men även om de skulle göra det, så skulle det inte förändra domen mot Johanna, därom är jag övertygad. Däremot kommer HD med största säkerhet att ändra domen emot Jeanettes mördare, därom är jag också övertygad. Så det prejudiktatet kommer inte att gå Cleas väg oavsett.
Citera
2023-11-22, 14:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det finns en grundläggande och avgörande skillnad mellan Jeannette-fallet och Tove-fallet.

I Jeanette-fallet

1. Dödsorsak - våld mot huvudet - orsakat av gärningsmannen.
2. Bidragande dödsorsak - läkemedelsförgiftning - EJ orsakat av gärningsmannen

I Tove-fallet

1. Dödsorsak - våld mot halsen - orsakat av gärningsmannen.
2. Bidragande dödsorsak - aspiration - orsakat av gärningsmannen.

I Jeanettefallet finns alltså en eventuellt bidragande dödsorsak som INTE orsakats av gärningsmanne. SKulle denna bidragande dödsorsak kunna antas vara enda dödsorsak (vilket jag inte anser) så ska gärningsmannen frias från skuld till Jeanettes död.

I Tove-fallet har gärningsmannen orsakat även den bidragande dödsorsaken, och gärningsmannen är därför ansvarig för Toves död även om aspiration skulle kunna antas vara den enda dödsorsaken.

I det senare fallet, Tove-fallet, är det alltså inte någon fråga kring huruvida gärningsmannen har orsakat offrets död. Det är fastslaget att så är fallet. Även gärningsmannens egna rättsläkare säger detta. Den enda fråga som uppstår i Tove-fallet, i så fall, är huruvida gärningsmannen hade ett uppsåt eller inte. Och detta är också vad hovrätten säger - oavsett vad som orsakade Toves död, så var det Johannas gärning som resulterade i Toves död, och hovrätten för därefter en diskussion/argumentation om just uppsåtet, och konstaterar att Johanna måste ha haft minst ett likgiltighetsuppsåt.

Clea försöker i sin överklagan att sammankoppla Tove-fallet med Jeanette-fallet genom att fokusera på dödsorsaken, men hon har svårt att göra en saklig koppling mellan fallen och hennes överklagan blir subjektivt argumenterande där hon helt bortser ifrån det faktum att hovrätten har gått på Cleas linje och medgett att det finns en alternativ dödsorsak, men att den terminala dödsorsaken i detta fallet är egal, då Johanna oavsett terminal dödsorsak har orsakat Toves död, och det hela är då endast en fråga om uppsåt.

Vi får väl se om HD anser att det kan tillföra någonting rent prejudikatsmässigt att ta in även Tove-fallet i det prejudikat som Jeanette-domen är tänkt att utgöra, men även om de skulle göra det, så skulle det inte förändra domen mot Johanna, därom är jag övertygad. Däremot kommer HD med största säkerhet att ändra domen emot Jeanettes mördare, därom är jag också övertygad. Så det prejudiktatet kommer inte att gå Cleas väg oavsett.

Tack!

Jag känner till Jeanette- fallet dåligt, men är det bevisat at det inte var gm som gav Jeanette det överdoserade preparatet? Eller kunde man inte visa hur det kommit in i kroppen?

Då kommer jag också att tänka på det obehagliga fallet med vad han nu hette; Abbe blattelito.

I fallen Jeanette och Tove, har ju också gm varit påfallande likgiltiga för utgången.

Därför minst likgiltighetsuppsåt. Hon gjorde ju inget, även om det nu skulle ha varit en olycka.

Att hävda att det berodde på att hon inte visste hur man kände puslen och för att det inte var någon idé, eftersom vakter och polis inte tidigare lyssnat på henne... jag det går av förkariga skäl inte hem. Chock, det funkar dåligt, då Johanna agrar otroligt organiserat efteråt.

Liksaså, hade ju Jeanetts mördae agerat, genom att sova en natt först, sedan larma.

Ja, HR har ju delvis gått på Cleas linje, och tagit i beaktande alternativ dödsorsak, då utifrån en massa sakkunigas utlåtande.

Så straffmässigt utifrån likgiltighetsuppsåt kommer nog HD intelägga sig i (om jag fattade hur de resonerar utifrån den artikel jag länkade till förut), även om man nu skulle komma fram till något annat alternativ vad gäller hur man ska bedöma bidragande orsaker till döden.

Mord eller olycka. Johanna lyfte inte ett finger för att göra något.
Tvärtom.

Ska bli väldigt lärorikt att läsa hur HD resonerar om de nu tar upp fallen.
Citera
2023-11-22, 14:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Tack!

Jag känner till Jeanette- fallet dåligt, men är det bevisat at det inte var gm som gav Jeanette det överdoserade preparatet? Eller kunde man inte visa hur det kommit in i kroppen?

Då kommer jag också att tänka på det obehagliga fallet med vad han nu hette; Abbe blattelito.

I fallen Jeanette och Tove, har ju också gm varit påfallande likgiltiga för utgången.

Därför minst likgiltighetsuppsåt. Hon gjorde ju inget, även om det nu skulle ha varit en olycka.

Att hävda att det berodde på att hon inte visste hur man kände puslen och för att det inte var någon idé, eftersom vakter och polis inte tidigare lyssnat på henne... jag det går av förkariga skäl inte hem. Chock, det funkar dåligt, då Johanna agrar otroligt organiserat efteråt.

Liksaså, hade ju Jeanetts mördae agerat, genom att sova en natt först, sedan larma.

Ja, HR har ju delvis gått på Cleas linje, och tagit i beaktande alternativ dödsorsak, då utifrån en massa sakkunigas utlåtande.

Så straffmässigt utifrån likgiltighetsuppsåt kommer nog HD intelägga sig i (om jag fattade hur de resonerar utifrån den artikel jag länkade till förut), även om man nu skulle komma fram till något annat alternativ vad gäller hur man ska bedöma bidragande orsaker till döden.

Mord eller olycka. Johanna lyfte inte ett finger för att göra något.
Tvärtom.

Ska bli väldigt lärorikt att läsa hur HD resonerar om de nu tar upp fallen.

Jag har svårt att se att Tove-fallet skulle ha något att tillföra prejudikatsmässigt utöver Jeanette-fallet. Men visst, man kanske vill utreda det innan man avgör den saken. Fast jag tror ändå på ett skyndsamt (i HD-juridiska termer skyndsamt ) domslut i Jeanette-fallet, och att Johanna därefter får avslag på sin prövningsansökan.
Citera
2023-11-22, 15:10
Medlem
flashmaners avatar
Alltså, bara för sakens skull

Clea Sangborn: Johanna har inte orsakat Toves död

Alexandra Lazarevich: Johanna har orsakat Toves död

Johan Berge: Johanna har orsakat Toves död

Anders Eriksson: Johanna har orsakat Toves död

Brita Zilg: Johanna har orsakat Toves död

Ingemar Thiblin: Johanna har orsakat Toves död

Åsså tror Clea att HD skall ändra domen i strid med fem rättsläkare som alla är överens.
Citera
2023-11-22, 16:00
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Håller med Dig i vad Du skriver!

Min undran ang "Är ett av alternativen att skicka tillbaka fallet till HR", berodde på att jag igår, på någon nyhetssändning, hörde att HD gjort på det viset i något fall.
Jag lyssnande inte med båda öronen så jag har ingen aning om vad det fanns för skäl eller vilket fall det rörde sig om.

Just idag läste jag faktiskt om det. Det kan finnas synnerliga skäl vid ex domvilla, jäv och en del annat. I alla fall ska ett mål vara prejudicerande för att få in en fot i HD.

HR-rättegången var ett skådespel för rättspatologer. Nstan ingenting handlade om skuldfrågan. Ännu mindre om den tidigare högst levande Tove och hennes familj.
*Jag tog mig för pannan*.
Det enda som var bra var att den livsfarliga individen Johanna sitter där hon sitter, men hon borde ha fått livstid.
Citera
2023-11-22, 16:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon kanske menar att någon annan orsakat TTs död?

Då får hon väl säga det. Hon har haft rätt gott om tid på sig att säga det, både tingsrätten och i hovrätten.

Saken är bara det att Johanna har erkänt att det var hon som ströp Tove, allting pekar på att Johanna talar sanning på den punkten och ingenting talar emot att Johanna talar sanning på den punkten.

Johanna mördade Tove, och
Maja är oskyldig.

Konstigare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in