2023-11-22, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag ser det som osannolikt att Musk tillåts bygga om avtalsmodellen för hela Sverige. Det skulle skapa en enorm orordning på arbetsmarknaden, som ingen av parterna, eller för den delen politikerna vill ha.
Precis min tanke.

Men Musk är ju lite speciell av sig. Jag har hört väldigt mycket av honom via Joe Rogans podcast m.m och jag tror verkligen inte att han kommer backa. Så frågan är ju hur ska detta sluta.

Tror ärligt talat att Musk hellre väljer att lämna Sverige än att vika ner sig.
Citera
2023-11-22, 01:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Precis min tanke.

Men Musk är ju lite speciell av sig. Jag har hört väldigt mycket av honom via Joe Rogans podcast m.m och jag tror verkligen inte att han kommer backa. Så frågan är ju hur ska detta sluta.

Tror ärligt talat att Musk hellre väljer att lämna Sverige än att vika ner sig.
Det är helt klart spännande att följa. Undrar hur Tesla kommer lösa verksamheten i Sverige när inga större, seriösa företag kommer att handla/leverera hos Tesla. Har man tänkt sig att bygga upp en helt egen distributionslinje av företag/konsulter utan avtal, eller hur skall det i praktiken gå till?
Citera
2023-11-22, 01:51
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Det är helt klart spännande att följa. Undrar hur Tesla kommer lösa verksamheten i Sverige när inga större, seriösa företag kommer att handla/leverera hos Tesla. Har man tänkt sig att bygga upp en helt egen distributionslinje av företag/konsulter utan avtal, eller hur skall det i praktiken gå till?
Ja, detta kommer bli mycket spännande att följa.

Tesla brukar vara hyfsat ståndaktiga i dessa frågor. De har stått emot facket både i USA och Tyskland och lär väl göra det i Sverige också.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_and_unions
Citera
2023-11-22, 02:00
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Har inte följt detta så noga, men hur tror ni det kommer sluta?

Läget ser onekligen väldigt låst ut. Blir det Musk eller den svenska modellen som får backa?
Det visste man ju redan från början. Tesla drar sig ur Sverige. En liten skitmarknad som står för någon procent av försäljningen. Kommer inte märkas i Teslas resultaträkning. Aldrig att den envise Musk ger sig nu. Det är inte för inte han blivit världens rikaste person, han lägger sig inte för ett gäng svenska sosse-stofiler som försöker sticka upp.

Snarast ser han det troligtvis som en viktig markering, fackgubbar i alla länder kommer hålla sig på mattan i framtiden. Se hur det gick i Sverige, Tesla lade ner verksamheten och massvis med fackanslutna tvingades ut i arbetslöshet. Vilket fackförbund i något annat land önskar repris på det fiaskot?
Citera
2023-11-22, 02:43
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag ser det som osannolikt att Musk tillåts bygga om avtalsmodellen för hela Sverige. Det skulle skapa en enorm orordning på arbetsmarknaden, som ingen av parterna, eller för den delen politikerna vill ha.

Tesla har väl funnits 10 år i Sverige, utan kollektivavtal?

Har inte märkt något direkt kaos eller oordning pga. det.

Det skall ju, iaf. teoretiskt, vara frivilligt med kollektivavtal i Sverige.

Apropå politik, så skall det bli spännande att se hur fackens hårdföra linje mot inte bara Tesla, men även mot Teslaägare, kommer att påverka väljarna och politikerna. MY är Sveriges mest sålda bil, så det är ingen liten mängd bilköpare som facken riskerar att reta upp.
Citera
2023-11-22, 05:42
Medlem
Kollektivavtal är ett jävla skit.

När min tidigare arbetsgivare tvingades in i den skiten blev effekten sämre pensionsavtal för oss anställda. De nya pensionslösningarna gav inte bara mindre pensionsinsättningar utan förvaltningen av kapitalet fick heller inte vi anställda styra över pga fackets krav. Facket såg oss anställda som idioter som måste skyddas från eget inflytande över pensionen men följden blev värdelös förvaltning som sänkte vår pension.

Denna nya pensionsförsäkring som facket tvingade fram blev min absolut sämsta investering. Om jag bara fått placera pengarna i index skulle jag fått långt mycket bättre avkastning och betydligt högre pensionskapital.
Citera
2023-11-22, 05:44
Medlem
Om nu ordern från Elon Musk "att inte skriva avtal", då är allt klart "case is closed"
Citera
2023-11-22, 05:57
Medlem
Citat:

Tesla skulle ju kunna erbjuda gratiskurser och rådgivning inom företagsamhet, ekonomi, och juridik, gärna skatteplanering också, för bilmekaniker så att de själva kan starta bolag och just då köra enmansbolag och hyra ut sig själva.
Undrar om inte alla hade tjänat på det.
Citera
2023-11-22, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Men snälla, ett fackförbund jobbar för att skydda alla sina medlemmar, det betyder självklart att man inte kan göra undantag för vissa företag där "allt är jättebra", skulle man göra det då faller allt.

Och om det blir så kommer arbetsgivaren i nästa steg sänka alla förmånder vid första möjliga tillfälle då det är hans skyldighet.

Nej. Ett fackförbund jobbar för att motivera sin existens och dra in pengar och sympatier till Sossarna.

Hade man velat sina medlemmar bästa hade vi i Sverige haft betydligt högre löner.
Kolla i resten av Västeuropa.
Citera
2023-11-22, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Signar de inte ses de som ett oseriöst företag och blir svartlistat. Tror inte Musken vill ha den stämpeln på sin livsgärning.

Va?

Kollektivavtal är frivilligt i Sverige.

Tesla flyttade från Kalifornien till Texas delvis pga facket.

Tesla kommer dra från Sverige.

De kommer teckna ett serviceavtal med någon firma (som har Kollektivavtal för att serva deras laddstolpar.

På samma sätt gör de för att kunna leverera bilar. Det blir någon firma som kommer stå för den tjänsten.
Citera
2023-11-22, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Tesla skulle ju kunna erbjuda gratiskurser och rådgivning inom företagsamhet, ekonomi, och juridik, gärna skatteplanering också, för bilmekaniker så att de själva kan starta bolag och just då köra enmansbolag och hyra ut sig själva.
Undrar om inte alla hade tjänat på det.

När jag arbetade som konsult kom jag i kontakt med ett konsultbolag som mest fungerade som ett paraply. Bolaget tog hand om all bokföring så att konsulten kunde fokusera på att vara konsult. Detta skulle även Tesla kunna göra, starta ett paraply-företag som gör just detta.

Problemet är dock att facket har makt att blockera arbetsgivare de ogillar och polisen låter det ske även om facket använder fysiskt våld för att stoppa de som vill in till företaget.

Kollektivavtal är frivilligt sägs det men i praktiken är det ett tvång som framtvingas med våld om så behövs.

Äkta frivillighet hade varit att de som inte vill ha kollektivavtal tillåts gå in till arbetsplatsen och arbeta och de som inte accepterar det går någon annanstans.
Citera
2023-11-22, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Att hålla på, som du gör, och hitta på olika fanatasiscenarion där din idé om hur dåligt det är med facken/kollektivavtalen, visar väl mer på vad du är, i stället för vad kollektivavtal inte är.

Kollektivavtal är skit men de som vill ha det bör förstås gå till företag som erbjuder det.
Valfrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in