Citat:
Ursprungligen postat av
stycket
Kopplingen är solklar
1. Vacciner innehåller aluminium.
2. autistiska och MS sjuka har höga halter aluminium i hjärnan.
Detta ger en koppling mellan vaccin och autistiska och MS sjuka.
Vacciner innehåller aluminium: Javisst, det är korrekt att vissa vacciner innehåller aluminiumsalter, men mängden är mycket liten. Det är som att bli orolig för att en droppe citron i Atlanten skulle göra hela havet surt. Kroppen hanterar små mängder aluminium varje dag eftersom det är ett vanligt element i vår miljö.
Aluminium i hjärnan hos autistiska och MS-sjuka: Det är sant att studier har funnit högre halter av aluminium i hjärnan hos vissa individer med autism och multipel skleros (MS). Men, och här kommer den ironiska vändningen, att hitta aluminium i hjärnan är inte detsamma som att säga att det kommer från vacciner. Det är lite som att säga att eftersom jag hittade sand i mina skor efter en promenad på stranden, måste sanden vara anledningen till att jag gick på stranden.
Kopplingen mellan dessa två punkter är som att anta att regn orsakas av att folk bär paraplyer – det är att förväxla en korrelation med en kausalitet. Vetenskapen kräver starka, reproducerbara bevis för att dra sådana slutsatser, och hittills har ingen vetenskaplig forskning fastställt ett orsakssamband mellan aluminium i vacciner och utvecklingen av autism eller MS.
Så, för att sammanfatta med en nypa ironi: Precis som att det är osannolikt att en droppe citron i havet gör hela oceanen sur, är det osannolikt att den minimala mängden aluminium i vacciner skulle vara huvudorsaken till komplexa neurologiska tillstånd.