2023-11-21, 14:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det där var ju ingenting jämfört med kröningen av Kung Charles. Eller vatikanens midnattsmässa.

Vad tänker du på?

Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
En massa byggarbetare som byggde i sten startade tydligen något på medeltiden.
Undrar om dom döljer något väldigt betydelsefullt och viktigt som inte får komma ut till den breda massan eller är det bara en massa löjliga ritualer av folk som anser sig vara viktiga.
Märkligt i alla fall att det fortfarande finns kvar i nutid.

De som tagit över och har de högre graderna har ingenting gemensamt med några byggnadsarbetare i alla fall.
Citera
2023-11-21, 14:48
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vad tänker du på?

Hur otroligt fånigt det såg ut med alla gamla mantlar, kronor spiror och ritualer
Citera
2023-11-21, 14:56
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
Ensamma gubbar som söker skäl för att supa ihop?
Eller seriöst nätverkande?
Har du kunnat nyttja dina kontakter från orden på ett yrkes mässigt sätt?

Självklart kan man nyttja kontakter från sin loge. Men det är egentligen inte mer konstigt än att man nyttjar kontakter man fått genom andra evenemang eller konferenser, det är networking fast alla har ett ok med sig hemifrån att komma hem rundare under fötterna än vanligt.
Du sitter och dricker snaps vid ett bord där minst hälften har viktiga roller i olika företag, så visst ökar dina chanser att lyckas dramatiskt om du är duktig att surra.

Jag gillar det, men förstår fördomarna det tar med sig 2023.
Jag är inte frimurare, jag är med i en kusinorder kan man säga.
Det finns något fint i att bevara saker från det gamla Sverige, där allt har sin plats på ett annat sätt! Där alla har samma klädselkod, och en stor företagsledare kan vara underordnad dig i hierakin, så det spelar egentligen ingen roll vartifrån du kommer utanför väggarna.
Stadgarna är ju hundratals år gamla, så visst blir det lite annorlunda, även middagarna ser ut som exakt som de gjorde år 1830, i detalj, jag tycker att det är den bästa kulturella upplevelsen jag haft
Citera
2023-11-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vad tänker du på?

De som tagit över och har de högre graderna har ingenting gemensamt med några byggnadsarbetare i alla fall.
Undrar om det finns något som dom döljer sedan medeltiden. Något som gör att organisationen är så viktig för vissa än i dag.
Citera
2023-11-21, 16:53
Medlem
Haha fyfan, jag kunde inte ens kolla klart andra filmen...

Herregud vad pinsamt detta var!
Låt dom hållas, eller som någon annan var inne på, rollspel och klubbar för inbördes beundran måste vara det minst skadliga som religiösa personer sysslar med.

Det känns lite som att smygtitta på ett gäng nördar som spelar extremt dålig teater men så länge de har kul, vem fan är jag att döma?
Citera
2023-11-21, 16:59
Medlem
PK-befriads avatar
Mycket judisk symbolism där i deras ritualer. Ett gäng mossiga figurer bekänner lojalitet till judenheten. Detta verkar dock inte vara från en hög nivå av frimurarorden.
Citera
2023-11-21, 17:05
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Vad tror panelen? Frimurarna gillar ju att skryta för omvärlden om sin "kristna grund", samtidigt som ljusskygga ritualer med ockulta inslag, bisarra riter och teatriska "upplevelser" utgör kärnan i verksamheten.

Frimureriet delar sin judiskhet med kristendomen. Plockar du bort det judiska från frimureriet, vad blir kvar? Nästan ingenting. Kristendomen, iaf de katolska, har lite grekisk filosofi inbakad, medan frimureriet har lite gnostiskt tänkande i sitt samfund (t ex, vår värld är ond, ett sorts helvete, lucifers kungadöme). Båda två är judiska i kärnan.
Citera
2023-11-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Haha fyfan, jag kunde inte ens kolla klart andra filmen...

Herregud vad pinsamt detta var!
Låt dom hållas, eller som någon annan var inne på, rollspel och klubbar för inbördes beundran måste vara det minst skadliga som religiösa personer sysslar med.

Det känns lite som att smygtitta på ett gäng nördar som spelar extremt dålig teater men så länge de har kul, vem fan är jag att döma?

Hah underbart, påminner om scener ur spelet skyrim med dess geniala röst- och npc-skådespel
Citera
2023-11-21, 17:54
Medlem
Verkar ju inte mycket värre än en vanlig sekt eller kyrka
Citera
2023-11-21, 18:13
Medlem
Vintergrisens avatar
Jag är besviken! Var är klippen där man svär trohet till Satan och offrar oskulder?

Nä, låt gubbarna lajva lite om de vill kan jag tycka.
Citera
2023-11-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Undrar om det finns något som dom döljer sedan medeltiden. Något som gör att organisationen är så viktig för vissa än i dag.

Nej - det finns ingen hemlig information som de lyckats hålla sedan medeltiden.

Det har dock blivit en exklusiv klubb för herrar och då främst herrar i de lite högre samhällsklasserna.

Enligt frimurarna själva så är det bara på skoj men problem uppstår då de måste lova total lojalitet mot andra medlemmar och erkänna att frimurarnas lagar står över vanliga lagar - något som är problematiskt om man t ex är åklagare eller domare osv.
Citera
2023-11-21, 18:55
Medlem
munkfiss avatar
Fy fan så läskigt, hoppas att någon stoppar dessa från att styra världen. Uppenbart asfarliga och extremt onda, hur fan ska vi lösa detta? Haha, jävla opfer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in