2023-11-21, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Finns både skillnader och likheter, som är relevanta att diskutera. Läs Jonars insatta inlägg.
Ja, jag nått framgång främst genom hårt arbete och målmedvetenhet, men delvis även genom nätverkande (som Jonar berörde).
Jonar är ju en känd broder och forskare inom ämnet (kolla hans hemsida), så hans inlägg är alltid insatta.
Personligen hade jag redan blivit framgångsrik innan jag blev frimurare men frimureriet är den del i livet som ger mig den andliga delen, utan en andlig del i livet så är livet rätt trist även om man har massa pengar, framgång, fantastisk familj och ett liv fullt med hobbies. Men förstår att många mitt i karriären som måste jobba 60-80 timmar i veckan inte har tid med vare sig andlighet eller frimureri, själv är jag förbi det och har massor av fritid ch därmed tid att utveckla mig själv och min andlighet.
Citera
2023-11-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Frimurare är bara rollspelare.

Känns som ett dåligt lajv eller repetition för en teaterpjäs
Citera
2023-11-21, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag är frimurare och känner förstås massor av frimurare, de flesta i min loge är läkare, egnaföretagere, tjänstemän och militärer, vad är ”knäppt” med dessa menar du?
Ensamma gubbar som söker skäl för att supa ihop?
Eller seriöst nätverkande?
Har du kunnat nyttja dina kontakter från orden på ett yrkes mässigt sätt?
Citera
2023-11-21, 10:42
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney

Det där kan man välja själv. En del är där för att dricka till, en del för att de älskar organisationslek och andra för att driva business. Men det finns gemensamma ramar man måste ställa upp på, broderskapet oxå kallat. Förenklat alltså. Man kan oxå välja olika i olika tider av sitt liv.
Citera
2023-11-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
I Ordens Allmänna Lagar (finns tillgänglig på nätet) står uttryckligen att frimurare inte får otillbörligt gynna andra frimurare.
Citera
2023-11-21, 12:49
Medlem
TomteBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
... I de högre graderna blir ritualerna ännu mer bisarra och satanistiska.
Har du exempel på det, för det där såg ju bara ut som någon löjlig inspark, orkade dock inte titta på allt. Vart är satanismen?

Citat:
Mm, bröd och vin är ytterst bisarrt.

Kristna tror ju att brödet och vinet verkligen blir till Jesus kött och blod under nattvarden.
Citat:
Realpresens, term inom i synnerhet luthersk teologitradition för Kristi kropps och blods ”sanna” eller ”verkliga” närvaro i nattvardens bröd och vin. Realpresensen anses inträda vid instiftelseordens läsande. Den innebär att brödet och vinet förvandlas till Kristi kropp och blod även om de behåller sina yttre egenskaper.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Realpresens
Citera
2023-11-21, 13:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Många känner säkert till att stora delar av frimurarnas ockulta och satanistiska ritualer finns tillgängliga på nätet för den som vet hur man söker, men i detta fall har en av frimurarnas initieringsritualer filmats i sin helhet av en amerikansk undercover-journalist. Den visar bl.a. bisarr, gnostisk symbolism och en skenavrättning.

Del 1: https://twitter.com/kyleisbased/status/1725177619027533886

Del 2: https://twitter.com/kyleisbased/status/1725523547467235581

Vad tror panelen? Frimurarna gillar ju att skryta för omvärlden om sin "kristna grund", samtidigt som ljusskygga ritualer med ockulta inslag, bisarra riter och teatriska "upplevelser" utgör kärnan i verksamheten.

Journalisten kommer att släppa fler delar av inspelningarna de kommande dagarna.

Om tråden ligger fel kan den gärna flyttas till rätt forumavdelning.

Jag såg det där. Skämskudde på. Förstår att de inte vill att saker som detta ska komma ut, även om just den här delen är harmlös.

Läser man vad Jüri Lina skriver om dem så klarnar bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av polox
Det nog främst det svenska systemet som betonar sin kristna grund. Andra frimurargrupper ute i världen är öppna för folk ur alla religioner, bara de tror på ett högsta väsen, som de uttrycker det ("den stora arkitekten").

Många tycker illa om frimurarna och menar att det är en främmande religion, men personligen ser jag dem som ganska harmlösa, de företräder ju bara en låtsasreligion. I sidograderna kan man dock finna en del mer obskyra inriktningar.

De första 10-15 graderna eller kanske tom 20 är ju för leknissarna. Bland dessa grader så handplockas väl folk ut om man ska nå högre grader? Skulle gissa att de som skriver i tråden och bagatelliserar det hela tillhör dessa lägre grader

Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Äh det är rätt så kul, en blandning av lajvande och traditionella värderingar. Samt vänner i livet som finns där på ålderns höst. En bra sak.

Förstår att ni som inte är med är avis.

Hade kunnat komma med i början av 2000-talet, men kände instinktivt att det inte var rätt forum även om ingångsvärden kändes bra. Jag eftersökte på den tiden en ordentlig herrklubb, men precis som relationer - hellre inget än dåligt.

Citat:
Jag kanske skulle skrivit harmlöst istället för bra. Ja, det är inte för alla. Och ger väldigt få, om några, fördelar i näringslivet till skillnad från vad många tror. Men livet för äldre personer blir lätt ensamt och detta är en väg ur ensamheten. Middagar och pubaftnar med bekanta på regelbunden basis. Det är välkommet för många.

Jaså. Känner en frimurare som berättade för mig att han höll på att projektera för att bygga lägenhetskomplex ute vid sitt gods. Han berättade (sannolikt av misstag) för mig att han skulle på möte med biskopen, landshövdingen och kommunstyrelsens ordförande och att de skulle bestämma om hans planer skulle gå i lås. Kommunstyrelsens ordförande kan jag kanske förstå, men vad i hela fridens namn har biskopen och landshövdingen med saken att göra tror du? För mig var det glasklart att det fixades fördelar i tysthet.

Någon i tråden skrev att det är framgångsrika och kända personer som alla ser upp till som är frimurare och att det skulle vara bevis för att frimureriet är oskyldigt och legitimt. Frågan är snarare om de inte blivit framgångsrika och kända på grund av sitt medlemskap i frimurarna. Jag håller med JFK om slutna sällskap. Medlemskap i slutna sällskap borde diskvalificera en person från att någonsin hålla politiska och offentliga tjänster på en högre nivå.

Om en försvarsadvokat, åklagare och domare alla är ordensbröder, hur säker kan man vara som åtalad att man fått en rättvis dom? Om du deltar i en offentlig upphandling och din konkurrent som är ordensbroder får kontraktet - hur säker kan du vara att frimureriet inte hade ett uns påverkan?

Citat:
Det där kan man välja själv. En del är där för att dricka till, en del för att de älskar organisationslek och andra för att driva business. Men det finns gemensamma ramar man måste ställa upp på, broderskapet oxå kallat. Förenklat alltså. Man kan oxå välja olika i olika tider av sitt liv.

Som en herrklubb så kan jag förstå det, men då behövs det inga bisarra ritualer. Med tanke på all information som finns ute om just frimureriet så får man vara lovligt naiv om man tror att det endast är ett vuxendagis. Antingen det eller en grindvakt.
Citera
2023-11-21, 13:10
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag såg det där. Skämskudde på. Förstår att de inte vill att saker som detta ska komma ut, även om just den här delen är harmlös.

Läser man vad Jüri Lina skriver om dem så klarnar bilden.

De första 10-15 graderna eller kanske tom 20 är ju för leknissarna. Bland dessa grader så handplockas väl folk ut om man ska nå högre grader? Skulle gissa att de som skriver i tråden och bagatelliserar det hela tillhör dessa lägre grader

Hade kunnat komma med i början av 2000-talet, men kände instinktivt att det inte var rätt forum även om ingångsvärden kändes bra. Jag eftersökte på den tiden en ordentlig herrklubb, men precis som relationer - hellre inget än dåligt.

Jaså. Känner en frimurare som berättade för mig att han höll på att projektera för att bygga lägenhetskomplex ute vid sitt gods. Han berättade (sannolikt av misstag) för mig att han skulle på möte med biskopen, landshövdingen och kommunstyrelsens ordförande och att de skulle bestämma om hans planer skulle gå i lås. Kommunstyrelsens ordförande kan jag kanske förstå, men vad i hela fridens namn har biskopen och landshövdingen med saken att göra tror du? För mig var det glasklart att det fixades fördelar i tysthet.

Någon i tråden skrev att det är framgångsrika och kända personer som alla ser upp till som är frimurare och att det skulle vara bevis för att frimureriet är oskyldigt och legitimt. Frågan är snarare om de inte blivit framgångsrika och kända på grund av sitt medlemskap i frimurarna. Jag håller med JFK om slutna sällskap. Medlemskap i slutna sällskap borde diskvalificera en person från att någonsin hålla politiska och offentliga tjänster på en högre nivå.

Om en försvarsadvokat, åklagare och domare alla är ordensbröder, hur säker kan man vara som åtalad att man fått en rättvis dom? Om du deltar i en offentlig upphandling och din konkurrent som är ordensbroder får kontraktet - hur säker kan du vara att frimureriet inte hade ett uns påverkan?

Som en herrklubb så kan jag förstå det, men då behövs det inga bisarra ritualer. Med tanke på all information som finns ute om just frimureriet så får man vara lovligt naiv om man tror att det endast är ett vuxendagis. Antingen det eller en grindvakt.

OK, jag misstänker att de här nätverken hade fixat sig ändå, du nämner ju att han skall bygga på sitt gods... att kompisar gör saker tillsammans är inte unikt.

Jag hoppas att du hittade/hittar in i ett nätverk som passar dig!
Citera
2023-11-21, 13:14
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Det där var ju ingenting jämfört med kröningen av Kung Charles. Eller vatikanens midnattsmässa.
Citera
2023-11-21, 13:27
Medlem
En massa byggarbetare som byggde i sten startade tydligen något på medeltiden.
Undrar om dom döljer något väldigt betydelsefullt och viktigt som inte får komma ut till den breda massan eller är det bara en massa löjliga ritualer av folk som anser sig vara viktiga.
Märkligt i alla fall att det fortfarande finns kvar i nutid.
Citera
2023-11-21, 13:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
OK, jag misstänker att de här nätverken hade fixat sig ändå, du nämner ju att han skall bygga på sitt gods... att kompisar gör saker tillsammans är inte unikt.

Jag hoppas att du hittade/hittar in i ett nätverk som passar dig!

Biskopen och landshövdingen skulle inte ekonomiskt vara med utan det var rätt tydligt att de var människor "över" honom som "fixade". Låter det som normalt och låter det som ett samhälle du tycker känns bra?
Citera
2023-11-21, 14:03
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Biskopen och landshövdingen skulle inte ekonomiskt vara med utan det var rätt tydligt att de var människor "över" honom som "fixade". Låter det som normalt och låter det som ett samhälle du tycker känns bra?

Jag tycker att all typ av korruption skall stävjas och där den kan bevisas, lagföras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in