2023-11-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
En fråga: nån som druckit eller försökt dricka ättika med anledning av fallet? Jag hade tänkt se om det gick men hade ingen hemma. Rätt säker på att jag inte skulle kunna förmå mig, för tändernas skull om inte annat. Och för att det är pinsamt och kostar skattepengar om det leder till akutsjukvård.
MENAR INTE ATT FÖRRINGA NÅGOT. UNDRAR BARA OCH SOM SAGT HAR JAG INGEN ÄTTIKA ATT ENS LUKTA PÅ.
Koncentrerad ättika luktar så pass att man får tårar,i ögonen och det bränner i näsan om man för det upp i ansiktet åtminstonde för mig
Senast redigerad av adina 2023-11-21 kl. 17:49.
Citera
2023-11-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Precis, bara ATT hälla i henne ättikan är försök till mord. Det fanns ingen garanti för överlevnad bara för att hon kom till sjukhus.

Läste att åkl hade vacklat i sitt beslut men kommit fram till ungefär ” jag tror inte det var deras innersta önskan att flickan verkligen skulle dö. Han åkte ju ändå till sjukhus med henne.”

Nåt sånt skrev hon. Jo jo, här tror vi folk om gott märker jag när allt från mord till våldtäkt kokar ner till misshandel!!
Verkar som åklagaren är för godtrogen. Synd för det gör att hon sviker Z. Hoppas hon ångrar sig nu när hon möter förövarna i rätten (verkade bli upprörd på dem idag). Hoppas innerligt att rätten dömer rätt.
Citera
2023-11-21, 17:53
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Precis, bara ATT hälla i henne ättikan är försök till mord. Det fanns ingen garanti för överlevnad bara för att hon kom till sjukhus.

Läste att åkl hade vacklat i sitt beslut men kommit fram till ungefär ” jag tror inte det var deras innersta önskan att flickan verkligen skulle dö. Han åkte ju ändå till sjukhus med henne.”

Nåt sånt skrev hon. Jo jo, här tror vi folk om gott märker jag när allt från mord till våldtäkt kokar ner till misshandel!!

Ja, med risk för att anklagas för att vara en repig skiva vidhåller jag att tingsrätten borde fått pröva om bevisningen når upp till ett likgiltighetsuppsåt för mordförsök.
Citera
2023-11-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Jag fattar verkligen inte heller varför detta inte skulle vara försök till mord. Åklagaren påstår ju att föräldrarna har hällt i henne ättikan och i det tillstånd de redan försatt henne i är det försök till mord. Sen tycker jag i och för sig att det är lika hemskt om flickan varit så törstig att hon drack ättikan på eget bevåg. Undrar om TR i Skåne har samma grava brister som sjukvård, skola, socialtjänst, polis och medmänniskor i Skåne har visat sig ha.
Framgår att åklagaren övervägt detta, i ett förhör med pappan minns ej vilket säger FL att de har två spår: antingen har föräldrarna hällt i henne ättikan och väntat så länge att de hade hoppats hon skulle dö (försök till mord) innan de åkte till sjukan som ett alibi, eller så har de hällt i henne ättikan som misshandel och tänkt att det därpå följande tillståndet skulle gå över men till slut insett att de varit tvungna åka in.

Har bara läst sporadiskt i fuppen men jag antar att åkl inte upplevt sig ha tillräckligt på fötterna för mordförsök. Flickan vidhåller ju fortfarande att hon själv druckit ättikan, detta är vad som påstås även av föräldrarna och ses i sms-konversationer osv. Så kanske lite knepigt bevisläge för en sådan rubricering, men vad vet jag.
Citera
2023-11-21, 17:54
Medlem
Citat:

Vilket mongo. Det är inte ofta ens en mördare EGENTLIGEN ville att nån dog när den fick tänka efter. Mördaren sköt med k-pist men ville EGENTLIGEN inte att nån skulle dö… Mördaren stack kniven i hjärtat på nån men gjorde det inte för att döda…
Citera
2023-11-21, 18:03
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ja men straffpåföljden de riskerar är nu mycket kortare än den skulle kunna ha blivit annars.

Nej våldtäkt och grov misshandel är typ samma
Citera
2023-11-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutualinformation
Framgår att åklagaren övervägt detta, i ett förhör med pappan minns ej vilket säger FL att de har två spår: antingen har föräldrarna hällt i henne ättikan och väntat så länge att de hade hoppats hon skulle dö (försök till mord) innan de åkte till sjukan som ett alibi, eller så har de hällt i henne ättikan som misshandel och tänkt att det därpå följande tillståndet skulle gå över men till slut insett att de varit tvungna åka in.

Har bara läst sporadiskt i fuppen men jag antar att åkl inte upplevt sig ha tillräckligt på fötterna för mordförsök. Flickan vidhåller ju fortfarande att hon själv druckit ättikan, detta är vad som påstås även av föräldrarna och ses i sms-konversationer osv. Så kanske lite knepigt bevisläge för en sådan rubricering, men vad vet jag.

Ja, jag vet inte men i och med att åklagaren påstår att föräldrarna gjort det snärjer hon in sig. Det kan ju falla helt på att det inte anses bevisat att föräldrarna tvingade i henne ättikan och faller det där spelar rubriceringen ingen roll. Försök till mord och grov/synnerligen grov misshandel har ju samma beviskrav.
Citera
2023-11-21, 18:08
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Börjar ledsna på dig nu, det åklagaren däremot SKA göra är att väcka åtal korrekt. Att ha alternativa yrkanden är inte att gissa. Sen kan det även bli åtalsjusteringar under förhandlingen- det vet vi inte.

Sen kanske du inte visste att åklagare bara är människor, ibland med sviktande moral som tex den toppåklagare som nu misstänks för våldtäkt. (Men det kanske bara är misshandel, om man ska resonera så framöver.)

Fast vadå tröttna på mig, för att jag inte tycker som du?
Märkligt trodde det var fritt att ha egna åsikter.
Hon har väckt åtal utifrån vad hon anser är korrekt och där hon har störst chans till fällande dom.

Jag säger inte att hon gissar för att hon inte har flera men det finns väl ett syfte med vad hon väckt för åtalspunkter och man ser ju i fupen hur hon ändrar fram och tillbaks. Så nej jag tror inte hon vaknade en morgon och bara nej men det är synd om föräldrarna jag sätter snällare åtalspunkter.

JAG tycker att hon gjort korrekt om det nu är så att hon inte fann det styrkt att kunna väcka åtal för våldtäkt. Sen kan vi hoppas att rätten kanske ändå dömner eller att de göra justeringar. Men att sitta sida upp och sida ner och gnälla på åklagaren. Jag tycker det är väldigt OT
Citera
2023-11-21, 18:11
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Stå på dig. Du har helt rätt. Motpartens argument håller inte.

Fast det är ju inte korrekta och din kunskap över att du tror barnen ska sitta i rätten gör ju att jg än mindre tror dunge koll.

Ni kan kolla med vilken juristkunnig som helst eller googla vad som gäller när man väcker åtal. Det gör man inte på feeling.
Citera
2023-11-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Nej våldtäkt och grov misshandel är typ samma
Det hade rubricerats som grov våldtäkt mot barn på grund av skadorna och att Z var högst 6 år när hon utsattes. Sedan handlar det som sagt inte enbart om påföljden, utan också att om att förövarna bör dömas korrekt. Våldtäkt är inte detsamma som misshandel
Citera
2023-11-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Fast det är ju inte korrekta och din kunskap över att du tror barnen ska sitta i rätten gör ju att jg än mindre tror dunge koll.

Ni kan kolla med vilken juristkunnig som helst eller googla vad som gäller när man väcker åtal. Det gör man inte på feeling.
Erkänner att jag inte är jurist och att jag borde faktakollat den där uppgiften innan. Men hade mina aningar och när gjorde en snabb googling stod följande på Polisens hemsida, rubrik ”Brott mot barn – polisens arbete”:

”Om ett barn under 15 år kan och vill närvara vid rättegången övervägs ifrån fall till fall. Ett sätt att närvara vid en rättegång är att genomföra detta genom så kallad medhörning. Vid medhörning får den som misstänks för brottet lämna rättssalen när barnet berättar och lyssna på vad som sägs från ett avskilt rum. När den misstänkte sedan berättar sitter barnet i ett annat avskilt rum och lyssnar.”

Det andra har jag faktakollat. Kan hänvisa till olika paragrafer i lagen om du vill. Eller fråga en jurist jag känner. Du verkar för övrigt inte vara en jurist.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-21 kl. 18:27.
Citera
2023-11-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
I vissa länder bland annat USA kan man ringa polisen om man är orolig för att det är något som är fel i ett hem och begära wellfare check , då åker polis dit, knackar på och har möjlighet att gå in och kontrollera ,. Verkar inte krävas mer än att man är orolig för ett barn, frun , mannen eller annan person som finns i bostaden och då har polisen rätt att se den eller de man är orolig för

Ja men detta är ingen skillnad mot hur det är i Sverige.
Vem som helst kan larma polis om man misstänker att brott pågår.

Det vi diskuterade var ju dock vad soc har för befogenheter. DE kan inte kräva polishandräckning hursomhelst i samband med LVU.
Å andra sidan, hade de förstått det vi förstår idag hade det varit tjänstefel att inte begära omedelbart LVU och medelst polishämrning omhänderta Z.
Men det var ju just problemet att det inte framgår vad soc hade för uppgifter.
Vi kan tycks att det vore väl jättebra om de kunde bryta sig in och tvinga sig in hos föräldrarna med lagstöd även vid misstanke om att allt inte stod rätt till. Men så ser det inte ut idag. Det hade blivit stort rabalder om det visat sig sakna grund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in