2023-11-21, 16:34
Medlem
Airfryer och oljefrityr är hugget som stucket och båda är lika värdelösa. Champs använder så klart biff- eller grisfett i en riktig frityrmaskin. Ni kan tacka mig efteråt.
Citera
2023-11-21, 16:34
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Testa att ha ugnsluckan halvöppen.

Stänger man ugnsluckan så stänger ugnen av grillelementen. Salamander kallar man det på krogen. Då i och för sig mest för att få grillyta. Och knaprigt skinn på fjäderfä.
Bra tips, provar nästa gång.

Ser fram mot familjens reaktion när jag säger ’jag lovar, läste det på Flashback, funkar kanon’.
Citera
2023-11-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Airfryer och oljefrityr är hugget som stucket och båda är lika värdelösa. Champs använder så klart biff- eller grisfett i en riktig frityrmaskin. Ni kan tacka mig efteråt.
Då får du väl länka till en "frityrmaskin".

Det finns tryckfritöser, är det en sådan du menar?
Citera
2023-11-21, 16:38
Medlem
Citat:
Då får du väl länka till en "frityrmaskin".

Det finns tryckfritöser, är det en sådan du menar?

Inte fan vet jag vad det kallas. Bott utomlands alldeles för länge för ordmärkning.

Varsågod.

https://www.amazon.se/Tristar-FR-6935-frit%C3%B6s-kapacitet-effekt/dp/B00RXMJ73Y/ref=asc_df_B00RXMJ73Y/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476616916264&hvpos=&hvnetw= g&hvrand=18180875598824306365&hvpone=&hvptwo=&hvqm t=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=2752&hvtar gid=pla-421918138281&psc=1&mcid=53ef9f924a53308facc7f17688 38e773
Citera
2023-11-21, 16:42
Medlem
Citat:
Inte fan vet jag vad det kallas. Bott utomlands alldeles för länge för ordmärkning.

Varsågod.

https://www.amazon.se/Tristar-FR-6935-frit%C3%B6s-kapacitet-effekt/dp/B00RXMJ73Y/ref=asc_df_B00RXMJ73Y/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476616916264&hvpos=&hvnetw= g&hvrand=18180875598824306365&hvpone=&hvptwo=&hvqm t=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=2752&hvtar gid=pla-421918138281&psc=1&mcid=53ef9f924a53308facc7f17688 38e773
Du länkar till en helt vanlig fritös.

Tryckfritös är något helt annat, och passar nog inte till friterad potatis.
Citera
2023-11-21, 16:43
Medlem
SvampDamp.s avatar
Airfryern är det bästa jag har i mitt kök. Man kan tillaga precis vad som helst i den, allt från pommes till köttbullar och allt däremellan. Fryspizza, snitsel, hamburgare, fiskpinnar, man kan baka bröd, göra lasagne, allt. Det är som en varmluftsugn. Det bästa är att tillagningstiden sänks kraftigt. Något som är riktigt Nice oxå är att man kan värma upp hämtmat så känns den nästan som nylagad. Framförallt pizza eller friterad kyckling, den blir liksom krispig igen.
Citera
2023-11-21, 16:43
Medlem
Jag är mycket nöjd med min trots att den är äkta kinesisk och vill koppla upp sig mot mitt trådlösa nätverk.

Till saken hör att min vanliga ugn är rejält gammal så inga funktioner med timer m m och jag försöker dra ner på oljade saker för att slippa halsbränna.
Min killgissning är att det kommer vara bra reapriset närmsta månaderna men att airfryser inte kommer gå samma väg som bakmaskinen utan finnas kvar hos trångbodda och villaägare som gillar att variera sina rotsaker.
Citera
2023-11-21, 16:45
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det är ju nyttigare än att oljefritera. Men personligen föredrar jag standard fritös, friterar ändå så jävla sällan så då funkar vanlig fritös.

Jag hatar marknadsföringen för airfryer, folk verkar tro att det är motsvarigheten till en jävla fritös. Brukar även stå ''Använder mindre olja än en fritös''.

Det är inte och kommer aldrig att vara en fritös, det är en liten varmluftsugn som blir varm direkt, smidigt om man gör mat till sig själv.
Citera
2023-11-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Airfryern är det bästa jag har i mitt kök. Man kan tillaga precis vad som helst i den, allt från pommes till köttbullar och allt däremellan. Fryspizza, snitsel, hamburgare, fiskpinnar, man kan baka bröd, göra lasagne, allt. Det är som en varmluftsugn. Det bästa är att tillagningstiden sänks kraftigt. Något som är riktigt Nice oxå är att man kan värma upp hämtmat så känns den nästan som nylagad. Framförallt pizza eller friterad kyckling, den blir liksom krispig igen.
Så det är något för den som inte kan laga mat, mer för typ att värma hämtmat eller färdigmat från frysen?
Citera
2023-11-21, 16:49
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Så det är något för den som inte kan laga mat, mer för typ att värma hämtmat eller färdigmat från frysen?
I det stora hela, ja. Men man kan också lägga ned rå kycklingfilé så tillagas den också och blir även mör och saftig. Så det är en ugn helt enkelt, i mindre format. Men som sagt kortar man ned tillagningstiden. Köttbullar kanske tar 9-12 min. Skönt att bara slänga in tillsammans med pommes så är det klappat och klart på 20 min. Jag har hört att man till och med kan koka ägg i en airfryer, men det har jag inte testat. Köper man en större form kan man ju göra som sagt lasagne och grejor i, som en ”one-pot”.
Citera
2023-11-21, 16:49
Medlem
Citat:

Airfryer= varmluftugn
Oljefrityr= het kastrull med olja

Hur kan det vara hugget som stucket? Det är två helt olika metoder.

En frityrmaskin är en behållare med hög värme där olika medier kan användas, grisfett, solrosolja, rapsolja etc beroende vilken temperatur och stekfunktion som efterfrågas.
Sen får man steka vad man vill i olika medier eller temperaturen...
Citera
2023-11-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
I det stora hela, ja. Men man kan också lägga ned rå kycklingfilé så tillagas den också och blir även mör och saftig. Så det är en ugn helt enkelt, i mindre format. Men som sagt kortar man ned tillagningstiden. Köttbullar kanske tar 9-12 min. Skönt att bara slänga in tillsammans med pommes så är det klappat och klart på 20 min. Jag har hört att man till och med kan koka ägg i en airfryer, men det har jag inte testat. Köper man en större form kan man ju göra som sagt lasagne och grejor i, som en ”one-pot”.
När du lagar köttbullar, hur gör din maskin dem runda? Eller menar du att du köper färdiga?

Klart som fan att det går snabbare att stoppa in dessa i en mikro eller liknande. Trodde tråden handlade om att laga mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in