Det har blivit ett väldigt drev mot socialtjänsten i Eslöv baserat på trådsannlngar. Efter att ha studerat FUPen tycker jag inte det är riktigt befogat .
Som jag skrev här efter att ha läst aktbilaga 198 hittar jag inget stöd för att socialtjänsten om skulle ha ignorerar orosanmälningar.
(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Socialtjänsten i Eslöv verkar ha agerat rimligt snabbt och grundligt på den information som de fått till sig.
Största skulden bör falla på BVC och folktandvården som grovt har försummat sitt uppföljningsansvar. De har under flera år noterat att Z inte kommit på undersökning, och avstannat i längdtillväxt. Ändå har de inte agerat.
Och att BVC vid de fåtalet besök som ändå skedde inte skulle ha sett ett spår av allt våld är rätt obegripligt.
En Lex Maria-anmälan mot BVC borde göras och Region Skåne bör omgående omplacera
BVC-sköterskan och dietisten under utredning. Journalen för alla barn som dessa två haft ansvar för bör gås igenom av oberoende vårdpersonal för att se om det finns andra barn i riskzonen som ignorerats.
Skolan ska också vid olovlig frånvaro skicka ett föreläggande med vite till föräldrarna om att skicka barnet till skolan. Dessutom ska de göra orosanmälan till socialtjänsten.
Den aktuella skolan började visserligen en frånvaroutredning några veckor in på terminen i september men de var alldeles för saktfärdiga med att slutföra.