2023-11-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Socialtjänsten får ta hjälp av polis (handräckning) vid LVU-beslut. Då bryter polisen upp dörren om det är nödvändigt. Det gjordes till exempel i fallet med den ”isolerade” familjen på släktgården i Halland (som blev omhändertagna då barnen inte gick skolan).

Absolut men beslut om KVU ska läggas fram sen,i domstol..
De kan inte bara ta hjälp av polis vid misstanke om oro,utan måste ha fog för det.
Jag undrar dock om de inte fått tillräckligt om det framkommit spikade fönster, att flickan en varit på bvc, eller skola.
Här borde de kunnat utreda mer, tycker man..
Citera
2023-11-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja det får dom men menar att socialtjänsten gjort fel från början, de kan inte gå från 0-100 utan fler försök. Just nu har jag inte koll på den delen om vilken info de haft. Hade dom vetat vad vi vet nu så hade de ju omgående kontaktat polis som tagit sig in.
Okej då fattar jag. Absolut att socialtjänsten brustit.
Jag fick förresten inte ut nämndemännens namn av hon som svarade i telefon. Hon bad mig mejla så gjort det nu och inväntar svar.
Citera
2023-11-21, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Hur me ar du? Han ville begå övergrepp (det hyser jag inga tvivel om) men "fick" inte..
För vem?

Det blir tyvärr mycket diskussioner och folk läser i stycken, ibland står vissa uppgifter som sedan förklaras senare i FUP..
Tydliggör gärna, istället för att klaga på att det skrivs "sanningar". Är helt öppen med att jag kan ha missat ngt och att detta är vad jag tror. Det framgår.
Han ville fota underlivet, men blev stoppad.
Citera
2023-11-21, 13:56
Medlem
Citat:
Håller med om att det är slappt, men tyvärr kan föräldrar nej soc att göra hbs.
Soc kan, om de har starka misstankar då gå vidare med omedelbart lvu men bara om det harfog för det. Det ska beläggas i domstol i senare skede.
Lagen bör ändras här. Och de hade kunnat följa upp ändå och undersöka mer

Precis, de kan tex inte ringa polisen och säga ”hej vi har fått 4 orosanmälningar här som vi valt att inte agera på och nu har vi tänkt oss att ni ska hjälpa oss verkställa ett LVU” ”Va, grunder för det? Nej det har vi inte utrett” ”fara för liv och hälsa? Vet väl inte vi” KLICK.
Citera
2023-11-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Han ville fota underlivet, men blev stoppad.

Exakt men han bad inte:får jag fota underlivet och personal sedan då sade: nej .

Han gick in med kameran och skulle till att fota/ fotade,när Z undersöktes i underlivet.

Min poäng var ju tt det visar hur sjuk han är .
Din poäng är att jag hade något fel i en språklig nyansskillnad och tolkning som inte alls har ngn betydelse i sak?

Det gör det ju inte mindre allvarligt att han "bara ville det",något du dessutom inte kan veta. Då hans vilja inte framgick utan handling (och den han i sin tur tyda på vilja).
Citera
2023-11-21, 13:59
Avslutad
Citat:
Hur me ar du? Han ville begå övergrepp (det hyser jag inga tvivel om) men "fick" inte..
För vem?

Det blir tyvärr mycket diskussioner och folk läser i stycken, ibland står vissa uppgifter som sedan förklaras senare i FUP..
Tydliggör gärna, istället för att klaga på att det skrivs "sanningar". Är helt öppen med att jag kan ha missat ngt och att detta är vad jag tror. Det framgår.
Har läst fup.
Man behöver inte göra det värre än det är, allt är illa nog.

Han ville fota, men fick inte.
Citera
2023-11-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ja det får dom men menar att socialtjänsten gjort fel från början, de kan inte gå från 0-100 utan fler försök. Just nu har jag inte koll på den delen om vilken info de haft. Hade dom vetat vad vi vet nu så hade de ju omgående kontaktat polis som tagit sig in.
Den info de haft är att Z inte kommit till skolan dock har det varit mycket kontakt med föräldrarna som förklarat att dottern hade en hjärnskada som gjorde att hon behövde övervakas hela tiden för att hon kunde skada sig själv äta och dricka vad som helst .
Skulle bli en ordentlig skolutredning i januari .
Uppgifter om hjärnskador och att föräldrarna tittat på särskola , lss och korttidsboende lär ha fördröjt anmälningar till soc dessutom fanns andra barn från familjen i skolan och där fanns det ingen oro om problem i hemmet .
Citera
2023-11-21, 14:04
Medlem
Citat:
Precis, de kan tex inte ringa polisen och säga ”hej vi har fått 4 orosanmälningar här som vi valt att inte agera på och nu har vi tänkt oss att ni ska hjälpa oss verkställa ett LVU” ”Va, grunder för det? Nej det har vi inte utrett” ”fara för liv och hälsa? Vet väl inte vi” KLICK.

Jomen precis.
Ständigt dessa missförstånd.
Soc kan inte bara be polis bryta upp dörrar hursomhelst eller hota med polishandräckning.
Det kommer avslås direkt och kan anmälas och det blir med största sannolikhet en cirkus i media.
Daniel är mkt medveten om sina rättigheter i ditt ständiga upprepande i sms-dialog med kärringen J "Lex-anmälan, eller?"

Han fattar dock att det inte finns en lag som heter lex bara rätt och slätt, han menar Lex Sarah, förmodligen och frågan är om den ens är tillämplig när de inte hade något samhällsstöd för Z.
Citera
2023-11-21, 14:05
Bannlyst
Jag har läst något förhör med Z.

Undrar över den här ”Iman” som hon nämner varit på besök , i det nya huset. Det finns inget förhör med någon ”Iman” som jag såg men nämns personen på andra ställen också?

Iman är väl inte ett så jätteovanligt namn men än vanligare är ju faktiskt att ordet används som beteckning för de där satans prästerna inom islam. Och de lär ju kunna få för sig möjligt sjukt, efter att folk tagit bort allt intellekt och sökt råd från dem.

Jag hoppas detta utreds ordentligt, för det finns sjuka grejjer inom den kulturen som de försöker dölja tills vi står med all skit upp över öronen
Citera
2023-11-21, 14:14
Medlem
Citat:
I vissa länder bland annat USA kan man ringa polisen om man är orolig för att det är något som är fel i ett hem och begära wellfare check , då åker polis dit, knackar på och har möjlighet att gå in och kontrollera ,. Verkar inte krävas mer än att man är orolig för ett barn, frun , mannen eller annan person som finns i bostaden och då har polisen rätt att se den eller de man är orolig för
Citera
2023-11-21, 14:15
Medlem
Citat:
Vad menar du med extrasal? Önskar så jag kunde vara på plats. Men är ganska fast i Göteborg med studier denna vecka. Ska försöka få till en dag snart att gå på rättegången. Kanske skriva något om det med (är journaliststuderande). Men bra att du är där idag i alla fall.
Dom har två salar, dvs en där huvud förhandlingen är och en som är en digital sändning på förhandlingen.
Citera
2023-11-21, 14:36
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Det har ett symboliskt värde att förövare döms för rätt brott. Jag hade i alla fall inte velat att de som våldtog mig dömdes för grov misshandel istället för grov våldtäkt. Det andra, att hon inte får prata ut, håller jag med om är dåligt. Man vill bara att förövarna döms (hårt) så Z kan få rätt hjälp sedan och få prata ut när hon än vill. Det gör väl oftast brottsoffer i vanliga fall. Sedan fungerar personerna de pratat med som vittnen.

Detta om försvaret hade jag inte läst. Så vidrigt. Något fel i huvudet på dem måste det var. Jag fattar annars inte hur man klarar av att försvara förövarna i detta fall på ett sådant sätt. Även om det är deras jobb. Att ifrågasätta ett så utsatt barn på det sättet. Säkert försvarsadvokatens idé också. Skönt att inte Z behövt närvara på rättegången än så länge. Hoppas innerligt försvarsadvokaterna kan ha respekt när hon sitter framför dem.

Barn deltar inte i rättegångar, och Z kommer inte få veta vad hennes föräldrar döms för i denna ålder och ärligt är det nog bättre att de döms än att de går fria på vissa åtalspunkter pga av teknikalitet eller?

Åklagaren gör ju detta för det är större chans att få dem fällda, inte för att hon skiter i Z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in