2023-11-21, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Secret90
Lunch paus just nu åter i salen 12.45. Pappan sitter helt oberörd av det åklagaren läser fram, han sitter och tittar på henne som om han tittar på tv. Mamman sitter med huvudet ner mot bordet och ritar på ett papper verkar inte lyssna alls eller ha ens något intresse utav vad som sägs. Hon tar knappt upp huvudet. När det väl var dags att gå på lunch så står Daniel och tittar åt åhörarna. Vi får se hur det går nu efter lunchen. Stämningen är väl att de flesta i rättssalen har svårt för att inte bli irriterade på dem eller att visa att dom är det. Tunga uppgifter som kommer fram även saker som inte står med i åtalet så som fler skador på flickan.

Tack för din rapportering om detta, och utefter det du berättar om hur de (föräldrarna) uppför sig så blir det ju ännu uppenbarare att de inte är riktigt kloka någonstans. Måtte det bli livstid på detta.
Citera
2023-11-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McGorba
"Föräldrarna har även hävdat att flickan har en hjärnskada som gett henne en intellektuell funktionsnedsättning och ett självskadebeteende, något som inte någon annan har kunnat se tecken på."

Nog för att jag hade grus i ögonen när jag läste FUP. Men bekräftar inte samtliga i hennes närhet vad föräldrarna säger?

Utifrån det jag läst i FUP tror jag bokstavligen inte Z "know her ass from a hole in the ground". Tror lätt hon kan ha ätit eller druckit vad som helst. Dock är det ju en riktig jävla red flag med att J's pappa straffade hennes syster med just ättika. Vad fan är oddsen..

Jag är orolig att Zs ord kommer väga för lite. Utifrån FUP är hon ju lätt efterbliven och jag ifrågasätter henne förmåga att kunna återberätta något. En normalt begåvad vuxen individ kan ju drabbas av false memory. Det man kan gå på är ju konkreta fysiska skador - men då kommer de ju slå emot med självskadebeteende-kortet.
Hon är absolut inte efterbliven, och självklart kan man lita på henne lika som vilket annat barn. Finns ingen anledning att tvivla på det hon berättat. Jag är också mer förvånad att hon inte verkar störd efter vad hon utsatts för. Det är bara föräldrarna som vill att folk ska tro att hon är det.
Citera
2023-11-21, 12:30
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Lunch paus just nu åter i salen 12.45. Pappan sitter helt oberörd av det åklagaren läser fram, han sitter och tittar på henne som om han tittar på tv. Mamman sitter med huvudet ner mot bordet och ritar på ett papper verkar inte lyssna alls eller ha ens något intresse utav vad som sägs. Hon tar knappt upp huvudet. När det väl var dags att gå på lunch så står Daniel och tittar åt åhörarna. Vi får se hur det går nu efter lunchen. Stämningen är väl att de flesta i rättssalen har svårt för att inte bli irriterade på dem eller att visa att dom är det. Tunga uppgifter som kommer fram även saker som inte står med i åtalet så som fler skador på flickan.

Vilka psykfall båda två, man hoppas dom får livstid för vad dom utsatt den stackars flickan för.

Tittar på svt men hittar ingen live rapportering om detta, märkligt ?
Citera
2023-11-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vilka psykfall båda två, man hoppas dom får livstid för vad dom utsatt den stackars flickan för.

Finns inga reportrar i salen. Tydligen skulle där finnas en extra sal till för reportrar men ser inga här. Finns ju vissa från pressen som sitter och skriver ner på datorn men inte mer än så.
Citera
2023-11-21, 12:36
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veoxVL/fallet-med-flickan-lades-ut-pa-entreprenad

Det finns massor av nyheter om fallet på Aftonbladet. Alla är inte premium. Här lite om den nedslimmade socialtjänst som r satta att ordna upp sånt här.
Vi kommer nog tyvärr få se fler fall som detta.

Finns även liverapportering från rättegången och kukföräldrarna..

J:s svar,då rätten konfronterar henne med de skeva uppgifterna om att Z behövde ständig tillsyn, var utvecklingsförsenad mm, som inte bekräftats vare sig av vård eller skola eller någon annan:
- Jag är väl en värdelös morsa.

Eh...bingo liksom.

Typiskt psykopater/narcissister att försöka få andra att få dåligt samvete. Nu försöker aset få det att handla om henne. Försöker sig på en snyftvals.
Jävla mög (pappan kallade X för mög men det är han och J som är ett jävla mög.

.
Citera
2023-11-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Igår rapporterade Aftonbladet med fler. Idag rapporterar Skånska Dagbladet bakom betalväg. Rättegången var typ 28 dagar, så kan tänka mig att inte alla mediehus är där varje dag. Man kan tycka att fler borde bevaka idag också. Men tur vi har en Flashbackare på plats
Citera
2023-11-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veoxVL/fallet-med-flickan-lades-ut-pa-entreprenad

Det finns massor av nyheter om fallet på Aftonbladet. Alla är inte premium. Här lite om den nedslimmade socialtjänst som r satta att ordna upp sånt här.
Vi kommer nog tyvärr få se fler fall som detta.

Finns även liverapportering från rättegången och kukföräldrarna..

J:s svar,då rätten konfronterar henne med de skeva uppgifterna om att Z behövde ständig tillsyn, var utvecklingsförsenad mm, som inte bekräftats vare sig av vård eller skola eller någon annan:
- Jag är väl en värdelös morsa.

Eh...bingo liksom.

Typiskt psykopater/narcissister att försöka få andra att få dåligt samvete. Nu försöker aset få det att handla om henne. Försöker sig på en snyftvals.
Jävla mög (pappan kallade X för mög men det är han och J som är ett jävla mög.

.
Socialtjänsten var värdelös. Bra att det tas upp i media i alla fall. De borde dock rannsaka sig själva ordentligt. Inte ens ett hembesök gjorde de. Trots orosanmälningar, att flickan inte gick i skolan och att föräldrarna sökte heltidsavlastning för henne. Ett enda hembesök och de hade sett igenspikade fönster och flickans tillstånd. Fegt att inte erkänna när man gjort fel. Angående föräldrarna så är det svårt att hitta ett så fult ord att det passar in på dem.
Citera
2023-11-21, 13:01
Medlem
Mazeppas avatar
Ska bli intressant att veta vad försvarsadvokaterna kommer att köra för strategi.
Citera
2023-11-21, 13:02
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Igår rapporterade Aftonbladet med fler. Idag rapporterar Skånska Dagbladet bakom betalväg. Rättegången var typ 28 dagar, så kan tänka mig att inte alla mediehus är där varje dag. Man kan tycka att fler borde bevaka idag också. Men tur vi har en Flashbackare på plats

Dom nämner knappt det i lokala nyheterna..
Typ Sydnytt på SVT..
Mkt märkligt..
Inte ens Sydsvenskan rapporterar därifrån..
Citera
2023-11-21, 13:04
Medlem
Citat:
Finns inga reportrar i salen. Tydligen skulle där finnas en extra sal till för reportrar men ser inga här. Finns ju vissa från pressen som sitter och skriver ner på datorn men inte mer än så.
Vad menar du med extrasal? Önskar så jag kunde vara på plats. Men är ganska fast i Göteborg med studier denna vecka. Ska försöka få till en dag snart att gå på rättegången. Kanske skriva något om det med (är journaliststuderande). Men bra att du är där idag i alla fall.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-21 kl. 13:06.
Citera
2023-11-21, 13:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca

Det är ju ofattbart slappt att socialtjänsten inte begärt att få träffa flickan, och ett sådant möte ska dessutom ske ENSAM med flickan. För är föräldrarna med vågar ju inte barnet berätta något. Det finns speciella mallar för "förhörsteknik" med barn, anpassade till olika åldersgrupper, som socialsekreterarna ska använda. När det gäller riktigt små barn, kan de t.ex. få se bilder på nallar som har olika ansiktsuttryck - ledsen, glad, arg o.s.v - och så får ungarna peka på den som är som mamma, som pappa, som styvfar...

Konstigt att de inte har den rutinen i Eslöv? Och Jörgen Larssons (förvaltningschefen) uppgift att de bara kan göra hembesök om föräldrarna vill det, stämmer ju inte heller. Det är bisarrt om han tror det. Om det vore så skulle socialtjänsten aldrig kunna rädda något barn alls.

Jag menar, om föräldrarna inte låter socialtjänsten träffa ett barn, så ska naturligtvis socialsekreterarna återkomma dit med polis, som får använda våld om det behövs. Finns inget att hatta med när ett hjälplöst barn kanske befinner sig i livsfara.

Inte heller stämmer det, som Jörgen Larsson säger, att ingen kan göra något om föräldrarna inte låter barnet gå till skolan. Problemet är oftast precis det motsatta: föräldrar försöker skydda sina barn från mobbning i skolan genom att hemskola det, och då hämtas barnet dit med våld, och föräldrarna kan till och med förlora barnet till ett familjehem, eller HVB-hem om det är en tonåring... Vad har denne man för utbildning, är han ens socionom..?

...och samtidigt som socialen slöar, slappar, glömmer bort, struntar i eller inte vill stöta sig - i vissa fall - så ägnar andra socialtjänster sig åt att förfölja helt normala familjer med förnedrande, invasiva åtgärder, ibland i många år...
Citera
2023-11-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Dom nämner knappt det i lokala nyheterna..
Typ Sydnytt på SVT..
Mkt märkligt..
Inte ens Sydsvenskan rapporterar därifrån..
Det var en del om det igår (på riks och P4 Halland bland annat), men inte varit hemma idag så inte hört något än. Förväntar mig kanske inte rapportering från rättssalen varje dag (24 dagar), men ändå. Det är ett väldigt allvarligt fall. Får ej glömmas. Jag tycker också det borde lyftas mer i sociala medier.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-21 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in