Citat:
Ursprungligen postat av
RJSC
Det talas ju mycket om huruvida de här knuttarna har något våldskapital eller inte, så jag passar på att fråga här av rent intresse:
Ifall någon som själv inte har gängkontakter, och därmed har ett otydligt/ej klarlagt våldskapital (typ framstår som en vanlig svennebanan) blir hotad (pga personligt icke-klubbrelaterat gruff) av någon som är med i HA, bör den hotade då bara behandla situationen som om det är vilken bösgubbe som helst som hotar och har sig? Eller har den hotade anledning att vara mer rädd i ett sådant läge än om det bara hade varit en annan gubbe i mängden som hotat? Eller är kanske situationen ännu mildare än så? Jag tänker att ett hot från en annan klubblös människa kräver lite mer mod, än möjligheten att bara skrika "jag ska skicka min klubb på dig" (för gängmänniskor som hotar med sitt gäng gör väl det just för att de är för fega för att ta bråket själv?)
Man har ju läst i tidningarna om folk som har fått sina liv förstörda genom att exempelvis vittna mot Bandidos under deras "storhetstid", men som det låter nu i den här tråden så verkar ju numera alla hot från folk i MC-miljön vara någonting man mest kan skaka av sig. (Jag vet att det är en jäkla skillnad att vittna mot en klubbs verksamhet å ena sidan, och att ligga i privat fejd med en klubbmedlem å andra sidan, tog dessa två exempel just för kontrastens skull).
Och hur är det med hot från någon som är "left" (men inte out), kan denne i ett sådant läge (personligt icke klubbrelaterat tjafs, typ grannosämja el. dyl) fortfarande ha gentjänster att casha in från klubben? Och har klubbarna resurser nog att faktiskt göra någonting konkret annat än att bara vara lite hotfulla i ett sådant läge?
Det du måste inse är att deras våldskapital inte är noll och intet. Men så länge du är beredd att elda upp dagiset deras barn går på eller ålderdomshemmet deras gamla föräldrar bor på utan någon som helst tanken på oskyldiga då är deras våldskapital väldigt litet.
Du måste också vara beredd att döda alla som bor i en stadsdel en Polis som jagar dig bor i. Det måste helt enkelt vara helt otänkbart att ge sig på dig.
Antingen väljer du att leva ett liv som kriminell och helt gränslös eller också så går du i söndagsskola. Det finns inget mellanting om du inte gillar livet i fängelse eller som död.