2023-11-20, 21:21
Medlem
Lonnrots avatar
Tyfoidfeber förmodat via mat skola Lund :

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1189673
Citera
2023-11-21, 20:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Nu bor familjen hemma hos familjevännen Alm*z. Vännen ska ha varit med familjen hela den veckan och ätit och druckit samma saker – men hon drabbades inte.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JavBx/mammans-forsta-ord-efter-mystiska-dodsfallet-i-soderhamn

Då verkar det ju inte bero på något som familjen åt eller drack.
Citera
2023-11-21, 21:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JavBx/mammans-forsta-ord-efter-mystiska-dodsfallet-i-soderhamn

Då verkar det ju inte bero på något som familjen åt eller drack.

Hm, om jag fått berättat för mig att jag och resten av min familj sannolikt blivit förgiftade och en av oss dessutom dött och att åklagare principiellt uteslutit vanlig matförgiftning så är det möjligt att jag skulle vara lite misstänksam mot en vän som bott hos en samtidigt...

Är det samma vän som i den tidigare länkade artikeln var mer drivande i att få barnet till sjukhus? Det kan ju låta lite som Münchaussen by proxy...
Citera
2023-11-21, 21:27
Medlem
Mazeppas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/mamman-i-soderhamn-vi-saknar-var-dotter/
Citera
2023-11-21, 21:33
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hm, om jag fått berättat för mig att jag och resten av min familj sannolikt blivit förgiftade och en av oss dessutom dött och att åklagare principiellt uteslutit vanlig matförgiftning så är det möjligt att jag skulle vara lite misstänksam mot en vän som bott hos en samtidigt...

Är det samma vän som i den tidigare länkade artikeln var mer drivande i att få barnet till sjukhus? Det kan ju låta lite som Münchaussen by proxy...

Och är det samma vän som fanns på plats vid sjukhussängen precis just när mamman vaknade för första gången?
Och som svar på mammans fråga om var barnen fanns sa till mamman att barnen sov?
Dagen efter det fick mamman av en läkare veta att dottern var avliden.
Citera
2023-11-21, 21:36
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
https://www.expressen.se/nyheter/mamman-i-soderhamn-vi-saknar-var-dotter/

"Erik Lindeman, överläkare på Giftinformationscentralen, har tidigare sagt att förgiftningen inte går att förklara på ett enkelt sätt.
Hade det varit enkelt hade jag inte funderat på det så mycket som jag har gjort, för det kan jag säga att jag har gjort.
Det har skrivits att det är en gåta och det tycker vi också är en ganska bra beskrivning för hur vi uppfattar det."
Citera
2023-11-21, 21:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Och är det samma vän som fanns på plats vid sjukhussängen precis just när mamman vaknade för första gången?
Och som svar på mammans fråga om var barnen fanns sa till mamman att barnen sov?

Kanske därifrån det snabba ryktet om förgiftad pizza från en svartsjuk bagare kom? Jag vet inte, kanske lite Knutby vibbar på denna historia ändå?
Citera
2023-11-21, 22:08
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Kanske därifrån det snabba ryktet om förgiftad pizza från en svartsjuk bagare kom? Jag vet inte, kanske lite Knutby vibbar på denna historia ändå?

Ja, det är väldigt konstigt att det fortfarande är en gåta vad som drabbade familjen och redan när första nyheten kom ut tänkte väl de flesta som jag gjorde att det var en matförgiftning.
Och något måste ju ha förgiftat familjen, det kan ju bara inte handla om något annat.
Något gift som inte ens prover till utlandet gett svar på.

Är vännen en dödsängel eller mera troligt och som du skriver någon med Münchaussen by proxy?
Man ska väl vara försiktig med att peka ut någon, men samtidigt vill man ju kunna diskutera också.
Det är konstigt att vännen varit tillsammans med familjen i en hel vecka och inte själv drabbats av något.
Och brukar den vännen umgås så här intensivt med familjen?
En hel vecka tillsammans med en familj och sedan drabbas den familjen av något som än idag är en gåta och den själv drabbas inte trots att den ätit och druckit samma saker och uppehållit sig i samma bostad.

Vi får väl se hur fortsättningen på detta ser ut som och även hoppas att man utreder ordentligt.
Citera
2023-11-21, 22:13
Medlem
Citat:

Citat:
Ja, det är samma vän.
Något måste ju familjen blivit utsatt för som vännen lyckats undkomma/undvika.
Citera
2023-11-21, 22:29
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Ja, det är samma vän.
Något måste ju familjen blivit utsatt för som vännen lyckats undkomma/undvika.

Okej, så vännen som nämns handlar hela tiden om samma vän.

Ja, jag hoppas verkligen den stackars familjen får ett svar och att det inte ska visa sig vara vännen:-(
Citera
2023-11-22, 20:56
Medlem
Någon som vet namnet på vännen?
Citera
2023-11-22, 21:55
Medlem
Citat:

Citat:

Är vännen också gift med pappan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in