Citat:
Ursprungligen postat av
fuckruffle
Jättefint inlägg! Men det många missar är att Z faktiskt kan äta, och äter majoriteten av sin kost via mun. De lyckades bra med operationerna och hon kommer förmodligen slippa Jejunostomi/Peg i framtiden. Alla rubriker i medier antyder att det är förstört för all framtid men så är inte fallet. Begränsad ja, hemskt ja, men äta går!

Ok,jag baserar dock inte tyckande på mediarubriker. Det är mig veterligen ingen i media som sagt att skadan medför livslångt lidande.
Utan en läkare i FUP som formulerade sig ungefär så..detta kommer att medföra livslångt lidande.
Jag baserar det också på det barnutredaren säger under förhören med Z: då Z vill äta genom munnen, inte i munnen..
Men det tar tid och ta sig igenom FUP, det är fler delar som plötsligt raders och kommer upp..Så jag kan ha missat att man gör andra prognoser .
Det beror ytterst på hur vi definierar lidande. Han, läkaren, menar nog att det visst kommer att påverka henne medicinskt att inte ha stora delar av sin magsäck kvar. Det är ju ganska utrett. Det är ett stort ingrepp.
Jag räknar inte ut Z. Det är inte så jag menar.
Utan med rätt stöd givetvis, och om hon nu inte hamnat i ett familjehem där hon inte får det stödet (de varierar i kvalitet och soc står dels under tidspress att hitta någon som kan ta det ansvaret och det ska ju följas upp..Nu tycks hon ju ha fått en placering och mår under omständigheterna bra. Det låter bra.
Jag menar inte att hon kommer att vara körd för resten av livet. Det är du som tolkar det så
.jag menar att det sätter spår att ha utsatts för så kraftig neglect och våld i barndomen.
Givetvis kan hon få det bra, under omständigheterna. Men hon kunde ha fått det väldigt bra och utvecklat sidor vi inte har en aning om, om hon fått kärlek från början..
Men sådant är förstås svårt att mäta. Barn som man måste laga kanske hade blommat ännu mer och tydligare om de välkomnas från start och inte matats med att de är värdelösa .
Även om de klarar sig s.a.s.
Men man ska inte heller underskatta läkningens kraft och i synnerhet inte hos barn om,
Och det är alltså under dessa omständigheter som OM gäller: Hon inte utsätts för nya trauman genom dåliga placeringar etc..Få kan det bli betydligt mer svårt att läka ooch bli hel, som vuxen.
Det jag menar är helt enkelt att det betyder något att barn utsätts för våld och blir övergivna på detta sätt av föräldrar i så tidiga år.
Det visar all forskning.
Det är inget man kan säga: oopdie Daisy' om, det blev visst lite fel för dig här men det ska vi rätta till och så var sagan all.
Vi måste få in en traumamedvetenhet så att dessa missar från omgivningen att kolla hur barn har det inte görs