2023-11-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Gått igenom lite FUP snabbt och detta är en hänsynslös misshandel av ett barn det finns inga förmildrande omständigheter i detta fall, Räcker bara läsa rättsmedicinska intyget så behöver man inte gå igenom mycket mer!

Det kommer bli fällande dom men gissar det kommer bli en resa i hovrätten docker jag svårt att det blir en resning i HD, Gissar livstidsdom men det kan bli även rättspsykiatriskvård på livstid också för det är nära det också men frågan vad Tingsrätten säger innan en runda i hovräätten!

Det blir inte livstid, tyvärr.
Citera
2023-11-20, 17:58
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Det blir inte livstid, tyvärr.
Båda har någon form av psykisk störning det är ställt utom allt tvivel, Det slutar med sluten rättspsykiatrisk vård på båda för detta är beyond fängelse dom men men....

Så länge flickan får skyddad uppväxt långt från syskonen och föräldrar i ett hem med kärlek!
Citera
2023-11-20, 18:00
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Det där med hypotermi ska bli intressant att få förklarat av experter.
Själv har jag en teori att kombinationen av att Z varit kraftigt nedkyld i hemmet samt organsvikten av ättiksintaget har gjort att hennes kroppstemperatur gått ner så kraftigt.

Men det är bara min egen teori.

Verkligen. Mig gav det en tankeställare att en person som hålls inomhus utan kläder i ett svalt rum (15 grader) kan bli såpass nedkyld. Även svält och nedsatt cirkulation kan sänka kroppstemperaturen tror jag. Kanske även vätskebrist?

Läkarna menar att ättiksyreförgiftning inte direkt leder till hypotermi men någonstans står det om att förgiftningen skulle kunna leda till chock som i sin tur kan orsaka hypotermi. Lite oklart för mig hur de menar.
Citera
2023-11-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Jag håller med och kan förstå att man kritiserar storasystern Simone. Hon är väl 13-14 eller mer? Visserligen hjärntvättad men i den åldern är man inte helt beroende av sina föräldrar. Hon har INTE varit isolerad som Z. Jag tycker absolut hon borde och har ett ansvar att lämna ut sin kod för sin systers skull. Verkar ju som anledningen hon inte gör det är för att skydda föräldrarna. Förlåt men läser hon till och med här som uppges i FUP så vet hon vad föräldrarna gjort mot Z, och gör hon fortfarande inget för att hjälpa sin syster är hon oerhört empatistörd. Oavsett om hon är ”ett barn” eller ej.

Storasyster Simone har varit fri från föräldrarna i ett år nu. Hon vet vad lillasyster blivit utsatt för, det har stått i tidningarna. Lillasyster har fått operera bort sin magsäck. Men Simone klarar inte ens av att hjälpa till med att lämna ut koden på sin telefon. Med tanke på den tortyr och vanvård lillasyster upplevt borde hon ha lite anständighet i kroppen hon också och bidra på det sätt hon kan, i det här fallet handlar det om en kod till telefonen. Alla hennes klasskompisar under kommande år kommer att veta att hon valde att stötta sina föräldrar och inte hjälpa polisen med det hon kunde.
Citera
2023-11-20, 18:05
Medlem
Svårt att hålla alla känslor i schack.

Tittade o bilden för lilla Z står i väst.
Så fin. Så skör och liten.
Henne försökte de svälta ihjäl de jävla asen.
Hon ser så liten och olycklig ut.
Ledsen. Vad fan ska en sexåring göra när hennes närmsta flick vänder sig emot henne totalt. Att leva med att alla ogillar henne. Läser förhören där hon berättar hur hon levde. Att hon hörde hur kul alla andra hade. "Alla utom jag".

Det är inte rationellt men jag blir också rasande på storasystern som inte lämnar ut lösen til sin mobil. Även om det kan handla om att hon är livrädd.

Läs om fallet Sylvia Likens där andra barn blev livsfarliga redskap i händerna på den vuxna skitkärringen som styrde dem. De gick fria trots att de långsamt dödade henne. Det är inte ok.

Om systern inte är rädd på något vis och har hjälpt till att plåga Z,och, här kommer det viktiga: INTE FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ENS NU, då en normal relation hos syskon är att de får dåligt samvete även om de tvingas spela med, när man skalar av ytan, så är hon nästan förstörd. Då behövs livslång terapi, om ens det hjälper. Det måste få konsekvenser på något sätt.

Z kommer att ha ett livslångt lidande pga sin bortopererade magsäck. Hon kan aldrig mer äta. Det kommer att bli som en påminnelse om hur hon behandlats. Hela livet
Hamnar hon nu inte hos en bra familj nu, för hon får extra mkt stöd, så kan det bli väldigt svårt för henne längre fram.

Att hon liksom inte vill prata, att hon är så duktig, verbal, intelligent och självgåpende är ju för att hon har inpräntat i sig att hon måste vara duktig, inte störa, inte vara till besvär, etc för att ingen kan tycka om henne. Det kommer hon att få kämpa med hela livet. Det är grundsäbudskapet hon fått med sig. När man saknar grundtrygghet en som bara känslan av att vara ovillkorligen älskad ger,så blir det sjukt tufft att ta sig igenom andra prövningar, normala, men tuffa,i livet.Tex skolgång, kompisar, att bli utanför,att söka sig in i nya sammanhang, att träffa en partner, jobb etc etc..Totalt övergiven i början av livet,av de som var hennes betrodda

Så många föräldrar som förstör sina barns liv. Det borde vara betydligt hårdare straff på detta. Gottgörelse ekonomiskt till barnet -resten av livet. För terapi och diverse operationer för Z tex. Inte för att det skulle göra ngt ogjort. Men i dessa fall räcker det inte med att sitta av sitt straff och sedan gå fri som om inget hänt. Man har liksom dragit på sig en livsskuld.

Det är inte ok.
Får också fantasier om att döda föräldrarna långsamt. Att binda fast dem i bilstolar, hålla i dem ättika,håna dem och lämna dem i iskyla..Öga för öga, tand för tand. No mercy. Är inte ett dugg våldsam men denna incident drar fram våldsamma känslor av hat i mig. Jag hoppas verkligen att de tvingas utstå trakasserier från en uppretad allmänhet.

Dessa människor ska helt enkelt aldrig få gå vidare eller vara lyckliga.
Det går inte att komma tillbaka efter sånt här.

Vi borde starta en insamling. Z ska veta att andra står på hennes sida och tt hon är en underbar liten tjej som råkade växa upp hos två vidriga, kriminella svin.
Senast redigerad av Ericcca 2023-11-20 kl. 18:10.
Citera
2023-11-20, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Storasyster Simone har varit fri från föräldrarna i ett år nu. Hon vet vad lillasyster blivit utsatt för, det har stått i tidningarna. Lillasyster har fått operera bort sin magsäck. Men Simone klarar inte ens av att hjälpa till med att lämna ut koden på sin telefon. Med tanke på den tortyr och vanvård lillasyster upplevt borde hon ha lite anständighet i kroppen hon också och bidra på det sätt hon kan, i det här fallet handlar det om en kod till telefonen. Alla hennes klasskompisar under kommande år kommer att veta att hon valde att stötta sina föräldrar och inte hjälpa polisen med det hon kunde.

En tanke bara: Hon kanske skyddar sig själv? Sannolikheten att hon har varit delaktig i misshandeln är inte så liten.
Citera
2023-11-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Vet att det samlades till G och H i Västmanland men vet inte hur det gick till riktigt. Antagligen att någon tog på sig uppdraget och man fick swicha, då bör det vara en betrodd person och det är ingen här, det som är hela grejen med Flashback.

Men skulle gärna skänka en peng!
Samma här. Det var en kvinna här på Flashback (vet dock ej om hon var aktiv) som tog initiativ. Hon var ifrån lokalsamhället där barnen bodde. Sedan startade även en man som tidigare arbetat med utsatta barn ytterligare en insamling.

Något som kan generera pengar är att någon på sociala medier (typ Instagram) startar en insamling. Kan vara bra om det är någon med många följare. Behöver dock inte ha det utan räcker med att insamlingen delas av kända konton. Men tänker på barnrättsorganisationerna. Sådana som uppmärksammat fallet etc. Kan vara värt att skicka iväg ett meddelande till exempelvis @brinnforbarnen. Tycker just nu är ett bra tillfälle, när media uppmärksammar fallet. Allmänintresset är stort, fallet är otroligt hemskt, rättegången pågår nu osv., och det genererar delningar.
Citera
2023-11-20, 18:09
Medlem
Snitsigares avatar
Precis läst hela fup och är helt nedstämd. Hur kan föräldrar bli så här skeva i huvudet? Kaka söker maka?
Mammans språkbruk i sms är ju helt efterblivet och pappan lallar med.

Några saker jag fastnat för:

Daniels ena son från tidigare förhållande som han helt klippte kontakten med. Sonens slutkläm i förhöret var så skön att läsa. Han ville verkligen få fram en hälsning till sin så kallade pappa att han var en horunge-pappa typ.

Jasmines ena lillasyster vittnade om en fruktansvärd uppväxt hos deras iranska (?) pappa där han bl a tvingat i henne ättika som lämnade henne med svåra men för livet. Plus att pappan önskat lillasyster var pojke och behandlade henne därefter.
Lite case closed när jag läste det. Jasmine blev som sin pappa mot Z.

Hur högt och hjärtskärande måste inte Z ha skrikit/gråtit när ben brutits, när hon blev grovt penetrerad etc etc. Och syskon hörde aldrig??!
Jasmine njöt? Daniel bara tillät? Eller njöt han med?

Kan Z ha vart så fruktansvärt törstig att hon lyckats klunka i sig ättikan trots stank/smak? Om man nu ponerar att hon ens nådde trots fjättrad i bebisbilstol? Kan man bli så jäkla törstig och desperat på något att dricka?

Hur sjutton fick föräldrarna alla syskon att säga, eller t o m tro?, att Z sov i resespjälsängen när det inte stämde? Fattar inte. Är barn verkligen så lojala sina föräldrar att de kan fås att säga sånt inför polisförhör? Otroligt.
Citera
2023-11-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Svårt att hålla alla känslor i schack.

Tittade o bilden för lilla Z står i väst.
Så fin. Så skör och liten.
Henne försökte de svälta ihjäl de jävla asen.
Hon ser så liten och olycklig ut.
Ledsen. Vad fan ska en sexåring göra när hennes närmsta flick vänder sig emot henne totalt. Att leva med att alla ogillar henne. Läser förhören där hon berättar hur hon levde. Att hon hörde hur kul alla andra hade. "Alla utom jag".

Det är inte rationellt men jag blir också rasande på storasystern som inte lämnar ut lösen til sin mobil. Även om det kan handla om att hon är livrädd.

Läs om fallet Sylvia Likens där andra barn blev livsfarliga redskap i händerna på den vuxna skitkärringen som styrde dem. De gick fria trots att de långsamt dödade henne. Det är inte ok.

Om systern inte är rädd på något vis och har hjälpt till att plåga Z,och, här kommer det viktiga: INTE FÖRSTÅR ATT DET ÄR FEL ENS NU, då en normal relation hos syskon är att de får dåligt samvete även om de tvingas spela med, när man skalar av ytan, så är hon nästan förstörd. Då behövs livslång terapi, om ens det hjälper. Det måste få konsekvenser på något sätt.

Z kommer att ha ett livslängd lidande pga sin bortopererade magsäck. Hon kan aldrig mer äta. Det kommer att bli som en påminnelse om hur hon behandlats. Hela livet
Hamnar hon nu inte hos en bra familj nu, för hon får extra mkt stöd, så kan det bli väldigt svårt för henne längre fram.

Att hon liksom inte vill prata, att hon är så duktig, verbal, intelligent och självgpende är ju för att hon har inpräntat i sig att hon måste vara duktig, inte störa, inte vara till besvär, etc för att ingen kan tycka om henne. Det kommer hon att få kämpa med hela livet. Totalt övergiven i början av livet,av de som var hennes betrodda

Så många föräldrar som förstör sina barns liv. Det borde vara betydligt hårdare straff på detta. Gottgörelse ekonomiskt till barnet -resten av livet. För terapi och diverse operationer. Inte för att det skulle göra ngt ogjort. Men i dessa fall räcker det inte med att sitta av sitt straff och sedan gå fri som om inget hänt. Man har liksom dragit på sig en livsskuld.

Det är inte ok.
Får också fantasier om att döda föräldrarna långsamt. Att binda fast dem i bilstolar, hålla i dem ättika,håna dem och lämna dem i iskyla..Öga för öga, tand för tand. No mercy. Är inte ett dugg våldsam men denna incident drar fram våldsamma känslor av hat i mig.

Dessa människor ska helt enkelt aldrig få gå vidare eller vara lyckliga.
Det går inte att komma tillbaka efter sånt här.

Vi borde starta en insamling. Z ska veta att andra står på hennes sida och tt hon är en underbar liten tjej som råkade växa upp hos två vidriga, kriminella svin.
Håller verkligen med dig i det du skriver. Tycker absolut det borde startas en insamling. Men det händer inte om ingen gör något. Skriv till olika konton med följare, gärna inom området, så får vi hoppas någon ”nappar” på förslaget. Jag är helt säker att vi är otroligt många som vill göra något för denna fina lilla flicka.
Citera
2023-11-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
En tanke bara: Hon kanske skyddar sig själv? Sannolikheten att hon har varit delaktig i misshandeln är inte så liten.

Z uppger i förhör att systern vart inne i tvättstugan och sett Z fastspänd. Hon slängde en handduk i tvätten efter duschen och gick.
Citera
2023-11-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Verkligen. Mig gav det en tankeställare att en person som hålls inomhus utan kläder i ett svalt rum (15 grader) kan bli såpass nedkyld. Även svält och nedsatt cirkulation kan sänka kroppstemperaturen tror jag. Kanske även vätskebrist?

Läkarna menar att ättiksyreförgiftning inte direkt leder till hypotermi men någonstans står det om att förgiftningen skulle kunna leda till chock som i sin tur kan orsaka hypotermi. Lite oklart för mig hur de menar.

Jag har tolkat det som att det är det som är teorin. Men hon har varit nerkyld länge, sen att ättikan kanske skyndat på både nerkylningen och det dåliga allmäntillståndet.
Citera
2023-11-20, 18:21
Medlem
Herredjävlar. Hoppade precis in i den här tråden. Vad har flickstackarn varit med om egentligen? Hoppas av hela mitt hjärta att hon får all behövlig hjälp för att kunna gå vidare i livet och att anhöriga aldrig någonsin tillåts kontakta henne.

Mitt elaka jag vill att personer på den anstalt/institution som föräldrarna hamnar på hanterar saken hårdast möjligt. Det vill iofs även mitt goda jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in