2023-11-20, 16:39
Medlem
Taggads avatar
Motigt för ryssar att avliva barn och gamla för att knäcka civilbefolkningen.
Citat:
Hundratusentals ukrainare har flytt till ”säkert” Kyiv
Omkring 600 000 personer som tidigare bott i andra delar av Ukraina bor numera i Kyiv-regionen, rapporterar Politico. Utöver att fronterna flyttats långt österut jämfört med i den ryska invasionens inledning beror det på att luftförsvaret där är starkt, skriver Politico.

Tidigare tvingades Ukraina förlita sig på försvarssystem från Sovjettiden, men den ryska förmågan att slå mot staden har minskat tydligt i takt med att väst skickat välbehövliga och mer moderna system.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Citat:
"At one moment my kids and I slept in a corridor for three weeks. I was going to bed, not sure if we all wake up the next day,” Kozich remembers.

But the air defenses now protecting the capital make her feel safer in Kyiv than anywhere else in Ukraine — so much so that she's afraid of venturing beyond the city.

I was even afraid to take my kids for a summer vacation because I knew other regions unfortunately do not have as strong air defense as we now do. And I feel so much pain for Ukrainians from other regions, who are still forced to live under daily Russian bombardment,” Kozich said.
https://www.politico.eu/article/western-air-defenses-ukraine-kyiv-rare-safe-spot-war-russia/
Senast redigerad av Taggad 2023-11-20 kl. 16:44.
Citera
2023-11-20, 16:43
Medlem
Hur va det nu med den ryska yttrandefriheten?

Från SVT:

Ryssland efterlyser ukrainsk Eurovision-vinnare,

Sångaren Susana Jamaladinova, som representerade Ukraina och vann Eurovision Song Contest (ESC) 2016, har efterlysts i Ryssland. Det rapporterar flera ryska statliga medier under måndagen.

Enligt den oberoende ryska nyhetstidningen Mediazona misstänks hon ha brutit mot en ny lag som innebär att att man sprider vad Ryssland anser vara falsk information om rysk militär, eller om det pågående kriget i Ukraina. Lagen instiftades i fjol.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=a9c2c930fcd4c7f62fc418ef2aaa3 911
Citera
2023-11-20, 16:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Erfarenheten säger att när Rysslandssupportrarna är såhär aktiva så är något på väg att hända. Statistiskt sett har det främst varit bakslag för ryssen, men vi får la se.

Det var ju monstruösa förluster förra veckan av ryssar. All time high slakt av ryssar och pansar.

Jag håller tummarna det kommer hända nått fint vänster om Dnipr snart.
Citera
2023-11-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
I princip all mainstreammedia, förutom den svenska då, har redan ändrat sin ton. Någon gång måste man ju börja anpassa sig till verkligheten, annars ser det konstigt ut den dag de måste säga att Ukraina faktiskt förlorat.

Ett exempel från Frankrile

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2023/11/19/russia-s-new-target-hostile-finland_6269012_4.html

Verkligheten är tvärtom Du bluffar.
Behöver du fler länders mainstreammedia?

Det går att mata på med media från hela världen fram till midnatt men det slutar med att du upprepar samma mantra imorgon som alla desiformatörer gör.
Citera
2023-11-20, 16:54
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Ändå är du här på forumet och försvarar ryZZland och sprider pro ryzzka inlägg, vad är din agenda? Du måste väl hålla med om att det ända rätta är att ryZZarna åker hem till Mordor

Vilka falska inlägg? Detta?
https://liveuamap.com/en/2023/20-november-polish-protesters-which-blocking-the-border-are
Citera
2023-11-20, 16:55
Medlem
John Mearsheimer förklarar det enkelt och logiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=r4wLXNydzeY&t=7826s

De blodtörstiga ryzzka orcherna som har slut på vapen och som krigar med spadar har tydligen dödat färre civila i Ukraina under ca två år än vad Israel lyckats med under några veckor.
Citera
2023-11-20, 16:56
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det var ju monstruösa förluster förra veckan av ryssar. All time high slakt av ryssar och pansar.

Jag håller tummarna det kommer hända nått fint vänster om Dnipr snart.

Ja, hoppet lever!
Citera
2023-11-20, 17:00
Medlem
Citat:
Bra där! Vad man personligen tror eller inte tror är det allra viktigaste!! Finns ingen anledning att intressera sig för verkligheten!!

Precis! En ryssråttas verklighet står över all annan verkligshetsuppfattning.
Citera
2023-11-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
John Mearsheimer förklarar det enkelt och logiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=r4wLXNydzeY&t=7826s

De blodtörstiga ryzzka orcherna som har slut på vapen och som krigar med spadar har tydligen dödat färre civila i Ukraina under ca två år än vad Israel lyckats med under några veckor.

Vad vill du säga med ditt inlägg? Att de över 10 000 Ukrainare som slaktats av ryssråttorna är en försumbar siffra?
Citera
2023-11-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ja, nu är det så att jag råkar bo i Frankrike och därmed har jag väldigt bra koll på hur msm här uttrycker sig. Och narrativet har förändrats de sista sex månanderna. Man håller på att ställa om sig till att numera rapportera om vad som faktiskt händer, motvilligt har msm blivit tvingade att säga att det inte går bra för Ukraina och att Ryssland alls inte är dessa alkoholoiserade hjon som slåss med spadar.

Just i Sverige har de här förändringarna i rapporteringen uppenbarligen inte trätt i kraft ännu, vilket kan bero på att svebnskarna brukar vara sist på bollen i allt.

För övrigt undrar jag vad du ville ha sagt med din länk. På vilket sätt har den med att Ukraina håller på att förlora kriget?

Lilla ryssråttan ljuger igen noterar jag. Eller har du en seriös källa på att Ukraina förlorar kriget?
Citera
2023-11-20, 17:11
Medlem
Citat:
När jag pratar med folk från andra länder brukar jag beklaga mig över att så många svenskar har "tappat det", att de blivit helt oförmögna till all form av meningsutbyte. Så fort någon går emot deras inlärda narrativ brinner det i proppskåpet på dem och de beter sig som du gör.

Folk brukar inte tro mig och då är det lämpligt att visa dem den här tråden och översätta vissa inlägg, tex dina.

Jag frågade efter en källa till att Ukraina förlorar kriget. Kläm fram med en sådan istället för att slingra dig.

P.S. När jag brukar prata med folk från andra civliserade länder så enas vi alltid i vårt rysshat mot dig och din sort.
Citera
2023-11-20, 17:13
Medlem
Citat:
...Ännu ett inlägg att visa på vilken dnivå den svenska medvetandenivån numera ligger.
Tack för det, Leland!

Svara på frågan, tack.

På vilket sätt står din verklighetsuppfattning om kriget över alla andras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in