Citat:
Ursprungligen postat av
Larsbeeffly
Tråkig historia!
Har själv alltid med mig en tourniquet av typen CAT och förvarar lätt åtkomligt när jag hanterar skjutvapen.
Inte bara för min egen skull utan också för att kunna hjälpa till om olyckan är framme hos någon annan, antar att det är en gammal vana från lumpen där vi också alltid hade med både CAT och första förband i benfickan.
Har sett soldater i Ukraina som fått låret bortsprängt men som överlevt för att de under beskjutning i komplett mörker tar på sig sin tourniquet tillräckligt snabbt.
Många jägare jag träffar har gjort lumpen och även i svenska försvaret blir man drillad i detta och man kan på ett 10tal sekunder dra på sig sin tourniquet.
Men det gäller såklart att man har med sig rätt utrustning från början.
Jag är ingen expert, men jag kan föreställa mig att, sjukligt nog, en soldat måste räkna med att bli dödligt skadad. De tränar varje dag på scenarion likt detta.
Här har man jagat på samma vis i x antal år och vips är olyckan framme. Det är lätt att försöka vara rationell i efterhand men i stundens hetta skulle jag nog ge soldaten/soldaterna med tourniquet en mycket högre överlevnadschans i en sådan situation än ett förvirrat jaktlag där säkerligen det aldrig inträffat att någon människa blivit skjuten.
Det är säkert extremt psykiskt påfrestande och då är det inte kanske helt lätt att agera så rationellt där och då, som folk verkar tro det är så lätt att göra i tråden.