2023-11-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Det är ju du som inte verkar förstå att om det var folk på plats när det hände, så är dom fan gravt efterblivna som inte försökte göra nåt.

Stoppa blödning lör man sig för fan i grundskolan.

Det gör man inte alls. Möjligen yngre men det blev väl panik på plats.
Citera
2023-11-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Hur går det ens till, oavsett typ av bössa, om det är vådaskott?

Det undrar jag med.

Antingen kollat i pipan efter skit och så har vapnet gått av. Likt det gamla klippet på utube.

Eller kanske råkat skjuta sig själv i benet när pipan pekat neråt och förblöd pga de
Citera
2023-11-20, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
Det gör man inte alls. Möjligen yngre men det blev väl panik på plats.

I åk 9 gör man det absolut: https://andreasfilander.wixsite.com/idrott/livraeddning

Jag minns då vi lärde oss detta redan i sexan.
Sen var det också i gymnasiet, samt att en normal jävla vuxen har vsett film eller läst böcker om hur blödning stoppas.
Citera
2023-11-20, 10:24
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingfisher76
Han var en mycket erfaren jägare!!

Men tydligen slarvig med säkerhet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Man har fan aldrig ett skott i loppet om du inte ska skjuta strax efter spelar ingen roll om safety är på eller inte... Nåja han lär inte göra om misstaget
Citera
2023-11-20, 10:26
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Nu var jag inte på plats och det är såklart alltid tråkigt att någon dör, men allvarligt, återigen har en jägare bevisat sin fullkomliga avsaknad av vapenvett.
Tur i oturen att ingen ’oskyldig’ fick plikta med livet den här gången iallafall.
Får hoppas de efterlevande får det stöd de behöver.
Citera
2023-11-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Tråkig historia!

Har själv alltid med mig en tourniquet av typen CAT och förvarar lätt åtkomligt när jag hanterar skjutvapen.

Inte bara för min egen skull utan också för att kunna hjälpa till om olyckan är framme hos någon annan, antar att det är en gammal vana från lumpen där vi också alltid hade med både CAT och första förband i benfickan.

Har sett soldater i Ukraina som fått låret bortsprängt men som överlevt för att de under beskjutning i komplett mörker tar på sig sin tourniquet tillräckligt snabbt.

Många jägare jag träffar har gjort lumpen och även i svenska försvaret blir man drillad i detta och man kan på ett 10tal sekunder dra på sig sin tourniquet.
Men det gäller såklart att man har med sig rätt utrustning från början.

Jag är ingen expert, men jag kan föreställa mig att, sjukligt nog, en soldat måste räkna med att bli dödligt skadad. De tränar varje dag på scenarion likt detta.
Här har man jagat på samma vis i x antal år och vips är olyckan framme. Det är lätt att försöka vara rationell i efterhand men i stundens hetta skulle jag nog ge soldaten/soldaterna med tourniquet en mycket högre överlevnadschans i en sådan situation än ett förvirrat jaktlag där säkerligen det aldrig inträffat att någon människa blivit skjuten.

Det är säkert extremt psykiskt påfrestande och då är det inte kanske helt lätt att agera så rationellt där och då, som folk verkar tro det är så lätt att göra i tråden.
Citera
2023-11-20, 11:26
Medlem
Finurlig34s avatar
Ryktet säger att det är Jon*s Bj*lkenf*rs *aeo
Vd på byggföretag i Örby.
Citera
2023-11-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34

Har hört samma.
Citera
2023-11-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
För en som aldrig jagat och inte har en aning om hur det brukar gå till — hur snabbt kan man i bästa och värsta fall räkna med att övriga jägare upptäcker att man är skjuten och övriga försöker kommer till undsättning i detta läget? Låt oss säga en timma in i jakten

Brukar de övriga kontakta varandra direkt efter att de hört ett skott? Hur nära varandra är man?

Finns det särskilda rutiner eller till och med lagar för att hantera olyckor som dessa när jakten väl är i full rullning? Tänker typ ”När man hört ett skott ska man kontakta alla övriga jägare och kontrollera så att allt är OK”, ”alla deltagare måste ha första-hjälpen-kit”, ”man måste befinna sig mellan X-Y meter från övriga”, ”alla måste bära GPS-sändare” eller något i den stilen

Med tanke på hur många som jagar så är det statistiskt jävligt ovanligt med olyckor med vapen ö.h.t.

Det måste va såpass ovanligt att det är tex är vanligare att någon drunknar i någon myr eller sjö, eller krockar med bilen, eller att älgen/björnen/vildsvinet attackerar och dödar jägaren.

Det går knappt att hitta rutiner för alla eventualiteter.
Citera
2023-11-20, 12:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Det är ju du som inte verkar förstå att om det var folk på plats när det hände, så är dom fan gravt efterblivna som inte försökte göra nåt.

Stoppa blödning lör man sig för fan i grundskolan.
Det är ju exakt det jag menar. Hade det bara varit en enda Flashbackare i jaktlaget så hade han stoppar blödningen, om han så skjutit av sig hela benet. De har lärt sig använda tourniquet redan i grundskolan, med vanliga människor inte ens kan stava till det.

Det spelar heller ingen roll hur lång tid det tog innan de hittade honom eller hur pass dumt han låg till, en Flashbackare hade räddat livet på honom.
Citera
2023-11-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är ju exakt det jag menar. Hade det bara varit en enda Flashbackare i jaktlaget så hade han stoppar blödningen, om han så skjutit av sig hela benet. De har lärt sig använda tourniquet redan i grundskolan, med vanliga människor inte ens kan stava till det.

Det spelar heller ingen roll hur lång tid det tog innan de hittade honom eller hur pass dumt han låg till, en Flashbackare hade räddat livet på honom.

Du tror inte jag fattade att du var sarkastisk?

Idiotiskt att hålla på dryga dig när du vet du har fel.
Citera
2023-11-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34

Det stämmer, det är tyvärr inget rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto