2023-11-18, 21:53
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte

Om tråden ligger fel kan den gärna flyttas till rätt forumavdelning.

Tråden ligger fel och flyttas till rätt avdelning.

Paranormala fenomen, ockultism och ufologi --> NWO, Illuminati, frimurare och ordensväsende
/m0d
Citera
2023-11-18, 22:09
Medlem
pyroclasms avatar
Äh det är rätt så kul, en blandning av lajvande och traditionella värderingar. Samt vänner i livet som finns där på ålderns höst. En bra sak.

Förstår att ni som inte är med är avis.
Citera
2023-11-18, 22:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Många känner säkert till att stora delar av frimurarnas ockulta och satanistiska ritualer finns tillgängliga på nätet för den som vet hur man söker, men i detta fall har en av frimurarnas initieringsritualer filmats i sin helhet av en amerikansk undercover-journalist. Den visar bl.a. bisarr, gnostisk symbolism och en skenavrättning.

Del 1: https://twitter.com/kyleisbased/status/1725177619027533886

Del 2: https://twitter.com/kyleisbased/status/1725523547467235581

Vad tror panelen? Frimurarna gillar ju att skryta för omvärlden om sin "kristna grund", samtidigt som ljusskygga ritualer med ockulta inslag, bisarra riter och teatriska "upplevelser" utgör kärnan i verksamheten.

Journalisten kommer att släppa fler delar av inspelningarna de kommande dagarna.

Om tråden ligger fel kan den gärna flyttas till rätt forumavdelning.
Frimurarna är uppenbart knäppskallar, men vari ligger satanismen?
Citera
2023-11-18, 22:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Äh det är rätt så kul, en blandning av lajvande och traditionella värderingar. Samt vänner i livet som finns där på ålderns höst. En bra sak.

Förstår att ni som inte är med är avis.
Ser inget större skillnad mellan frimurarna och rotary, trots allt hokus pokus hos Frimurarna. Båda är nätverk för att försöka få fördelar till sig själv och den egna gruppen. Nej, jag är inte avis på att inte vara med, snarare tacksam att jag kan ha framgång utan detta. Jag undrar hur många frimurare som verkligen genuint tror på dessa sagor, tror precis som du är inne på att det är lajvande. Att de har traditionella värderingar är ju i sig inget fel, men lajvandet.... jesus.
Citera
2023-11-19, 16:41
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ser inget större skillnad mellan frimurarna och rotary, trots allt hokus pokus hos Frimurarna. Båda är nätverk för att försöka få fördelar till sig själv och den egna gruppen. Nej, jag är inte avis på att inte vara med, snarare tacksam att jag kan ha framgång utan detta. Jag undrar hur många frimurare som verkligen genuint tror på dessa sagor, tror precis som du är inne på att det är lajvande. Att de har traditionella värderingar är ju i sig inget fel, men lajvandet.... jesus.

Jag kanske skulle skrivit harmlöst istället för bra. Ja, det är inte för alla. Och ger väldigt få, om några, fördelar i näringslivet till skillnad från vad många tror. Men livet för äldre personer blir lätt ensamt och detta är en väg ur ensamheten. Middagar och pubaftnar med bekanta på regelbunden basis. Det är välkommet för många.
Citera
2023-11-20, 07:40
Medlem
Citat:
Frimurarna är uppenbart knäppskallar, men vari ligger satanismen?
Jag är frimurare och känner förstås massor av frimurare, de flesta i min loge är läkare, egnaföretagere, tjänstemän och militärer, vad är ”knäppt” med dessa menar du?
Citera
2023-11-20, 07:41
Medlem
Citat:
Om du inte ser skillnaden på Rotary och Frimurarna kanske du inte skall skriva i tråden?
Du har nått ”framgång”, hur då?
Citera
2023-11-20, 09:51
Medlem
Citat:
Den stora skillnaden mellan frimureriet och Rotary (vilket definitionsmässigt är en sk serviceklubb liksom Lions och Round Table m.fl.) är att Rotary skapades för att bistå varandra och skapa nya kontakter, det är mer primärt. För frimureriet är det inre arbetet primärt och de eventuella kontakter man får sekundärt, och där får man - utifrån stadgarna - vara mer försiktig så att man inte otillbörligt gynnar varandra. Det finns en större vakenhet som motverkar vänskapskorruption i frimureriet just eftersom man fått så mycket kritik för det tidigare.

Ordensceremonierna är kärnverksamhet för ett ordenssällskap, så de är så klart viktiga, de är USP:en (Unique Selling Point). Att de inte är historia utan legender och allegorier avsedda att föremedla vissa insikter och visdomar, det tror jag alla medlemmar förstår.

Framgång är möjlig utan att vara med i frimureriet eller Rotary, men för att ha framgång behöver man ha nätverk. De är möjliga att bygga utan ordenssällskap eller serviceklubbar, det finns självklart andra föreningar och sammanslutningar som kan ge tillgång till viktiga nätverk.
Senast redigerad av jonar242 2023-11-20 kl. 09:59.
Citera
2023-11-20, 10:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Den stora skillnaden mellan frimureriet och Rotary (vilket definitionsmässigt är en sk serviceklubb liksom Lions och Round Table m.fl.) är att Rotary skapades för att bistå varandra och skapa nya kontakter, det är mer primärt. För frimureriet är det inre arbetet primärt och de eventuella kontakter man får sekundärt, och där får man - utifrån stadgarna - vara mer försiktig så att man inte otillbörligt gynnar varandra. Det finns en större vakenhet som motverkar vänskapskorruption i frimureriet just eftersom man fått så mycket kritik för det tidigare.

Ordensceremonierna är kärnverksamhet för ett ordenssällskap, så de är så klart viktiga, de är USP:en (Unique Selling Point). Att de inte är historia utan legender och allegorier avsedda att föremedla vissa insikter och visdomar, det tror jag alla medlemmar förstår.

Framgång är möjlig utan att vara med i frimureriet eller Rotary, men för att ha framgång behöver man ha nätverk. De är möjliga att bygga utan ordenssällskap eller serviceklubbar, det finns självklart andra föreningar och sammanslutningar som kan ge tillgång till viktiga nätverk.
Tack för insatt svar! Självklart behöver man ett nätverk för att nå framgång.
Citera
2023-11-20, 11:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag är frimurare och känner förstås massor av frimurare, de flesta i min loge är läkare, egnaföretagere, tjänstemän och militärer, vad är ”knäppt” med dessa menar du?
Jag tonade ned detta i en följande post, men poängen var snarast att ifrågasätta TS kallade frimurarna för satanister helt utan belägg. Det som kan tyckas knäppt är lajvande med dödskallar och liknande.

PS, jag känner också folk som är med och som är vettiga och helt normala.
Senast redigerad av Enterprise 2023-11-20 kl. 11:06.
Citera
2023-11-20, 11:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om du inte ser skillnaden på Rotary och Frimurarna kanske du inte skall skriva i tråden?
Du har nått ”framgång”, hur då?
Finns både skillnader och likheter, som är relevanta att diskutera. Läs Jonars insatta inlägg.
Ja, jag nått framgång främst genom hårt arbete och målmedvetenhet, men delvis även genom nätverkande (som Jonar berörde).
Citera
2023-11-21, 07:26
Medlem
Citat:
Jag tonade ned detta i en följande post, men poängen var snarast att ifrågasätta TS kallade frimurarna för satanister helt utan belägg. Det som kan tyckas knäppt är lajvande med dödskallar och liknande.

PS, jag känner också folk som är med och som är vettiga och helt normala.
Det du kallar ”lajvande” är våra ritualer och dessa är till för att utveckla oss som människor och få oss att tänka till, om du kollar historiskts vilka som genomgått dessa ritualer så är det knappast några knäppisar utan väldigt framgångsrika män som de flesta respekterat och sett upp till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in