Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Ser inget större skillnad mellan frimurarna och rotary, trots allt hokus pokus hos Frimurarna. Båda är nätverk för att försöka få fördelar till sig själv och den egna gruppen. Nej, jag är inte avis på att inte vara med, snarare tacksam att jag kan ha framgång utan detta. Jag undrar hur många frimurare som verkligen genuint tror på dessa sagor, tror precis som du är inne på att det är lajvande. Att de har traditionella värderingar är ju i sig inget fel, men lajvandet.... jesus.
Den stora skillnaden mellan frimureriet och Rotary (vilket definitionsmässigt är en sk serviceklubb liksom Lions och Round Table m.fl.) är att Rotary skapades för att bistå varandra och skapa nya kontakter, det är mer primärt. För frimureriet är det inre arbetet primärt och de eventuella kontakter man får sekundärt, och där får man - utifrån stadgarna - vara mer försiktig så att man inte otillbörligt gynnar varandra. Det finns en större vakenhet som motverkar vänskapskorruption i frimureriet just eftersom man fått så mycket kritik för det tidigare.
Ordensceremonierna är kärnverksamhet för ett ordenssällskap, så de är så klart viktiga, de är USP:en (Unique Selling Point). Att de inte är historia utan legender och allegorier avsedda att föremedla vissa insikter och visdomar, det tror jag alla medlemmar förstår.
Framgång är möjlig utan att vara med i frimureriet eller Rotary, men för att ha framgång behöver man ha nätverk. De är möjliga att bygga utan ordenssällskap eller serviceklubbar, det finns självklart andra föreningar och sammanslutningar som kan ge tillgång till viktiga nätverk.