Citat:
Ja det har du alldeles rätt i. Däremot är andelen gener från J/S ganska liten i dagens etniska Svenskar.
Jag tror absolut inte att vi har mycket DNA från araber. Det närmsta jag kan tänka mig är att den lilla spillra av våra gener som kommer från trattbägarna skulle kunna innehålla sådana gener men det är en spekulation.
Som vi tidigare skrev antas trattbägarna komma från Anatolien och även om det kanske (eller kanske inte) räknas till mellanöstern är det ju en bra bit mellan Arabiska halvön och Anatolien. Och vi har alltså mycket litet av trattbägarnas gener i vårt nutida genom.
Om någon försöker göra det här till ett slagträ i dagens invandringsdebatt så är man helt fel ute hursomhelst. Det har ingen som helst bäring på det.
Trattbägarna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trattb%C3%A4garkulturen
Jag tror absolut inte att vi har mycket DNA från araber. Det närmsta jag kan tänka mig är att den lilla spillra av våra gener som kommer från trattbägarna skulle kunna innehålla sådana gener men det är en spekulation.
Som vi tidigare skrev antas trattbägarna komma från Anatolien och även om det kanske (eller kanske inte) räknas till mellanöstern är det ju en bra bit mellan Arabiska halvön och Anatolien. Och vi har alltså mycket litet av trattbägarnas gener i vårt nutida genom.
Om någon försöker göra det här till ett slagträ i dagens invandringsdebatt så är man helt fel ute hursomhelst. Det har ingen som helst bäring på det.
Trattbägarna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trattb%C3%A4garkulturen
De bilder jag sett på mängden arv handlar om 10 procent eller mer, vilket väl får anses som relativt mycket vilket också genetiker säger. I dagens samtalsprogram om 500-talet till slutet av vikingatiden säger dagens tittarrepresentant med arabisk bakgrund att hon och hennes folk var här först. Sånt irriterar jävligt mycket och kommer naturligtvis skapa debatt. Och som vanligt blir de framöver överbevisade om felaktigheten. Det tråkiga i kråksången blir att fokus handlar om något som egentligen är påhitt istället för andra viktiga resultat.
SVT är så usla på att förbise reaktioner. För 12 år sedan hävdade många migranter att araber grundat Birka eftersom man hittat arabiska mynt och andra föremål där. Aftonbladet följder efter. Bara för att forskare sedan såg sig tvingade att bevisade motsatsen. Jag känner till de forskare som är med i programmen och ser att flera är noga med att inte säga sånt som SVT kan använda det som sägs till en övertolkning. Det görs ändå vilket inte forskarna ska belastas för.