2023-11-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vänstern gjorde det redan för lite mer än 100 år sedan. Inget nytt. Att skriva om och anpassa vetenskap till att passa politisk agenda är ett av deras paradgrenar.
Ja men i det här fallet har inget "skrivits om". Serien är vetenskapligt korrekt.
Citera
2023-11-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja men i det här fallet har inget "skrivits om". Serien är vetenskapligt korrekt.
Jag bad om länkar i den andra tråden gällande att de första svenskarna var svarta.
Det fick jag inte.
Kan du skicka länkar som visar på att det Svt påstår är vetenskapligt förankrat?
Citera
2023-11-19, 16:49
Medlem
Citat:
Jag bad om länkar i den andra tråden gällande att de första svenskarna var svarta.
Det fick jag inte.
Kan du skicka länkar som visar på att det Svt påstår är vetenskapligt förankrat?
Det är inte SVT som påstår det. Det är forskarna. Till att börja med.

Sedan är inte det här några "Svenskar" i något vettigt avseende.

För det tredje är inte Österödskvinnan och de stammar hennes folk hör till, våra förfäder i någon vettig mening, även om små delar av deras gener kan återfinnas hos oss idag.

Här kan du läsa om de grupper som först kom till Skandinavien, en del kom från söder, de hade blå ögon och mörkare hud, andra kom från nordost och hade ljusare hy:

Citat:
Blåa ögon, blont hår

Genom att få fram arvsmassan av dessa jägar- och samlargrupper kan vi närmare granska befolkningsdynamiken i Skandinavien under stenåldern. En följd av att de två grupperna blandades var att det uppstod överraskande många genetiska varianter i skandinaviska jägare och samlare. Dessa grupper var genetiskt mer olikartade än de som bodde i centrala, västra och södra Europa vid samma tid. Det är en stark kontrast till dagens förhållanden, där det finns en större genetisk variation i söder än i norr.

De två grupperna som kom till Skandinavien var ursprungligen genetiskt ganska olika och hade olika utseende. Människorna från syd hade blå ögon och relativt mörk hud, medan de från nordost hade olika ögonfärger och ljus hud.

Människor kommer ursprungligen från varmare klimatförhållanden närmare ekvatorn och för att hantera svårare klimat brukar vi ändra beteende och tekniker. Det handlar om att göra eld, tillverka kläder och ta fram anpassad jaktutrustning. I det långa loppet kan det dock också komma att handla om genetiska förändringar.

https://www.lu.se/artikel/dna-fran-forntiden-loser-gatan-om-varifran-de-forsta-nordborna-kom
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-19 kl. 17:38.
Citera
2023-11-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Sa hon inte också att hennes mamma tyckte att skandinaver är smutsiga?

Jovisst. Så här sades det:

Charlotte Hedenstierna-Jonsson:"Det finns uppgifter om att araber tycker att skandinaverna är smutsiga"

Elaf Ali: "Det kan min mamma skriva under på"

Undrar hur det hade tagits emot om en svensk sagt samma om någon invandrargrupp, t ex araber.
Citera
2023-11-19, 17:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasaw15
Jovisst. Så här sades det:

Charlotte Hedenstierna-Jonsson:"Det finns uppgifter om att araber tycker att skandinaverna är smutsiga"

Elaf Ali: "Det kan min mamma skriva under på"

Undrar hur det hade tagits emot om en svensk sagt samma om någon invandrargrupp, t ex araber.

Men vad fan, en liten rasist som fått ett tryggt och bra liv i Sverige, feminist-tv briljerar
Citera
2023-11-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan, en liten rasist som fått ett tryggt och bra liv i Sverige, feminist-tv briljerar
Ja, den där biten var mycket stötande.
Citera
2023-11-19, 17:49
Medlem
Citat:
Vänstern gjorde det redan för lite mer än 100 år sedan. Inget nytt. Att skriva om och anpassa vetenskap till att passa politisk agenda är ett av deras paradgrenar.

I en rättvis värld hade det funnits juridiska mekanismer för att ställa den här typen av människor inför rätta. Det är synd att man kommer undan med så mycket lögner och dunkla syften idag. Borde inte vara lagligt att ljuga och förvanska information offentligt. Tyvärr så är ju hela den moderna västerländska demokratin byggd på att manipulera och driva sociala agendor. Ett förkvinnligande av hela den politiska apparaten skulle jag säga.
Citera
2023-11-19, 17:50
Medlem
Det känns som att målgruppen med en sådan här bred och översiktlig serie är personer med väldigt grunda historiekunskaper. En grupp som förmodligen inte är jätteintresserade av historia och därför inte heller tittar.

De som tittar är de som redan har ett intresse av historia och därmed också större kännedom om ämnet. Dessa blir säkert lite utråkade då det inte är något direkt nytt som presenteras.

Jättebra program för skolungdomar och invandrare som inte kan så mycket om svensk historia. Men tittar dessa? Tveksamt.

Inte mycket nytt för medelålders män och kvinnor med helsvensk bakgrund, som förmodligen utgör den stora majoriteten av tittarna.
Citera
2023-11-19, 18:01
Medlem
goseigens avatar
Idag tror jag vi kommer att åka till Varnhem och träffa Kata.
Citera
2023-11-19, 18:21
Medlem
Varför sa de att ordet slavar kom från slaverna? På den tiden var det ju trälar. Vad gjorde Leaf Ali där? Hon var helt ointresserad av vikingatiden. Bisittarna kunde de ta bort.
Citera
2023-11-19, 18:21
Medlem
detektiven789s avatar
Det sista jag vill är att bli indragen i något raskrig på Flashback. Men som seriös debattör i krimfrågor (brottsutredningar liknar väldigt mycket arkeologi och historia) måste jag påtala vissa saker.

Jag har inga problem att köpa att de första som drog in i Sverige var mörkhyade. Låter tvärtom fullt rimligt och kan styrkas idag med dna-teknik. Sedan drog andra något ljusare folkslag in från annat håll och det uppstod blandningar. Och idag är vi där vi är med den typiske svensken, blond och blåögd.

Grejen är ju att detta med eftertryck visar att knullandet genom sekler och millennier kantrat över kraftigt mot att ljus hy och ljust hår varit det mest attraktiva. Man kan alltså säga att det ljusa vunnit över det mer mörka (seriöst uttryckt och inga liknelser i övrigt) när det gäller människans avel. Och där går faktiskt wokeisterna bort sig. De begår ett grovt tankefel.

Den historiska utvecklingen visar att blond och blåögd lockat mer.

Sedan finns det inga ursäkter för journalisten Elaf Alis medverkan i eftersnacket. Okunnigt. Omoget. Radikalfeministiskt. Och tyvärr rasistiskt.
Senast redigerad av detektiven789 2023-11-19 kl. 18:26.
Citera
2023-11-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det är inte SVT som påstår det. Det är forskarna. Till att börja med.

Sedan är inte det här några "Svenskar" i något vettigt avseende.

För det tredje är inte Österödskvinnan och de stammar hennes folk hör till, våra förfäder i någon vettig mening, även om små delar av deras gener kan återfinnas hos oss idag.

Här kan du läsa om de grupper som först kom till Skandinavien, en del kom från söder, de hade blå ögon och mörkare hud, andra kom från nordost och hade ljusare hy:

https://www.lu.se/artikel/dna-fran-forntiden-loser-gatan-om-varifran-de-forsta-nordborna-kom
Hur folk har vandrat till Sverige är det ingen som ifrågasätter. Teorin gällande att de första svenskarna skulle ha "mörk hud" är däremot inte byggt på något alls, förutom politiska lögner.
Artikeln är daterad jan 2018, forskarna som gjort DNA undersökningarna gällande färg på huden dementerade redan i feb 2018 att det skulle finnas någon möjlighet att se vilken hudfärg det undersökta DNA:t. Det enda deras forskning visade var att om man gjorde samma test på gammalt DNA som på färskt DNA så gav maskinen det resultat som nu påstås. MEN! det är enligt samma forskare OMÖJLIGT att säkerhetsställa hudfärg iom att detta DNA innehåller så pass lite information. 0,000000095% av det ursprungliga informationen närmare bestämt.

Av en ren "slump" så har Svt valt att bortse från dementierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in