2023-11-18, 11:56
Medlem
Jag har gått på 300 mg Quetiapin i ungefär ett halvår som behandling av bipolär sjukdom. Har inte märkt någon större stabiliserande effekt av dem, men har däremot märkt att jag sover ungefär 10-12 timmar per natt och har svårt att vakna. Har gått ner till 200 mg per dag nu och känner fortfarande att jag sover mycket men är mycket mer instabil? Vad kan man göra åt det?
Citera
2023-11-18, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Studentbatman
Jag har gått på 300 mg Quetiapin i ungefär ett halvår som behandling av bipolär sjukdom. Har inte märkt någon större stabiliserande effekt av dem, men har däremot märkt att jag sover ungefär 10-12 timmar per natt och har svårt att vakna. Har gått ner till 200 mg per dag nu och känner fortfarande att jag sover mycket men är mycket mer instabil? Vad kan man göra åt det?
Återgå till 300?
Citera
2023-11-18, 13:21
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Återgå till 300?
Av medicinen som inte har den effekt som utlovas men däremot ger problem med trötthet? Det är ditt råd, efter ett halvårs användande av läkemedlet och utvärdering av resultatet?

Låter ungefär som en läkare som bara gillar att kränga big-pharma sanktionerade droger för ekonomiska incitament. (Inte sagt att all medicin är dålig, verkligen inte men här verkar det ju inte hjälpa, då är det väl bättre att söka och fråga efter alternativ)

Har tyvärr inget svar om vad som kan vara bästa metod..
Citera
2023-11-18, 14:50
Medlem
Citat:
Återgå till 300?

Problemet är att jag inte orkar med tröttheten som vägrar ge med sig! Trodde att det skulle bli bättre med tiden men det blev det inte. Hade velat prova något annat läkemedel helst så därför går jag ner
Citera
2023-11-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Av medicinen som inte har den effekt som utlovas men däremot ger problem med trötthet? Det är ditt råd, efter ett halvårs användande av läkemedlet och utvärdering av resultatet?

Låter ungefär som en läkare som bara gillar att kränga big-pharma sanktionerade droger för ekonomiska incitament. (Inte sagt att all medicin är dålig, verkligen inte men här verkar det ju inte hjälpa, då är det väl bättre att söka och fråga efter alternativ)

Har tyvärr inget svar om vad som kan vara bästa metod..

Ja precis jag är trött på det och att vara så trött, kan inte ha ett liv utanför mina studier för sover bara och sedan plugg och sedan sova och om igen.
Citera
2023-11-18, 15:37
Bannlyst
Citat:
Problemet är att jag inte orkar med tröttheten som vägrar ge med sig! Trodde att det skulle bli bättre med tiden men det blev det inte. Hade velat prova något annat läkemedel helst så därför går jag ner
Litium är väl det du söker!! Om du inte vill parta på grejerna
Citera
2023-11-18, 16:28
Medlem
Citat:
Litium är väl det du söker!! Om du inte vill parta på grejerna

Får inte ta litium! Så siktat in mig på kanske Lamotrigin eller något i det området
Citera
2023-11-18, 16:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Får inte ta litium! Så siktat in mig på kanske Lamotrigin eller något i det området

Är inte bipolär men Lamotrigin var sjukt normaliserande på min ADD. Sedan fick jag SJS och fick sluta. Men om andra får lika bra effekt är det värt en chans. Hade liknande effekt av Risperdal men vet inte om den används vid bipo.
Citera
2023-11-18, 16:53
Medlem
Prata med din läkare och be om att få testa ett annat läkemedel. Andra generationens antipsykotika har tyvärr en hel del möjliga biverkningar.
Citera
2023-11-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är inte bipolär men Lamotrigin var sjukt normaliserande på min ADD. Sedan fick jag SJS och fick sluta. Men om andra får lika bra effekt är det värt en chans. Hade liknande effekt av Risperdal men vet inte om den används vid bipo.

Men oj hur märkte du att du hade fått SJS?
Risperdal vet jag kan användas vid bipolär
Citera
2023-11-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Prata med din läkare och be om att få testa ett annat läkemedel. Andra generationens antipsykotika har tyvärr en hel del möjliga biverkningar.

Ja tänker att jag gör det! Går just nu ned i dos till 200 mg, sedan får vi se hur instabil jag blir
Citera
2023-11-18, 19:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Men oj hur märkte du att du hade fått SJS?
Risperdal vet jag kan användas vid bipolär

Ont i halsen, kroppen, huvudet och utslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in