Stor varning för detta företag!
Här bjuder jag på en liten anekdot på vad som händer om man köper en bil med problem. Bortse från alla positiva recensioner på Reco från folk som sålt sin bil om din tanke är att köpa en bil. Läs detta!
I början av september ser jag en annons på en Peugoet RCZ. Jag bor i Onsala och ger ett bud på bilen via nätet, dvs kan ni sälja bilen för 74 500 kr om jag tar ledigt från jobbet och åker drygt 50-60 mil med tåg och hämtar den. Säljaren J*na*an G***tz säger sent på kvällen ok, men då ska handpenning på 10 000 kr swishas direkt. Jag granskar korten och texten i annonsen noga. Nyservad. Inga problem. Jag frågar om skada och skick på bilen och får till svar att det är gott skick. Även via skrift. Jag bokar tågbiljett för 1 000 kr och tar semesterdag.
Jag anländer sent fredag eftermiddag till Täby och företaget. Utanför står bilen. Det första jag ser är två kratrar i dörren. 1 cm djupa hål. Vilket jag i efterhand fått bekräftat är gjorda av en hammare eller liknande. Skadegörelse. Ej normalt slitage eller uppslag. Vidare är tre av fyra fälgar genomskrapade överallt. Bilen är smutsig och dammig interiört. Jag blir förstås oerhört besviken och tar kort och skickar till vänner och frågar hur jag ska göra nu. Strandad sent på en fredag i Täby och betalat handpenning. Inget av detta syntes på de tiotal kort som låg uppe i annonsen.
Efter en testtur går jag upp till J*na*ans kontor. Bara unga killar på företaget som jag ser runt mig. Jag frågar J*na*an vad som händer om jag drar mig ur nu, detta är inte gott skick och att man inte kan låta någon åka så långt utan att upplysa om sådana skador. J*na*an säger att halva handpenningen kommer de isf behålla, men lägger till "I alla fall 3-4000 kr behåller vi". Jag känner att jag inte kan dra mig ur med problem att ta sig hem och att de ska behålla handpenning med. Något som J*na*an ljuger om att inte ha sagt i efterhand. Vi har med en sådan bilhandlare att göra. Resten av samtalet handlade mest om att kränga begagnade vinterdäck som kostar 16500 som han kunde ge superpris på. Jag köpte inte dem men i efterhand så visade de sig att däcken kostade 6900 kr på hjuldepån.se (deras egna företag) men 8700 kr när han skulle sälja dem till mig. Superpris var ordet. Annars krängde han på mig en solid motorförsäkring a 9000 kr. 9 av 10 köper den och den MÅSTE man bara ha. Jag skulle inte sälja en bil till närstående utan en sån viktigt försäkring. Bla bla bla. Tyvärr gick jag på det. Han lägger till en mening på kontraktet att jag kan åka till dem i Täby inom ett år och laga skadan på dörren för 2 000 kr. Vilket inte har något värde eftersom de skulle kosta mig ett par tusen att resa fram och tillbaka och sen ska bilen lämnas in och hotell ska bokas i väntan på att den ska bli klar. Dessutom visar de sig att deras lagning var en tänkt punktlagning, vilket ungefär kostar 2 000 kr. Så det är alltså ingen rabatt alls.
Nåväl jag åker hemåt i bilen mina 50 mil. Efter några mil lyser motorlampan gult. Fel på avgasreningen säger manualen. Jag ringer bilhandlaren och de säger att jag får boka in mig på Meca i Kungsbacka när jag kommer hem. I efterhand så visar det sig efter samtal med tidigare ägaren som sålde bilen till företaget, att han haft bilen inlämnad på tre olika verkstäder och ingen kunde hitta felet och att han upplyst Riddermarks om de vid försäljningen. Så de har förmodligen bara släckt ikonen och krängt bilen.
När jag är hemkommen till Kungsbacka åker jag runt till flera olika bilhandlare och lackerier, bland annat peugout center/Einarssons bil och kurts billack för att få en åsikt om det är skadegörelse och om det är seriöst att inte upplysa om en sådan skada och låta någon betala handpenning och åka över 50 mil. Nej, så klart inte var ett unisont budskap och detta är inte något dörruppslag lät aukt peugout-verkstaden meddela.
Så nu bråkar jag med J*na*an om dörren och säger att den måste målas om och att de kostar 6 000 kr att göra det. Och att erbjudandet om punktlagning inte är seriöst och inte heller är någon rabatt. Vi bråkar under någon vecka innan Riddermarks till slut för över 2500 kr till mig och säger att jag kan fixa de själv då på västkusten. Men kostnaden är inte under 5 000 kr någonstans, så jag får direkt en merkostnad på bilen med 2 500 kr.
Parallellt med detta så lämnas bilen in på Meca och de visar sig att lambdasonden är trasig. Byte 6 000kr. Detta var vad lampan lyste för direkt vid hemkörning. Meca ringer och frågar vem som ska betala - givetvis Riddermarks säger jag. Detta felet fanns ju när jag köpte bilen. Till slut känner väl Riddermarks att denna situation kan de inte ta sig ur.
Hade historian slutat här så hade de väl någonstans varit okej. De sålde en bil med fel de visste om och mörkade en skada när handpenning betalades via distans. Det krävdes enormt många samtal och mail för att få dem att ta sitt ansvar och betala lambdasonden och iaf ge mig liten kompensation för dörren. Men till slut så tog de iaf litet ansvar. De flesta hade nog inte orkat bråka som jag gjort. De vet de förmodligen om.
Men det är långt från slut här. Jag märker i samband med detta efter 1-2 veckor när jag återfått bilen att värmen inre riktigt fungerar i kupén. Under första dagen med lite höstkänsla ute fick jag bara upp ljummen temp i bilen. Jag märker på motortemp att den svajar lite och går lågt. Jag ringer Meca för ny inlämning. Får tid en vecka senare. Kontaktar J*na*an via sms och säger att om en vecka lämnas bilen in igen på Meca för något är fel med temperaturen. Inget problem säger han.
Jag lämnar in bilen en vecka senare på Meca. De ringer efter några timmar och säger trasig termostat. 6 100 kr för att byta. Vem ska betala? De får inte tag på J*na*an och J*na*an har då uppenbart inte kontaktat Meca under veckan. Alla fel på en bil ska lämnas till deras anlitade verkstad Meca.
Nu börjar de stora problemen med Riddermarks. Nu har de fått nog och tröttnat på ursprungsfel. De börjar väl inse att de sålt en skräpbil och nu tar deras ansvar tydligen slut för dem. Vi betalar inte mer nu, säger J*na*an. Men de måste ni ju säger jag, alla dessa fel upptäcks ju inom en månad och ni har bevisbördan första tiden. Betala lagningen eller ta tillbaka bilen. - gå till ARN! Blir budskapet samtidigt som han slänger luren i örat på mig.
Jag söker på arn och Riddermarks på google och upptäcker flera liknande fall . Jag läser på reco de inläggen där folk haft problem efter ett köp och inser att det borde jag ju gjort tidigare. Innan köpet. Detta är en oseriös aktör som kränger bilar med fel, och lägger sitt fokus på vinterhjul och försäkringar. En armé med unga Stockholmskillar med attityd.
Så jag skapar ärende hos Arn och skickar in massiv bevisning från dag 1. Jag yrkar att få återlämna bilen och häva köpet i första hand. I andra hand att de ska stå för termostatbyte. De framgår att arn har minst ett halvt års handläggningstid och jag kontaktar Jonathan igen via sms och frågar varför de inte återtar bilen när den har så många fel. Jag ger förslag på ett belopp jag kan godta. Inget svar.
Nu står jag med en bil som jag måste ställa av under vintern (lägger inte en krona till på reparationer eller vinterhjul) eftersom jag har en pågående process mot bilhandlaren och vill häva köpet. Jag har ingen aning om hur jag ska kunna återlämna bilen om Arn ger mig rätt när den står på sommardäck under vintern.
Jag ger mig igår ut på en liten biltur på 2km. Första jag kört sedan tvisten startade. Nu lyser ikonen för trasig parkeringshjälp. Tredje felet inom första två månaderna.
Jag känner nu att det är löjligt att vänta ett halvt år på Arn, så jag ringer Riddermarks lördag 26 oktober och en B*n*am*n svarar. Vad gääääller det. Jag förklarar att jag vill prata med en chef eller i andra hand J*na*an. Nytt fel på min bil och att det är horribelt att inte återta en sån här skräphög. Jag frågar vad de tänker med och resonerar? Hur kan de med att sälja en bil med så många fel och inte återta bilen eller stå för lagningar efter första felet. Vi ringer upp dig sääään. Ja idag då säger jag för snart kommer jag skriva recensioner på nätet och hur fruktansvärt oseriösa ni är. Till slut ringer det från Riddermarks. Fick-ringning. Jag får nu höra hur B*n*am*n kränger försäkringar live med någon ny stackars kund. Jag skickar sms om fick-ringningen och understryker att jag väntar att de ska ringa mig idag som de lovat. Ingen ringer. Ingen kontakt för mig med bilhandlaren sen J*na*an slängde luren i örat på mig för 3 veckor sedan.
Så här står jag i väntan på Arn. De ska bli så skönt att få lämna tillbaka bilen till dessa tjommar. Likande fall:
https://www.dt.se/artikel/borlangebo-far-ratt-mot-bilfirma
Summa summarum - köp aldrig en bil här. Sälj din bil, Men köp inget. Gå in till en seriös bilhandlare istället med blandad ålder och kön på personalen.
/Daniel