2023-11-18, 09:09
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Verkligen. Ifall inte domstolen löser detta ska jag nog ta upp det med kursare och lärare på journalistutbildningen jag går (Sveriges största) och övriga kontakter. Vet inte vad det kan leda till men kanske media kan göra något i så fall. Eller sociala medier. För jag vägrar se på när rättsväsendet sviker barn.

Men men är åtalspunkten misshandel eller synnerligen grov misshandel för det, minns inte. Funderar på straffskalan, om inte den är högre för synnerligen grov misshandel än våldtäkt. Att det är därför…
Citera
2023-11-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Men men är åtalspunkten misshandel eller synnerligen grov misshandel för det, minns inte. Funderar på straffskalan, om inte den är högre för synnerligen grov misshandel än våldtäkt. Att det är därför…

Synnerligen grov misshandel har de redan utfört på andra sätt och man måste ju kalla saker för dess rätta namn. Obegripligt sorgligt hur som helst.
Citera
2023-11-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Jag trodde jag läst den värsta fupen när jag läste om lille Gabriel. Men det här är för mig helt vansinnigt. Det här ska inte kunna hända i Sverige 2023. En rullstolsbunden mamma med psykisk ohälsa, 6 barn i tät följd, varav 4 är småbarn. Pappan arbetslös, går på timmar. Stora mängder narkotikaklassade preparat i hemmet, utskrivna till både barn och vuxna. Stora ekonomiska problem. Barn som inte dyker upp på BVC eller folktandvården. Föräldrar som uteblir gång på gång från möten med psykiatrin. Obefintlig skolgång trots skolplikt.

För mig är det självklart att dessa föräldrar inte har möjlighet att ta hand om alla barnen så som sig bör.

Varför följdes familjen inte upp?

Vart tog orosanmälningarna vägen?

Har någon brytt sig förutom Skånes Änglar?

Den här lilla flickan har utsatts för en makalös tortyr och polis och åklagare ingrep ändå alldeles för sent! De skulle gripits direkt på sjukhuset med tanke på de skador barnet inkom med. Undernärd, långa bruna naglar, stinkande av bajs och kiss och med grova sårskador/brännskador i underlivet samt en stor, felläkt brännskada över hela ryggen. Skadorna i underlivet är att jämställa med förlossningssskador!

Förövarna anhölls först efter 3 dagar(wtf?), så de firade jul som vanligt och kunde städa bort bevis och hjärntvätta sina övriga barn. De kom endast tillbaka till sjukhuset för att de kände sig tvingade. Den 25:e var ingen ens där. Om det inkommer ett barn i det uppenbara risiga skick som Z var i, torde det väl vara självklart att föräldrarna brustit i sitt garantansvar?

Varför har det här inte blivit en riksnyhet nu när det visar sig att det handlar om så mycket mer än bara ättikan?? Det här fallet har misskötts från alla håll och kanter! VARFÖR greps inte föräldrarna direkt? Var samtliga jouråklagare och poliser upptagna med i så fall vad?Husrannsakan 1 utfördes slarvigt och pågick ca 1-2 h. Husrannsakan 2 utfördes mer än 2 veckor senare. Föll detta ärende mellan stolarna?

Det är tur i oturen att föräldrarna är så lågbegåvade att de inte vet tillräckligt om hur polis och kriminaltekniker arbetar.

Vill ändå passa på att berömma Petra Johansson som gör ett mycket bra jobb med Z. Hon la ner mycket tid på att bara hälsa på flickan och leka, läsa sagor, pärla etc för att skapa förtroende och därmed gå lugnt framåt. Uppfattade också att hon låg ner/ satt på golvet i samma nivå som Z när hon pratade, vilket är precis så som man ska göra, men som majoriteten av de som förhör barn tyvärr missar. Petra är väldigt omtänksam med Z och det gillar jag.

Så många signaler på att det inte är rätt ställt och inga insatser? Skyddsnätet för barn har failat igen.
I förhören med Skånes änglar försvarar de ju nästan föräldrarna, de har inte sett eller märkt någonting. Så kan det ju vara och de vill inte döma eller nåt men ändå anmärkningsvärt.
Citera
2023-11-18, 09:23
Avslutad
Citat:
Ja jag upplever det också, något hände då.

Hemskt att läsa hur syskonen liksom hjärntvättats om sin syster.
Dock verkar de ju inte riktigt förstå att Zoey varit i tvättstugan. Men S skyddar ju sina föräldrar, förvånande då hon bryr sig om syskonen.

Men det verkar ju vara vardag för henne att Z inte fanns vid matbordet eller hade någonstans att sova.
Har läst mycket ur Fup nu, och det verkar som att Z har varit utanför och hackkyckling från början. Det eskalerade dock med misshandeln och vanvården vid 5-årsåldern.

De andra barnen har inte alltid vetat om hon är hemma eller inte. Z har varit så skrämd och kuvad att hon inte ens vågat ge ett ljud ifrån sig när hon satt där i tvättstugan.

Reviderar min uppfattning om Jasmine och Daniel. Båda två har dokumenterade skador på ryggen, men Jasmine verkar lida mest av dessa. Jasmine och hennes syster verkar ha haft samma typ av uppväxt hos sin pappa, som de nu gett till Z. Misär och våld. Även om Jasmine var utsatt, så var hon sin pappas favorit. Systern pratar om någon låda hon har fått sitta i, samt att han lekte rysk roulett med dom. Misshandeln av de båda var frekvent. Något har gått väldigt snett i huvudet på Jasmine pga. detta, + att hon lider av grov ADHD.

Daniel verkar lågbegåvad och helt avstängd känslomässigt. Han låter Jasmine styra allt. Ingen ursäkt, och han har deltagit mer aktivt i den fysiska misshandeln än vad jag först uppfattade det som.

Hoppas innerligt att inte något av barnen får komma tillbaka till dessa svårt störda föräldrar igen.
Senast redigerad av Pripps3.5 2023-11-18 kl. 09:25.
Citera
2023-11-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hoppas åklagaren blir ifrågasatt över detta?
Allt annat vore skandal!
Absolut. Annars får vi göra upplopp.
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det finns de i tråden, som skriver att mamman blivit sexuellt utnyttjad/våldtagen av sin far, som om det skulle vara en ursäkt?
Det är ju absolut ingen ursäkt för det som hänt. Inte ett dugg synd om mamman i detta läget oavsett omständigheter. Många verkar missa att hon själv torterat och våldtagit sin dotter och inte känner ånger över det. Däremot är det skrämmande om det är sant med tanke på att mormor och morfar (som verkar varit viktiga för Z) brukade agera barnvakt åt henne. Kanske Z blev utsatt då också.
Citera
2023-11-18, 09:32
Medlem
Citat:
Tror inte straffskalan för synnerligen grov misshandel är högre än för grov våldtäkt mot barn vilket detta bör räknas till. Men även om det skulle vara så kan man ändå inte bara välja efter eget tycke så. Dessutom finns många ”synnerligen grov misshandel” så för straffvärdets skull vore det nog bättre med ytterligare en brottsrubricering.

Tror bara åklagaren är en idiot. Hennes motiveringen verkar vara att det inte verkar funnits sexuella motiv. Det mest idiotiska uttalandet jag hört. Sjukt sätt att försvara en våldtäktsman(kvinna). Denna åklagare får ej komma undan med det där.
Citera
2023-11-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Jag trodde jag läst den värsta fupen när jag läste om lille Gabriel. Men det här är för mig helt vansinnigt. Det här ska inte kunna hända i Sverige 2023. En rullstolsbunden mamma med psykisk ohälsa, 6 barn i tät följd, varav 4 är småbarn. Pappan arbetslös, går på timmar. Stora mängder narkotikaklassade preparat i hemmet, utskrivna till både barn och vuxna. Stora ekonomiska problem. Barn som inte dyker upp på BVC eller folktandvården. Föräldrar som uteblir gång på gång från möten med psykiatrin. Obefintlig skolgång trots skolplikt.

För mig är det självklart att dessa föräldrar inte har möjlighet att ta hand om alla barnen så som sig bör.

Varför följdes familjen inte upp?

Vart tog orosanmälningarna vägen?

Har någon brytt sig förutom Skånes Änglar?

Den här lilla flickan har utsatts för en makalös tortyr och polis och åklagare ingrep ändå alldeles för sent! De skulle gripits direkt på sjukhuset med tanke på de skador barnet inkom med. Undernärd, långa bruna naglar, stinkande av bajs och kiss och med grova sårskador/brännskador i underlivet samt en stor, felläkt brännskada över hela ryggen. Skadorna i underlivet är att jämställa med förlossningssskador!

Förövarna anhölls först efter 3 dagar(wtf?), så de firade jul som vanligt och kunde städa bort bevis och hjärntvätta sina övriga barn. De kom endast tillbaka till sjukhuset för att de kände sig tvingade. Den 25:e var ingen ens där. Om det inkommer ett barn i det uppenbara risiga skick som Z var i, torde det väl vara självklart att föräldrarna brustit i sitt garantansvar?

Varför har det här inte blivit en riksnyhet nu när det visar sig att det handlar om så mycket mer än bara ättikan?? Det här fallet har misskötts från alla håll och kanter! VARFÖR greps inte föräldrarna direkt? Var samtliga jouråklagare och poliser upptagna med i så fall vad?Husrannsakan 1 utfördes slarvigt och pågick ca 1-2 h. Husrannsakan 2 utfördes mer än 2 veckor senare. Föll detta ärende mellan stolarna?

Det är tur i oturen att föräldrarna är så lågbegåvade att de inte vet tillräckligt om hur polis och kriminaltekniker arbetar.

Vill ändå passa på att berömma Petra Johansson som gör ett mycket bra jobb med Z. Hon la ner mycket tid på att bara hälsa på flickan och leka, läsa sagor, pärla etc för att skapa förtroende och därmed gå lugnt framåt. Uppfattade också att hon låg ner/ satt på golvet i samma nivå som Z när hon pratade, vilket är precis så som man ska göra, men som majoriteten av de som förhör barn tyvärr missar. Petra är väldigt omtänksam med Z och det gillar jag.
Men eller hur. Det här är fel på så otroligt många plan. Fattar ärligt inte hur det kan bli såhär fel i Sverige och varför inte media, som ska uppmärksamma exakt sådana här brister i offentlig verksamhet och rättssystemet, agerar mer.
Citera
2023-11-18, 09:42
Avslutad
Citat:
Absolut. Annars får vi göra upplopp.

Det är ju absolut ingen ursäkt för det som hänt. Inte ett dugg synd om mamman i detta läget oavsett omständigheter. Många verkar missa att hon själv torterat och våldtagit sin dotter och inte känner ånger över det. Däremot är det skrämmande om det är sant med tanke på att mormor och morfar (som verkar varit viktiga för Z) brukade agera barnvakt åt henne. Kanske Z blev utsatt då också.
Z var hos mormor och Anders ibland, Anders är inte Z's biologiska morfar.

Har inte läst förhören med Anders, så jag har ingen uppfattning om honom.
Citera
2023-11-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Hon har väl tvingats stänga v
Typiskt vuxenvärlden att ba: åh så duktig hon är..
Kan ju vara en strategi.
Ja givetvis. Jag menar inte så. Efter att ha läst pappans förhör så hade jag förvänta mig ett väldigt inåtvänt barn. Som inte ville prata, som bara gick in i sig själv, som inte våga närma sig vuxna. Om man måste välja så anser jag att det är bättre att hon kan öppna sig, och uttrycka sina känslor. Givetvis är hon inte ”normal” några dagar/veckor/månader efter år av tortyr och misär.
Citera
2023-11-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Z var hos mormor och Anders ibland, Anders är inte Z's biologiska morfar.

Har inte läst förhören med Anders, så jag har ingen uppfattning om honom.
Skönt att höra. Men har en teori angående Z och varför åklagare och media (framför allt barnrättsorganisationerna) inte nämner våldtäkt eller rättsfel. För faktiskt sällan det finns så bra bevisning. Men just nu tyder ju mycket på att det inte är män som utsatt Z för våldtäkter (även om det mycket väl kan vara så) utan hennes mamma. Känns kanske som många blundar för de vill inte erkänna att det finns förövare bland oss kvinnor. Passar inte deras agenda? Även åklagaren är kvinna. Men jag som kvinna förstår inte hur man tänker när man inte tar barnets parti oavsett förövare.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-18 kl. 10:07.
Citera
2023-11-18, 10:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleskall
Jag skrev inte att personer med dålig ekonomi inte skulle få ha barn, däremot om man har en stor barnskara redan, och inte kan försörja den familj man redan har, som t.ex familjen i det här fallet, så borde man inte skaffa barn. Och inser man inte det själv så borde åtminstone man upplysas om det olämpliga i det.

Rent generellt känns det som att det är i socioekonomiskt utsatta familjer man hittar dom största barnaskarorna, vilket inte är schysst på något sätt mot barnen.
Då missförstod jag dig.

När det gäller den här familjen så är tänker jag att ekonomin är det minsta - det har ju funnits så mycket annat agera på och ingripa för, men ekonomin är givetvis en del i det hela.
Citera
2023-11-18, 10:12
Avslutad
Citat:
Skönt att höra. Men har en teori angående Z och varför åklagare och media (framför allt barnrättsorganisationerna) inte nämner våldtäkt eller rättsfel. För det handlar inte om brist på bevis. Faktiskt sällan det finns så bra bevisning. Men just nu tyder ju mycket på att det inte är män som utsatt Z för våldtäkter (även om det mycket väl kan vara så) utan hennes mamma och det känns kanske som många blundar för de vägrar erkänna att det finns sådana bland oss kvinnor. Även åklagaren är kvinna. Passar kanske inte deras agenda? Men jag som kvinna förstår inte hur man tänker när man inte tar barnets parti oavsett förövare. För övrigt kunde nog åklagaren även åtalat för mordförsök.

En tanke så god som någon i denna galna värld.
Har inte orkat läsa så noggrant om det här med snippan, men det verkar ha varit mer för att skada än att det skulle ligga något sexuellt i det. Tänker på stearinet. Vet inte vad som förts in förutom fingrar, men Z hade varit tydlig med att de inte fick tvätta I snippan, när hon behövde bytas på där.
Spekulerar om att de varit väldig hårdhänta när de gjort så hemma om avföring kommit in där.

Något personalen på sjukhuset hade reagerat på var att pappan ville ta bilder av underlivet när hon låg där. Han nekas såklart detta. Jasmine hade tjatat om bilder via sms.

Det här är sjuka människor. Man varken vill eller kan förstå vad som ligger bakom allt. Men givetvis har mammans uppväxt med saken att göra. Daniel är svårare att förstå sig på. Han är 9 år äldre än J och har haft familj och äldre barn tidigare. Han borde ju vara den vuxne och mer erfarne av dom, kan man tycka.

Edit: Jag tror att J ville ha bilder på Z så att hon kunde hitta på "rimliga" bortförklaringar på Z's skador.
J har ett enormt kontrollbehov, och hon litade inte på att Daniel klarade av någonting själv, hon instruerade honom i allt, oavsett vad det gällde.
Senast redigerad av Pripps3.5 2023-11-18 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in