2023-11-17, 21:31
Medlem
Återigen tror jag att jag måste rätta dig.

Anhöriga kan inte pröva brottmål mot enskild person. Däremot kan dom pröva skadeståndsanspråk mot enskild person.

Självklart kan ett skadestånd inte tillmätas samma betydelse som straffansvar. Dessutom riskerar dom anhöriga att få betala dyra pengar vid ett negativt utfall.

I detta fall när Maja omedelbart blev satt på fri fot och senare helt frikänd för mordanklagelsen, finns ingen chans att vinna något mål.

Skyddande av brottsling och underlåtenhet finns inte med i gärningsbeskrivningen. Återigen, det har du hittat på själv.[/quote]

Källa på din framställan tack!

Du skriver bara vad du tror och passar dina åsikter.

Gör om gör rätt
Citera
2023-11-17, 21:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag misstänker att Maja idag önskat att hon hade berättat bra mycket tidigare.

Kanske har hon svårt att förså varför hon höll tyst, men att se hur ens bästa vän "sätter dit en" på det vis Johanna gjorde allt för att själv framstå som ärlig, det borde vara svårt (om man är helt oskyldig).

Tänker på grannen som berättar om att han fått tillitsproblem efter det här.

Ja, för Maja, kan det verkligen bli ett problem i framtiden.

Johanna vill i förhör få det att verka som att det är Maja som är opålitlig. Snacka om svek på flera plan.

Som tur är finns det inte många Johanna.

Sant.

Å andra sidan så fick Maja i alla fall en bekräftelse på att hon gjorde rätt, och att Johanna inte var hennes riktiga vän som stod upp för sanningen.
Citera
2023-11-17, 21:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Att Johanna upprepade gånger betonar att hon är ärlig och säger sanningen gör att man drar öronen åt sig...
Även i vittnesmål i FUP framkommer det på några ställen att Johanna beskrivit sig själv som ärlig samtidigt som vänner berättar att hon tex spridit falska rykten.

Jag glömde det viktigaste.
Johanna sätter dit Maja för att hämnas, det är det viktigaste.

Med sedan sätter hon dit henne för att själv framstå som ärlig.

Jag tror Johanna säger så i rätten, att hon måste ju säga sanningen...

Några av Johannas kompisar verkar ha gått på Johannas "ärlighet", att hon inte är rädd för att säga till om något är fel.

Vad de gör, är att de misstar denna ärlighet och sinne för rättvisa, inte handlar om det.

Det är ju det som gör henne så manipulativ. Precis som i rätten, där det inte alls handlar om att berätta sanningen.

Det handlar om att själv dra längsta strået.

1. Hämnd
2. Verka ärlig
Citera
2023-11-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja valde själv att berätta sanningen om mordet på Tove.
Det var Maja som begärde ett förhör.
På förhöret lämnades ordet fritt till Maja.
Maja berättade då om vad som hänt den där natten.

Det fanns, och finns fortfarande, inga bevis emot Maja för någonting den natten.

Det var Maja som avslöjade allt, och som i förlängningen tvingade Johanna att medge vad som skett. Alla visste ändå att det som Maja berättade var sant. Och än idag har inget av det som Maja berättat om vad som hände den där natten visat sig inte stämma.

Det är tack vare Maja som sanningen om natten då Tove dog kommit fram, och det skall hon så klart ha cred för.

Maja har också erkänt det brott hon själv begick den natten, trots att det inte fanns några bevis emot henne för det.

Tack vare Maja kunde Johanna fällas för mordet på Tove.
Och tack vare Maja kunde Maja själv fällas för gravfridsbrott.

Vad håller du på med
Vem vill du lura i din sanning
Du ljuger ljuget ljuger 🤡

Det var J som berättade hur Tove dog
även om hon förskönade stryppgreppet så erkände hon och att polis hittade Toves kropp är enda anledningen J mobil
J fick ju straffrabatt pga av att hon var behjälplig i målet
det fick inte Maja för hon hjälpte inte till alls
Sluta ljug och sluta kalla folk för Majshatare och annat nervärderande

Du får väl åka till Maja och ge henne en medalj och visa henne din uppskattning för hennes lögnet som du uppskattar och försvarar
Citera
2023-11-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag glömde det viktigaste.
Johanna sätter dit Maja för att hämnas, det är det viktigaste.

Med sedan sätter hon dit henne för att själv framstå som ärlig.

Jag tror Johanna säger så i rätten, att hon måste ju säga sanningen...

Några av Johannas kompisar verkar ha gått på Johannas "ärlighet", att hon inte är rädd för att säga till om något är fel.

Vad de gör, är att de misstar denna ärlighet och sinne för rättvisa, inte handlar om det.

Det är ju det som gör henne så manipulativ. Precis som i rätten, där det inte alls handlar om att berätta sanningen.

Det handlar om att själv dra längsta strået.

1. Hämnd
2. Verka ärlig

Du vet väl lika lite som oss om J hämnas eller inte
Sanningen om att Maja höll T händer
kan vara sant eller inte
Citera
2023-11-17, 22:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det var J som berättade hur Tove dog

Ja, det gjorde hon, en månad efter att Maja hade berättat det.

Maja avslöjade sanningen. Maja berättade vad som hänt, hur Johanna mördade Tove, hur de transporterade bort kroppen och hur Johanna tände eld.

Johanna kunde ringt på ambulans, istället åkte hon tilllbaka till dumpningsplatsen dagen efter och eldade lite till.

Johanna kunde berättat var Tove fanns, men hon höll tyst i 76 dagar.

Du och dina Majahatarvänner är för patetiska med alla era genomskinliga lögner, smutskastning och förtal av en oskyldig Maja.
Citera
2023-11-17, 22:14
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ja, det gjorde hon, en månad efter att Maja hade berättat det.

Maja avslöjade sanningen. Maja berättade vad som hänt, hur Johanna mördade Tove, hur de transporterade bort kroppen och hur Johanna tände eld.

Johanna kunde ringt på ambulans, istället åkte hon tilllbaka till dumpningsplatsen dagen efter och eldade lite till.

Johanna kunde berättat var Tove fanns, men hon höll tyst i 76 dagar.

Du och dina Majahatarvänner är för patetiska med alla era genomskinliga lögner, smutskastning och förtal av en oskyldig Maja.

Lägg ner ditt trams, tror du på dej själv?? dum fråga, självklart gör du det, felet med dej är att du överkompenserar dina försök att få Maja att verka oskyldig och ju mer du överkompenserar desto mer är hon skyldig i våra ögon.

En stolt Maja hatar vän.
Citera
2023-11-17, 22:33
Medlem
Citat:
Varför är det så svårt för dig att förstå att allting Maja sagt som kollats upp visat sig stämma?

Maja har berättat den verkliga händelsen, varför är det så svårt för dig att förstå?

Det stämmer kanske vad det gäller lögnerna och hittepå historien. Men hur stämmer hittepå historien med den verkliga händelsen?

Hur är du så säker på att Maja har berättat den verkliga händelsen?

Varför säger då domaren i Hovrätten att Maja ljuger och att det är i brist på bevis?

Det är inte svårt för mig att förstå eftersom jag inte tror på någon hittepå historia.
Citera
2023-11-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
FH: "Alla letar efter Tove, var hon finns".
MH: "Jag undrar lika mycket som ni gör".

Höjden av falskhet.
Ja precis
Det här tycker vissa i tråden är förlåtet och stackars Maja som har både Add och är hjärnvättad av J
De hittar på tusen ursäkter för Majas lögner
Jag gissar att hade det gällt deras egen barn som var mördad så hade de inte velat skydda Maja
Citera
2023-11-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det handlar om förhörsteknik.

Dina rasistiska uttalanden får stå för dig, det är glåpord som Maja fått utstå hela livet, men det är för mycket begärt att inse att Maja är ett offer hon också, som hamnade i klorna på Johanna Leshem Jansson.

Och som svar på din fråga om Majas föräldrar är döende, hennes pappa drabbades av en hjärtinfarkt efter detta, Johannas far han levde på som om ingenting hänt, sålde gården i anslutning till dumpningsplatsen bara.

Johannas på pappa hade/har cancer
Citera
2023-11-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
För den som orkar kan jag rekomendera att läsa från live-rappirteringen från hovrättsförhandöingen, där flera medier fångar upp vad som sker under dagens gång. Hur de båda kvinnorna agerar och reagerar över vad som påstås och läggs fram.

Johanna hon ler stort mot reportrarna och åhörarna.
En reporter tyckte det gav en skum konstig känsla.
Maja gick in och sjönk ihop i stolen.

Johanna satt som en duktig skolflicka, men likgiltig.

Jag minns inte på rak arm, men Maja visar känslor, hon gråter och i tingsrätten behöver det tas en paus eftersom hon blir så ledsen.

Hade Maja fått berätta sin version och fått frågor därefter, utan Johannas närvaro, hade detta inte gått till hovrätten för Majas del.
Det var flera som ville vittna utan Johannas närvaro i salen, det godkändes inte.
Hon har någonting mörkt i sig.
Livstid hade varit det enda rätta.
Johannas log mot sin pappa
Det var de journalister som körde live sändning som inte visste att det var J pappa som hon log till
Sen fanns det även ett tillfälle där J gråter
Så slutar framhäva Maja
Citera
2023-11-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Eftersom det inte går att bevisa med hundra procents säkerhet att den 21-åriga flickan T*ve T*nnies avled och bringades om livet genom manuell strypning så blir faktumet, [att det egentligen sagt] inte går, att döma Fröken Janss*n för mord.

Fallet Clea och andra experter pekar på tycker jag inte är relevant. Det är inget nytt att misshandel som leder till död kan bli just misshandel. Ta till exempel huliganen som slog ihjäl en julgran för några år sen. Det finns mer besvärande bevis mot J i detta fall och ser man till helheten så förstår man vad som hänt.

Och jag tror J kommer åka på livstid i HD. För det finns drösvis med andra fall där folk inte fått straffrabatt vid grova brott även när de varit ännu mer behjälpliga i utredningen. Js hjälp borde även devalveras i och med att M blev friad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in