2023-11-17, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av turn-n-burn
Du kan tycka det. Själv är jag övertygad om att arbetsmarknadens parter ska avtala villkoren. Inte utomstående politiker.

I avtalsrörelsen förhandlar man inte om individuella löneökningar.

Facket var emot Las och MBL, Man hänvisa att arbetarens vilda strejk var ett brott mot kollektivavtalet, och uppmanade arbetare att avbryta vilda strejken, men arbetarna gav sig inte, varav även Olof Palme försökte ge sig in i matchen, även han kunde inget göra för att uppmana arbetarna att återgå till arbetet, då ska man tänka att Olof Palme stod o skrek att kollektivavtal ska hållas, det får inte vara strejk.

Detta har enskilda arbetare drivit igenom, helt utan fackets stöd och inte ens ledande politikers stöd. Man gjorde det för att man ansåg att både facket och kollektivavtal var helt fel utformade.
Citera
2023-11-17, 20:25
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jodå jag vet nog mer än dig.
Det är jag som tagit upp hur vi fick MBL och Las. dvs det var inte facket och deras kollektivavtal som fixa till att vi fick dessa, det var fristående arbetare som gjorde att detta blev möjligt och även lagstadgad.

Det samma behöver arbetare göra igen få lagstadgad minimilön och inte via kollektivavtal, på så sätt fungerar allt bäst.
Facket bromsar just nu denna utveckling till lagstadgad minimilön via att dom kommer förlora sin roll ifall regeringen utlyser en lag om minimilön i lag.
Märks att du inte kan mycket om detta, detta är vanligt bland ungdomarna idag vilket gör att det är fucked för facket inom några decennier.

Lagar är inget som enkelt ändras på därav finns dessa kollektivavtal så ger den arbetande personen en röst.

Jag är fullt medveten om att ni hellre ser att företag som Google, X eller Peng har fullkomlig makt vilket inte fungerar ifall avtal är skrivna men lyckligtvis är vi många (75%?) som tycker motsatsen ännu.

Skönt att se att Tesla är chanslösa i den här striden, det verkar att de inte vet vad de gett sig in på men här är det skriva eller lämna som gäller.

För min del kan de gärna lämna, det finns mängder av företag som står i kö.

Men då ska villkoren följas, Sverige behöver vara en föregångare gällande arbetsvillkor och att tillverka miljömässigt och etiskt korrekta prylar.
Citera
2023-11-17, 20:29
Medlem
Är faktiskt med i facket men vart emot det som dom gör mot tesla och deras anställda. Men det som fick mig att bli skogstokig va den fackliga gubben på tv 4a nyheterna. Nu ska jag fanimig gå ur mitt fackförbund o fixa egna försäkringar. Vilket av lathet vart enda anledningen till att jag va med. Men nu får det fan räcka. Blev på riktigt rädd när han sa att facket hellre ser att Tesla lämnar sverige än att dom ska förlora denna striden. Fy fan jävla sosse pack säger ja bara. Endå vart med i facket sedan minst 30 år men nu är det ta mig fan nog. Kommer gå ut det första jag gör på måndag morgon.
Citera
2023-11-17, 20:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Märks att du inte kan mycket om detta, detta är vanligt bland ungdomarna idag vilket gör att det är fucked för facket inom några decennier.

Lagar är inget som enkelt ändras på därav finns dessa kollektivavtal så ger den arbetande personen en röst.

Jag är fullt medveten om att ni hellre ser att företag som Google, X eller Peng har fullkomlig makt vilket inte fungerar ifall avtal är skrivna men lyckligtvis är vi många (75%?) som tycker motsatsen ännu.

Skönt att se att Tesla är chanslösa i den här striden, det verkar att de inte vet vad de gett sig in på men här är det skriva eller lämna som gäller.

För min del kan de gärna lämna, det finns mängder av företag som står i kö.

Men då ska villkoren följas, Sverige behöver vara en föregångare gällande arbetsvillkor och att tillverka miljömässigt och etiskt korrekta prylar.

Vad du inte förstår är att det krävs en sammanhållning bland folket för att uppnå en förändring, på så sätt kan en vild strejk uppnå sina mål, en vildstrejk menas att varken fack, kollektivavtal eller politiker inom LO eller ens ledande politiker vill att detta ska gå igenom, men via arbetare vilja kan detta gå in och förändra vad folket vill ha för förändring.
På detta sätt har vi fått igenom dom stora förändringar vi har i arbetstrygghet och löner inom landet.

Bara kicka hur HM har haft konflikter runt om i världen, arbetstider osv, Usa tog strejk, Spanien valde strejk, då ska du se att HM ville försöka få igenom svenska regler via kollektivavtal i dessa länder, dvs så här jobbar vi i Sverige. Det fungerade inte i deras länder med dessa arbetstider VS kollektivet gjort det möjligt i Sverige o jobba, dvs det är inte positivt med Svenska kollektivavtalet i utlandet.
Det är sämre än vad deras andra avtal säger.
Senast redigerad av hjorten16 2023-11-17 kl. 20:40.
Citera
2023-11-17, 20:44
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Vad du inte förstår är att det krävs en sammanhållning bland folket för att uppnå en förändring, på så sätt kan en vild strejk uppnå sina mål, en vildstrejk menas att varken fack, kollektivavtal eller politiker inom LO eller ens ledande politiker vill att detta ska gå igenom, men via arbetare vilja kan detta gå in och förändra vad folket vill ha för förändring.
På detta sätt har vi fått igenom dom stora förändringar vi har i arbetstrygghet och löner inom landet.

Bara kicka hur HM har haft konflikter runt om i världen, arbetstider osv, Usa tog strejk, Spanien valde strejk, då ska du se att HM ville försöka få igenom svenska regler via kollektivavtal i dessa länder, dvs så här jobbar vi i Sverige. Det fungerade inte i deras länder med dessa arbetstider VS kollektivet gjort det möjligt i Sverige o jobba, dvs det är inte positivt med Svenska kollektivavtalet i utlandet.
Det är sämre än vad deras andra avtal säger.
Nu säger jag inte att den svenska modellen ska införas i andra länder.
Bara att den ska fortsätta gälla just här.
Citera
2023-11-17, 20:46
Medlem
snillemedsmaks avatar
Allmänt råder stor uppslutning kring den svenska modellen, från höger till vänster, från arbetsgivare till arbetstagarorganisationer. Jämbördiga parter på arbetsmarknaden ger mindre konflikter, mer konkurrenskraft, och mer välstånd. Senaste tio-årsperioden förlorades färre än 10 000 dagar i konflikt i Sverige, jämfört med över 100 000 i alla våra nordiska grannländer.(1)

Ur ett arbetstagarperspektiv är det svårt att jämföra sina arbetsvillkor med andra arbetsgivare om arbetsplatsen enbart erbjuder enskilda överenskommelser. Få individer vet hur man förhandlar ett kollektivavtal och vad som ingår i det, och som enskild har man en alldeles för svag ställning mot arbetsgivaren för att få igenom exempelvis flexpension. I alla fall för den del av arbetskraften den här strejken gäller. Oftast tittar arbetstagaren bara på lön, optioner, bonus, semester och dyl. Pensionssystemet är komplicerat och mycket svårt att förstå och överblicka som enskild.

Som arbetstagare i en organisation utan kollektivavtal går man också miste om omställningsavtalet. Det var en av nyckelkomponenterna för att LAS-förhandlingen gick i mål och man kan säga att Tesla har alla fördelarna från den förhandlingen med lättare att säga upp, men arbetstagarna får inte del av skyddet.

En annan vanlig missuppfattning är att den svenska modellen inte skulle vara flexibel. Man kan få intrycket att Tesla har särskilda behov som en omodern partsförhandling inte klarar av att uppfylla. Alternativet till partsförhandling är lagstiftning vilket de flesta länder tillämpar, och det just det som inte är flexibelt. Flera delar i LAS (som är en lag) är dispositiva, vilket betyder att centrala parter kan förhandla bort rättigheter för arbetstagarna. Som arbetsgivarorganisation kan du exempelvis förhandla fram rätten till tidsbegränsad anställning i 3 år, jämfört med särskild visstid som är 1 år i nya LAS. Svensk arbetsmarknad är på detta sätt flexibel och lätt att anpassa efter olika branchers förutsättningar.

Det är fint att den svenska modellen faktiskt inte bara gynnar arbetsgivarna med färre konflikter, organiserade arbetstagare med bättre villkor, utan också gynnar de oorganiserade arbetstagarna som
får en massa förmåner som de inte känner till från parternas förhandlingar, och aldrig behöver betala medlemsavgifter för.

Det gnälls nu från Almega och Svenskt näringsliv över att sympatiåtgärderna drabbar deras medlemmar som har kollektivavtal. Jag tycker det är missriktad kritik. Tesla är Sveriges mest sålda bil. Är man så stor kan man betala pension.

1. https://www.mi.se/nyheter/2023/arbetsmarknadskonflikter-en-nordisk-jamforelse/
Citera
2023-11-17, 20:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nu säger jag inte att den svenska modellen ska införas i andra länder.
Bara att den ska fortsätta gälla just här.

Vill inte ens Usa eller Spanien ha svenska avtal på arbetstider, förstår man att det är något fel på Svenska kollektivavtal, dvs Spanien och Usa ansåg att dessa arbetstider och villkor var för dåliga Man valde strejk istället för att acceptera dessa svenska kollektivavtal.
Citera
2023-11-17, 21:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snillemedsmak
Allmänt råder stor uppslutning kring den svenska modellen, från höger till vänster, från arbetsgivare till arbetstagarorganisationer. Jämbördiga parter på arbetsmarknaden ger mindre konflikter, mer konkurrenskraft, och mer välstånd. Senaste tio-årsperioden förlorades färre än 10 000 dagar i konflikt i Sverige, jämfört med över 100 000 i alla våra nordiska grannländer.(1)

Ur ett arbetstagarperspektiv är det svårt att jämföra sina arbetsvillkor med andra arbetsgivare om arbetsplatsen enbart erbjuder enskilda överenskommelser. Få individer vet hur man förhandlar ett kollektivavtal och vad som ingår i det, och som enskild har man en alldeles för svag ställning mot arbetsgivaren för att få igenom exempelvis flexpension. I alla fall för den del av arbetskraften den här strejken gäller. Oftast tittar arbetstagaren bara på lön, optioner, bonus, semester och dyl. Pensionssystemet är komplicerat och mycket svårt att förstå och överblicka som enskild.

Som arbetstagare i en organisation utan kollektivavtal går man också miste om omställningsavtalet. Det var en av nyckelkomponenterna för att LAS-förhandlingen gick i mål och man kan säga att Tesla har alla fördelarna från den förhandlingen med lättare att säga upp, men arbetstagarna får inte del av skyddet.

En annan vanlig missuppfattning är att den svenska modellen inte skulle vara flexibel. Man kan få intrycket att Tesla har särskilda behov som en omodern partsförhandling inte klarar av att uppfylla. Alternativet till partsförhandling är lagstiftning vilket de flesta länder tillämpar, och det just det som inte är flexibelt. Flera delar i LAS (som är en lag) är dispositiva, vilket betyder att centrala parter kan förhandla bort rättigheter för arbetstagarna. Som arbetsgivarorganisation kan du exempelvis förhandla fram rätten till tidsbegränsad anställning i 3 år, jämfört med särskild visstid som är 1 år i nya LAS. Svensk arbetsmarknad är på detta sätt flexibel och lätt att anpassa efter olika branchers förutsättningar.

Det är fint att den svenska modellen faktiskt inte bara gynnar arbetsgivarna med färre konflikter, organiserade arbetstagare med bättre villkor, utan också gynnar de oorganiserade arbetstagarna som
får en massa förmåner som de inte känner till från parternas förhandlingar, och aldrig behöver betala medlemsavgifter för.

Det gnälls nu från Almega och Svenskt näringsliv över att sympatiåtgärderna drabbar deras medlemmar som har kollektivavtal. Jag tycker det är missriktad kritik. Tesla är Sveriges mest sålda bil. Är man så stor kan man betala pension.

1. https://www.mi.se/nyheter/2023/arbetsmarknadskonflikter-en-nordisk-jamforelse/
Vi har fler organisationer, om man nu ska utlysa en annan, ta byggnad, där har man mycket kortare intervaller, ibland lönemätning var tredje månad osv.
På detta sätt håller sig byggnad med relativt bra löner, blir det konflikt urartar det inte alltid i strejk, utan vid arbets utförande förkortning, man spikar med vänster hand, drar bena efter sig, allt tar längre tid, arbetsgivaren ger med sig, dels man har böter när projektet ska vara klart, bättre då att ge arbetare någon krona extra.
Citera
2023-11-17, 21:10
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Vill inte ens Usa eller Spanien ha svenska avtal på arbetstider, förstår man att det är något fel på Svenska kollektivavtal, dvs Spanien och Usa ansåg att dessa arbetstider och villkor var för dåliga Man valde strejk istället för att acceptera dessa svenska kollektivavtal.
Svenska kollektivavtal passar inte överallt.
Kanske bara i Sverige. Möjligen Norge.
I länder som USA och Spanien är arbetssituationen helt annan.
I Spanien får folk betalt för att utföra meningslösa arbetsuppgifter betalda av staten för att minska arbetslösheten.
Bättre än bidrag, kan vissa tycka.
Många jobbar inom turism men hatar turister., det finns knappt någon man så tydligt hatar sitt jobb som dessa spanjorer. Tur de fått till 4-dagaravecka.
USA ska vi inte prata om. För. 80% av de som jobbar är det en mardröm. Behövs tre jobb för att få lite pengar till pizza, burhers och mac'n'cheese.
De få som har riktiga jobb har det säkert bra.

Det ska vara "fint" att jobba på Tesla. Villkoren är minst lika bra som avtalen stipulerar?
Kan inte säga något om det men är det så just nu så är det kanske inte så nästa år.
Man vill inte ge sina arbetaren några garantier. Och detta är givetvis en biverkning av det svenska systemet som dessa företagare är livrädda för.

Icke-producerande personal som inte går att göra sig av med.

Gotta take the good with the bad.

Samma som svenska rättegångar. Många får fria. Men väldigt få oskyldiga döms.

Ja, vi måste hänga med i utvecklingen. Men samtidigt behålla våra grundprinciper.
AI och robotar är framtiden. Vad gör vi med alla arbetslösa då?

Utan fack är vi fucked.
Citera
2023-11-18, 01:20
Medlem
Ska bli intressant att se om Musk löper hela linan ut och vägrar ge sig. Ingen kommer vilja äga en Tesla om det fortsätter, det innebär då att de ger upp den svenska marknaden i praktiken. Han är ju känd för att inte bry sig om huruvida det finns ett business case eller inte i de beslut han tar, så att inte förlora mot det svenska fackförbunden är här viktigare än att behålla intäkterna på europas femte största marknad för Tesla.
Citera
2023-11-18, 01:33
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ska bli intressant att se om Musk löper hela linan ut och vägrar ge sig. Ingen kommer vilja äga en Tesla om det fortsätter, det innebär då att de ger upp den svenska marknaden i praktiken. Han är ju känd för att inte bry sig om huruvida det finns ett business case eller inte i de beslut han tar, så att inte förlora mot det svenska fackförbunden är här viktigare än att behålla intäkterna på europas femte största marknad för Tesla.

Om Tesla lämnar Sverige så kommer naturligtvis mycket färre svenskar köpa Tesla. Men det tror jag att Elon förstår och räknar med.

Det finns en orsak att du är du, jag är jag, och att Elon är Elon.

Han och Tesla kommer överleva oavsett Sverige. Han är så rik, att han kan kosta på sig att bli lite mindre rik, men ändå stå för sina principer vad han anser är rätt. Oavsett vad vi andra tycker, så måste man ju ändå beundra det någonstans.
Citera
2023-11-18, 02:11
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Om Tesla lämnar Sverige så kommer naturligtvis mycket färre svenskar köpa Tesla. Men det tror jag att Elon förstår och räknar med.

Det finns en orsak att du är du, jag är jag, och att Elon är Elon.

Han och Tesla kommer överleva oavsett Sverige. Han är så rik, att han kan kosta på sig att bli lite mindre rik, men ändå stå för sina principer vad han anser är rätt. Oavsett vad vi andra tycker, så måste man ju ändå beundra det någonstans.

Det finns inget om, utan Tesla kommer att lämna Sverige efter årsskiftet. Då kan alla losers som köpt Teslor stå där med sina kärror som det varken går att ladda eller få service utförd på. Vilken långnäsa till alla Greta-kramare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in