2023-11-17, 18:37
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Säkert för att migreringen ska gå så smärtfritt som möjligt, har du 2st uttag i lgh?

Jag har ett vägguttag och en tjänstefördelare
Citera
2023-11-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska

Ok, som sagt omvandlaren behövs inte om man nu bara ska använda internet
Citera
2023-11-17, 18:41
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:

Citat:
Ok, som sagt omvandlaren behövs inte om man nu bara ska använda internet

Ok men även när jag kopplar direkt från vägg till router så funkar det inte sen igår men det har funkat de 6 senaste veckorna

Vad är det för migrering du pratade om i förra inlägget
Citera
2023-11-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ok men även när jag kopplar direkt från vägg till router så funkar det inte sen igår men det har funkat de 6 senaste veckorna

Vad är det för migrering du pratade om i förra inlägget

Det har ju fungerat som vanligt tidigare, och varit fritt teckna den tjänsteleverantör man velat ha via det öppna stadsnätet.

Nu har Heimstaden sitt egna fibernät, och då får tjänsteleverantörer ansluta sig via det, migreringen är alltså förflyttiningen från det öppna stadsnätet till Heimstadens egna fibernät.

Ser man på priserna så har dessa också ökat betydligt från förr, antagligen för att leverantörerna får betala för att vara anslutna.

Att det fungerat tidigare en stund, kan vara att de kört linorna parallellt under flytten, för att reducera avbrott.

I vilken stad bor du?
Senast redigerad av peckapecan 2023-11-17 kl. 18:59.
Citera
2023-11-17, 19:00
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Men hur har det kunnat fungera så länge då ? Felfritt dessutom

Vet du att det faktiskt var Telenor du hade under dom 6 veckorna, eller är det ett antagande för att du hade internet under den perioden?

Kollade du med tex https://whatismyipaddress.com/eller liknande?
Citera
2023-11-17, 19:04
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Det har ju fungerat som vanligt tidigare, och varit fritt teckna den tjänsteleverantör man velat ha via det öppna stadsnätet.

Nu har Heimstaden sitt egna fibernät, och då får tjänsteleverantörer ansluta sig via det, migreringen är alltså förflyttiningen från det öppna stadsnätet till Heimstadens egna fibernät.

Ser man på priserna så har dessa också ökat betydligt från förr, antagligen för att leverantörerna får betala för att vara anslutna.

Att det fungerat tidigare en stund, kan vara att de kört linorna parallellt under flytten, för att reducera avbrott.

I vilken stad bor du?

Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Vet du att det faktiskt var Telenor du hade under dom 6 veckorna, eller är det ett antagande för att du hade internet under den perioden?

Kollade du med tex https://whatismyipaddress.com/eller liknande?

Jag kanske inte gjorde detta klart ! Jag tecknade med Telenor när jag flyttade in !
Citera
2023-11-17, 19:07
Medlem
Citat:
Jag kanske inte gjorde detta klart ! Jag tecknade med Telenor när jag flyttade in !

Kana det vara så att du nyttjat det kollektiva nätet?, det som ingår i hyran.
Citera
2023-11-17, 19:09
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Kana det vara så att du nyttjat det kollektiva nätet?, det som ingår i hyran.

Har ingen aning jag bara tecknade avtalet, väntade in routern från Telenor och sen kunde jag köra igång utan problem. Och de har funkat utan problem fram tills igår eftermiddag då det plötsligt bröts. Jag pratade med Telenor och gjorde felanmälan och de sa att jag bör kunna ha Telenor
Citera
2023-11-17, 19:31
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Vad i satans helvete är det med Heimstaden ??

Ny rubrik: Behöver hjälp med att installera Telenor fiber internet bredband router

/Mod
Citera
2023-11-17, 20:28
Medlem
Citat:
Har ingen aning jag bara tecknade avtalet, väntade in routern från Telenor och sen kunde jag köra igång utan problem. Och de har funkat utan problem fram tills igår eftermiddag då det plötsligt bröts. Jag pratade med Telenor och gjorde felanmälan och de sa att jag bör kunna ha Telenor

Tja, bara kolla då om du får någon IP via dom...
Är fastigheten nu ansluten via Heimstaden, så är det dom leverantörer som står på sidan som är anslutna.
Citera
2023-11-17, 20:42
Medlem
https://www.telenor.se/support/fast-...ditt-bredband/
Citera
2023-11-17, 20:51
Medlem
Negreritvs avatar
Har grannarna några problem med sitt internet? Har du fiber tv också, funkar det som det ska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in