• 1
  • 2
2023-11-17, 17:32
Medlem
sanningenskas avatar
Hallå ja

För 6 veckor sen flytta vi in i vårans lägenhet. Allt va bra beställde Telenor fiber internet bredband router kom 2 dagar senare o de har funkat bra sen dess. Igår slutar de funka! När man går in på internet och är bara ansluten till routern så står det " Loading BRIKKS " och sen kommer man fram till den där framsidan där man beställer internet. Och där finns inte ens Telenor med. När vi flyttade så kopplade jag in allt o väntade på en sån sida där man ska beställa internet men de kom inget så jag körde bara Telenor efter en snabb googling

Har nån varit med om detta
Citera
2023-11-17, 17:37
Medlem
Mia-Rovys avatar
Hur är detta hyresvärdens fel menar du?
Citera
2023-11-17, 17:43
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Jo, man har varit med om värre tillbud i livet.

Vad i Satans Helvete det är med Heimstaden är svårt att avgöra för en oinsatt.

Du kanske har en trevlig och hjälpsam granne som kan hjälpa dig.
Citera
2023-11-17, 18:07
Medlem
Heimstaden har sitt egna fibernät numera, så beställning av tjänsteleverantör ska gå genom
https://fiber.heimstaden.com/?gclid=...BoChYEQAvD_BwE

Hade ett jävla strul direkt efter migreringen, kassa hastigheter, svarstider etc, först nu efter 3 månader så börjar det bli bra.

Det är Viaeuropa som har supporten över Heimstadens nät, men vid uppkommna problem så ska i första hand tjänsteleverantören kontaktas.

Viaeuropa har kontaktinfo på ovan sida.
Senast redigerad av peckapecan 2023-11-17 kl. 18:10.
Citera
2023-11-17, 18:14
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Heimstaden har sitt egna fibernät numera, så beställning av tjänsteleverantör ska gå genom
https://fiber.heimstaden.com/?gclid=...BoChYEQAvD_BwE

Hade ett jävla strul direkt efter migreringen, kassa hastigheter, svarstider etc, först nu efter 3 månader så börjar det bli bra.

Det är Viaeuropa som har supporten över Heimstadens nät, men vid uppkommna problem så ska i första hand tjänsteleverantören kontaktas.

Viaeuropa har kontaktinfo på ovan sida.

Men denna sida kom inte upp när jag skulle beställa och jag kollade med Telenor om jag kan ha det innan jag beställde och de sa ja
Citera
2023-11-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
Men denna sida kom inte upp när jag skulle beställa och jag kollade med Telenor om jag kan ha det innan jag beställde och de sa ja

Beroende på var du bor, kolla om nu migreringen är gjord eller inte, slå in address och stad bara
Citera
2023-11-17, 18:23
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Beroende på var du bor, kolla om nu migreringen är gjord eller inte, slå in address och stad bara

Nej Telenor finns inte på via Europa

Men jag fattar inte hur det är möjligt att det funkade felfritt i 6 veckor o plötsligt slutar funka

Vad kan ha hänt där
Citera
2023-11-17, 18:24
Medlem
Citat:
Nej Telenor finns inte på via Europa

Men jag fattar inte hur det är möjligt att det funkade felfritt i 6 veckor o plötsligt slutar funka

Vad kan ha hänt där

Är fastigheten du bor i uppkopplad via Heimstadens fibernät då?, kan du beställa tjänst via portalen?
Citera
2023-11-17, 18:26
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Är fastigheten du bor i uppkopplad via Heimstadens fibernät då?, kan du beställa tjänst via portalen?

Ja jag kommer till portalen där jag kan beställa tjänst och välja leverantör men där finns inte Telenor med
Citera
2023-11-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ja jag kommer till portalen där jag kan beställa tjänst och välja leverantör men där finns inte Telenor med

Då är inte telenor anslutna till deras fibernät
Citera
2023-11-17, 18:32
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Då är inte telenor anslutna till deras fibernät

Men hur har det kunnat fungera så länge då ? Felfritt dessutom
Citera
2023-11-17, 18:33
Medlem
Citat:
Men hur har det kunnat fungera så länge då ? Felfritt dessutom

Säkert för att migreringen ska gå så smärtfritt som möjligt, har du 2st uttag i lgh?, om ja,
finns det en CTS mediaomvandlare kopplat till ena uttaget?

Innan migreringen så kopplade Via in ett extra uttag i lägenheterna där mediaomvandlaren då ska sitta.

Ska du nu bara använda internet så behövs inte mediaomvandlaren alls, utan den är till för om man vill ha andra tjänster som tv tex.

För att aktivera "nya" uttaget så måste man patcha/bygla det gamla uttaget med en kabel.
Senast redigerad av peckapecan 2023-11-17 kl. 18:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in