2023-11-17, 14:20
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Öh? Ryssarna tycker att ukrainarna är lite lägre stående? Du menar att ryssarna hyser nazistiska idéer? Jag trodde narrativet var att det var ukrainarna som var nazister?
Ja just det. Ukrainarna är nazister och lyder sina judiska herrar som styr världen. Frågor på det?

Nazist betyder inte samma sak i Ryssland som i övriga världen. Den mest utpräglade delen av nazismen för oss är just judehatet. Judehatet är i princip vad som skiljer nazister från andra fascister.

I Ryssland så är utrotandet av alla judar en mindre parantes. Ryssarna minns dem för att de dödare en jäkla massa ryssar. Krigsfångar från Sovjet hamnade som regel också i utrotningsläger. En stor anledning till att Nazisterna kom till makten var att de agerade som en motvikt mot kommunism.

För oss i väst så var alla döda Ryssar under ww2 en parantes.
Citera
2023-11-17, 14:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssland har förlorat 315000 soldater, Efter ett år har ryssarna förlorat 200000soldater och har samtidigt förlorat erövrat territorium. 6000 stridsvagnar har skjutits bort. Ryssland har stält om till krigsekonomi med 35% av statsbudgeten till kriget.

Ryssland är tvungen att totalmörka vad som händer för befolkningen, hela ryssland är raka vägen mot Nordkorea och är på väg att bli en vasallstat till Kina. Snyggt jobbat Putin.

https://sverigesradio.se/avsnitt/talet-som-vacker-konspirationsteorier-om-putin

Putins närmaste man har nu hållit ett linjetal om om Putins storhet som den Evige ledaren. Kreml håller nu på att föra Ryssland mot att bli ett fullbordat Nordkorea. Med en gudomlig ledare.
Å andra sidan så har Ukraina antagligen förlorat lika många. På Ukrainas sida så behöver man räkna civilbefolkningen också. Ryssland har förlorat ytterst få civila. Ukraina har också fått hela städer förintade och värdet på skadorna är troligen mycket större än vad Ryssland har förlorat.

Dessutom så har båda länderna förlorat mer befolkning som flytt än blivit skadade. Frågan är om dessa återvänder efter kriget.
Citera
2023-11-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ja just det. Ukrainarna är nazister och lyder sina judiska herrar som styr världen. Frågor på det?

Nazist betyder inte samma sak i Ryssland som i övriga världen. Den mest utpräglade delen av nazismen för oss är just judehatet. Judehatet är i princip vad som skiljer nazister från andra fascister.

I Ryssland så är utrotandet av alla judar en mindre parantes. Ryssarna minns dem för att de dödare en jäkla massa ryssar. Krigsfångar från Sovjet hamnade som regel också i utrotningsläger. En stor anledning till att Nazisterna kom till makten var att de agerade som en motvikt mot kommunism.

För oss i väst så var alla döda Ryssar under ww2 en parantes.

Precis. Men det är lite kul när det dyker upp inlägg som Piggekotts där det tydligt framgår att nazistiska idéer är starka i Ryssland samtidigt som vissa skribenter inte kan skriva en mening utan att betona att ukrainarna är nazister. Har försökt få flera skribenter att fatta att nazism är en ideologi, men bara för att ryssarna stämplar alla sina ovänner som nazister innebär det inte att de är nazister. Språk är viktigt och det är tragiskt att ryssarna i sin retorik måste ta till sådana metoder bara för att försöka rättfärdiga sina tilltag.
Citera
2023-11-17, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Till diktatorn Vladimir Putins stora förtret.
https://www.ui.se/utblick/utblick-43-i-rysslands-skugga--postsovjetiska-stater-georgien-och-armenien/
Den geopolitiska blåbäret Putin misslyckades återupprätta Sovjetunionens forna storhet (förtryck av sina grannar) vilket blottades i.o.m idiotin att ge sig på Ukraina. Sällsn har väl ordspråket kommit väl mer till pass: "Den som gapar över mycket mister hela stycket"

På Putins gravsten bör graveras tre ord: Det gick inte.

Vart har Putin sagt att kommunismens fall är århundradets största geopolitiska katastrof, visa mig det!
Citera
2023-11-17, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Vilket än en gång visar sig att de kan fan bara stjäla. Det är ett ruttet samhälle....
Vad har dom stulit?

Däremot har väst illegalt beslagtagit enorma summor som hör till Ryssar, vad tycker du om det?
Citera
2023-11-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Å andra sidan så har Ukraina antagligen förlorat lika många. På Ukrainas sida så behöver man räkna civilbefolkningen också. Ryssland har förlorat ytterst få civila. Ukraina har också fått hela städer förintade och värdet på skadorna är troligen mycket större än vad Ryssland har förlorat.

Dessutom så har båda länderna förlorat mer befolkning som flytt än blivit skadade. Frågan är om dessa återvänder efter kriget.

Jag ser en blomstrande tid för Ukraina efter kriget.

Ett närmande mot Europa/EU och kraftigt ökande välstånd.

För Ryssland ser jag bara mörker.

Det kommer svida för ryssarna att se Ukraina blomstra och utvecklas när deras land faller samman.
Citera
2023-11-17, 14:53
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Vart har Putin sagt att kommunismens fall är århundradets största geopolitiska katastrof, visa mig det!

2005 sade Putin detta:

Citat:
the collapse of the Soviet empire was the greatest geopolitical catastrophe of the century

https://www.nbcnews.com/id/wbna7632057
Citera
2023-11-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn

http://news.bbc.co.uk/2/hi/4480745.stm

Citat:
Russia's President Vladimir Putin has described the collapse of the Soviet Union as "the greatest geopolitical catastrophe" of the 20th century.
Mr Putin's annual state of the nation address to parliament was broadcast live on Russian television.
Citera
2023-11-17, 15:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag ser en blomstrande tid för Ukraina efter kriget.

Ett närmande mot Europa/EU och kraftigt ökande välstånd.

För Ryssland ser jag bara mörker.

Det kommer svida för ryssarna att se Ukraina blomstra och utvecklas när deras land faller samman.
Ukraina lyckades inte blomstra innan kriget. Jag är tyvärr skeptiskt till att något skulle bli bättre av att landet bombats sönder. Motivationen från väst att finansiera Ukraina kommer att krympa dramatiskt när Ryssland kollapsat.
Citera
2023-11-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Illa? Hans jobb är bekämpa nationens fiender med vapen i hand. Det är illa för dig och ditt anhang ja.
Han jobbar väl på försvarshögskolan vad jag vet så inte kommer han att stå och skjuta mot fienden
Angående mig själv så står mitt land där jag bor i beskydd av Nato. Hur är det för dig om ryssarna knackar på, vem kommer att skydda dig ?
Citera
2023-11-17, 15:21
Medlem
Snapcounts avatar
Eu tänker försöka täppa till en lucka, med försäljning utav begagnade tankers :

EU vil forby salg av tankskip til Russland for bruk av råolje- og petroleumsprodukter. Det skriver Reuters, som viser til et forslag fra EU-kommisjonen. Forbudet vil også gjelde til land som planlegger skipene for bruk i Russland.

Ved salg av tankskip fra europeiske operatører til tredjeland skal det kontraktsfestes at skipene ikke kan videreselges til Russland eller brukes til å frakte russiske olje kjøpt til en pris over 60 dollar fatet, ifølge forslaget.

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/17/8060436/eu-vil-forby-salg-av-tankskip-til-russland

Det hela är baserat på en nyhet för ett par dagar sedan, som gick mig helt förbi. Här finns det massa jobb att göra :

Nesten all russisk olje selges over pristaket på 60 dollar. Det vil USA og EU ha en slutt på.

Pristaket på russisk olje blir nesten fullstendig omgått, opplyser en høytstående tjenesteperson på europeisk regjeringsnivå til Financial Times, med støtte i russiske eksporttall.

– Nesten ingen leveranser av sjøbåren råolje i oktober ble gjort under grensen på 60 dollar pr. fat G7 og deres allierte har prøvd å pålegge. De seneste tallene viser at vi må stramme til. (...) Det finnes absolutt ingen vilje til å la Russland fortsette med dette, sier tjenestepersonen.

Men det har blivit dyrare för ryssen att frakta :

Yale-professor Jeffrey Sonnenfeld, rådgiver for finansdepartementet på pristaket, har tallfestet kostnadene for Kreml ved å selge olje uten vestlig forsikring.

– Lengre reiser for russiske oljetankere, høyere forsikringspremier, utvidelser av havnekapasitet og nye investeringer har lagt rundt 36 dollar pr. fat på kostnaden av russiske oljesalg, sier han til avisen.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/14/8058392/russisk-pristak-pa-olje-virker-ikke-usa-slar-alarm

Bägge artiklarna är värda att läsa i sin helhet.

Det är bara så trist att det skall ta ett halvår.., ett helt år.., innan det blir en fysisk reaktion. Under denna tid så har nog ryssen alleredan hunnit tänka på en "plan B" + satt egna skeppsvarv att bygga nytt tonnage...
Citera
2023-11-17, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du vet inte riktigt vad korruption är va?
En korrupt människa är till exempel någon som sprider information på uppdrag av någon annan och som då tjänar deras syfte, och som då får ersättning för det eller andra fördelar som till exempel goodwill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in