2023-11-17, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Såg först efter att Putin utvidgat kriget att ukrainarna 2014 stängt av vattenflödet genom bevattningskanalen mellan Dnjepr och Krim. Det var inget som jag sett något i svenska media om under åren mellan 2014 och 2022. Vatten som är helt nödvändigt för att man ska kunna bedriva jordbruk på Krim. Alltså om livet på Krim skulle kunna fortsätta som tidigare var ryssarna tvungna att rensa kanalen norr om Krim.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Krimkanalen

Eller så hade man kunnat låta bli att annektera Krim. Det är nämligen så att en ockupationsmakt är skyldig att ansvara för befolkningens väl och ve. Det är aldrig - ALDRIG!! - en invaderad stats skyldighet att bistå ockupationsmakten. I och med annekteringen av Krim övertog Ryssland det fulla ansvaret för att försörja Krim och dess befolkning. Ukrainas ansvar upphörde samma dag som de förlorade kontrollen över halvön.

Och att resonera som så att man måste ockupera B för att man redan ockuperat A mot den invaderade statens vilja, tyder ju verkligen inte på några ambitioner att uppnå fred.
Citera
2023-11-17, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Som maffian ungefär, Putins fingeravtryck finns överallt där oroshärdar finns.

Ja, han skapar dom, medvetet.

DNs Anna-Lena Lauren kan mycket om det där.

Ryssland kommer att fortsätta skapa problem vid finska gränsen

https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-ryssland-kommer-att-fortsatta-skapa-problem-vid-finska-gransen/

Det gäller att vara på tårna nu och inte vara naiva.
Citera
2023-11-17, 08:24
Medlem
Citat:
Dom enda som sagt klart och tydligt att de önskar fortsatt krig och människoslakt är ju Zelensky och Biden.

Ja, efter man har stulit någonting och vägrar ge tillbaka det så vill man ju hellre ha kugn och ro. Är det så det ska fungera?
Citera
2023-11-17, 08:42
Medlem
Ryssarna är verkligen sugna på avdika. Hoppas ukraina sprider mängder av minor framför staden. Vill se ryska soldater utan ben💪
Citera
2023-11-17, 08:42
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Tröttnar du aldrig på att ljuga?

Never argue with a man whose job depends on not being convinced.
H. L. Mencken

Jag har häckat på det här forumet sedan år 2002, mycket har jag sett och läst under den tiden. Mycket har hänt i världen sedan dess. Men under alla dessa år som jag har debatterat med historierevisionister, vänsterstollar, högertokar och allt där i mellan, så har jag inte sett en sådan som Saggi. Det här får mig att tro att han får betalt för att sprida sin dynga.

Det är en växande industri, säkra framtidsutsikter till och med om man jobbar för en diktatur. Ta bara Kina som exempel som lägger miljardtals dollar per år på propaganda.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-28/china-spends-billions-on-global-disinformation-the-us-contends#xj4y7vzkg
Citat:
China spends billions of dollars each year to enhance its image around the world, including by sponsoring online influencers and bolstering authoritarian governments through the export of “smart cities” technology, the US government says in a new report.

Saggi tror jag dock jobbar för en annan diktatur, Ryssland. Men då han får betalt för att sprida skiten så är det ingen större ide att försöka övertyga personen. Allt man kan göra är att besvara, säga vad som är sant och låta läsaren bilda sig en egen uppfattning. Under den tiden så kommer Ryssland att sjunka djupare ner i skiten, dess befolkning kommer att få utstå större vedermödor allt medans Saggi caschar in sin lönecheck och går till närmsta bar för att supa ner sig.

Ryssland i ett nötskal.
Citera
2023-11-17, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Fanns Minsk 1 o Minsk 2 vilka juden kastade pa orderav USA, UK. Som du vet ar roten Nato utvidgningen vilket Pentagon drev pa. Las pa o lar
Kan du visa att Ukraina fick order från Usa / NATO /EU

Tycker du att ryssland håller sina avtal??
Citera
2023-11-17, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Never argue with a man whose job depends on not being convinced.
H. L. Mencken

Jag har häckat på det här forumet sedan år 2002, mycket har jag sett och läst under den tiden. Mycket har hänt i världen sedan dess. Men under alla dessa år som jag har debatterat med historierevisionister, vänsterstollar, högertokar och allt där i mellan, så har jag inte sett en sådan som Saggi. Det här får mig att tro att han får betalt för att sprida sin dynga.

Det är en växande industri, säkra framtidsutsikter till och med om man jobbar för en diktatur. Ta bara Kina som exempel som lägger miljardtals dollar per år på propaganda.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-28/china-spends-billions-on-global-disinformation-the-us-contends#xj4y7vzkg

Saggi tror jag dock jobbar för en annan diktatur, Ryssland. Men då han får betalt för att sprida skiten så är det ingen större ide att försöka övertyga personen. Allt man kan göra är att besvara, säga vad som är sant och låta läsaren bilda sig en egen uppfattning. Under den tiden så kommer Ryssland att sjunka djupare ner i skiten, dess befolkning kommer att få utstå större vedermödor allt medans Saggi caschar in sin lönecheck och går till närmsta bar för att supa ner sig.

Ryssland i ett nötskal.

Jag instämmer i din analys.

Tror dock att man kan agera kraftfullare i en tråd som denna där yrkesdesinformatörer agerar under falsk
flagg med sina påverkansinsatser och tvärtemot inlägg.

Det finns ny kunskap som kan fungera som ett vaccin mot dessa. Och förstå dess omfattning.
Ett exempel på där ny kunskap om metod M som i "Marionetterna" och hur den kan förstås, avslöjas och bekämpas kan nås i en nyskriven bok av Ingrid Carlberg, "Marionetterna".
Även de som modererar ett forum som detta borde ha den grundkompetensen för att stänga av de som missbrukar ett forum under falsk flagg.
Citera
2023-11-17, 09:20
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är lite oklart vad din poäng är? Ryssarna stal Krim och kände sig tvungna att stjäla mer ukrainskt territorium, 8 år senare, för att kunna förse Krim med färskvatten? Hur kunde de överleva de första åtta åren efter stölden av Krim?

Det enda värdet som finns i Ryssland är fossil energi som finns i stora mängder. Sådan energi kan användas till att omvandla bräckt och salt vatten till sötvatten som i sin tur kan användas till jordbruk. Så strängt taget är det inget vidare starkt argument att de måste stjäla mer territorium för att kunna underhålla annan mark de stulit.

Citat:
Auric: Eller så hade man kunnat låta bli att annektera Krim. Det är nämligen så att en ockupationsmakt är skyldig att ansvara för befolkningens väl och ve. Det är aldrig - ALDRIG!! - en invaderad stats skyldighet att bistå ockupationsmakten. I och med annekteringen av Krim övertog Ryssland det fulla ansvaret för att försörja Krim och dess befolkning. Ukrainas ansvar upphörde samma dag som de förlorade kontrollen över halvön.
Ludvig den XIV i Frankrike lär ha sagt "Frankrike det är jag det" För mig är det de som bor på Krim som äger halvön. Inte Ukrainas president. Ukrainas dåvarande president stal Krim böndernas vatten. Inte för att han själv hade något att vinna på det. Bara för att förstöra för bönder som inte gjort Ukrainas president något ont.

Att man med hjälp av uppeldad olja kan förse alla bönderna på Krim med det vatten de behöver är inte seriöst.
Citera
2023-11-17, 09:26
Medlem
Citat:
Ludvig den XIV i Frankrike lär ha sagt "Frankrike det är jag det" För mig är det de som bor på Krim som äger halvön. Inte Ukrainas president. Ukrainas dåvarande president stal Krim böndernas vatten. Inte för att han själv hade något att vinna på det. Bara för att förstöra för bönder som inte gjort Ukrainas president något ont.

Att man med hjälp av uppeldad olja kan förse alla bönderna på Krim med det vatten de behöver är inte seriöst.

Struntsnack. Varje land ansvarar för sig självt i grunden. Oavsett om Krim är självständigt eller tillhör Ryssland så skulle det inte vara Ukrainas skyldighet att försörja halvön. Vill Krimborna eller ryssarna inte tillhöra Ukraina, så får de lov att lösa sina problem själva. Man kan ju t ex upprätta vänskapliga relationer med Ukraina så att man kan få köpa vatten.
Citera
2023-11-17, 09:36
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja, han skapar dom, medvetet.

DNs Anna-Lena Lauren kan mycket om det där.

Ryssland kommer att fortsätta skapa problem vid finska gränsen

https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-ryssland-kommer-att-fortsatta-skapa-problem-vid-finska-gransen/

Det gäller att vara på tårna nu och inte vara naiva.
Det stannar inte vid finska gränsen, mongolpacket under puutin vill starta ett krig på Balkan igen för att skifta focus från Ukraina...
Citat:
President Zelensky: “ Russia is trying to start a war in the Balkans”…."Pay attention to the Balkans. Believe me, we have information. 🇷🇺 has a long plan.”

Unfortunately, he is right. I’ve been warning about it for a long time.
https://twitter.com/ivanastradner/status/1725150425089704123
Citera
2023-11-17, 09:42
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jaså har dom?
Du kan naturligtvis presentera en källa på attt de ordagrant har sagt detta!
Orkar inte gå igenom allt som sagts, men det är väl ingen hemlighet att när vapenstillestånd och förhandlingar debatterats så har både Biden och Zelensky sagt att det inte är dax för vapenstillestånd innan ukrainska krigsmakten kontrollerar all mark som dom kontrollerade 2014.
Citera
2023-11-17, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Han försöker inte styra något, han tar bara avstånd från det som skrivs av Croneman. Vet du ens vad korruption är?
Avstånd, skitsnack. Han vet att han inte rapporterar objektivt och sanningsenligt detta då han ej får göra det, så han blir helt enkelt förnärmad och sur när han blir avslöjad och vägrar jobba vidare på tidningen.

Hade inte Croneman haft rätt i det han säger så hade han jobbat kvar och försvarat sig.

Alla som inte är blint för Ukrainas sak är inte för Putin, tänk om vissa här kunde fatta det.

Passiviki är en nyttig idiot och han vet det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in