• 1
  • 2
2023-11-15, 07:14
Bannlyst
Vilka bensinmackar går det allra bäst för och vilka mackar föredrar du och tanka på? Vill du att det ska vara specifika mackar just?

Går det exempelvis bra för OKQ8, Shell, Circle K och St1

Det är de kända mackarna. Vad finns det för mindre kända bensinmackar?

Berätta.
Citera
2023-11-15, 07:52
Medlem
YP4XQs avatar
I vår kommun har vi en jävla tur, alla ställena är alltid minst 50 öre upp till 90 öre billigare än i stan. Så jag tankar på de tre ställena som finns beroende på vad jag passerar.

När jag bara ska tanka spelar det ju ingen roll om de är bemannade eller obemannade. Vilken som är bäst tänker iallafall inte jag på utan som sagt stannar där jag passerar eller har ärende förbi.
Citera
2023-11-15, 08:01
Medlem
Själv föredrar jag att tanka där det är billigast, för tillfället.
Oftast slumpartat, lite i tanken, tanka närmaste mack.

Går det bra ? Gå in på allabolag och kika.
https://www.allabolag.se/

Vilka finns det? Här listas en del.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bensinstation
Citera
2023-11-15, 08:06
Medlem
För min del tankar jag oftast på QackStar (Q-star) eller IngOo, av den enkla anledningen att de är oftast billigast. StationOne (ST1) här väl också till detta segmentet.

Nackdelen med IngOo/ST1 är att det kan vara kö där före och efter arbetstiden, och folk fattar inte hur man köar på en obemmanad bensinmack!

Nackdelen med QackStar är att de har plockat bort spärren på handtaget, så man måste hålla in pumpmunstycket under hela tankningen. Riktigt efterblivet.

Sedan finns det små lokala mackar ute på landsbygden, där man kan Köpa BLANK diesel billigare än vad man betalar för Diesel B7 inne i städerna, vilket är riktigt trevligt.
En modern dieselbil bör gå på blankdiesel för att inte få problem med EGR-ventiler och partikelfilter.

Wikipedia:
Citat:
Marknadsandelar i Sverige 2019

Försäljningen av drivmedel i Sverige domineras av fyra företag, som tillsammans levererar 97 % av all bensin och diesel.

Preem
Cirkel K
OKQ8
ST1

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bensinstation
Citera
2023-11-15, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
För min del tankar jag oftast på QackStar (Q-star) eller IngOo, av den enkla anledningen att de är oftast billigast. StationOne (ST1) här väl också till detta segmentet.

Nackdelen med IngOo/ST1 är att det kan vara kö där före och efter arbetstiden, och folk fattar inte hur man köar på en obemmanad bensinmack!

Nackdelen med QackStar är att de har plockat bort spärren på handtaget, så man måste hålla in pumpmunstycket under hela tankningen. Riktigt efterblivet.

Sedan finns det små lokala mackar ute på landsbygden, där man kan Köpa BLANK diesel billigare än vad man betalar för Diesel B7 inne i städerna, vilket är riktigt trevligt.
En modern dieselbil bör gå på blankdiesel för att inte få problem med EGR-ventiler och partikelfilter.

Wikipedia:

Nej det behöver man inte.
Man klämmer fast skruvkorken (som sitter under tanklocket), i pumphandtaget, så slipper man stå och hålla.
Citera
2023-11-15, 08:22
Medlem
St-Sixtuss avatar
Jag skiter i bensinmackarna och tankar hemma i garaget. Kostnad ca 2,50 Milen.
Citera
2023-11-15, 08:31
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Jag skiter i bensinmackarna och tankar hemma i garaget. Kostnad ca 2,50 Milen.

Ja, eller 70 öre per kwh. Blir 1,50 milen.
Citera
2023-11-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Lär dig räkna
Citera
2023-11-15, 12:25
Medlem
Din X!

Jag har t o m deras kort... men är men neråt storstaden blir det oftast Ingo.
Citera
2023-11-15, 16:14
Medlem
Ingo, ST1 & Q-Star är billigast och har dessutom dessa mackar längs min pendlingssträcka. Det som är viktigare än vilken mack är dock vilken plats man tankar på. Typ 1kr/L diff mellan "staden" och min ort.
Citera
2023-11-15, 16:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Skatten på el är ju 49 öre per kwh.
Så du har elavtal på 21 öre per kwh ?

Jag som trodde jag hade bra pris på elen med mina 56 öre inkl moms ( + skatt )
Citera
2023-11-17, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj

Wikipedia:
Varför nämns inte 7Eleven?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här