2023-11-16, 15:35
Medlem
Det har blivit en klassfråga att ha råd med bregott, herrgårdsost och ett det minst dåliga brödet på hyllan i affären. Lägg till juice på det också plus kaffe det är fan sjukt hur mycket det ska kosta att bara äta en snabb frukost.

Man kan hoppa frukosten om man inte gymmar/grovjobbar ta en svart kopp kaffe istället.
Citera
2023-11-16, 16:51
Medlem
Det är klart att 250g får samma pris som 300g och 500g får samma som 600g.

750g den är ju "jättestor" och 50% större än 500g så kommer den att kosta 35-40% mer än 500g även fast det bara skiljer 25% mot dagens 600g. Allt är uträknat redan
Citera
2023-11-16, 17:07
Medlem
De sänkte ju för en tid sedan från 80% smör till 75%. Sluga fanskap
Citera
2023-11-16, 17:28
Medlem
moderator-hatarens avatar
skiter i vilket märke jag har på mackan så han inte köpt bregott på mannaminne pga pris
Citera
2023-11-16, 17:31
Medlem
Bregott för 70 spänn och Pågen-limpa för 40 spänn.
Grattis svenska folket! Ni röstade för det.
Citera
2023-11-16, 18:03
Medlem
Jag köper Garants konkurrent. Mer smörfett i den och billigare!
Citera
2023-11-16, 18:21
Medlem
PedoJoeBidens avatar
300 är precis lagom, då hinner man använda upp smöret innan det blir dåligt.
Citera
2023-11-16, 18:32
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Den största d.v.s. den på 750 g borde i alla fall bli billigast per kilo, storpack brukar ju vara billigare nästan oberoende av vad produkten är.

Inte på dasspappret på Ica Maxi. Den med ekorren på.

1 paket med 18 rullar: 154,00 kr
3 paket med 6 rullar, totalt 18 rullar: 131,85

Kollade noga på paketen, det var exakt likadana rullar, samma längd, etc. Nej, det var ingen kampanj eller något utan standardpris. Så där förlorar man 22 kr på att köpa storpack.
Citera
2023-11-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
750g ”lika bra att köpa den nya större! Det går ju åt. Mer prisvärdet, den heter ju storpack!”. Knappast billigare kilopris än innan. En hel del kommer säkert köpa mer än vad de egentligen behöver.
Haha är du dum eller?

Klart det blir billigare kilopris, annars köper folk flera små paket istället fattar du väl?
Citera
2023-11-16, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
För två år sedan hade inte konsumenter i samma utsträckning koll på jmf pris, men nu, kommer de undan eller blir de synade?

Idag hittar jag Bregott för följande pris på mitt lokala Ica;

På coop kostar ett paket om 600gr just nu 56,90kr
Jfr 94,83kr/kg

Vad tror ni, blir det nytt dyrare pris, och kommer de undan med det?

Mina gissningar är ja och nej på de frågorna, det är livsfarligt för producenter att smyga in höjningar idag, med den höga medvetenhet som finns efter krisens start.

Edit; glömde länk

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bglKlg/bregott-byter-storlek-pa-paketen-tre-nya-lanseras

Min känsla här är att man kommer höja priser mot mellanhanden och sedan skylla ifrån sig.

Ja självklart är det så. Det är en prisökning på 20% med en förmodad margin som är helt enorm redan. De tjänar som fan på detta. Allt annat är bullshit.

Men så här blir det med för lite konkurrens och en generell sossementalitet bland svenskarna. En del, t.o.m från medelklassen, skulle köpa Bregott för 300kr kilo för att de alltid köpt Bregott. De tror att det är är bättre än allt annat.

Kom ihåg att Arla är ett halvkommunistiskt projekt och kooperativ som ägs av en tjatig skara fackförbundsbönder från hela Europa som gnäller konstant. Vi är typ ett steg ifrån DDR:s statliga matvaror från 70-talet.

Lite konkurrens skulle inte skada utan bara ge mer kvalitet och rimligare priset.
Citera
2023-11-16, 19:00
Medlem
fulvodkas avatar
Använd riktigt smör istället så slipper ni rapsoljan som medför massa hälsoproblem.
Citera
2023-11-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Varit flera idiotiska skiften av förpackningar - till det sämre - på senare tid. Först ICAs majonnäs-burk på 425g som de gjort avlång (i toppen) istället för rund som den var förut. Nu når jag knappt med skeden, innan nådde jag jättebra. Bra för miljön? Nej! Det blir ju svårare att få ut majon!! Och därmed förgås mer.

Samma med Nivea Rakgel. Den var jättebra med ett hål i cylindertoppen för att få ut smörjan. Nu är hålet ersatt med tre (tre!!) spalter som gör det jättesvårt att få ut den mängd man vill ha. Bra för miljön? Nej!

Också denna jävla Bregott. Jag blir vansinnig. Förpackning som känns att hålla i en ICA Basic-kartong och som det går hål på därnere. Nu senast fick jag plasta in botten med plastfolie för att täppa till hålet. Bra för miljön? Ja och nej!
Hur fan tar du ur bregotten.. med en yxa eller? Har aldrig under mitt 50åriga liv lyckats få hål på en ask. inte ens ungarna lyckas å de gräver med massa olika verktyg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in