2023-11-15, 22:31
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Okej. Blir förvånad. Trodde att alla använde sig av jämförelsepris när de handlar. Annars är man ju lite eljest.

Jasså?

För två år sedan i ett medelklasshem med 50-60 efter skatt sket de flesta i om matkassarna kostade 7 eller 9 tusen i månaden , när bolånen låg på låt säga 8k i månaden.

Idag kostar samma bolån över 20k i månaden, och samma matkassar 13- 16k.

Folk måste generellt ha bättre koll med dyrare priser och mindre marginaler, jag trodde det var självklart.

Sen så klart hade man halvt som halvt koll på kilopriset, men man sket väl i vilket i större utsträckning när det fanns 30k att röra sig på efter fasta utgifter och några tusen in på spar.
Citera
2023-11-15, 22:33
Medlem
sparrisjesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
För två år sedan hade inte konsumenter i samma utsträckning koll på jmf pris, men nu, kommer de undan eller blir de synade?

Idag hittar jag Bregott för följande pris på mitt lokala Ica;

På coop kostar ett paket om 600gr just nu 56,90kr
Jfr 94,83kr/kg

Vad tror ni, blir det nytt dyrare pris, och kommer de undan med det?

Mina gissningar är ja och nej på de frågorna, det är livsfarligt för producenter att smyga in höjningar idag, med den höga medvetenhet som finns efter krisens start.

Edit; glömde länk

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bglKlg/bregott-byter-storlek-pa-paketen-tre-nya-lanseras

Min känsla här är att man kommer höja priser mot mellanhanden och sedan skylla ifrån sig.

Bregott är absurt och onödigt dyrt! Det finns mycket billigare och mer klimatsmarta (alltså veganska) alternativ! Hela deras kampanj går ut på att lura oss konsumenter att deras produktion är så himla mysig och fin, så det skulle inte förvåna mig om de försöker lura oss att betala ännu mer för sin skitprodukt.
Citera
2023-11-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Aha. Det var ju otroligt fiffigt. Då kan man enkelt se om någon smyhöjer.

Men vad har den lagen att göra med att de byter storlek på förpackningen att göra?

Att man tittar på jämförelsepris per kilo, liter etc, tror jag faktiskt redan de flesta i forumet känner till.

Citat:
Jag håller med. Skillnaden nu är att för 1.5 år sedan hade gemene man inte koll på det, för att det innebar en marginell skillnad man hade råd med. Även i de fall den inte var marginell hade man råd!

Så ser inte läget ut idag, folk har en annan koll på jämförpris, och tråden handlar om de kommer undan med en eventuell smyghöjning idag
TS skrev om det som om det var något nytt. Jag tittar ofta på jfr, både tidigare och nu. Sen får man ju väga om det är värt det eller inte när det är olika produkter. Men det är väldigt bra att jämföra olika butiker om de paketerar olika. Ägg borde dock jfr per vikt och inte per styck.
Citera
2023-11-15, 22:36
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
TS skrev om det som om det var något nytt. Jag tittar ofta på jfr, både tidigare och nu. Sen får man ju väga om det är värt det eller inte när det är olika produkter. Men det är väldigt bra att jämföra olika butiker om de paketerar olika. Ägg borde dock jfr per vikt och inte per styck.

Jag kanske var otydlig i min retorik, men som sagt,

Hur kommer folks generella prismedvetenhet påverka en eventuell höjning?
Citera
2023-11-15, 22:37
Medlem
Hos mig är kilopriset just nu på:

Ica 300 g 107 kr per kilo.
Ica 600 g 97 kr per kilo

Hemköp 300 g 119 kr per kilo
Hemköp 600 g 95 kr per kilo
Citera
2023-11-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fattar du inte att jag drev med dig. Att berätta att det finns jämförelsepriser är på samma nivå som att berätta för kompisen att han måste dra ner gylfen och ta fram pillen innan han pissar.

Det jag undrade vad över det du skrev först. VAD HAR BREGOTTS NYA FÖRPACKNING MED LAGEN OM JÄMFÖRELSEPRISER ATT GÖRA? Gäller någon speciell lag när någon ändrar förpackningsstorlekarna?
Citera
2023-11-15, 22:41
Medlem
Citat:
Jag kanske var otydlig i min retorik, men som sagt,

Hur kommer folks generella prismedvetenhet påverka en eventuell höjning?
Det beror ju på deras plånbok. Vissa bryr sig inte nämnvärt medan andra får välja annat fabrikat eller större förpackning. Många byter också butik. Lidl har ju helt klart fått väldigt många fler kunder de senaste åren. Man tycker synd om de, ofta gamla, som måste handla i svindyra kvartersbutiken som ofta är ICA/COOP.
Citera
2023-11-15, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ja, de byter nu ifrån 600gr paket.

Tog priser på 600gr i trådstarten nu, för att kunna göra en jämförelse sen när de byter efter årsskiftet
De jag såg idag på ica supermarket va 600g, så vad är den nya storleken? (Ber om ursäkt om du skrev det men såg inte)

Edit: ehh kanske va i länken jag inte ville klicka på. Slarvigt isf.
Citera
2023-11-15, 22:45
Medlem
Varför inte Lidl's Matriket?

47.90kr/600gr
Gulare
Godare
Billigare
O dessutom svenskt
Citera
2023-11-15, 22:48
Medlem
flashmaners avatar
Uppenbarligen förberedelser för smyghöjning.

Att nya 750g förpackning kommer kosta som den tidigare 600g förpackningen är bara att glömma.
Det lär bli så att den nya 500g förpackningen kommer kosta minst som en 600g idag.
Citera
2023-11-15, 22:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Varför inte Lidl's Matriket?

47.90kr/600gr
Gulare
Godare
Billigare
O dessutom svenskt

Jaha, får testa den nästa gång då kanske.
Citera
2023-11-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Uppenbarligen förberedelser för smyghöjning.

Att nya 750g förpackning kommer kosta som den tidigare 600g förpackningen är bara att glömma.
Det lär bli så att den nya 500g förpackningen kommer kosta minst som en 600g idag.

Den största d.v.s. den på 750 g borde i alla fall bli billigast per kilo, storpack brukar ju vara billigare nästan oberoende av vad produkten är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in