2023-11-16, 15:33
Medlem
Har fått tillgång till garage i till lägenheten. Har inte haft garage förut och tänkte inte på att det blir fuktigt när man ställer in en bil i höstrusket. Märkt nu att det känns lite fuktigt när jag ska åka till jobbet på morgonen. Är lite novis på detta men inser ju att hög luftfuktighet i ett utrymme behöver hanteras på nåt sätt.
- Garaget är c:a 45 kubikmeter med betongväggar.
- Det är uppvärmt med element och håller c:a 15 grader (dock har det ännu inte varit smällkallt så jag vet inte hur det blir längre fram i vinter).
- Jag använder bilen måndag till fredag men på helgen blir den ofta stående fredag till måndag.
- Det finns två ”passiva” ventilationsrör vid garageporten, ett nära taket och ett vid golvet.

Vad behöver jag göra för att säkerställa att det inte blir för hög luftfuktighet? Just nu har jag bara satt in två ”torrbollar” som ska funka för c:a 20 kubik styck men vet inte om det räcker. Har inte mätt luftfuktigheten med nåt instrument utan bara gått på känsla än så länge. Funderat på att sätta in pax-fläktar eller så men vet inte om det är rätt väg att gå.

Tacksam för svar.
Citera
2023-11-16, 15:38
Medlem
Köp en mätare först.. tror de heter hygrometer så ser du... Inte dyra.. torrboll funkar nog dåligt men det finns ju små avfuktare om man vill...
Citera
2023-11-16, 15:41
Medlem
Fuktmätare finns från 50kr ca.. paxfläkt kan nog funka en del.
Citera
2023-11-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Fuktmätare finns från 50kr ca.. paxfläkt kan nog funka en del.
Min paxfläkt i badrummet är ju justerbar.
Citera
2023-11-16, 15:49
Medlem
sommarlovs avatar
Torrbollar funkar bara för små utrymmen.

Du vill ha koll, det gör inget om det finns fukt, men den söker sig dit där det är kallast, typ fönstrena.
Det är kondenserande fuktighet som får saker att rosta.
Citera
2023-11-16, 16:05
Medlem
Citat:
Köp en mätare först.. tror de heter hygrometer så ser du... Inte dyra.. torrboll funkar nog dåligt men det finns ju små avfuktare om man vill...
Ok, hittade en på Clas Ohlson för 179 kr. Vad ska man gå efter för riktvärden när det blir ett problem så att säga?
Citera
2023-11-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Ok, hittade en på Clas Ohlson för 179 kr. Vad ska man gå efter för riktvärden när det blir ett problem så att säga?
Nu blir jag osäker lite.. Har ju hobbybilar å jag tror det ligger på ca 50% nu..
Citera
2023-11-16, 16:09
Medlem
Citat:
Nu blir jag osäker lite.. Har ju hobbybilar å jag tror det ligger på ca 50% nu..
Men det är lätt att testa.. om du skaffar en ommålad plåtbit som är ren å lägger den nånstans eller hänger upp.. Tex 10 gånger 10 cm så ser du rätt fort om rost kommer..
Citera
2023-11-16, 16:12
Medlem
Köp en avfuktare.
Citera
2023-11-16, 19:59
Medlem
Kan du höja temperaturen på elementet? I så fall är det rätt väg att gå.
Citera
2023-12-02, 10:40
Medlem
Temperaturen i garaget är 20 grader när elementet är på max. Köpte en hygrometer och när det var som slaskigast ute var väl luftfuktigheten som högst 50%. Annats har den legat under 30%.
Citera
2023-12-02, 12:27
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Temperaturen i garaget är 20 grader när elementet är på max. Köpte en hygrometer och när det var som slaskigast ute var väl luftfuktigheten som högst 50%. Annats har den legat under 30%.
Tror inte det är några som helst problem. Jämför att bilen står ute, vilket många bilar gör 24/7. Har du dessutom runt 20 grader i garaget och någon form av ventilation så kommer fukt drivas ut den vägen. Alternativt får du sätta in en fläkt, typ paxfläkt, som då mer aktivt driver ut fukt utan att släppa in annan.

Är det en bil du dagligdags använder så tror jag inte du behöver bekymra dig det allra lilla minsta. Är det däremot en värdefull veteranare som står inne kanske 6-8 månader per år så vill man väl ha så torrt som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in