2023-11-15, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hllonpaj
Absolut, namnet kommer ut tids nog. Tror att de flesta som jobbar på Solna stad vet precis vem det handlar om så det dröjer nog inte så länge.

Ja, det verkar hon göra. Hon var på Rolling Stones-konsert 2022, såg jag på hennes Facebook. Känns ju helt absurt att hon under den konserten trodde att hon hade ett förhållande med Mick Jagger..
😅 ja, jag förstår det, men då finns det iallafall ett Jagger-intresse..
Jag är ju så sjukt nyfiken, vill få ett "ansikte"
Citera
2023-11-16, 06:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Att en romansbedragare i Nigeria (min gissning då de brukar komma därifrån) får för sig att utge sig för att vara MJ är urbota korkat i sig. Att en svenska på en ekonomiavdelning skulle börja tro på det uppenbart idiotiska upplägget är så osannolikt att man häpnar tusenfallt.

Nu väntar fängelse för henne och Mick lever rulla i Nigeria.

Nej. Inte Nigeria!

Många romance scans har sin bas i USA, faktiskt. Eller däromkring, Mexico t ex.
Dessa avancerade romance scams är en helt annan typ av monster än de där nigerianska prinsarna, som man kan genomskåda på en halv sekund.

De här "moderna" scans är mer lika indiska Microsoft Windows scam, där någon övertalar dig att det är något fel på din dator och du måste bli avhjälpt felet, och sen måste du betala genom att du ger bort tillgång till din dator och ditt betalkort...

Fast än en gång - myyyycket svårare att se igenom, svårare att misstänka. Inga indiska accenter med fåniga amerikanska namn denna gång, inga direkta, tydliga röda flaggor.
De använder sig av diverse kontaktsajter där ensamma, milda, kärleksfulla människor söker en partner.

Efter att ha "varit ihop" via chatt eller facetime i månader, planera att träffas osv, tjuven känner att han har dig så långt det är möjligt, så händer något drastiskt. Personen råkar t ex ut för en olycka och behöver din finansiella hjälp på sjukhuset. Annars kommer personen dö.

Det här är bara ett exempel.

I grunden är tjuvarna nog desperata* människor som behöver pengarna, och som förlorat de sista skruplerna de hade. De tänker antagligen att de lurade får skylla sig själva. Visst...

* tänk trebarnsförälder i trailer parken eller liknande inkl teknisk kunnighet.

Ja jag har andrahandsinfo om ett sådant fall, och ja, jag har själv fårt kontaktförsök via skurkar på messenger, dvs ej kontaktsajter, verkar vara vanliga människor, fast med falska profiler. Fast det kanske mer handlar om att "någon du känner är på sjukhus efter olycka"...
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-11-16 kl. 06:25.
Citera
2023-11-16, 08:29
Medlem
Hade en vän i Köpenhamn för ett antal år sedan som blev kontaktad qv en rätt känd porrstjärna, i 3 månader varna vi honom det är fake,fatta sen vi blev chockade när vi träffades och han hade henne vid hennes sida.

Men mick jagger ,please...
Citera
2023-11-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hllonpaj
Jag känner mig inte bekväm med att outa henne i det här läget.

Är det Parvin eller???
Citera
2023-11-16, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Totalt jävla obegripligt att en dylik imbecill ens kan bli anställd av kommunens ekonomiavdelning.

Det borde införas obligatoriska IQ-tester för alla i offentlig sektor.
Haha! Jag håller på AIK! Help me! I’m Mick Jagger and need money for rehab! Det är ju väldigt troligt.
Citera
2023-11-16, 10:42
Medlem
Kvinnan anmäldes för att ha gjort 13 transaktioner på totalt 300 000 kronor mellan den 5 juni och den 17 oktober i år, enligt polisanmälan. Men enligt anmälan har Solna stad hittat fler utbetalningar som ligger längre bak i tiden på totalt cirka 4 miljoner kronor som kvinnan ska ha gjort men ”inte haft underlag för”.
https://www.dn.se/sverige/solna-forlorade-4-miljoner-i-pastadd-mick-jagger-bluff/#:~:text=Kvinnan%20anm%C3%A4ldes%20f%C3%B6r,haft%2 0underlag%20f%C3%B6r%E2%80%9D.
Citera
2023-11-16, 12:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Hörde om det här för 20 år sedan då en bankkund med mycket pengar blåst iväg över en miljon kr på ett Nigeriabrev.
I hans fall var det för att tjäna igen det 20 dubbla, desto mer han betalade desto viktigare blev det att tro på att det stämde.
Jag gissar att mekanismen är något liknande här, hon misstror men blir övertygad för att hon vill att det skall stämma. När det sedan rullar på och hon förmås betala de första pengarna så är steget taget och det finns ingen återvändo.
Sedan är hon säkerligen naiv, godtrogen och lite skör psykisk, dvs ett perfekt offer.
Citera
2023-11-16, 12:54
Medlem
Äsch...precis som om att hon skulle känna sig tvungen att skramla ihop kaffepengar till superkändisen och multmiljonären Mick Jagger, som jobbat på i 60 år.minst..haha..han klarar sig väl!! Nej..jag tror hon blivit trött på hela skiten, förskingrade, tänkte dra långt dit pepparn växer, och leva så mycket loppan det bara gick sen. Att skylla på idiotin med Jagger var det "bästa" hon kunde åstadkomma i hastigheten när hon blev påkommen....:

...eller, har hon ett barn hon bryr sig om...hm då kan det nog bero på något annat förresten, någon psykisk skörhet som ploppat upp.....men Jagger av alla????
Senast redigerad av Havskung 2023-11-16 kl. 13:02.
Citera
2023-11-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Äsch...precis som om att hon skulle känna sig tvungen att skramla ihop kaffepengar till superkändisen och multmiljonären Mick Jagger, som jobbat på i 60 år.minst..haha..han klarar sig väl!! Nej..jag tror hon blivit trött på hela skiten, förskingrade, tänkte dra långt dit pepparn växer, och leva så mycket loppan det bara gick sen. Att skylla på idiotin med Jagger var det "bästa" hon kunde åstadkomma i hastigheten när hon blev påkommen....:

...eller, har hon ett barn hon bryr sig om...hm då kan det nog bero på något annat förresten, någon psykisk skörhet som ploppat upp.....men Jagger av alla????

De väl fan självklart att de är lögn
Istället för att själv vara brottslingen så blir man helt plötsligt ett offer ? Ganska smart och rätt vanligt i sådana fall
Bli påkommen och sen ha en rätt fin historia där man blivit grundlurad och rätt va de är så får man förmildrade omständigheter
Citera
2023-11-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Hon lyckades lura kommun på miljoner så inte var hon väl dum?

Tänkte skriva att om hon bara lagt ner efter 3,5 miljoner hade hon lyckats. Hon är en tjuv och brottsling, men inte hel dum.
Citera
2023-11-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
De väl fan självklart att de är lögn
Istället för att själv vara brottslingen så blir man helt plötsligt ett offer ? Ganska smart och rätt vanligt i sådana fall
Bli påkommen och sen ha en rätt fin historia där man blivit grundlurad och rätt va de är så får man förmildrade omständigheter
Fast varför köra med Mick Jagger? Mike Tyson hade varit mer trolig till att behöva tigga pengar!?
Citera
2023-11-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Fast varför köra med Mick Jagger? Mike Tyson hade varit mer trolig till att behöva tigga pengar!?

Hon kanske hade ett intresse / lång historia av m jacker konserter och intresse för gruppen och tänkte att hon kunde slå ihop det så historien skulle låta mer trovärdig då hon faktiskt har känslor för musiker gruppen…. Man blir kreativ när snaran dras åt …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in