Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Tack för ditt engagemang men nu vet faktiskt ingen vad som hände eftersom M var väldigt berusad (blackout?) Han höll trots allt på att somna på krogen pga berusning och blev avvisad. M har med andra ord varit stupfull och kunde inte ens ta sig hem för egen maskin utan fick skjuts.
Sedärja, omedelbart försöker du byta samtalsämne.
Du skrev
Citat:
Hur ska en person som själv är jätteberusad klara av att bedöma om hans sambo har överdoserat läkemedel och alkohol?
Och därav min frågeställning.
Men det är som dom säger, ibland är ett icke-svar, också ett svar.
Kanske var han för full för att kunna göra någon bedömning alls, kanske hade han inte kunnat bedöma saken ens om han varit nykter. Men det spelar ingen roll, han misshandlade henne till döds och han var fullständigt likgiltig inför såväl hennes tillstånd som hennes liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Om han var så pass berusad på krogen så att han höll på att somna så låter det orimligt att han helt plötsligt skulle nykter blott någon timme senare för att kunna bedöma det du insinuerar?
Jag insinuerar ingenting. Det är det du som gör. Försök inte låtsas som att du inte förstår mycket väl innebörden av det du skriver och det jag ifrågasätter, även om du tydligt försöker låtsas som det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Men nu vet väl ingen med säkerhet om hon blev det? Hovrätten kunde inte utesluta att kvinnan avled av läkemedelsförgiftning så varför kan inte du göra detsamma? Vi vet inte heller om paret råkade i bråk när de möttes efter att ha varit åtskilda ca 3 timmar, vi vet i princip ingenting eftersom M:s minne är blankt.
Så Mikael är den enda som kan sprida något ljus över detta, menar du? Vittnen, sakomständigheter och platsundersökning är inte vatten värt enligt dig?
Trams.
Vi vet mycket, och rättsläkarna är tydliga i sitt utlåtande. Våldet mot huvudet orsakade Jeanettes död.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Paret bodde väl ihop sen 2017? Saker kan i teorin ha reparerats under tiden eller kasserats? Du verkar misstro M när han har berättat om relationen?
Så nu är ditt argument att Jeanette får skylla sig själv att Mikael misshandlade henne till döds för att hon kastade sönder saker för någon vecka, månad eller år sedan som därefter reparerats eller kasserats.
Det bekräftar mest bara det jag säger. Mikael misshandlade Jeanette till döds och för det bär han själv hela skulden och Jeanette ingen skuld alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Är det för att han är man som du misstror honom?
Det är tydligt att Mikael är en våldsman, att han ljuger för att skydda sig själv har jag inga som helst tvivel om. Att du tror att det är könsbetingat säger allt om dig och inget om mig. Dina argument gör det tydligt för mig att det snarare är så att du försvarar en mördare med näbbar och klor därför att mördaren är en man och offret är en kvinna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Hovrätten drog en helt annan slutsats, förhoppningsvis kommer HD att fastställa hovrättens dom om det inte dyker upp ny bevisning som kan bringa klarhet i vad som hände och vad dödsorsaken var?
Detta är ett intressant fall ur det perspektivet att det har tagits upp av HD. Jag har svårt att se behovet av ett prejudikat här. Inte heller kan man se att ett grovt rättegångsfel har begåtts i hovrätten. Ändå tar HD upp frågan. För egen del är jag övertygad om att HD anser att hovrätten gjort en felaktig bevisvärdering. Lite på samma vis som i snippa-fallet. Det blir helt enkelt lite av varje.
Jag både hoppas på och är övertygad om att HD kommer att gå på riksåklagarens linje här.