2023-11-16, 05:04
Medlem
Lär ju vara en direkt följd av sociala medier. Folk träffar inte varandra på samma sätt längre så det blir socialt utmattande för dem att träffa folk i verkligheten för det kräver mer uppmärksamhet vad gäller att läsa av toner i rösten och div kroppsspråk. Men psykologer ställer ju också gärna diagnoser till höger och vänster förstås när det egentligen bara handlar om lättöverkomliga rädslor och cementerar därmed beteendet i individen som diagnosticeras.
Citera
2023-11-16, 05:14
Avslutad
Social fobi är något folk har för att de önskar prestera mer eller visa sig bättre än vad de egentligen kan åstadkomma eller är bra. Nu på hösten och under den mörka tiden så kommer introverta vampyrer ut. Sommar och sol är för extroverta flöjtar. Extroverta vindpustar till människor brukar ha social fobi eftersom de vill mer visa mer än vad de kan visa upp.
Citera
2023-11-16, 05:59
Medlem
Knark.Draken...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvdanns
Hej! Mängden folk som får social fobi ökar mycket! Är det inte bara en myt för folk som vill ha uppmärksamhet som inte bara inser att livet inte alltid är lätt? Jag känner lite att folk bör sluta lipa och förstå att allt inte handlar om dom, saker kan vara jobbiga och ska vara det.

Vad känner ni?

Asså, är hög nivå av noradrenalin, låg nivå av serotonin och låg nivå av dopamin något som inte finns, så, aaa... jag vet inte ens vad jag ska säga asså...
Citera
2023-11-16, 06:00
Medlem
Klossmongos avatar
Jag såg ett inslag på Fråga Doktorn om en kvinna med svår social fobi. Hon vågade inte ens träffa sina egna barn och var isolerad i en stuga i skogen 24/7 dit anhöriga kom med mat, men de fick gå utom synhåll innan hon öppnade dörren och lyfte in maten.

Hon deltog inte själv i programmet, utan hade bara gett sitt samtycke. Det var hennes barn som berättade. Hon vågade inte heller komma på sonens bröllop eller kunde träffa sina barnbarn. Det var mycket sorgligt.
Hon var fobiskt rädd för alla människor, tror verkligen inte att hon fejkade.

Det hade börjat med att hon fick en panikångestattack och svimmade inne på ICA och sedan hade hon successivt isolerat sig mer och mer tills det nu slutat med total isolering.
Citera
2023-11-16, 07:59
Medlem
Nej, såklart inte, du kan inte ha mer fel. Med det resonemanget så finns det inga psykiska besvär alls, ”kom ihåg det sitter bara i hjärnan, du inbillar dig bara.” Social ångest btw.
Citera
2023-11-16, 08:04
Medlem
Tro fan folk får "social fobi" när det enda de gör är att sitta och glo i mobilen. Skärpning!
Citera
2023-11-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Jag såg ett inslag på Fråga Doktorn om en kvinna med svår social fobi. Hon vågade inte ens träffa sina egna barn och var isolerad i en stuga i skogen 24/7 dit anhöriga kom med mat, men de fick gå utom synhåll innan hon öppnade dörren och lyfte in maten.

Hon deltog inte själv i programmet, utan hade bara gett sitt samtycke. Det var hennes barn som berättade. Hon vågade inte heller komma på sonens bröllop eller kunde träffa sina barnbarn. Det var mycket sorgligt.
Hon var fobiskt rädd för alla människor, tror verkligen inte att hon fejkade.

Det hade börjat med att hon fick en panikångestattack och svimmade inne på ICA och sedan hade hon successivt isolerat sig mer och mer tills det nu slutat med total isolering.

Många av svaren på tråden har fått mig att inse att vissa personer iaf verkligen har det svårt.

Men detta är ju en person med psykiska problem, mentalsjukhus är ju rimligt.
Citera
2023-11-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Nej, såklart inte, du kan inte ha mer fel. Med det resonemanget så finns det inga psykiska besvär alls, ”kom ihåg det sitter bara i hjärnan, du inbillar dig bara.” Social ångest btw.

Inte helt fel ju. Det sitter bara i hjärnan därför är det bara en sjölv som kan göra något åt det.
Citera
2023-11-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Tro fan folk får "social fobi" när det enda de gör är att sitta och glo i mobilen. Skärpning!

Enig!
Citera
2023-11-16, 10:56
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Hej! Mängden folk som får social fobi ökar mycket! Är det inte bara en myt för folk som vill ha uppmärksamhet som inte bara inser att livet inte alltid är lätt? Jag känner lite att folk bör sluta lipa och förstå att allt inte handlar om dom, saker kan vara jobbiga och ska vara det.

Vad känner ni?
Nej det behöver inte vara jobbigt. Varför ska det vara det. Det är tjuvens påfund.

Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd.

/Jesus.
Citera
2023-11-16, 11:53
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Tecken på västvärldens svaghet. Man kan inte ens vara nervös att träffa folk utan att det ska klassificeras som någon slags diagnos. Sluta vara så blyg, inse att saker är jobbiga och gå vidare är min inställning.

Du är inte så klipsk du? Nästintill toppar idiotlistan här på Flashback. Hade du haft social fobi kanske du tänkt till innan du formulerat din idioti.

Det finns en korrelation mellan smarta människor och social fobi.
Citera
2023-11-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad man känner är väl knappast relevant.

Däremot tänker jag att social fobi är en sidoeffekt av generell depression och många andra psykologiska åkommor.

Den är också självförstärkande på samma vis som många andra mentala problem och till slut blir den, om den inte bryts, mycket stor och svår att ta sig ur utan hjälp.

Precis så. Social fobi är mycket riktigt ingen diagnos i sig utan en del på symtom av olika psykosomatiska åkommor. Varför det ofta skrivs att någon har har jag retat mig på lika länge som detta sätt att beskriva ångest funnits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in