2023-11-15, 22:00
Medlem
Hej! Mängden folk som får social fobi ökar mycket! Är det inte bara en myt för folk som vill ha uppmärksamhet som inte bara inser att livet inte alltid är lätt? Jag känner lite att folk bör sluta lipa och förstå att allt inte handlar om dom, saker kan vara jobbiga och ska vara det.

Vad känner ni?
Citera
2023-11-15, 22:06
Medlem
Eponumoss avatar
Vad man känner är väl knappast relevant.

Däremot tänker jag att social fobi är en sidoeffekt av generell depression och många andra psykologiska åkommor.

Den är också självförstärkande på samma vis som många andra mentala problem och till slut blir den, om den inte bryts, mycket stor och svår att ta sig ur utan hjälp.
Citera
2023-11-15, 22:19
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Vad är dina egna rädslor? Varför slutar du inte ha dom?
Citera
2023-11-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad man känner är väl knappast relevant.

Däremot tänker jag att social fobi är en sidoeffekt av generell depression och många andra psykologiska åkommor.

Den är också självförstärkande på samma vis som många andra mentala problem och till slut blir den, om den inte bryts, mycket stor och svår att ta sig ur utan hjälp.

Bra inlägg tycker jag. Känns verkligen som det är självförstärkande ja, jag känner ungefär 5 personer med social fobi och det känns som att alla fem nästan gillar att ha det. Det blir ett sånt extremt curlande från samhället vilket gör det omöjligt att bli av med det.
Citera
2023-11-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Vad är dina egna rädslor? Varför slutar du inte ha dom?

Tecken på västvärldens svaghet. Man kan inte ens vara nervös att träffa folk utan att det ska klassificeras som någon slags diagnos. Sluta vara så blyg, inse att saker är jobbiga och gå vidare är min inställning.
Citera
2023-11-15, 22:52
Medlem
AttackHelikopter69s avatar
Nej det är inte bara folk som vill ha uppmärksamhet. Det finns dom med riktig social fobi sen så finns det dom som låtsas att ha det för uppmärksamheten. Behöver du verkligen få detta förklarat för dig, är du dum i huvudet?
Citera
2023-11-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttackHelikopter69
Nej det är inte bara folk som vill ha uppmärksamhet. Det finns dom med riktig social fobi sen så finns det dom som låtsas att ha det för uppmärksamheten. Behöver du verkligen få detta förklarat för dig, är du dum i huvudet?

Nej, jag skrev ett längre inlägg först fast som försvann av någon anledning när jag skulle skicka det. I det ursprungliga inlägget skrev jag att det såklart finns de personerna som har riktiga problem men jag menar såklart majoriteten när jag skriver om saken. De jag känner med social fobi verkar heller inte förstå att jorden inte rör sig runt dem, deras arbetsplats kommer inte bry sig särkilt mycket och deras framtida konkurrenter karriärmässigt kommer inte bry sig heller.
Citera
2023-11-16, 00:02
Medlem
När jag (M50) blir deprimerad så undviker jag ansvar och får därmed en slags social fobi eftersom jag inte vill svara i telefonen eller träffa folk.

Så det känns som en naturlig fortsätting på den ansvarslöshet som jag sett bredda ut sig hos ungdomar med helikopterföräldrar. Helt naturligt.
Citera
2023-11-16, 02:21
Medlem
pn222jws avatar
Agorafobi (och likartade) är en av dom tidigaste kända paniktillstånden...säkert redan ifrån 1800-talet, den som lider av det blir tillfälligt väldigt rädd för okända människor - ju fler desto värre...kollektivtrafiken eller torg eller stora butiker eller köpcentrum blir vädigt "hotfulla"...dom hamnar i ett "fight/flight" läge, så dom fejkar inte sina reaktioner när dom då delvis tappar verklighetskänslan.
Citera
2023-11-16, 02:30
Medlem
zombie-nations avatar
Sådana som är yngre och har social fobi tror jag beror på att de har ett enormt krav på sig att vara helt normal och perfekt. Kraven kommer från skola, jobb, vänner och media. De tappar sin självbild och intressen. De kommer bara se sig utifrån. Deras riktiga värld är till hälften ett internet som inte är den riktiga världen.
Citera
2023-11-16, 03:01
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvdanns
Tecken på västvärldens svaghet. Man kan inte ens vara nervös att träffa folk utan att det ska klassificeras som någon slags diagnos. Sluta vara så blyg, inse att saker är jobbiga och gå vidare är min inställning.

Det var ett lite märkligt svar på en rak fråga. Vill du inte svara är det bättre att låta bli.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2023-11-16 kl. 03:30.
Citera
2023-11-16, 03:48
Medlem
Vem sitter och skyltar med det? Nåt nytt fenomen? De jag känner mår piss i smyg och står ut.

Hemskt skulle jag vilja säga. Knappast nåt påhitt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in