2023-11-16, 12:10
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Då har jag redogjort för min historia i det här ärendet. Nu väntar vi på att Lebel ska styrka sitt påstående om att man utförde en generalsynkning av alla bankomater varje gång man bootade om och fick ställa om dataklockan.

Bra att du redovisar hur du tänker. Jag återkommer om jag får anledning. Som du säkert förstår borde polisen ha säkrat bevisen i april 1986. Även bevisen för synken. Personalen (tre av dem förhördes i EG10019) hade ingen anledning att påminna om synken. Personalen visste inte att polisen hade anledning att jämföra två bankomater.

Styrkt har jag redan. Bevis kan finnas av flera slag. Inte bara dokumentation. Om Tapper och de andra dataoperatörerna var tvungna att ställa hundratals bankomatklockor manuellt måste de ha minnen kvar. Det hände ju att "dataklockans" nya tid avvek mer än två minuter från majoriteten av Sveriges 489 bankomater. När "dataklockan" ställdes. Det måste ha hänt ofta. De har inga sådana minnen. De hade synk.
Citera
2023-11-16, 12:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Bra att du redovisar hur du tänker. Jag återkommer om jag får anledning. Som du säkert förstår borde polisen ha säkrat bevisen i april 1986. Även bevisen för synken. Personalen (tre av dem förhördes i EG10019) hade ingen anledning att påminna om synken. Personalen visste inte att polisen hade anledning att jämföra två bankomater.

Styrkt har jag redan. Bevis kan finnas av flera slag. Inte bara dokumentation. Om Tapper och de andra dataoperatörerna var tvungna att ställa hundratals bankomatklockor manuellt måste de ha minnen kvar. Det hände ju att "dataklockans" nya tid avvek mer än två minuter från majoriteten av Sveriges 489 bankomater. När "dataklockan" ställdes. Det måste ha hänt ofta. De har inga sådana minnen. De hade synk.

Med andra ord har vi bara ditt påstående plus lite varmluft om det här, men någon bevisning om generalsynkningen har vi inte – och så tänker du inte heller förete någon sådan bevisning, låter det som.

Min uppfattning om hur systemet fungerade, och som jag givit uttryck för i detalj i ett flertal inlägg, den grundas på samma material som du läst – plus Arto Valtonens material som du inte läst – utmynnar i rakt motsatt slutsats än ditt påstående. Vad jag ser är att man INTE hade någon sådan generalsynk och att systemet dessväre INTE "var bättre än så" (som du uttryckte det).

Om man hade en knapp – eller ett kommando – för att enkelt utföra en generalsynk varje gång systemet bootades om så skulle övervakningsapplikationen överhuvudtaget inte fylla någon funktion. Utan i så fall skulle man väl generalsynka hela apparaten typ en gång i veckan, och då även se till att synka den mot en lokal tidskälla på Bankomatcentralen.

Men så funkade det inte, utan övervakningsapplikationen fanns inte ens på Bankomatcentralen utan på Bankgirot. Därför fick Bankomatcentralens rätta sig efter vad Bankgirots folk gjorde med applikationens dataklocka. Den här tudelningen av systemet måste ju rimligtvis ha skapat en del irritation i Bankomatcentralens ände, ifall man på Bankgirot radikalt ställde om applikationens dataklocka lite titt som tätt och på så vis orsakade "masslarm" på bankomaterna.

Därför menar jag, att man på Bankgirots sida hållit sig till vissa informella rutiner när det gällde dataklockan på applikationen, nämligen att man efter varje ombootning ställde den klockan efter väggklockan som fanns inne på Bankgirots datacentral. På så vis såg man till att applikationens klocka alltid gick "lika fel" som väggklockan.

Det betyder alltså, att även om man bootar om systemet så kommer övervakningsapplikationens dataklocka att gå "lika fel" efter varje ombootning som den gick före ombootningen. Med andra ord finns ett endemiskt fel inbyggt i systemet, vilket ledde till att man fick ganska få larm på bankomaterna men samtidigt drev alltså "systemtiden" i dataklockan iväg från Fröken Ur.

Att man bibehöll denna tingens ordning menar jag beror på att Bankgirot inte gärna ville skicka ner flera hundra larm till Bankomatcentralen genom att korrigera klocktiden efter Fröken Ur. Det skulle leda till sura miner just därför att det INTE fanns någon sådan där funktion för generalsynkning av alla landets bankomater på ett bräde. Utan när man tog tjuren vid hornen blev det ett jättejobb att logga in sig en efter en på bankomaterna runtom landet och sedan justera tiden.

Det här menar jag är orsaken till att övervakningsapplikationens dataklocka överhuvudtaget kunnat hamna så pass fel som en och en halv minut före Fröken Ur.

Den uppfattning som jag just uttryckt vidhåller jag tills du presterat bevisning för motsatsen, dvs tills du dokumenterat ditt än så länge ogrundade påstående om hur systemet fungerade.
Citera
2023-11-16, 12:36
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
2118.24 Skiss över biografen Grand 2023-11-13 L-10793 https://drive.google.com/file/d/1qGcumtGg4dil9czKU0U_nC93i14-Uy-7/view?usp=drive_link 4
2118.25 Förhör angående biobesök 2023-11-13 L13965 https://drive.google.com/file/d/1MZ3ZbfKlB-corxTJQpUN49wzYznToQy6/view?usp=drive_link 3
2118.26 Förhör angående biobesök 2023-11-13 L-14454-1 https://drive.google.com/file/d/1JGKWX4x96TDUu0oY5lJ_lLVZpErwnrel/view?usp=drive_link 1
2118.27 Uppgift om person som fotograferat paret Palme på biografen 2023-11-13 L-14486 https://drive.google.com/file/d/1i7FpvdJsoOdr8hAmn_ZRZJC_jPQi8P7A/view?usp=drive_link 1
2118.28 Förhör med medarbetare som arbetade under mordkvällen 2023-11-13 L-14593 https://drive.google.com/file/d/1CkV3dklQOZyGQmq7S148EQU1fgZtATLz/view?usp=drive_link 1
2118.29 Förhör med medarbetare som arbetade under mordkvällen 2023-11-13 L-14594 https://drive.google.com/file/d/1akTKOUq7Rv9eDV82kn_pEXF8yMq39pwp/view?usp=drive_link 3
2118.30 Biobesökare som blev förevisad maskinrummen 2023-11-13 L-14596 https://drive.google.com/file/d/1rMAKbFx4DU1ExEeObAwalFTHtMxgv9H_/view?usp=drive_link 1
2118.31 Telefonsamtal till RPS från anonym man 2023-11-13 Y-14726 https://drive.google.com/file/d/1Ay_eJ9-E7JDN3rozw1DQh2KaRsIwMBcF/view?usp=drive_link 1
2119 Förhör under hypnos med Anders Björkman 2023-11-13 https://drive.google.com/file/d/1CR-9kb3Q5UyyDoFnJXJ8SdN7rgrue8fU/view?usp=drive_link 24

Den längre och fullständigare versionen av L-14454-1 av intressantare:
https://drive.google.com/file/d/1lDMhALgh3Mt9GTVs_mIGJOBiuy_kfJ6I/view
Senast redigerad av HAARP 2023-11-16 kl. 12:39.
Citera
2023-11-16, 13:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Bohemia stängde väl kl. 24?

Ja, restaurangen, vad det verkar. Men att döma av kvinnan och mannen, som först var på Grand och sedan på Bohemia, så var de kvar inne på pubdelen till kl. 00:40. De upptäckte sedan avspärrningen efter att de lämnat Bohemia:

https://drive.google.com/file/d/163zAhwbtGRga_6NRl1H6QSPMk_pjBVVT/view

Var dock väldigt trött när jag läste detta igår, plus att det är maskerat. Kan ha förstått fel.

Skadar inte om någon annan tar en titt på det.

Min undran är alltså om snubben som hjälpte till med livräddning kan ha hängt i puben efter midnatt.
Citera
2023-11-16, 13:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, restaurangen, vad det verkar. Men att döma av kvinnan och mannen, som först var på Grand och sedan på Bohemia, så var de kvar inne på pubdelen till kl. 00:40. De upptäckte sedan avspärrningen efter att de lämnat Bohemia:

https://drive.google.com/file/d/163zAhwbtGRga_6NRl1H6QSPMk_pjBVVT/view

Var dock väldigt trött när jag läste detta igår, plus att det är maskerat. Kan ha förstått fel.

Skadar inte om någon annan tar en titt på det.

Min undran är alltså om snubben som hjälpte till med livräddning kan ha hängt i puben efter midnatt.

Det där ser ut som Ami Rolder med hennes man Göran Åslund. Jag känner igen det från min jakt efter tider, eftersom Rolder & Åslund var på Grand och sedan gick till Bohemia. En mindre maskad version finns här:
https://drive.google.com/file/d/1b-yP57Mt35aamb0gyPg9waE2P4wN4TWC/view

WPU:n på Rolder här:
https://wpu.nu/wiki/Anna_Maria_Rolder
Citera
2023-11-16, 14:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag visste inte ens att Matte hade försökt sig på den här knallen. Jag slutade hålla koll på hans grejor efter typ ett dussin avsnitt men har kanske kikat lite någon gång då och då, när någon rubrik kommit upp som angått mig. Ljudforensiker växer nog inte på träd så när det dyker upp någon som påstår sig vara det så stiger förhoppningarna. Men sedan blev det förstås platt fall. Ändå tycker man att det borde sitta i alla fall någon med sådan utrustning och sådan programvara här på forumet. Problemet är bara att hitta dem och sedan få dem att sträcka upp handen.

Det som gjort mig skeptisk är just att knallen ligger alldeles i början av Samtal 1, för det är ju då som sannolikheten är som störst att det ska bli någon slags "statisk" störning. Du säger alltså att ljudpulsen är avklippt i framänden, vilket ytterligare förstärker mina farhågor om att det där oljudet kommer inifrån systemet istället för utifrån stan. Men om så pass mycket som 80-90% av ljudpulsen ändå finns på bandet så borde det ju räcka till för att analysera saken och förhoppningsvis kunna avgöra vad det är för slags oljud.

Sedan tycker jag kanske, att en kartläggning av vad vittnena hört kunde göras alldeles oavsett den ljudforensiska analysen. Värdet i en sådan kartläggning skulle emellertid bli ganska begränsat i avsaknad av en forensisk analys, utan det är just kombinationen av den tekniska sidan och vittnessidan som kan bli tillräckligt stark för att det här ska kunna leda någonvart. Det är därför som jag säger att vittneskartläggningen kommer i ett andra steg i analysen, för om man inte har någon ljudforensisk analys att hänga upp det på så kommer vittneskartläggningen mest bara att vara bortkastad tid.

Det första man undrar över med den där storknallen, om man nu skulle utgå från att den är verklig och inte bara någon störning på linjen, det är vad den är för något. Kanske kunde en ljudforensisk analys rentav ge en fingervisning om det. Det talar om avgasknallar, och det är väl även vad Stig Engström skyllde sin knall på, men sådana avgasknallar är nog betydligt vanligare i mordutredningar än i verkligheten. Även i Kennedymordet kryllar det av sådana avgasknallar, som naturligtvis inträffar i direkt anslutning till presidentmordet. Sannolikheten att ett fordon skulle avge en sådan avgasknall inom 45 sekunder från skotten som dödade Palme är försvinnande liten.

Därför menar jag att man kanske även får titta på andra möjliga källor till en sådan knall. Det går ju inte ens att utesluta att den skulle kunna vara planerad och organiserad, även om man då säkert får forumets köksbordspsykiater på halsen.

Men här får man ta en sak i taget. Det första steget måste vara att hitta ljudforensikern, och även att göra en grovöversikt över vilka som hör vad. Det som bekymrar mig i det avseendet är att det verkar så pass glest med öronvittnen på den knallen. Om man ska ta Eriksson på Olofsgatan på allvar så måste knallen rimligtvis ha kommit norrifrån, och då ligger det ju nära till hands att även Fauzzi och Pia Engström hört den. Men om knallen är så pass kraftig tycker man att det borde finnas ett antal andra vittnen däruppe i krokarna.

För om knallen finns så tydligt på LAC-bandet i Samtal 1 så måste ljudet ha kommit norrifrån och rullat nedför Sveavägen. Det stämmer även med att Engström hört knallen när han kom ut från Skandia. Men alla andra vittnen därnere då? Är de stendöva allihop eller är de för upptagna med Palme? Och hur står det till med folket kring kioskerna och biograferna? Som sagt måste det rimligtvis finnas att antal vittnen som har hört en så pass kraftig knall. Det här är ett blodhundsjobb att sniffa fram allt som finns, av ungefär samma slag som min egen blodhundsjakt efter tidsuppgifter i materialet som kan användas för att bestämma händelseförlopp och mordtid.

Sedan om Fauzzi så håller jag visserligen håller jag med om det du säger om att han hade huvan uppdragen och freestyle på öronen, och därför kanske inte borde ha hört skotten på sådant avstånd. Men det kan ju vara så att smällarna kom "mellan låtarna" eller att rentav bandet tagit slut och det var tyst i lurarna. Dessutom hade Fauzzi som sagt mött och sett Palme, vilket gjorde att han genast satte smällarna i samband med Palme.

Jag har fortfarande väldigt svårt att acceptera att hela Björkman-gänget skulle kunna ha funnits på vägen mellan Fauzzi och mordplatsen och alltså skymt sikten. Det jag möjligen kan acceptera, det är att en ensam Stig Engström kommit ut och funnits ivägen. Men även det ter sig för mig tveksamt. Jag ville i alla fall peka på att om det är storknallen som fick stopp på Fauzzi så torde Engström vara i farten då.

Men i så fall tycker i alla fall jag att Fauzzi borde ha nämnt att han såg en gubbe gå därnere och så såg han Tensonmannen kika ut från Dekorimas entrénisch. Gubben är ju ändå någon som tillkommit sedan Fauzzi mötte paret Palme och då tycker man att han borde ha stämt av den gubben mot Tensonmannen och kommenterat det, typ att "det var två gubbar där men den jag mötte hade gömt sig inne i nischen och stod och tittade ut."

Att hela Björkman-gänget skulle finnas ivägen, det håller jag kort sagt för uteslutet. Och eftersom de definitivt inte är inne på banken vid skotten så måste de stuckit redan innan Fauzzi kom och alltså befinna sig norr om honom. Hur långt norrut är en öppen fråga, och jag välkomnar varje idé om hur man ska kunna bestämma den saken – vilket analytiskt är detsamma som att bestämma hur mycket Götabankens bankomatklocka går före Postens.
SE är ju redan framme vid kroppen om man utgår från deras egna angivna tider. NF går ju ca 10 sek innan han vänder sig om. Och SE är framme efter 5-6. Så då är ju inte SE ivägen utan en i gruppen vid mordplatsen.

Var någonstans ABs gäng är i hypotesen med knallen är ju faktiskt den stora frågan. Går de i bredd mitt i trottoaren bakom honom så skymmer de ju. Men är knallen det NF hör så borde de ju vara där.

Jag vet från när jag var där och kollade att man kan se förbi folk. Men då kollade jag inte mer noggrant än så. Det vore intressant att se om det på något sätt är rimligt att se förbi tre personer som är såpass nära som ABs sällskap borde vara.
Citera
2023-11-16, 15:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
SE är ju redan framme vid kroppen om man utgår från deras egna angivna tider. NF går ju ca 10 sek innan han vänder sig om. Och SE är framme efter 5-6. Så då är ju inte SE ivägen utan en i gruppen vid mordplatsen.

Var någonstans ABs gäng är i hypotesen med knallen är ju faktiskt den stora frågan. Går de i bredd mitt i trottoaren bakom honom så skymmer de ju. Men är knallen det NF hör så borde de ju vara där.

Jag vet från när jag var där och kollade att man kan se förbi folk. Men då kollade jag inte mer noggrant än så. Det vore intressant att se om det på något sätt är rimligt att se förbi tre personer som är såpass nära som ABs sällskap borde vara.

Jag har problem med det där scenariot. Engström kommer ut och hör knallen, säger han. Först låter det som om han hört den uppe vid Skandias entré men sedan flyttar han ner den till Götabanken. Då är det ändå alla gånger 20 meter kvar ner till mordplatsen. Så jag tycker nog att Fauzzi borde ha sett honom komma där i så fall.

Sedan vad Björkman-gänget beträffar så är det knappt ens brett nog att gå tre i bredd längs Sveavägens östra trottoar på grund av reklampelarna som tar upp en bra bit av trottoaren. Om jag minns rätt hade vi 7 meter trottoar varav cirka 3 meter tas upp av pelarna som stod en bit in från gatan. Sedan går man ju heller inte närmare än typ en meter från husväggen. Så själva gångbanan bestod av en sträng på bara tre meters bredd.

Därför skulle jag tippa att de går ungefär som paret Palme och mördaren kom när Björkman såg dem. Alltså två i bredd och den tredje lite halvt bakom. Det täpper sikten totalt, och då får man även räkna in att gänget befinner sig en bit upp och därför närmare Fauzzi. Att se igenom den klumpen blir inte lätt utan styltor. Så den köper i alla fall inte jag, utan där är det stopp för min del.

Engström kunde man kanske få in på något sätt men då måste skohornet fram precis som du själv visar. Han måste höra knallen så sent som möjligt och Fauzzi måste dröja så länge som möjligt med att vända sig om. För min del blir det lite väl mycket töja och tänja, utan jag tycker det där låter högst osannolikt om inte uteslutet.

Fauzzi kan ju också tänkas ha stoppat efter skotten och sedan hört den tredje smällen när han redan stod, eller redan vänt om igen och fortsatt norrut mot Odenplan och nattbussen. I så fall finns bättre rum för att klämma ut Engström på gatan, efter att Fauzzi gjort sin iakttagelse nedåt.

Först av allt måste knallen verifieras. Om den knallen inte finns i verkligheten så blir det bara luftslott av alltihop. Därför menar jag att det första som måste göras är att ragga ljudkille. Hur man ska gå tillväga med det vet jag inte, men det här med tredje knallen är heller inte min grej utan det får du och/eller någon annan som känner sig tillräckligt engagerad ta itu med.

Bevisbördan ligger ju på den som påstår knallen och då tycker jag att det är rimligt att förhålla sig skeptisk tills man har lite mer kött på benen. Skeptisk men öppen för evidens då. Under tiden bollar jag gärna, men grävjobbet blir för mycket för mig. Och om det ska bollas så vore det fint att inte bara idissla utan om det kom upp lite nya vittnen eller något forensiskt på bordet.

Jag vill i alla fall uppmuntra dig att borra vidare i den här tredje knallen. Den andra idén om att lägga Björkmans kamrater väldigt sent tycker jag kort sagt inte fungerar. Jag ville sova på den och nu har jag gjort det, och då känner jag att den hör till cylinderarkivet. Ledsen för det, men det är där jag hamnar om den frågan. Knallen är intressantare från mitt perspektiv.
Citera
2023-11-16, 15:12
Medlem
Citat:
Varför är att han har rätt om observationen helt uteslutet?

1. Finns ingen annat vittnesmål om nått ungdomsgäng.

2. Inget ungdomsgäng har gett sig till känna vid den tiden Im beskriver att dom skull vara där.

3. Im har uppsikt över brottsplatsen sporadiskt under 1 min och 40 sekunder.

4. Under den perioden har Boforsgänget passerat brottsplatsen och befinner sig norr om Adolf Fredriks Kyrkogata.

Det är min slutsats
Citera
2023-11-16, 16:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Finns ingen annat vittnesmål om nått ungdomsgäng.

2. Inget ungdomsgäng har gett sig till känna vid den tiden Im beskriver att dom skull vara där.

3. Im har uppsikt över brottsplatsen sporadiskt under 1 min och 40 sekunder.

4. Under den perioden har Boforsgänget passerat brottsplatsen och befinner sig norr om Adolf Fredriks Kyrkogata.

Det är min slutsats
Jo, men det där är bara saker som tyder på att det inte stämmer. Det är inga konkreta saker som utesluter det. Det är skillnad på att tycka det är osannolikt och att helt utesluta det.

Det finns ju fler oidentifierade ungdomsgäng dessutom. PE har ju ett ungdomsgäng brevid sig vid busshållsplatsen som inte är kända idag vad jag vet. Och de borde ju ha varit rätt viktiga vittnen.

Jag undrar nu medan jag skriver om det kan vara samma gäng. Det får kollas upp.
Citera
2023-11-16, 16:48
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jo, men det där är bara saker som tyder på att det inte stämmer. Det är inga konkreta saker som utesluter det. Det är skillnad på att tycka det är osannolikt och att helt utesluta det.

Det finns ju fler oidentifierade ungdomsgäng dessutom. PE har ju ett ungdomsgäng brevid sig vid busshållsplatsen som inte är kända idag vad jag vet. Och de borde ju ha varit rätt viktiga vittnen.

Jag undrar nu medan jag skriver om det kan vara samma gäng. Det får kollas upp.

Några vill ju göra gällande att det var därför Lisbeth och Olof promenerade över till Sveavägens östra sida, för att det var ett stökigt ungdomsgäng (punkare?) framför dem på västra sidan.
Citera
2023-11-16, 16:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Några vill ju göra gällande att det var därför Lisbeth och Olof promenerade över till Sveavägens östra sida, för att det var ett stökigt ungdomsgäng (punkare?) framför dem på västra sidan.
De borde ju vara ca 50 idag. Märkligt att de aldrig har trätt fram. Ännu märkligare att polisen inte verkar ha letat, eller har de det? De har ju haft bra möjlighet att se en man bakom LOP, eller kunna utesluta att de var förföljda från bion.
Citera
2023-11-16, 16:56
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
De borde ju vara ca 50 idag. Märkligt att de aldrig har trätt fram. Ännu märkligare att polisen inte verkar ha letat, eller har de det? De har ju haft bra möjlighet att se en man bakom LOP, eller kunna utesluta att de var förföljda från bion.

Det finns säkert någon i tråden som vet mer om detta, men vad jag vet så är de aldrig utredda eller ens identifierade? Ännu en lucka i den tidiga utredningen. Ja, det är märkligt att det fortfarande finns folk som inte trätt fram. Man undrar ju varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in