2023-11-16, 09:19
Medlem
Har mest använd blink fram och tillbaka vid omkörningar. Känns dock som att den typen av vägrensvägar där det är aktuellt blir allt mer sällsynta?
Citera
2023-11-16, 09:20
Medlem
hockexs avatar
Majoriteten blinkar ju inte ens när de skall svänga, eller överhuvudtaget, sprid gärna den idén först.
Citera
2023-11-16, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Kör man 26 mil i 25km/h torde man vara närmast själsligt död så vad någon gör eller inte gör då ser jag som att ha närmast noll i betydelse.

Vad är det som gör att du/ni står ut med skiten dag ut och dag in?

Nu är jag knäckt för dagen.

Existentiell ångest och svårmod är min arvedel osv osv

OK skönt att alla är softa.
Citera
2023-11-16, 09:38
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotterfunken
Nej jag är inte riktigt född igår.

Så bra att alla använder det, det är därför jag så ofta inte ser det?

Jag körde 26 mil förra månaden, min medelhastighet var 25 km/h, gissa var jag bor?

Det är inte på en plats där "alla använder det".

Någonstans i sthlm som tvingar dig att rulla på essingeleden?

I de fall jag möter den förare som ska tackas använder jag handen.
Övriga fall kör jag alltid med varningsblinkers när jag tackar någon.

Det krävs så lite för att visa hyfs och vara trevlig i trafiken.
Citera
2023-11-16, 09:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amitriptylin
Någonstans i sthlm som tvingar dig att rulla på essingeleden?

I de fall jag möter den förare som ska tackas använder jag handen.
Övriga fall kör jag alltid med varningsblinkers när jag tackar någon.

Det krävs så lite för att visa hyfs och vara trevlig i trafiken.

Ah! So you are a Highlander too!

Där och typ alla andra ställen i detta förbannade inferno av vägbyggen, cykelbanor, dubbdäcksförbud och ninjaklädda mutanter utan reflex utanför rutan ja.
Citera
2023-11-16, 09:43
Medlem
Jag kör ett blink med varningsblinkers.
Citera
2023-11-16, 10:46
Medlem
Escadrons avatar
Citat:
Hej alla svenska förare,

i Japan finns en kultur av att tacka sina medtrafikanter med en flash med varningsblinkers.

Det vill säga om någon släpper fram en eller löser en svår trafiksituation genom att visa hänsyn så signalerar man tack.

Tack är ett väldigt underanvänt ord i den svenska trafiken så jag brukar alltid försöka göra folk som hjälper mig i min körning glada genom att visa att jag förstår vad de gjort för mig och för att mitt liv ska bli lättare.

Tycker ni att det är en idé värd att sprida? Jag ser inte bara japaner göra detta utan folk i Tyskland och många andra ställen, jag har sett det i Norrland.

Hur vore det tycker ni att sprida den kulturen och göra vägarna vänligare och kanske på sikt faktiskt få med denna mycket viktiga gest i svensk trafikkultur?

Man vill kunna tacka och ge folk en känsla av att vara vardagshjältar.

Så länge jag har haft mitt körkort (17 år) så har jag använt mig av varningsblinkersen för att tacka. Visserligen bor jag i Norrland, där du har sett det.
Däremot har jag märkt att det nästan bara är långtradare som numera blinkar tillbaka med helljusen.
Citera
2023-11-16, 10:46
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:
Ah! So you are a Highlander too!

Där och typ alla andra ställen i detta förbannade inferno av vägbyggen, cykelbanor, dubbdäcksförbud och ninjaklädda mutanter utan reflex utanför rutan ja.

Stockholmare sen födseln
Hade en polare som bodde i Hägerstensåsen, besökte aldrig honom innan 20:00 på kvällen av ren princip.
Vid tre tillfällen har jag pissat i en flaska när jag suttit på Essingeleden.

Numera utvandrad till en håla långt bort....livskvalitet AAA+

Stockholm är så dysfunktionellt.
Citera
2023-11-16, 11:12
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag kör fortfarande nån vänster - höger - vänster show med blinkers när någon gör nått najs för en i trafiken och ser rätt ofta andra göra det också.

Men det är nog sant som många redan noterat att det är mer ovanligt idag än förr. Ur led är tiden
Citera
2023-11-16, 11:44
Medlem
Ekofetts avatar
Haha, en millenial har just precis "upptäckt" dinosaurien. Det här är ju gammalt som gatan. Klart att man använder detta blinkeri när det är befogat.
Citera
2023-11-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Stockholm.
Men tycker du 26 mil är mycket och en bra referenspunkt?

Testa åk lite landsväg och underlätta omkörningar osv så kommer du upptäcka det du pratar om..

26 mil är ju en lunchrast typ

Jag har kört landsväg, motorväg, stadstrafik i jag-vet-inte-hur-många-år och enda gången jag sett folk använda varningsblinkers är när de stannat lite tokigt eller när det blir stopp på motorvägen.

Och det är inte för att folk inte är tacksamma i trafiken, förvisso händer det inte ofta att de visar det, men det enda sätt jag sett folk visa det är genom att blinka höger-vänster-höger, eller genom att visa tacksamhet med handsignaler.

Så frågan är var du hittar det där med varningsblinkerserna?
Citera
2023-11-16, 11:55
Medlem
Bourbons avatar
Bifall på tack-blinkers. 10 poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in