2023-11-15, 21:43
Medlem
Hej! Jag har observerat en grej och undrar om någon annan också hajat till på detta. När svenska killar hälsar på andra killar som inte pratar svenska kan man nästan satsa pengar på att de kommer säga något i stil med ”Hello my friend…” eller ”How are you my friend…”, även om de knappt känner varandra. Det är ofta lite ”skojig” betoning på det hela och den svenska killen framstår i regel som helt upp över öronen glad att träffa sin bästa ”friend”, nästan oavsett sammanhang. Min erfarenhet är att det inte är lika ömsesidigt från den icke-svensktalandes perspektiv och det blir generellt en lite stel stämning som svennekillarna inte verkar medvetna om.
Är det någon annan som observerat detta? Ni kanske gör det själva? Är det någon slags artighetstvång som slår i eller vad förmår er att alltid säga något i denna stil? Hur tror ni detta tolkas av medparten och är det något de tänker på isf?
Nyfiken på svar!
Citera
2023-11-15, 21:49
Medlem
Aldrig någonsin hört. Öststatare har jag dock hört säga exakt så väldigt många gånger.
Citera
2023-11-15, 21:57
Medlem
Vitiss avatar
Ingen äktsvensk uttrycker sig så.
Citera
2023-11-15, 21:58
Medlem
Eponumoss avatar
Endast folk som inte kan svenska alls eller som är under åtta år som hälsar så.
Citera
2023-11-15, 22:46
Medlem
sparrisjesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruceloparsten
Hej! Jag har observerat en grej och undrar om någon annan också hajat till på detta. När svenska killar hälsar på andra killar som inte pratar svenska kan man nästan satsa pengar på att de kommer säga något i stil med ”Hello my friend…” eller ”How are you my friend…”, även om de knappt känner varandra. Det är ofta lite ”skojig” betoning på det hela och den svenska killen framstår i regel som helt upp över öronen glad att träffa sin bästa ”friend”, nästan oavsett sammanhang. Min erfarenhet är att det inte är lika ömsesidigt från den icke-svensktalandes perspektiv och det blir generellt en lite stel stämning som svennekillarna inte verkar medvetna om.
Är det någon annan som observerat detta? Ni kanske gör det själva? Är det någon slags artighetstvång som slår i eller vad förmår er att alltid säga något i denna stil? Hur tror ni detta tolkas av medparten och är det något de tänker på isf?
Nyfiken på svar!

Vi män borde inte trycka ner varandra, utan lyfta upp varandra! Vad gör det om folk hälsar på engelska, bara för att DU inte förstår varför??
Citera
2023-11-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrisjesus
Vi män borde inte trycka ner varandra, utan lyfta upp varandra! Vad gör det om folk hälsar på engelska, bara för att DU inte förstår varför??

Är förvisso tjej men bra poäng. Tycker mest att det är ett intressant fenomen som utövarna inte verkar vara medvetna om. Kanske bara är killar jag stött på som varit benägna till detta!
Citera
2023-11-16, 02:22
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruceloparsten
Nyfiken på svar!
Haha

Det lätt väldigt roligt och jag som bara kan engelska skulle tycka det var roligt. Sa jag att det vore roligt?

Jag har dock annan erfarenhet att dem ställer frågan "Can you speak English?" som första fråga och inte något annat.

En döv och från annat land använde översättningsprogram i mobilen och det blev någonting konstigt eller så raggade han verkligen på mig.

Kommer ej ihåg exakt men ungefär:
Ska vi gå iväg en snabbis och ta den i? ....

Jag bara "no" så stack snubben iväg.

Måste varit något fel på översättningen men man vet aldrig. Det kändes konstigt i luften så att säga eller auran i situationen.
Citera
2023-11-16, 02:38
Medlem
zombie-nations avatar
Alla jag känner säger något i stil med ett kvickt hi howyoudoin? Om det är helt informellt.
Citera
2023-11-16, 09:27
Medlem
”My friend” låter inte som något en svensk skulle uttrycka sig, dock har jag varit borta från Sverige i 20 år så det kan ju ha ändrat sig.

När vissa engelskspråkiga speciellt australiensarna vid ett första möte högljutt måste säga ”Mate” tycker jag känns lite jobbigt.
Citera
2023-11-16, 10:28
Medlem
DonaldBidens avatar
Howdy!
Låter lagom spjuveraktigt.

Hello my friend och liknande förknippas nog mest med turistfällor.
Citera
2023-11-16, 10:31
Medlem
-charliesheens avatar
Bra iakttagelse TS, jag har själv sett detta. Beta beteende.
Citera
2023-11-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Alla jag känner säger något i stil med ett kvickt hi howyoudoin? Om det är helt informellt.
Vad fan, tror dom att dom är Joey i Friends eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in