2023-11-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ukraina byggde av någon anledning upp Europas största försvar och dessutom ansökte om NATO medlemskap. Det var rätt så aggresivt gentemot Ryssland.
Planen var att göra det omöjligt för Ryssland att försvara sig mot Ukraina.

Då blev det riktig realpolitik av det hela och allt vad diplomati heter kastades ut genom fönstret.
Om Europa och USA hade haft skickligare diplomater som förstod det simpla sambandet så hade det inte hänt.

För att dölja sin inkompetens blev man tvungen att börja kalla Putin för en galen diktator som vill erövra hela Europa. Det hela var högst rationellt beteende från Putins sida.

Ja, av "någon anledning" byggde Ukraina upp sitt försvar... Kan det ha något att göra med det faktum att den psykotiske dvärgen i kreml redan 2014 invaderat, ockuperat och annekterat del av Ukraina?

På vilket sätt menar du att det är "aggressivt mot ryssland" att andra länder vill gå med i försvarsallianser?

Åny; låg det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen NATO eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Om landet varit medlem hade den psykotiske dvärgen i kreml knappast vågat föra krig mot det. Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?
Citera
2023-11-15, 23:38
Medlem
Vad som förgrömmar mig mest är att Ukraina gör Ryssland en tjänst egentligen när de tar död på ryssens alla avskum och patrask😤 ryska samhället är säkert mer fridfullt nu😡 mindre knark o alkohol
Citera
2023-11-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ryssland bedriver krig mot terrorn då då.
Ukraina besköt ju faktiskt sin egen befolkning med artilleri och gör det fortfarande i Donetsk.
Är det bara USA som har frikort att invadera andra länder? Det verkar ju inte riktigt klokt.

En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina. Där har inbördeskriget underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen som huserar därstädes.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Vidare, om det är "nazister" som är problemet så kvarstår frågan VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml INTE har "avnazifierat" wagner gruppen? wagner gruppens f.d. führer, dmitry utkin, som även var bästa kompis med den psykotiske dvärgen i kreml (tills hen tog han avdaga), synes ju ha varit "nazist", eller hur?
https://www.nationalworld.com/news/world/wagner-group-russian-mercenaries-ukraine-3589837

"It is variously described as a private military company, a network of mercenaries, or a de facto private army of Russian President Vladimir Putin."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Den sedermera avpolleterade och nu förmodat ”avlidne” oligarken yevgeny prigozhin har erkänt att hen skapade nazistorganisationen wagnergruppen (för att understödja den psykotiske dvärgen i kremls krig i Donbass):
"the Russian oligarch said he founded the Wagner group to send competent fighters to the Donbas region in eastern Ukraine in 2014, the same year that Russia annexed Crimea."
https://www.reuters.com/world/europe/russias-prigozhin-admits-link-wagner-mercenaries-first-time-2022-09-26/

"Av-nazifieringen" har dock inte funkat så bra som casus belli för den psykotiske dvärgen i kreml så nu har hen tydligen övergått till att landet hen angripit skall "av-sataniseras"... You can't make this shit up...
https://www.thetimes.co.uk/article/desperate-putin-portrays-ukraine-and-the-west-as-satanic-5dsdt66m2

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2023-11-15, 23:49
Medlem
Citat:
Jag förstår att syftet med den här tråden bara är att hata ryssar. Inte att söka sanningen om kriget i Ukraina. Då förstör jag uppenbarligen tråden och folk mår dåligt.
Nu är jag av uppfattningen att EU, som skapades för fred i Europa, har varit med och hetsat fram kriget och är precis lika stora kålsupare.
Jag får ta diskussionen på något annat ställe helt enkelt.

Rättning kamrat! Det pågår inget "krig" i Ukraina överhuvudtaget. putain genomför ju endast en liten tre-dagars defensiv fredsbevarande försvarsinvasion av landet...

Du vet väl att du, om du befinner dig i ryssland, riskerar 15 års fängelse om du benämner den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina som just "krig"?

Hur definierar du "hata ryssar"? Är man "rysshatare" om man INTE vill bli invaderad, ockuperad, annekterad och föremål för den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig?

Säg mig, om nu putains anfallskrig mot Ukraina "egentligen" är "hetsades fram av EU" som du verkar tro så undrar jag om din herre och härskare putain är agent för EU då hen tydligen på deras initiativ, order och uppmaning har inlett anfallskriget mot Ukraina för att på oklart sätt gynna EU/USA/Väst/NATO/Ukraina? Eller är dvärgen bara en narcissistisk megalomanisk psykopat som drömmer om att återupprätta det ondskans imperium hen är en produkt av?
Citera
2023-11-15, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Även starkare kost verkar komma upp på tapeten :

Niinistö om läget vid östgränsen: Nationella säkerheten går kanske före asylrätten

https://svenska.yle.fi/a/7-10045536

Tror att det är dit det kommer att gå. Man har ju sett hur det gick i Polen.
Satan i gatan vad jag gillar Niinistö. Det behövs fler statsmän som han och Kristersson - för att inte nämna Putin - är fikusar i jämförelse.

Finland har rustat upp med Himars och har snart F-35 och Davids Sling.

Och är samma dedicated hard men som Ukraina som man inte kör över.
Citera
2023-11-16, 00:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Satan i gatan vad jag gillar Niinistö. Det behövs fler statsmän som han och Kristersson - för att inte nämna Putin - är fikusar i jämförelse.

Finland har rustat upp med Himars och har snart F-35 och Davids Sling.

Och är samma dedicated hard men som Ukraina som man inte kör över.

Jag vet ju inte men.., jag tolkar det också det som en öppen signal till Kreml/Putin i.o.m att det är uppe på bordet redan nu. Man har nog snackat om detta innan i regeringskretsar/partier. Har återkommande i finsk press pratats/varnats om rysk "hybridkrigsföring". Verkar som man har förutsett detta i finska försvars/utrikespolitiken.

Dvs : "-Putin.., du är alleredan en paria. Behöver du sjunka ännu mer återigen med dålig press, vilket kan ge ännu mer bekymmer ?

(tippar även att de finska bekymren har alleredan förmedlats till Eu/Nato håll. Och...kanske även ett "tyst ja" har givits om Finland beslutar sig att gå denna väg)
Citera
2023-11-16, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Rättning kamrat! Det pågår inget "krig" i Ukraina överhuvudtaget. putain genomför ju endast en liten tre-dagars defensiv fredsbevarande försvarsinvasion av landet...

Du vet väl att du, om du befinner dig i ryssland, riskerar 15 års fängelse om du benämner den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina som just "krig"?

Hur definierar du "hata ryssar"? Är man "rysshatare" om man INTE vill bli invaderad, ockuperad, annekterad och föremål för den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig?

Säg mig, om nu putains anfallskrig mot Ukraina "egentligen" är "hetsades fram av EU" som du verkar tro så undrar jag om din herre och härskare putain är agent för EU då hen tydligen på deras initiativ, order och uppmaning har inlett anfallskriget mot Ukraina för att på oklart sätt gynna EU/USA/Väst/NATO/Ukraina? Eller är dvärgen bara en narcissistisk megalomanisk psykopat som drömmer om att återupprätta det ondskans imperium hen är en produkt av?

Nu får EU ett helt nytt utanförskapsområde med 25 miljoner personer att försörja. 15 miljoner har redan flytt till olika EU länder och USA.
Lägg till det krigsmatriell - artilleri, bomber och granater för miljarders miljarder.
Det är inte gratis.
Nu chockhöjs hyror och elpriser i Sverige för att betala för kriget.
Man undrar vem som är helt pucko i sammanhanget! Putin eller EU??
Citera
2023-11-16, 03:09
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ja, det är verkligen anständigt att vi stöttar pissregimen i Kiev som kommer skicka alla unga Ukrainare att dö i ett fullständigt meningslöst krig som hade kunnat lösas på diplomatisk väg.
Det får ju stå för dig. Det ger inte Ryssland rätt att invadera grannländer. Och det är Putin som skickar både unga ryssar och unga ukrainare att dö. Samt våldtar, torterar, förgiftar och skickar ut folk genom fönster. Listan kan göras mycket lång.
Blir du angripen så försvarar du dig. Nu försöker man bli av med förövaren så han inte attackerar nya offer.
Sen är det inte bara att lösa något med Ryssland eftersom de inte går att lita på. De håller inte sina löften.
Citera
2023-11-16, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Tysk rapport: Ryssland och Ukraina var överens om fred i början av kriget.
Ukraina skulle avstå Nato-medlemskap och Krim.
Men Nato sa NEJ till uppgörelsen för Nato ville ha en "regim change" i Moskva, ej fred.

https://braveneweurope.com/michael-von-der-schulenburg-hajo-funke-harald-kujat-peace-for-ukraine

Att Ukraina skull avsäga sig Krim känns lika troligt som att Putin skulle avgå som President.
Citera
2023-11-16, 06:16
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
För att försvara moderlandet från er invällande bögryzzar, helt rätt då ni inte är välkoma någonstans 👌

Det där är ett Kinabögtroll, man ska minnas att det är ett Kinesiskt ankare Finland hittat som saboterat gas/el-kabeln i Östersjön…

I övrigt stämmer det du säger även på Kineser inom 10 år om dom är dumma nog att ge sig på Taiwan.
Citera
2023-11-16, 06:28
Medlem
Jofs avatar
Intressant läge om 🇺🇸 under Trump drar sig ur Nato.

Då får vi se om och hur ett nu ganska splittrat Europa kan försvara sina gränser.

Kanske kan det tvingar Europa att enas och visa styrka.

Med Putin Ryssland som granne kommer det att bli nödvändigt.

Ukraina kommer att tvingas till förhandlingsbordet. Kommer med i EU. Men blir en viktig bundsförvant i gränsen mot Ryssland.

Vi får ett nytt Europa.

Ett stålbad där Norden kommer att vara en enad front mot Ryssland och en styrka i EU 🇪🇺.

Kris och utveckling.
Citera
2023-11-16, 07:00
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Intressant läge om 🇺🇸 under Trump drar sig ur Nato.

Då får vi se om och hur ett nu ganska splittrat Europa kan försvara sina gränser.

Att USA skulle dra ur sig ur från NATO låter som en önskedröm för Ryssland. Både Europa och USA skulle bli svagare och med det ge Ryssland mer makt. Det här får mig att tro att det är just Ryssland som ligger bakom Trumps nuvarande tankar och ideer inom detta ämne.

Med det sagt, det känns lite tveksamt även om jag inte har några argument för att så sker, men jag inbillar mig att det inte kommer att tillåtas från USA's försvarsindustri och deras think tanks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in