2023-11-15, 22:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Fakta är att Morelius parkerar ungefär samtidigt som Fauzzi passerar mordplatsen. Det finns inga säkra uppgifter att någon annan alls passerar där efter honom och före Palme kommer dit. Möjligen kan han ha sett Fauzzi men inte ens det med säkerhet.
I slutet av 90-talet påstår sig 2 kvinnor ha passerat strax före mordet, men det är svårbedömd och passar dåligt med andra uppgifter.
Däremot vet vi att det passerar människor framför honom på västra sidan, men det är inga som håller upp kön till bankomaten.

Läser man förhör ser man också att han är väldigt osäker på vad han sett.
Är det fakta verkligen? Vad har du för konkreta saker som gör att vi kan slå fast att det är så?

Även vapenhandlarens dotter säger sig ha passerat söderut någon minut innan mordet.

Men det är klart att det han säger är oklart. Det är väl den röda tråden genom hela MOP. Allt folk säger är oklart. Det finns luckor, oklarheter och felaktigheter i alla vittnesmål, mkt pga polisens dåliga jobb. Men vi kan inte på förhand bestämma vilka uppgifter som är rätt och fel. Det är extremt lite som är konkret i dagsläget, det kan man inte göra så mycket åt tyvärr.
Citera
2023-11-15, 22:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Att UL är någon som jobbar på restaurangen låter ju högst troligt.

Ägaren Mancini känns väl mest sannolik. Om nu PU nöjde sig med att höra en person borde det ha varit han. Han har också påpekat att han var där mordkvällen.

Frågan är om det rent av går att seriekoppla honom till uppgifterna i refereratet.

Där omnämns utöver livräddarmannen två kvinnor som varit på samma film som Palme. Bör då vara de väninnor som också är hörda. Men de lämnar restaurangen utan att känna till något Palmemord. Märkligt om UL syftar på dessa. Varför skulle de ha upplyst honom om sitt Grand-besök?

Men så har vi också en man och hustru som noterat Palme på bion och fått kännedom om mordet på restaurangen. Detta av den kvinnliga journalist som ringt redaktionen från Bohemia och som hustrun i sällskapet kände ytligt. Bekantskapen skulle förklara varför journalisten hinner meddela henne vad som hänt innan hon skyndar tillbaka till avspärrningen.

Mancini säger i intervju att han minns journalisten från mordkvällen. Antagligen för att hon lånat telefonen och berättat för honom vad hon just fått veta.

Mancini kan därefter ha kommit i samspråk med kvinnan som journalisten kände och som även kunde berätta om Palme på Grand. I så fall minns han fel när han säger att hon ingick i ett kvinnligt sällskap.

Det som talar emot Mancini är att han påstår att han aldrig kontaktats av polis. Men jag vet inte hur stor vikt man bör lägga vid detta.

Vad hette kocken? UL:s namn ser ut att ha åtta bokstäver. Mancini har visserligen bara sju men felstavningar på namn i protokollen är inte precis ovanliga. Här kan det vara skrivet som det uttalas. Med "ch".

Är det inte tvärtom att det är de två kvinnorna, som var på samma föreställning som LOP, som blev varse mordet när RR återvände? Deras förhör ligger i alla fall i samma "mapp" som intervjun med den anställde på Skandia, som också nämner två kvinnor.

Mannen och kvinnan däremot, som också hade varit på samma föreställning, höll till i bardelen och verkar inte ha hört något om mordet, såvitt jag kan se. Det verkar som om de lämnade bardelen 00:40 ...

Så frågan är då om den här personen som hjälpte till på platsen är ihågkommen från bardelen, och var in efter midnatt?

Kastar ut en liten "curveball" i kvällsmörkret ...
Senast redigerad av Dalulven 2023-11-15 kl. 22:25.
Citera
2023-11-15, 22:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
"Slaktarvittnet" Morelius har egenheten att bara vara tydlig och tillförlitlig i sina emotionella intryck. Känns som att han låter dessa kompensera för att han har så lite att säga om det som betyder nåt. Vore till exempel bra om han hade noterat hur länge mördaren fanns på plats istället för att fila på ett måleriskt karaktärsporträtt utifrån dennes siluett.

Ja, det är tydligt att han blev traumatiserad av händelsen. Det har blivit ett "monster" i hans huvud, han klarar knappt ens att passera platsen än idag vad det verkar. I övrigt verkar han sympatisk och är sannolikt ärlig i det han tycker sig ha upplevt. Det stämmer dock dåligt med verkligheten.
Han menar att GM kom och ställde sig utanför Dekorima en stund efter att han själv parkerat. Det vet vi att han var i ca 90-100 sekunder. Då är vi ner på kanske 1 minut före mordet, sannolikt ännu mindre.
Då är Björkman, Fauzzi, LOP och den oidentifierade mannen bakom LOP de som finns utmed Skandia-huset.

Vi vet att när Björkman först lägger märke till LOP är GM intill dem, dvs att GM går intill LOP på trottoaren utmed Sveavägen, vilket ger att han också har passerat Björkman.
Citera
2023-11-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det teoretiska tidspannet det överhuvudtaget kan röra sig om här är tidpunkt efter det att återupplivningsförsöken på Palme gjorts..och innan Engström återvänt till Skandia.
Det är uppenbart att uppgiftslämnarens uppgifter handlar om den specifika mordkvällen.

Rimligtvis kräver hypotesen att polisen hunnit komma och konstaplar försvunnit in i gränden. I den senare änden behöver några minuter på mordplatsen klämmas in. Men runt tio Bohemia-minuter finns det nog utrymme för.

UL:s uppgifter bör rimligtvis vara fokuserade på mordkvällen men det kan så klart inte uteslutas att mannen som åsyftas, om det är Engström, kommit in några veckor senare och skrutit om sina bravader.
Citera
2023-11-15, 22:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Är det fakta verkligen? Vad har du för konkreta saker som gör att vi kan slå fast att det är så?

Även vapenhandlarens dotter säger sig ha passerat söderut någon minut innan mordet.

Men det är klart att det han säger är oklart. Det är väl den röda tråden genom hela MOP. Allt folk säger är oklart. Det finns luckor, oklarheter och felaktigheter i alla vittnesmål, mkt pga polisens dåliga jobb. Men vi kan inte på förhand bestämma vilka uppgifter som är rätt och fel. Det är extremt lite som är konkret i dagsläget, det kan man inte göra så mycket åt tyvärr.

Ja, det är fakta så tillvida att man kan räkna ut hur lång tid det tar att gå utmed Skandia-huset.
Morelius tid vid bankomaten kan man ganska exakt få genom hans egna uppgifter och tiden som bankomatens klocka noterar för gruppens uttag.
Citera
2023-11-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte tvärtom att det är de två kvinnorna, som var på samma föreställning som LOP, som blev varse mordet när RR återvände? Deras förhör ligger i alla fall i samma "mapp" som intervjun med den anställde på Skandia, som också nämner två kvinnor.

Mannen och kvinnan däremot, som också hade varit på samma föreställning, höll till i bardelen och verkar inte ha hört något om mordet, såvitt jag kan se. Det verkar som om de lämnade bardelen 00:40 ...

Så frågan är då om den här personen som hjälpte till på platsen är ihågkommen från bardelen, och var in efter midnatt?

Kastar ut en liten "curveball" i kvällsmörkret ...

Är trött och kan ha fått om bakfoten. Hade fått för mig att det var mannen och kvinnan som tog ett glas i baren som kände RR och fick höra om mordet.

Men kan man direkt koppla protokollets kvinnor från Grand till RR är det ju inte mindre troligt att det är Mancini som hörs. Han hade som sagt koll på henne och kan i och med det fått grepp om de två kvinnorna.
Citera
2023-11-15, 23:04
Medlem
DrLECTERs avatar
Det verkar vara väldigt skilda åsikter om Claes Hedberg och Ole Dammegårds böcker
Några rosar dessa herrar med vissa kastar ris på dem.
Jag undrar varför?
Jag är relativt ny i tråden så det flesta är säkert mer pålästa ån jag själv är.
Tacksam för alla vinklingar
Citera
2023-11-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ja, det är tydligt att han blev traumatiserad av händelsen. Det har blivit ett "monster" i hans huvud, han klarar knappt ens att passera platsen än idag vad det verkar. I övrigt verkar han sympatisk och är sannolikt ärlig i det han tycker sig ha upplevt. Det stämmer dock dåligt med verkligheten.
Han menar att GM kom och ställde sig utanför Dekorima en stund efter att han själv parkerat. Det vet vi att han var i ca 90-100 sekunder. Då är vi ner på kanske 1 minut före mordet, sannolikt ännu mindre.
Då är Björkman, Fauzzi, LOP och den oidentifierade mannen bakom LOP de som finns utmed Skandia-huset.

Vi vet att när Björkman först lägger märke till LOP är GM intill dem, dvs att GM går intill LOP på trottoaren utmed Sveavägen, vilket ger att han också har passerat Björkman.

Det kanske han menar. Men han har ju förtvivlat svårt att sätta ord på det. Vilket förvånar om en person verbal och observant nog att konstatera hur en skuggfigur på andra sidan gatan kanaliserar all sin energi till sin utsträckta arm och allt vad det nu är.
Citera
2023-11-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Det verkar vara väldigt skilda åsikter om Claes Hedberg och Ole Dammegårds böcker
Några rosar dessa herrar med vissa kastar ris på dem.
Jag undrar varför?
Jag är relativt ny i tråden så det flesta är säkert mer pålästa ån jag själv är.
Tacksam för alla vinklingar

Även om du plöjer igenom hela tråden tror jag du får svårt att hitta någon som rosar DJ Hedbergs bidrag till MOP. Nog bättre om du börjar med den egna tråden tillägnad honom.
Citera
2023-11-15, 23:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Är trött och kan ha fått om bakfoten. Hade fått för mig att det var mannen och kvinnan som tog ett glas i baren som kände RR och fick höra om mordet.

Men kan man direkt koppla protokollets kvinnor från Grand till RR är det ju inte mindre troligt att det är Mancini som hörs. Han hade som sagt koll på henne och kan i och med det fått grepp om de två kvinnorna.

Det står man och kvinna som rubrik, men jag ser bara pronomenet "hon".

Dessutom finns alltså iakttagelsen av två kvinnor från Grand på Bohemia med i samma dokument.

Mannen och kvinnan verkar förhörda här:

https://drive.google.com/file/d/163zAhwbtGRga_6NRl1H6QSPMk_pjBVVT/view

Så ett flertal personer på Bohemia har förhörts:

1: Sällskap med två kvinnor från Grand

2: Sällskap med en kvinna och en man från Grand.

3: Sällskap med tre kvinnor (?) varav en är RR och minst en man? Noterar ett mystiskt par/en mystisk man/en man lik CP.

4: En i personalen: Noterar två kvinnor (sällskap 1) och en okänd man som hjälpte till med livräddning.

Finns det fler?
Senast redigerad av Dalulven 2023-11-15 kl. 23:27.
Citera
2023-11-15, 23:31
Medlem
Citat:
Fakta är att Morelius parkerar ungefär samtidigt som Fauzzi passerar mordplatsen. Det finns inga säkra uppgifter att någon annan alls passerar där efter honom och före Palme kommer dit. Möjligen kan han ha sett Fauzzi men inte ens det med säkerhet.
I slutet av 90-talet påstår sig 2 kvinnor ha passerat strax före mordet, men det är svårbedömd och passar dåligt med andra uppgifter.
Däremot vet vi att det passerar människor framför honom på västra sidan, men det är inga som håller upp kön till bankomaten.

Läser man förhör ser man också att han är väldigt osäker på vad han sett.
Angående IM observation av ungdomsgäng.

Antingen har han:

1. Falsk minnesbild

2. Spegelvänt de två tjejer som sent inkommer med sitt vittnesmål och fått för sig att dom är fler.

3. Eller så har han spegelvänt de som går framför bilen söderut.

4. Eller mixtrat ihop 2 och 3.
Citera
2023-11-15, 23:52
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Även om du plöjer igenom hela tråden tror jag du får svårt att hitta någon som rosar DJ Hedbergs bidrag till MOP. Nog bättre om du börjar med den egna tråden tillägnad honom.
OK Ja historian som Hedberg tar upp är ju väldigt speciell men jag tänkte jag skulle finna ut vad för skilnnader det finns mellan Hedbergs och Dammegårds berättelser. De verkar vara ense om en hel del.
Dammegård går ju väldigt långt när det gäller namn på de som ingår i sammanhanget och sådant går ju ofta att kolla upp vilket säkerligen många också gjort.
Ja jagar först och främst olikheterna i deras beskrivning av det hela.
Scenariot kan vid en första anblick verka så pass konstigt att man backar men det förändrar ju ingenting.
Allt detta med Palmes sjukdom och teatermord också men av Dammegård har jag fått det intrycket han enbart är ute för att upplysa - inte glänsa som vissa andra utan han är ute efter vad som verkligen hände. Han säger detta ganska ofta att man ska ifrågasätta det han gått ut med. Oavsett hur mycket som stämmer måste man först få förtroende för personen i fråga innan man avfärdar det denne påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in