Jag vet inte om bankomaterna behöver någon speciell relation mellan sig tidsmässigt för att gå ihop. Det finns ju marginaler att jobba med åt alla håll på flera punkter. Men de behöver ju inte gå lika för att det här ska gå ihop. Jag har dock inte ställt upp det så noga och testat allt ännu dock, det är ju bara en skissad hypotes som du märkt. Jag har bara noterat att det funkar rent logistiskt och kan förklara en del märkligheter i vittnesmålen. Med utbyte att man måste addera vissa andra visserligen.
Det som inte funkar med min hypotes är dock NFs position när han hör smällarna. Passerar han LOP där han säger, vilket är rätt nära banken, kan han inte ha hunnit så långt bort och ändå se ABs gäng i början av sin promenad. De borde vara mycket närmare honom. De måste ju ha börjat gå norrut i anslutning till att LOP passerat banken, vilket de bör göra ca 20-30 sek efter mötet med honom. Men NF går ju som bekant 1min 35 sek innan han vänder sig om. Då borde ABs sällskap vara förbi Sarri och absolut inte kunna uppfattas som varande vid mordplatsen.
Men om du gillar radikala idéer har jag en till här. För jag har funderat på om inte NF kan ha uppfattat fel ljud. För det är inte säkert att skotten var de enda smällarna vid den här tidpunkten. På youtube har det ju förts fram teorier om "det tredje skottet". Vilket jag inte köper då det ljud detta baserar sig på kommer från början av LLs LAC-samtal, och då är ca 45 sek efter de andra skotten. Det är alltså ljudet ca 4 sek in här
https://www.youtube.com/watch?v=5_iIg3li9TQ&ab_channel=fbportnoy. Vilket låter som en smäll. Men det kan ju inte ha kommit ett skott till efter så lång tid, utan rör det sig om ett ljud som är fångat utifrån och inte är något uppkopplingsljud eller liknande. Då är det högst troligt något annat. Likt en avgasknall.
Kastar vi in en knall ca 45 sek efter skotten så har vi ju faktiskt helt plötsligt något annat för NF att reagera på än skotten. Ett ljud som av en slump då skulle stämma in perfekt tidsmässigt. Och som dessutom skulle förklara ytterligare ett vittnesmåls märkligheter med tiderna. SEs. Han säger sig höra en smäll och sedan 5-6 sek senare komma fram till OPs kropp, där folk redan befinner sig. Och där LJ är framme när han tittar in mot tunnelgatan. Det stämmer inte om han hörde skotten, men det stämmer om han hörde en smäll ca 45 sek senare.
Det finns ytterligare ett vittne här som hör en smäll
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:L261-00-B
"Samma kväll hörde Pia Engström en smäll som om det "pangat till i ett däck"."
Tänk om det faktiskt var exakt det som hände.
Ytterligare möjliga observationer om denna smäll finns här.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD7006-00-A
"berättar vidare att sällskapet höll på med sin dessert någon gång kring klockan 2315 då hon uppfattade två mindre explosioner. Någon hade kommenterat det hela om en bomb eller något liknande, men hade slagit bort det hela och sagt att det var nog en avgasknall. Hon menade att det var en avgasknall precis utanför restaurangen. Strax efter så hörde hon ytterligare en knall och menar att det var ett dovare ljud. Hon tänkte då att bilen kanske kört Luntmakargatan upp för backen fram till Apelbergsgatan och knall nummer två hände där uppe. Och detta skulle vara anledningen till att ljudet var lägre än vid första knallen."
Lite luddigt formulerat, jag fattar inte riktigt om hon menar att det var två explosioner och sedan ett tredje eller om det var totalt två. Men det är en ordentlig tid mellan explosionerna vad det verkar, och de har olika ljud och verkar komma från olika platser. Kanske först skotten, sedan knallen.
Det kan ju vara värt att kolla på i alla fall. Problematiken med detta är ju främst då att NF säger sig höra två knallar. Kan man tänka sig att det är ett efterkonstruerat minne efter att ha läst i tidningen? Och nu är ju också frågan om var ABs sällskap och SE var i förhållande till varandra i det här scenariot.
Man skulle bra gärna vilja ha ett till förhör med NF också, om vad han såg när han vände sig om. Han stod och tittade en stund, men vad han såg förutom den initiala gruppen, den liggande mannen och AB i språnget finns det ju noll antecknat. vad såg han under tiden han tittade ditåt egentligen.
Frågan är ju också varför inget vittne än dessa hörde en tredje smäll, men de kanske registrerade det korrekt som en avgasknall och då avfärdade det som oviktigt för utredningen. Gemensamt för de som kan ha hört en tredje smäll är ju också att de var de som inte var fokuserade på ett mord just då.