2023-11-15, 20:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qoz
Tack för förtydligandet och att du är fortsatt aktiv i ditt utredningsarbete som du välvilligt delar med dig. Bland alla inlägg från bl.a. dig, tinytiny, Scarfoot, boboslacke, FurirRevaer, 18thInt, Mvagrippa, styckjunkaren med många fler finns det mycket kunskap och insyn som pekar på den organiserade konspirationen som ligger bakom genomförandet av MOP samt den fortsatt aktiva mörkläggning som fortfarande pågår.

Professionellt, metodiskt, sakligt, öppensinnat, fortsätt så Packetipiketen, go get 'em tiger!

Vad finns det för organisatoriskt i att iförd väska, keps och hala skor, med en revolver som hörs flera kvarter, springa och ängsligt titta bakåt 4-6 gånger på en sträcka av 150 meter?

Han missar andra skottet.

Dessutom sker gärningen inför ganska många vittnen, och med flykt via en väg som lätt hade kunnat bli blockerad.

Leffe GW sa i något program att den ensamme galningen är den vanligaste, eller om det var näst vanligaste, förövaren. Själv verkar han tro på en liten krets med förgreningar till SÄPO?

Men utförandet har inget som tyder på erfarenhet eller kunskap?

Hur många är det som medverkar i denna mörkläggning menar du?

Rätt osannolikt att ingen skulle ha märkt något, vilket även Gunnmo är inne på 1989.
Citera
2023-11-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det förekommer en kock med namn och bild från Bohemia i Expressen veckan efter mordet i en artikel om mördarens flyktväg. Kanske han är UL i tipset om mannen som kom in på Bohemia och hade hjälpt till med livräddningsförsöken av OP? Polisen kontaktade kanske honom 23 april?

Att UL är någon som jobbar på restaurangen låter ju högst troligt.

Ägaren Mancini känns väl mest sannolik. Om nu PU nöjde sig med att höra en person borde det ha varit han. Han har också påpekat att han var där mordkvällen.

Frågan är om det rent av går att seriekoppla honom till uppgifterna i refereratet.

Där omnämns utöver livräddarmannen två kvinnor som varit på samma film som Palme. Bör då vara de väninnor som också är hörda. Men de lämnar restaurangen utan att känna till något Palmemord. Märkligt om UL syftar på dessa. Varför skulle de ha upplyst honom om sitt Grand-besök?

Men så har vi också en man och hustru som noterat Palme på bion och fått kännedom om mordet på restaurangen. Detta av den kvinnliga journalist som ringt redaktionen från Bohemia och som hustrun i sällskapet kände ytligt. Bekantskapen skulle förklara varför journalisten hinner meddela henne vad som hänt innan hon skyndar tillbaka till avspärrningen.

Mancini säger i intervju att han minns journalisten från mordkvällen. Antagligen för att hon lånat telefonen och berättat för honom vad hon just fått veta.

Mancini kan därefter ha kommit i samspråk med kvinnan som journalisten kände och som även kunde berätta om Palme på Grand. I så fall minns han fel när han säger att hon ingick i ett kvinnligt sällskap.

Det som talar emot Mancini är att han påstår att han aldrig kontaktats av polis. Men jag vet inte hur stor vikt man bör lägga vid detta.

Vad hette kocken? UL:s namn ser ut att ha åtta bokstäver. Mancini har visserligen bara sju men felstavningar på namn i protokollen är inte precis ovanliga. Här kan det vara skrivet som det uttalas. Med "ch".
Senast redigerad av Bemp 2023-11-15 kl. 21:47.
Citera
2023-11-15, 21:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu undervärderar du Sverige lite. Sverige är och var ett vapenproducerande land med en lång kust mot östersjön och flertalet militärstrategiskt viktiga områden vid ett anfall av europa från sovjetiskt håll eller vise versa. Även viktiga gruvor finns i landet. Det finns många som hade intresse av att påverka Sverige.

Jag vet inte varför du låste dig vid att det endast kan var utländsk makt som kan ligga bakom en eventuell konspiration. Det är väl nästan troligare då att det är en inhemsk konspiration om det är någon.

Och att det är utrett är väl ett överord. Vi har knappt någon information alls. Att i det här läget avgöra en så stor fråga om troligtvis är en ensam gm eller konspiration är helt förgäves. Det blir dessutom lite märkligt att säga att det tyder på en ensam gm för att just de som har möjlighet att mörklägga säger att det är en ensam gm. I en konspiration behöver ju inte deras ord betyda någonting. Om något tycker jag att de har varit märkligt stängda för konspiration trots det statistiska underlaget för hur troligt det är historiskt sett.

Nej det var just tvärtom, det utesluter en utländsk konspiration. Mycket pga att Sverige inte hade mycket att säga till om internationellt, vilket även Palme själv sade i tal bla.
Eftersom mordet högst sannolikt har ett politiskt motiv bör GM vara någon som faktiskt är påverkad av Palmes politik och det var i Sverige Palme kunde påverka. En svensk således.
Visst, det kan i teorin vara en konspiration, men, jag, och för all del PU även om väldigt många personer helt väljer att bortse från den, har inte sett något framkomma som på ett mer övertygande sätt visar en konspiration är den ensamme GM.
Citera
2023-11-15, 21:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Men vilka är det då IM ser?

Ja du, svaret på det kanske finns i Morelius uttalande så sent som 10 Juni 2020 i veckans brott att "det var en lång kö till bankomaten", när vi vet att det inte var någon kö alls.

Dvs att vi vet att Morelius uppenbarligen såg personer som inte fanns i verkligheten på västra sidan av Sveavägen. Hur kan vi veta att de han såg på östra sidan fanns i verkligheten?

Han såg också en Dekorima-man i 4-6 minuter trots att han själv inte ens var där i 2 minuter. Dessutom har ingen annan sett någon Dekorima-man.
Citera
2023-11-15, 21:36
Medlem
Citat:
Jag vet inte om bankomaterna behöver någon speciell relation mellan sig tidsmässigt för att gå ihop. Det finns ju marginaler att jobba med åt alla håll på flera punkter. Men de behöver ju inte gå lika för att det här ska gå ihop. Jag har dock inte ställt upp det så noga och testat allt ännu dock, det är ju bara en skissad hypotes som du märkt. Jag har bara noterat att det funkar rent logistiskt och kan förklara en del märkligheter i vittnesmålen. Med utbyte att man måste addera vissa andra visserligen.

Det som inte funkar med min hypotes är dock NFs position när han hör smällarna. Passerar han LOP där han säger, vilket är rätt nära banken, kan han inte ha hunnit så långt bort och ändå se ABs gäng i början av sin promenad. De borde vara mycket närmare honom. De måste ju ha börjat gå norrut i anslutning till att LOP passerat banken, vilket de bör göra ca 20-30 sek efter mötet med honom. Men NF går ju som bekant 1min 35 sek innan han vänder sig om. Då borde ABs sällskap vara förbi Sarri och absolut inte kunna uppfattas som varande vid mordplatsen.

Men om du gillar radikala idéer har jag en till här. För jag har funderat på om inte NF kan ha uppfattat fel ljud. För det är inte säkert att skotten var de enda smällarna vid den här tidpunkten. På youtube har det ju förts fram teorier om "det tredje skottet". Vilket jag inte köper då det ljud detta baserar sig på kommer från början av LLs LAC-samtal, och då är ca 45 sek efter de andra skotten. Det är alltså ljudet ca 4 sek in här https://www.youtube.com/watch?v=5_iIg3li9TQ&ab_channel=fbportnoy. Vilket låter som en smäll. Men det kan ju inte ha kommit ett skott till efter så lång tid, utan rör det sig om ett ljud som är fångat utifrån och inte är något uppkopplingsljud eller liknande. Då är det högst troligt något annat. Likt en avgasknall.

Kastar vi in en knall ca 45 sek efter skotten så har vi ju faktiskt helt plötsligt något annat för NF att reagera på än skotten. Ett ljud som av en slump då skulle stämma in perfekt tidsmässigt. Och som dessutom skulle förklara ytterligare ett vittnesmåls märkligheter med tiderna. SEs. Han säger sig höra en smäll och sedan 5-6 sek senare komma fram till OPs kropp, där folk redan befinner sig. Och där LJ är framme när han tittar in mot tunnelgatan. Det stämmer inte om han hörde skotten, men det stämmer om han hörde en smäll ca 45 sek senare.

Det finns ytterligare ett vittne här som hör en smäll https://wpu.nu/wiki/Uppslag:L261-00-B
"Samma kväll hörde Pia Engström en smäll som om det "pangat till i ett däck"."
Tänk om det faktiskt var exakt det som hände.

Ytterligare möjliga observationer om denna smäll finns här. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD7006-00-A
"berättar vidare att sällskapet höll på med sin dessert någon gång kring klockan 2315 då hon uppfattade två mindre explosioner. Någon hade kommenterat det hela om en bomb eller något liknande, men hade slagit bort det hela och sagt att det var nog en avgasknall. Hon menade att det var en avgasknall precis utanför restaurangen. Strax efter så hörde hon ytterligare en knall och menar att det var ett dovare ljud. Hon tänkte då att bilen kanske kört Luntmakargatan upp för backen fram till Apelbergsgatan och knall nummer två hände där uppe. Och detta skulle vara anledningen till att ljudet var lägre än vid första knallen."

Lite luddigt formulerat, jag fattar inte riktigt om hon menar att det var två explosioner och sedan ett tredje eller om det var totalt två. Men det är en ordentlig tid mellan explosionerna vad det verkar, och de har olika ljud och verkar komma från olika platser. Kanske först skotten, sedan knallen.

Det kan ju vara värt att kolla på i alla fall. Problematiken med detta är ju främst då att NF säger sig höra två knallar. Kan man tänka sig att det är ett efterkonstruerat minne efter att ha läst i tidningen? Och nu är ju också frågan om var ABs sällskap och SE var i förhållande till varandra i det här scenariot.

Man skulle bra gärna vilja ha ett till förhör med NF också, om vad han såg när han vände sig om. Han stod och tittade en stund, men vad han såg förutom den initiala gruppen, den liggande mannen och AB i språnget finns det ju noll antecknat. vad såg han under tiden han tittade ditåt egentligen.

Frågan är ju också varför inget vittne än dessa hörde en tredje smäll, men de kanske registrerade det korrekt som en avgasknall och då avfärdade det som oviktigt för utredningen. Gemensamt för de som kan ha hört en tredje smäll är ju också att de var de som inte var fokuserade på ett mord just då.

Vi kan väl sova på förloppen tycker jag. Din idé om det "korta" förloppet är visserligen intressant men som du själv säger ändå inte oproblematisk.

I mitt förra svar skippade jag biten om Morelius för där tycker jag att man måste ha en mer noggrann diskussion av hur man ska tolka alla egendomligheter i hans vittnesmål. För mig hör han till kategorin "problemvittnen" men ändå är han ett essentiellt vittne. Det är den mest svårjobbade kategorin, för till skillnad från andra problemvittnen typ Ljungqvist eller Flygledaren Eriksson kan man inte dämpa ner Morelius utan att förlora kärnan i det hela.

Med det sagt så är den där iakttagelsen av ett ungdomsgäng som passerar mordplatsen i riktning norrut bara 15 sekunder före mordet totalt nonsens. Om det alls passerat något sådant gäng så måste det ha varit tidigare. Morelius påminner en om Billy Pilgrim i "Slakthus 5", som är "spastisk i tiden". Det är liksom ingen ordning och ingen kronologi i Morelius' redogörelser utan tidsaxeln är en enda röra.

Det där med extraknallen är ju intressant i meningen "radikalt". Jag har kollat en del på olika knallrapporter men då mest från vittnen som påstår sig ha hört skotten på platser där de inte borde höras. I och för sig förstår jag idén om Fauzzi, vilken verkar gå ut på att eliminera de 43 sekunderna. Han struntar i skotten men sedan hör han extraknallen och då kan han inte bortse från det längre. Så framstår den implicita storyn för mig, men den ger jag inte mycket för.

Vittnet (Tommy) Eriksson är ju en historia i sig, och han befinner sig på en plats där han inte borde ha hört några skott men säger sig ha hört tre. Pia Engström var väl osäker på om hon verklighen hört knallen om jag minns rätt. Den finns en hög med andra smäll- och knallvittnen som är mer eller mindre trovärdiga. Men den verkligt asknalle bland knallvittnena, det är väl Stig Engström som hör extraknallen när han kommer ut från Skandia. Då kan du tajma honom på den också. Och Fauzzi har väl tappat bort honom i folkmassan längs vägen.

Men nu skojar jag kanske lite. Mer än så har jag dessvärre inte att säga om extraknallen, i alla fall inte för tillfället. Om du hittar mer grejor och har mer idéer så är jag naturligtvis idel öra. Som jag ser saken är det sådant som det här forumet är till för – eller i alla fall borde vara till för. Ditt korta förlopp med Björkman kanske går att knåpa ihop på något sätt men räkna bara inte med att finna någon entusiast i mig. Så länge det går att få ihop så är det i alla fall meningsfullt att prata om, och det jag kan bistå med är väl mest iakttagelser just om sådana aspekter.
Citera
2023-11-15, 21:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja du, svaret på det kanske finns i Morelius uttalande så sent som 10 Juni 2020 i veckans brott att "det var en lång kö till bankomaten", när vi vet att det inte var någon kö alls.

Dvs att vi vet att Morelius uppenbarligen såg personer som inte fanns i verkligheten på västra sidan av Sveavägen. Hur kan vi veta att de han såg på östra sidan fanns i verkligheten?

Han såg också en Dekorima-man i 4-6 minuter trots att han själv inte ens var där i 2 minuter. Dessutom har ingen annan sett någon Dekorima-man.
De här uppgifterna är ju dock mycket närmre i tiden.

Och självklart kan vi inte veta om hans vittnesmål är korrekt i det här avseendet eller inte. Men man måste väl ändå ha med som alternativ att det kan vara korrekt.

Han kan ju dessutom ha rätt om en sak och fel om en annan. Det går att skapa sig väldigt många olika scenarion beroende på vem som man tillskriver korrekta uppgifter. Alla kan inte ha alla rätt. Men bara för att någon tycks ha fel om en uppgift kan man inte stryka hela vittnesmålet.
Citera
2023-11-15, 22:01
Medlem
DrLECTERs avatar
Har inte följt tråden så noga
Någon som har åsikter om Claes Hedbergs ocH Ole Dammegårds
utgivna böcker
Citera
2023-11-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

"Slaktarvittnet" Morelius har egenheten att bara vara tydlig och tillförlitlig i sina emotionella intryck. Känns som att han låter dessa kompensera för att han har så lite att säga om det som betyder nåt. Vore till exempel bra om han hade noterat hur länge mördaren fanns på plats istället för att fila på ett måleriskt karaktärsporträtt utifrån dennes siluett.
Senast redigerad av Bemp 2023-11-15 kl. 22:10.
Citera
2023-11-15, 22:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
De här uppgifterna är ju dock mycket närmre i tiden.

Och självklart kan vi inte veta om hans vittnesmål är korrekt i det här avseendet eller inte. Men man måste väl ändå ha med som alternativ att det kan vara korrekt.

Han kan ju dessutom ha rätt om en sak och fel om en annan. Det går att skapa sig väldigt många olika scenarion beroende på vem som man tillskriver korrekta uppgifter. Alla kan inte ha alla rätt. Men bara för att någon tycks ha fel om en uppgift kan man inte stryka hela vittnesmålet.

Fakta är att Morelius parkerar ungefär samtidigt som Fauzzi passerar mordplatsen. Det finns inga säkra uppgifter att någon annan alls passerar där efter honom och före Palme kommer dit. Möjligen kan han ha sett Fauzzi men inte ens det med säkerhet.
I slutet av 90-talet påstår sig 2 kvinnor ha passerat strax före mordet, men det är svårbedömd och passar dåligt med andra uppgifter.
Däremot vet vi att det passerar människor framför honom på västra sidan, men det är inga som håller upp kön till bankomaten.

Läser man förhör ser man också att han är väldigt osäker på vad han sett.
Citera
2023-11-15, 22:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
utgivna böcker

Värre och sämre skitböcker får man leta länge efter...
Citera
2023-11-15, 22:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Vi kan väl sova på förloppen tycker jag. Din idé om det "korta" förloppet är visserligen intressant men som du själv säger ändå inte oproblematisk.

I mitt förra svar skippade jag biten om Morelius för där tycker jag att man måste ha en mer noggrann diskussion av hur man ska tolka alla egendomligheter i hans vittnesmål. För mig hör han till kategorin "problemvittnen" men ändå är han ett essentiellt vittne. Det är den mest svårjobbade kategorin, för till skillnad från andra problemvittnen typ Ljungqvist eller Flygledaren Eriksson kan man inte dämpa ner Morelius utan att förlora kärnan i det hela.

Med det sagt så är den där iakttagelsen av ett ungdomsgäng som passerar mordplatsen i riktning norrut bara 15 sekunder före mordet totalt nonsens. Om det alls passerat något sådant gäng så måste det ha varit tidigare. Morelius påminner en om Billy Pilgrim i "Slakthus 5", som är "spastisk i tiden". Det är liksom ingen ordning och ingen kronologi i Morelius' redogörelser utan tidsaxeln är en enda röra.

Det där med extraknallen är ju intressant i meningen "radikalt". Jag har kollat en del på olika knallrapporter men då mest från vittnen som påstår sig ha hört skotten på platser där de inte borde höras. I och för sig förstår jag idén om Fauzzi, vilken verkar gå ut på att eliminera de 43 sekunderna. Han struntar i skotten men sedan hör han extraknallen och då kan han inte bortse från det längre. Så framstår den implicita storyn för mig, men den ger jag inte mycket för.

Vittnet (Tommy) Eriksson är ju en historia i sig, och han befinner sig på en plats där han inte borde ha hört några skott men säger sig ha hört tre. Pia Engström var väl osäker på om hon verklighen hört knallen om jag minns rätt. Den finns en hög med andra smäll- och knallvittnen som är mer eller mindre trovärdiga. Men den verkligt asknalle bland knallvittnena, det är väl Stig Engström som hör extraknallen när han kommer ut från Skandia. Då kan du tajma honom på den också. Och Fauzzi har väl tappat bort honom i folkmassan längs vägen.

Men nu skojar jag kanske lite. Mer än så har jag dessvärre inte att säga om extraknallen, i alla fall inte för tillfället. Om du hittar mer grejor och har mer idéer så är jag naturligtvis idel öra. Som jag ser saken är det sådant som det här forumet är till för – eller i alla fall borde vara till för. Ditt korta förlopp med Björkman kanske går att knåpa ihop på något sätt men räkna bara inte med att finna någon entusiast i mig. Så länge det går att få ihop så är det i alla fall meningsfullt att prata om, och det jag kan bistå med är väl mest iakttagelser just om sådana aspekter.
Hypotesen är väl mer att han kanske inte hör skotten alls men hör knallen. Han går ju runt med freestylelurar, hade han dom på sig och med musik så kan man väl tänka sig att han inte hör dämpade smällar från mordplatsen. Men om knallen var mer norrifrån så kanske den var rätt nära och mer hörbar. PE som kanske hör en avgasknall är ju på andra sidan Sveavägen från NF, och hon hör inga smällar vad det verkar.

Det här är ju bara en hypotes såklart. Men jag tycker det är intressant med osannolika slumpar i brist på annat, kanske kan man komma fram till något konkret tillslut om man undersöker dom. Och här är ju slumpen att den smäll man hör på LAC-bandet sammanfaller med den tid då NF borde ha hört en smäll för att förklara de 43 sekunderna.

Vad gäller IM vet jag inte om jag tycker det är helt rätt att avfärda hans observation av gänget som nonsens bara sådär. Det kan det ju såklart vara, men det kan ingen veta med någon slags säkerhet. Det är ju inte ens säkert att det är ABs gäng det rör sig om. Det kan vara ett för oss okänt gäng som av oklara anledningar inte är kända av polisen. Polisarbetet här är ju såpass dåligt att grova missar inte är jätteförvånade längre.
Citera
2023-11-15, 22:17
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
utgivna böcker

Det är två riktiga tungviktare om har lagt ner ett gediget arbete på att få fram sanningen om MOP. Det är nog alla överens om!. Man kunde bara önska att de vågade vara lite mer spekulativa. Deras alster och uttalanden är lite väl torra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in