2023-11-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju en förändring i så fall. Lag om jämförelsepris har funnits i väldigt många år.
Vad har den lagen att göra med om någon byter storlek på en förpackning?
Citera
2023-11-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Vilken är den likvärdiga produkten?
Valio Gårdsgoda.
Citera
2023-11-15, 22:13
Medlem
Citat:
600 gram har det väl alltid varit vad jag vet. Vad är nytt?

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Valio Gårdsgoda.

Stort tack, ska absolut testa. Man måste som kund visa missnöje över omänskliga priser.
Senast redigerad av shosha 2023-11-15 kl. 22:15.
Citera
2023-11-15, 22:15
Medlem
Citat:
Vad har den lagen att göra med om någon byter storlek på en förpackning?
Den är ju just till för att kunna jämföra priset per t.ex. kg i olika förpackningar. Då ser man smyghöjningar lätt.
Citera
2023-11-15, 22:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Garanterat. Det blir spännande att se om slutkonsumenten är lika lättlurad nu, min gissning är att det här draget, om det innebär dyrare produkt, inte lurat någon längre.

Skon klämmer garanterat där det man ser idag är, likvärdig produkt säljs 10kr billigare, kund väljer den billigare. Här tänker man att med lite mindfuck med storleksbyte, kommer kunden tillbaka.

Aldrig, det blir ytterligare ett tapp av kunder, det är jag övertygad om.
Klassiskt Gevalia vs. Arvid kaffe. 450g vs. 500g kaffe. (Jo jag är medveten om att nästan alla andra följde Gevalia) Arvid blev helt plötsligt mycket mer prisvärt.
Citera
2023-11-15, 22:18
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Vilken är den likvärdiga produkten? Finns någon konkurransvärdig produkt till Bregott? Bregott är ju så gott, men blir det dyrare så köper jag inte en enda förpackning till då den redan är jättedyr som det är.

Gårdsgoda tycker jag är mest likvärdig, annars coops smör och raps.

Det skiljer lite i innehållet, men de två tycker iallafall jag är värdiga motståndare, jag märker ingen skillnad
Citera
2023-11-15, 22:20
Medlem
Citat:
Den är ju just till för att kunna jämföra priset per t.ex. kg i olika förpackningar. Då ser man smyghöjningar lätt.
Aha. Det var ju otroligt fiffigt. Då kan man enkelt se om någon smyhöjer.

Men vad har den lagen att göra med att de byter storlek på förpackningen att göra?

Att man tittar på jämförelsepris per kilo, liter etc, tror jag faktiskt redan de flesta i forumet känner till.
Citera
2023-11-15, 22:21
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Jag håller med. Skillnaden nu är att för 1.5 år sedan hade gemene man inte koll på det, för att det innebar en marginell skillnad man hade råd med. Även i de fall den inte var marginell hade man råd!

Så ser inte läget ut idag, folk har en annan koll på jämförpris, och tråden handlar om de kommer undan med en eventuell smyghöjning idag
Citera
2023-11-15, 22:24
Bannlyst
Citat:
För två år sedan hade inte konsumenter i samma utsträckning koll på jmf pris, men nu, kommer de undan eller blir de synade?

Idag hittar jag Bregott för följande pris på mitt lokala Ica;

På coop kostar ett paket om 600gr just nu 56,90kr
Jfr 94,83kr/kg

Vad tror ni, blir det nytt dyrare pris, och kommer de undan med det?

Mina gissningar är ja och nej på de frågorna, det är livsfarligt för producenter att smyga in höjningar idag, med den höga medvetenhet som finns efter krisens start.

Edit; glömde länk

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bglKlg/bregott-byter-storlek-pa-paketen-tre-nya-lanseras

Min känsla här är att man kommer höja priser mot mellanhanden och sedan skylla ifrån sig.
Det har väl vartit 600g askar hur länge som helst. köper när 600g kostar 39kr, vilket är ca en gång / månad.
Sen borde der vara krav på prisfrågeterminal Ska även hantera, 3 för 2, stammis pris Och pris gäller när du handlar för t.ex minst 300. Men det törs dom inte ha.
Citera
2023-11-15, 22:24
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Aha. Det var ju otroligt fiffigt. Då kan man enkelt se om någon smyhöjer.

Men vad har den lagen att göra med att de byter storlek på förpackningen att göra?

Att man tittar på jämförelsepris per kilo, liter etc, tror jag faktiskt redan de flesta i forumet känner till.

Som jag nyss skrev, jag tror inte en smyghöjning kommer undan på samma sätt just för att folk börjat memorera och jämföra kilopris

Bara för ett år sedan, om jag går till mig själv, tog jag den ost jag gillade och ville ha. Nu mer, letar jag bara ostar under 100kr kg (vilket börjar bli en bristvara) och jag misstänker att många konsumenter blivit prismedvetna på samma sätt det senaste året, även om vi hela tiden vetat om jmf pris
Citera
2023-11-15, 22:26
Medlem
Citat:
Som jag nyss skrev, jag tror inte en smyghöjning kommer undan på samma sätt just för att folk börjat memorera och jämföra kilopris

Bara för ett år sedan, om jag går till mig själv, tog jag den ost jag gillade och ville ha. Nu mer, letar jag bara ostar under 100kr kg (vilket börjar bli en bristvara) och jag misstänker att många konsumenter blivit prismedvetna på samma sätt det senaste året, även om vi hela tiden vetat om jmf pris
Okej. Blir förvånad. Trodde att alla använde sig av jämförelsepris när de handlar. Annars är man ju lite eljest.

Blir spännande att se vad de nya förpackningarna kommer att kosta. Jag gillar att de tar fram en 250g-förpackning, men inte om jag får betala för 300g.
Citera
2023-11-15, 22:26
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cicadina
Det har väl vartit 600g askar hur länge som helst. köper när 600g kostar 39kr, vilket är ca en gång / månad.
Sen borde der vara krav på prisfrågeterminal Ska även hantera, 3 för 2, stammis pris Och pris gäller när du handlar för t.ex minst 300. Men det törs dom inte ha.

Ja, de byter nu ifrån 600gr paket.

Tog priser på 600gr i trådstarten nu, för att kunna göra en jämförelse sen när de byter efter årsskiftet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in