Citat:
Ursprungligen postat av
DrillBitTTT
Jag blir halvt bombad på linkedin av headhunters. Jag läser högskoleingenjör med ett co-op upplägg och har 2 av 4 år kvar, så jobb än är ju inte direkt aktuellt. Jag har inte brytt mig i att svara dessa headhunters. Men hur gör ni? Får man ut något av att vara på god fot med dessa? Eller ska man bara se det som spam utskick?
Ger de rimliga löner eller letar de nyexade studenter som kan gå med på skitlöner?
Nu hoppas jag ju få arbete på min praktikplats, Men det är ju intressant att det verkar finnas stor efterfrågan
Min erfarenhet är att de seriösa ringer upp.
De som skickar ut massutskick brukar länka till en publicerad platsannons.
De brukar var rätt generiska meddelande de skickar, du borde kunna lära dig det mönstret.
Specialrekruterna bruka komma med icke publicerade platsannonser, i vissa fall så formas "platsannonsen" efter mina önskemål som kandidat.
Det är väldigt få som du tjänarna något på att vara på god fot med, jag haft kontakt med en under en längre tid.(finns ganska få jobb som jag är intresserad av.)
Med det sagt så kan det var en bra övning att ta en intervju.
Angående lön så förvänta dig inte att få en höjdar lön någonstans. När du är nyexad så har ingen större erfarenhet att väga lönen mot.
Utan du bör ha en brant löneutveckling, om inte så kan du få ett bättre erbjudande efter 2-3 år.