2023-11-15, 18:24
Medlem
Jag blir halvt bombad på linkedin av headhunters. Jag läser högskoleingenjör med ett co-op upplägg och har 2 av 4 år kvar, så jobb än är ju inte direkt aktuellt. Jag har inte brytt mig i att svara dessa headhunters. Men hur gör ni? Får man ut något av att vara på god fot med dessa? Eller ska man bara se det som spam utskick?

Ger de rimliga löner eller letar de nyexade studenter som kan gå med på skitlöner?

Nu hoppas jag ju få arbete på min praktikplats, Men det är ju intressant att det verkar finnas stor efterfrågan
Citera
2023-11-15, 18:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Jag blir halvt bombad på linkedin av headhunters. Jag läser högskoleingenjör med ett co-op upplägg och har 2 av 4 år kvar, så jobb än är ju inte direkt aktuellt. Jag har inte brytt mig i att svara dessa headhunters. Men hur gör ni? Får man ut något av att vara på god fot med dessa? Eller ska man bara se det som spam utskick?

Ger de rimliga löner eller letar de nyexade studenter som kan gå med på skitlöner?

Nu hoppas jag ju få arbete på min praktikplats, Men det är ju intressant att det verkar finnas stor efterfrågan
Skitlöner enligt min erfarenhet.
Citera
2023-11-15, 18:27
Avstängd
Citat:

Min son brukar aldrig svara, dom flesta som skickar ut dammsuger sidan för kandidater och jobbar på provision. Jag skulle föredra en personlig kontakt med företaget när det blir aktuellt.
Citera
2023-11-15, 19:15
Medlem
mikaelss avatar
De flesta är inga riktiga head-hunters, utan konsultjägare på provis, som dammsuger LinkedIn efter kandidater att ha i sin portfölj, som de sen svämmar över de arbetsgivare som har en annons ute. De orkar sällan ens läsa ditt CV eller LI-profil, utan skickar någon helt random konsultupphandling till dig och ber dig svara på om du passar. Jag har tom fått samma uppdragsförfrågan från två olika 'head-hunters', så de söker igenom de offentliga upphandlingar som sker, och och kontaktar allt som rör sig.

Ofta UK-baserade indier med usel engelska som ringer. Kollar man deras profil har de en examen från något okänt indiskt 'universitet', och har ett eller två jobb som historik, på någon okänd rekryteringsfirma, ingen av de stora eller kända.
De tillför absolut ingenting i processen.

Meningslöst att svara. Koncentrera dig på dina studier, och om det kommer en riktig rekryterare någon gång, det kan vara bra att ha i sitt nätverk.
Citera
2023-11-15, 20:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
De allra flesta förfrågningar man får på Linkedin är skapligt oseriösa, främst rekryterare på konsultbolag som inte läst igenom profilen alls utan sökt brett på titlar i syfte att hitta minsta gemensamma nämnare bland kandidaterna. Typ gäller det ett ledigt jobb inom "Software development", då söker man efter alla som har en titel med ett wildcard på "software" och kastar ut förfrågningar i stil med "vår kund söker just nu en bla bla bla..." vilket ger extremt dålig match.
Citera
2023-11-15, 20:46
Medlem
tnems avatar
Citat:

Min erfarenhet är att de seriösa ringer upp.

De som skickar ut massutskick brukar länka till en publicerad platsannons.
De brukar var rätt generiska meddelande de skickar, du borde kunna lära dig det mönstret.

Specialrekruterna bruka komma med icke publicerade platsannonser, i vissa fall så formas "platsannonsen" efter mina önskemål som kandidat.

Det är väldigt få som du tjänarna något på att vara på god fot med, jag haft kontakt med en under en längre tid.(finns ganska få jobb som jag är intresserad av.)

Med det sagt så kan det var en bra övning att ta en intervju.

Angående lön så förvänta dig inte att få en höjdar lön någonstans. När du är nyexad så har ingen större erfarenhet att väga lönen mot.
Utan du bör ha en brant löneutveckling, om inte så kan du få ett bättre erbjudande efter 2-3 år.
Citera
2023-11-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Min erfarenhet är att de seriösa ringer upp.

De som skickar ut massutskick brukar länka till en publicerad platsannons.
De brukar var rätt generiska meddelande de skickar, du borde kunna lära dig det mönstret.

Specialrekruterna bruka komma med icke publicerade platsannonser, i vissa fall så formas "platsannonsen" efter mina önskemål som kandidat.

Det är väldigt få som du tjänarna något på att vara på god fot med, jag haft kontakt med en under en längre tid.(finns ganska få jobb som jag är intresserad av.)

Med det sagt så kan det var en bra övning att ta en intervju.

Angående lön så förvänta dig inte att få en höjdar lön någonstans. När du är nyexad så har ingen större erfarenhet att väga lönen mot.
Utan du bör ha en brant löneutveckling, om inte så kan du få ett bättre erbjudande efter 2-3 år.
jag brukar i regel söka upp företagen. vanligast är att det är konsultfirmor av modell XL med kontor spridda över landet. några firmor har legat väldigt nära skolan, finns säkert en viss taktik där med att rekrytera direkt från skolan. en del annonser finns publicerade, en del inte. typ 50/50
när jag är exad kommer jag iallafall ha lite över 1 års arbetserfarenhet med praktik + sommarjobb, hoppas det läggs någon slags vikt i det iallafall
Senast redigerad av DrillBitTTT 2023-11-15 kl. 22:18.
Citera
2023-11-16, 11:50
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:

Jag jobbar inom industrin och blev kontaktad av en rekryterare på LinkedIn. Jag nappade och svarade och det hela slutade med att jag bytte jobb. Tjänsten var ett steg upp i karriärsstegen. Så allt är inte bluff och båg.
Citera
2023-11-16, 12:37
Medlem
GregerMedeltids avatar
De flesta rekryterare, speciellt externa/rekryteringskonsulter, jagar kandidater med hagelbrakare - de skjuter lite hej vilt och hoppas att något träffar. Min profil på LinkedIn är inte jättedetaljerad men det står i alla fall vilka språk jag har erfarenhet av och vad för typ av mjukvara jag arbetar med - trots det kommer det förfrågningar för allt möjligt inom mjukvara. En ville till och med att jag skulle flytta 100 mil och börja sälja värmepumpar istället, bara baserat på mina språkkunskaper.

Du kan ignorera de flesta såna förfrågningar och inte vara orolig för att missa något, de skickar tusen såna förfrågningar varje dag och kommer inte komma ihåg dig dagen efter. Jobbet kanske inte ens existerar, eller om det gör det så är dina chanser inte speciellt bra. Om två månader kommer de förmodligen inte ens jobba med rekrytering, det verkar vara otrolig ruljans på den fronten. Jag tror aldrig jag har sett en rekryterare från en rekryteringsfirma som jobbat längre än ett år på sitt nuvarande jobb.

Däremot har jag haft viss lycka med interna rekryterare eller rekryterande chefer som hört av sig. Inget som i slutändan gav något jobb, men där kände jag i alla fall att personen jag pratade med hade läst min profil och jobbet skulle kunna passa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in