2023-11-15, 11:48
Medlem
Har hört mycket om de som jobbar på deras gym i storstäderna.
Enligt vad jag hörde så var det bara deras gym på Backaplan som gick plus.

Vad kommer hända nu.
Kommer folk fly från Nordic till andra kedjor?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...unga-manniskor
Citera
2023-11-15, 11:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Larmet inifrån: ”Nordic Wellness tuggar i sig unga människor”

Härskartekniker, sexism och orimliga arbetsförhållanden.

Nu vittnar 29 anställda på Nordic Wellness om förhållandena på Sveriges största gymkedja.

– De äter unga människor, säger en av de anställda som 200 sekunder har pratat med.

Se även:

Citat:
Vd svarar: Folk har alltid tyckt saker

200 sekunder har avslöjat omfattande brister och sexism på Nordic Wellness.

Magnus Wilhelmsson, vd och grundare för företaget, vill inte ställa upp på en bandad intervju.

– Det här bolaget är 26 år och folk har alltid tyckt saker, säger han när Aftonbladet når honom på telefon.

[...]

Hur vill du kommentera de anställdas anklagelser?
– Det är anklagelser som vi tar på största allvar.

/Mod.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2023-11-15 kl. 13:49.
Citera
2023-11-15, 12:09
Medlem
Jordgubbes avatar
En halv miljon back i veckan verkar inte så välmående, och 900 anställda.
Citera
2023-11-15, 13:03
Medlem
Klas-Vegass avatar
Körde förbi båstads nya stationområde, ett helt nytt område på jordbruksmark där man byggor några nya hus (inget annat finns i närheten). Och så hade man öppnat nordic wellness. Där det inte bor en människa.

Jag undrade just hur det gick runt. Men det gjorde det alltså inte.

Drivs det av något risk-kapitalbolag som hoppas på börsintroduktion?

Googlade. Det var en ensam ägare. Vem lånar ut pengar till sådan skit?
Senast redigerad av Klas-Vegas 2023-11-15 kl. 13:08.
Citera
2023-11-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Citera artikeln!!

Sorry för att jag gjorde fel

Härskartekniker, sexism och orimliga arbetsförhållanden.

Nu vittnar 29 anställda på Nordic Wellness om förhållandena på Sveriges största gymkedja.

– De äter unga människor, säger en av de anställda som 200 sekunder har pratat med.

Se programmet i spelaren där företagets vd Magnus Wilhelmsson konfronteras av 200 sekunders programledare Lindah C Mohlin.
Citera
2023-11-15, 13:29
Medlem
Företag där t.o.m. chefer inte behöver ha utbildning eller talang brukar attrahera elaka människor med mindervärdeskomplex. Samma sak med snabbmatkedjor. Och på den tiden då dagisfröknar inte behövde vara utbildade så brukade många av dem vara bittra barnhatare.
Citera
2023-11-15, 13:32
Medlem
swebarbs avatar
VDn verkar som alla andra vara en sjukt osympatisk skitstövel som inte ens verkar bry sig om det som kommit ut och fegisen vågar inte ens ställa upp på en filmad intervju så rätt uppenbart han vill mörka allt

Citat:
VD återkommer i mejl: ”Tar anklagelser på stort allvar”

Nordic Wellness vd Magnus Wilhelmsson vill inte ställa upp på en filmad intervju, men svarar senare i ett mejl på 200 sekunders frågor.

Hur vill du kommentera de anställdas anklagelser?

– Det är anklagelser som vi tar på största allvar.

Flera av våra källor har sagt att de påpekat den här kulturen men att ingenting har förändrats. Hur vill du kommentera det?

– Gällande företagskulturen i bolaget så tycker jag att vi har en bra och har haft en bra sådan, men med tusentals människor som arbetat eller arbetar hos oss så kan det såklart vara nån som tyckt eller tycker annorlunda. Vi arbetar systematiskt med dessa frågor och har processer på plats i syfte att förebygga och motverka beteenden som direkt strider mot vår uppförandekod. Vi arbetar löpande med att utbilda både våra chefer och medarbetare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-granskningen
Citera
2023-11-15, 13:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagsskvaller

/Mod.
Citera
2023-11-15, 13:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Företag där t.o.m. chefer inte behöver ha utbildning eller talang brukar attrahera elaka människor med mindervärdeskomplex. Samma sak med snabbmatkedjor. Och på den tiden då dagisfröknar inte behövde vara utbildade så brukade många av dem vara bittra barnhatare.

Japp. Gymbranschen är även välkänt tuff, både vad gäller att få fast anställning samt i konkurrensen mot andra kedjor, vilket även det tenderar att leda till en elak kultur där man pressar de anställda stenhårt.
Citera
2023-11-15, 15:03
Vad menar de med tuggar i sig unga människor?
Citera
2023-11-15, 15:08
Medlem
whatthefucks avatar
Jag har sett ruljangsen på ett nordic wellness. Alltid unga tjejer och de byts ut ofta. Vissa slutar självmant pga studier eller nytt jobb och två (vad jag vet) fick sparken. Ena vet jag ej varför, men den andra sa att hon fick sparken för att någon annan skulle börja istället, alltså ett uselt skäl för att ge någon sparken.
(Vi kunder gjorde en namninsamling för att hon skulle få stanna, men det hjälpte inte) så hon blev "utbytt"
De tar in vikarier som inte vet någonting om någonting. De kan ibland inte de datorprogram de använder för att registrera nya kunder eller lösa eventuella fel på kort eller svara på frågor.
Nu har en och samma tjej jobbat där i några månader. Så vi får se hur länge hon stannar.
De verkar inte lära upp vikarier, de är så unga, så de har väl svårt att stå upp för sig själva. Ingen ob heller.
En som jobbade där för ca 1 år sen fick ha telefonen redo konstant när hon var ledig, ifall hon skulle få lov att rycka in eller om vikarien behövde hjälp (detta berättade hon själv för mig och hon tyckte det var jobbigt, såklart). Sen försvann hon och det började någon ny...
Citera
2023-11-15, 15:20
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Vad menar de med tuggar i sig unga människor?

Hög ruljans antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in