2023-11-14, 22:01
Medlem
santos_devilles avatar
Över 600 svenskar har fått betala dyra böter efter de nya miljözon-reglerna som gäller för dieselbilar som trädde i kraft den 1 oktober i år.

Stackarna kan inte åka från Österlen med sina dieselbilar och titta på konst utan att bli ”utpressade” av Danmark att betala 3000 danska i böter.

Fan vad bra Danmark är. Hoppas Malmö hänger på.

Citat:
”Sverige har inget ansvar”
Enligt Per Öhlund, utredare vid Transportstyrelsen, är det den enskilda föraren som är skyldig att ta reda på vilka lagar som gäller – och att Sverige inte har något ansvar i detta fall.
– Sverige har en skyldighet att informera för regler som gäller i Sverige. Men vi kan inte bevaka hur andra länder väljer att ändra sina regler.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76kr6W/nya-regler-om-miljozoner-i-danmark-kan-ge-boter

Inte ens en snyftartikel i Aftonbladet hjälpte.

Är Danmark långt före i den gröna omställningen?
Citera
2023-11-14, 22:11
Avslutad
Frågan är väl kanske delvis hur många av dessa som är svenskar i Malmö men bra att Danmark som är ett vettigare land än Sverige drar in intäkter från det förvrängda landet österut där inte mycket står rätt till. I den del det är ursvenskar som bötfälls så smaka på kakan ni själv har bakat!
Citera
2023-11-14, 23:59
Medlem
pyroclasms avatar
Euro5 minimum... Vad har man för veteranbil som inte klarar Euro5? En Dieselmerca från 1990?
Citera
2023-11-15, 06:51
Medlem
Danmark är med i EU. Skall inte samma regler gälla i hela EU när det gäller transport?
Kan man kräva att alla bilar som åker i landet skall ha det egna landets registreringsskyltar?
Koppla någon obskyr miljöregel till detta o sedan bötfälla alla som inte klarar sig?

Typ: Du måste ha svenska elfordon för att få köra i Sverige.
Vart går gränsen?
Citera
2023-11-15, 08:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Danmark är med i EU. Skall inte samma regler gälla i hela EU när det gäller transport?
Kan man kräva att alla bilar som åker i landet skall ha det egna landets registreringsskyltar?
Koppla någon obskyr miljöregel till detta o sedan bötfälla alla som inte klarar sig?

Typ: Du måste ha svenska elfordon för att få köra i Sverige.
Vart går gränsen?

Vi har också miljözoner. Stora delar av EU har detta i olika omfattning och utsträckning.

I Tyskland måste man ha en klisterlapp i rutan, det räcker inte att bara att ha rätt miljöklass.

Man måste även betala utländska vägavgifter och vägtullar, följa utländska hastighetsbegränsningar och övriga trafikregler.
Citera
2023-11-15, 10:20
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Euro5 minimum... Vad har man för veteranbil som inte klarar Euro5? En Dieselmerca från 1990?

Haha ja undrade också över det där.
Citera
2023-11-15, 10:28
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Haha ja undrade också över det där.

Verkade vara en Opel från 2011.
Citera
2023-11-15, 10:36
Medlem
hroobarbs avatar
Enligt wikipedia så registrerades den första EU5 bilen i januari 2011. Jag har själv en VW från 2011 som håller EU5 standard.
Citera
2023-11-15, 10:45
Medlem
WatchItNows avatar
Typiskt Danmark. Minns när polisen tog en kvinna som satte sig på en leksaksbänk när barnet skulle gunga i parken. Det var 2 personer på en plats och stred mot Danmarks corona-regler så hon fick böter. Eller när en dansk hoppar i vattnet i Köpenhamn och polisbåtar åker runt och ger dem böter.

Fascinerande hur Sverige av Danmark anses regelstyrt och rigit, men det är Danmark som är det och Sverige som chillar.
Citera
2023-11-15, 10:47
Medlem
Skulle inte förvåna mig att den där damen i artikeln från Österlen säkert i övrigt är en riktigt miljömupp som äter och odlar ekologiskt, källsortera osv. Sedan åker hon på böter för att köra en miljöovänlig bil och blev kränkt!
Citera
2023-11-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Enligt wikipedia så registrerades den första EU5 bilen i januari 2011. Jag har själv en VW från 2011 som håller EU5 standard.
Det var en diesel och körde i ett område med miljözon. I de danska städerna Köpenhamn, Frederiksberg, Aalborg, Odense och Aarhus finns miljözoner som är markerade med skyltar.
Citera
2023-11-15, 11:57
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm

Min renault master är frön 2006 och den har bara euro 2000. Jag får passa mig så jag inte kör på hornsgatan, och sen efter 2024 så får jag knappt köra nånstans.
Senast redigerad av carminaburana 2023-11-15 kl. 12:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in