2023-11-15, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det tipset kommer inte ifrån mig i alla fall. Jag fattar inte riktigt vad du menar. Jag skriver klart och tydligt: ingen sprit i såret. Och så ska du köpa en annan sorts sprit? Varför?

Jag antar att du bara driver med oss vid det här laget.

Ok tipset kom inte från dig då. Då vart det en missuppfattning. För det första hade jag ingen aning om att Klorhexidin skulle vara någon sorts sprit. För det andra så driver jag inte med någon.

Men jag är lite förvirrad nu här. När jag googlar "vad är bästa medlet att rengöra ett infekterat sår", så blir svaret "Infekterade sår och sår efter bett kan vara bra att göra rent med klorhexidin eller något annat bakteriehämmande medel. Förväxla inte klorhexidin med alsolsprit som inte ska användas på sår."

Källa https://www.apotea.se/sarrengoring

Tryck sen där var det står "Läs mer"..så står det

"Snabbguide i sårrengöring
Tvätta händerna: På händerna har vi bakterier som kan göra att såret blir infekterat. Börja alltid med att tvätta händerna noggrant, gärna också med handsprit, eller använd engångshandskar.

Rengör såret: Gör sedan rent runt såret med ljummet vatten och mild tvål och avsluta med att göra rent själva såret. Är det smuts i såret så måste all smuts bort för att läkningen ska gå så fort som möjligt. Badda såret torrt och låt det sedan lufttorka ytterligare. Har du inte tillgång till rent kranvatten så använd koksaltlösning eller en produkt för sårtvätt. Koksaltlösning har samma salthalt som kroppen och svider därför inte i såret."

När jag googlar "kan man använda alsolsprit på infekterat sår", blir svaret "Om ett sår har blivit infekterat, behöver det rengöras ordentligt – ibland till och med skrubbas – för att avlägsna smuts och bakterier. Man kan därefter använda desinficerande medel, exempelvis alsolsprit, för att skapa en steril och uttorkande miljö."

Källa https://www.mindoktor.se/halsa-sjukdomar/hudinfektion/ Skrolla neråt lite eller tryck på control+f och skriv sökord "Infekterade sår"

Så vem eller vad ska man tro på?
Citera
2023-11-15, 08:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Ok tipset kom inte från dig då. Då vart det en missuppfattning. För det första hade jag ingen aning om att Klorhexidin skulle vara någon sorts sprit. För det andra så driver jag inte med någon.

Men jag är lite förvirrad nu här. När jag googlar "vad är bästa medlet att rengöra ett infekterat sår", så blir svaret "Infekterade sår och sår efter bett kan vara bra att göra rent med klorhexidin eller något annat bakteriehämmande medel. Förväxla inte klorhexidin med alsolsprit som inte ska användas på sår."

Källa https://www.apotea.se/sarrengoring

Tryck sen där var det står "Läs mer"..så står det

"Snabbguide i sårrengöring
Tvätta händerna: På händerna har vi bakterier som kan göra att såret blir infekterat. Börja alltid med att tvätta händerna noggrant, gärna också med handsprit, eller använd engångshandskar.

Rengör såret: Gör sedan rent runt såret med ljummet vatten och mild tvål och avsluta med att göra rent själva såret. Är det smuts i såret så måste all smuts bort för att läkningen ska gå så fort som möjligt. Badda såret torrt och låt det sedan lufttorka ytterligare. Har du inte tillgång till rent kranvatten så använd koksaltlösning eller en produkt för sårtvätt. Koksaltlösning har samma salthalt som kroppen och svider därför inte i såret."

När jag googlar "kan man använda alsolsprit på infekterat sår", blir svaret "Om ett sår har blivit infekterat, behöver det rengöras ordentligt – ibland till och med skrubbas – för att avlägsna smuts och bakterier. Man kan därefter använda desinficerande medel, exempelvis alsolsprit, för att skapa en steril och uttorkande miljö."

Källa https://www.mindoktor.se/halsa-sjukdomar/hudinfektion/ Skrolla neråt lite eller tryck på control+f och skriv sökord "Infekterade sår"

Så vem eller vad ska man tro på?

Klorhexidin används i samband med operation för att tvätta sårområdet innan det sterila förbandet anläggs. Detta för att minimera risken för sårinfektion.

Det är skillnad på kirurgiska ingrepp som görs under sterila betingelser och att sköta om ett sår som uppstått av tex ett trauma, typ ett skavsår eller skärsår. Då har du ofta ett smutsigt sår som ska göras rent. Precis som du skrev ovan.

Men det räcker bra med att såret är rent. Sterilt kan det aldrig bli. Kroppens immunförsvar sköter sedan om att städa bort bakterier som inte ska vara där om man skyddar med ett sterilt förband. Det gäller alltså att hålla halten av mikroorganismer på så låg nivå som möjligt. Felet många gör, tex du, är att tänka "sprit dödar bakterier" vilket är sant, men sprit dödar inte bara bakterier utan även friska celler som du vill ha vid liv. Häller du sprit i ett sår tar du alltså kål på de celler som håller på att bygga upp vävnaden igen.

Du kan sprita huden utan att döda hudcellerna på ytan såklart, hel hud är motståndskraftig.

Hoppas du förstår bättre nu
Citera
2023-11-15, 08:03
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Det är som jag skrivit tidigare helt fel att hälla sprit i sår. Jag fattar inte vad det skulle åstadkomma?

Det är precis en fuktig miljö man vill åstadkomma. Sår läker snabbast och snyggast i en fuktig miljö. Du vill undvika bildning av sårskorpor.

Helt fel. Såret behöver luftas för att läka bra dvs en torr miljö. Under sårskorpan är det fuktigt men kroppen löser det själv.

Ta och riv upp två sår. Ett låter du vara och ett lägger du om så ska du se vilket som läker bäst.
Citera
2023-11-15, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Helt fel. Såret behöver luftas för att läka bra dvs en torr miljö. Under sårskorpan är det fuktigt men kroppen löser det själv.

Ta och riv upp två sår. Ett låter du vara och ett lägger du om så ska du se vilket som läker bäst.

Nej, du har fel och ligger efter kunskapsmässigt. Du lever kvar i 60-talet.

"Up until the 1960s, the most common approach to wound healing was to create a dry wound environment. Healthcare professionals either left the wound uncovered to allow it to dry, or they covered the wound with a dry gauze dressing.7

However, around that time, Dr. George D. Winter discovered something interesting. Superficial acute wounds healed twice as fast in a moist environment than under a dry scab.9 Since Dr. Winter’s discovery, clinical research has demonstrated that moist and wet dressings are far more effective than dry dressings in helping chronic wounds heal."

https://www.coloplastprofessional.co.uk/education-library/knowledge/advanced-wound-care-knowledge/wound-healing/understanding-moist-wound-healing/
Citera
2023-11-15, 08:57
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Nej, du har fel och ligger efter kunskapsmässigt. Du lever kvar i 60-talet.

"Up until the 1960s, the most common approach to wound healing was to create a dry wound environment. Healthcare professionals either left the wound uncovered to allow it to dry, or they covered the wound with a dry gauze dressing.7

However, around that time, Dr. George D. Winter discovered something interesting. Superficial acute wounds healed twice as fast in a moist environment than under a dry scab.9 Since Dr. Winter’s discovery, clinical research has demonstrated that moist and wet dressings are far more effective than dry dressings in helping chronic wounds heal."

https://www.coloplastprofessional.co.uk/education-library/knowledge/advanced-wound-care-knowledge/wound-healing/understanding-moist-wound-healing/

Kroppen har läkt sår sen dag ett och här är en tomte som kommit på, i en studie på 60-talet, att motsatsen gäller för grisar.

Något nytt har inte hänt sen dess utan det är en 70 år gammal studie alla refererar till. Och du länkar till en plåstertillverkare.

Jag är tveksam.
Citera
2023-11-15, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Kroppen har läkt sår sen dag ett och här är en tomte som kommit på, i en studie på 60-talet, att motsatsen gäller för grisar.

Något nytt har inte hänt sen dess utan det är en 70 år gammal studie alla refererar till. Och du länkar till en plåstertillverkare.

Jag är tveksam.

Referensen gör detsamma. Den här kunskapen är så väletablerad att även plåstertillverkare tagit till sig det.

Du uttalar dig om saker du inte har en aning om. Du menar att inget hänt sedan 60-talet ... Ha!
Citera
2023-11-15, 09:26
Medlem
Citat:
Klorhexidin används i samband med operation för att tvätta sårområdet innan det sterila förbandet anläggs. Detta för att minimera risken för sårinfektion.

Det är skillnad på kirurgiska ingrepp som görs under sterila betingelser och att sköta om ett sår som uppstått av tex ett trauma, typ ett skavsår eller skärsår. Då har du ofta ett smutsigt sår som ska göras rent. Precis som du skrev ovan.

Men det räcker bra med att såret är rent. Sterilt kan det aldrig bli. Kroppens immunförsvar sköter sedan om att städa bort bakterier som inte ska vara där om man skyddar med ett sterilt förband. Det gäller alltså att hålla halten av mikroorganismer på så låg nivå som möjligt. Felet många gör, tex du, är att tänka "sprit dödar bakterier" vilket är sant, men sprit dödar inte bara bakterier utan även friska celler som du vill ha vid liv. Häller du sprit i ett sår tar du alltså kål på de celler som håller på att bygga upp vävnaden igen.

Du kan sprita huden utan att döda hudcellerna på ytan såklart, hel hud är motståndskraftig.

Hoppas du förstår bättre nu

Ok då. Tack för den infon. Men vilken sorts vätska skulle du rekommendera till mig som har ett infekterat sår under stortån, att tvätta med? För tvål och vatten vill jag inte använda. Är lite rädd att det kan vara bakterier i kranvattnet som kan förvärra situationen.

Samt är dom här plåstren bra att använda på såret? Dom heter SalvequickMED Maxi Cover Antibact

https://www.apotea.se/salvequickmed-maxi-cover-antibact-5-st?gclid=CjwKCAiA0syqBhBxEiwAeNx9N566RRS3a2Ct3Emzo cUn7tVa3DUbcDJ EJJZeVhA8wFLYo-TbTepHChoCwogQAvD_BwE

Eller är dom här bättre kanske? Dom heter SalvequickMED Maxi Cover XXL

https://www.apotea.se/salvequickmed-maxi-cover-xxl

Vanliga sterila kompress har jag använt, men promblemet med dom är att dom lossnar efter ett tag. Har då fäst fast kompressen med en självhäftande gasbinda. För ville inte lägga den för "tight" , pga. stortån är svullen. Därför tror jag att ett plåster som inte lossnar funkar bättre i detta fall.

Tacksam för svar!
Citera
2023-11-15, 09:38
Medlem
Citat:
Är lite rädd att det kan vara bakterier i kranvattnet som kan förvärra situationen.
Koka vattnet och låt det svalna.
Citera
2023-11-15, 09:52
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Referensen gör detsamma. Den här kunskapen är så väletablerad att även plåstertillverkare tagit till sig det.

Du uttalar dig om saker du inte har en aning om. Du menar att inget hänt sedan 60-talet ... Ha!

Jag har personliga erfarenheter av att låta kroppen läka såret själv, samt att klistra över och tapetsera om. Det förstnämnda är alltid bäst. Och det sistnämnda leder till infektioner och det blir tjafs med antibiotika.
Citera
2023-11-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Koka vattnet och låt det svalna.

Njaa. Skulle föredra nåt från apoteket att tvätta såret med istället. Jag vill inte hålla på med tvål och vatten. Jag vet att alla "experter" föredrar det, men...

Apoteket måste väl ha nån medel som man kan tvätta ett infekterat sår med?

Det står så här på google angående infekterat sår:

"Om huden runt såret blir ilsket röd och gör ondare än innan kan såret ha blivit infekterat. Tvätta då såret 2-3 gånger per dag. Efter tvätten låter du såret lufttorka och täcker det sedan med ett rent förband."

Källa: https://www.kronansapotek.se/tipsochrad/sar-bett-stick/lilla-saromlaggarskolan/

Skrolla lite grann ner där det står HÅLL KOLL. Där står det.

Så enligt kronansapotek ska jag rengöra mitt sår 2-3 gånger per dag. Eftersom mitt sår under stortån är infekterat och stortån är röd och varm.

Men vissa här säger att jag ska hålla förbandet eller plåstret i en vecka utan att rengöra eller byta plåstret.

Så olika mycket information angående det här fallet. Så vet inte vad som är bäst att göra. Och som jag skrev tidigare så föredrar jag plåster över steril kompress. För kompressen kan lossna för vill inte sätta den för hårt fast med självhäftande gasbinda.
Citera
2023-11-15, 10:15
Avslutad
Jag tror det bästa för dig är att du går till vårdcentralen så kan någon kunnig förklara sakerna för dig. Du rör bara till det.

Som jag sagt ungefär 47 gånger vid det här laget: du behöver inga speciella produkter, du behöver få såret rengjort och ordentligt omlagt och sedan inte röra det på ett par dar minst, upp till en vecka. Beroende på hur mycket det vätskar förstås.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2023-11-15 kl. 10:18.
Citera
2023-11-15, 10:19
Medlem
Citat:
Njaa. Skulle föredra nåt från apoteket att tvätta såret med istället. Jag vill inte hålla på med tvål och vatten. Jag vet att alla "experter" föredrar det, men...
Natriumklorid-lösning 0.9% funkar. Finns på apotek.

Men tvål behövs. Det finna så kallad antibakteriell. Finns säkert också på apoteket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in