• 1
  • 2
2016-09-27, 21:27
Medlem
Cuzco1s avatar
Spännande läkemedelsbolag som har utvecklat produkten FluidCrystal som fungerar som en injektionsdepå för läkemedel.

Läkemedlet löst i små partiklar i FluidCrystal injiceras under huden och tas upp systemiskt under en vecka eller en månad med stadiga koncentrationer i plasma. I dagsläget har man två produkter i fas 3-studier vilka båda innehåller Buprenorfin och testas som behandling mot opiodberoende.
Camurus injektionsdepå skulle kunna lösa de stora problemen man har idag med läckage och missbruk av buprenorfin och samtidigt ge patienterna en stadigare läkemedelsbehandling.

Man har även ett par andra läkemedel i fas 2-studier med samma teknologi men mot andra sjukdomar.

Aktien har gått upp 57% senaste tre månaderna efter lovande studieresultat och köprekommendationer från SHB och Carnegie.

Vad tror ni om Camurus?

Länkar:
http://www.camurus.se/
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...613452/camurus
Citera
2017-12-10, 16:20
Medlem
Camurus - CAMX

Camurus är ett lundaföretag som utvecklat CAM2038, månads- och veckodepåer av buprenorfin för behandling av opioidberoende i USA. Den amerikanska läkemedelsmyndighetens kommitté för psykofarmakologiska läkemedel och kommittén för riskhantering röstade tillsammans 17-3 för en rekommendering för godkännande av CAM2038. Om jag minns korrekt skall FDA rösta om godkännande den 19 Januari 2018.

Om CAM2038 godkänns, bör aktien just nu vara väldigt undervärderad.

Vad tror ni?
Citera
2018-08-18, 07:55
Medlem
Camurus - CAMX

Vad tror ni om denna då? Ett företag i Lund som forskar fram nya läkemedel, lösningar och även förbättrar / förnyar äldre preparat som redan finns på marknaden. Nu forskas det om läkemedel mot tumörer, fetma,prostatacancer och tre unika injektionslösningar. Camurus heter företaget och aktien är riktigt låg nu. De har bl.a fått fram en unik lösning på ett preparat som heter buprenorfin. Det intas sublingual mot opiatberoende och finns bara i tablettform just nu och ska intas en gång om dagen så te.x heroinister får gå och hämta varje dag på någon mottagning som om de vore livegna. Det nya preparatet heter nu CAM2038 och innehåller också buprenorfin fast det injiceras under huden och sitter i en månad. I december 2018 väntas FDA i USA att godkänna det helt sen ska det ut på marknaden där samt Europa och Australien. USA har också i dagsläget oerhörda problem med opiatmissbruk så detta kan nog hjälpa majoriteten av patienterna på ett bra sätt.Jag tror på detta företag. Ber om ursäkt för lång text. Läs mer här nedan om att investera i bolaget..Vad tror ni om det?

https://www.camurus.com/sv/investerare/
Citera
2019-03-16, 16:32
Medlem
Elgiganten1337s avatar
Camurus

Camurus är ett medicinskt forskningsbolag som utvecklar mediciner för patienter med kroniska sjukdomar och ger bättre behandlingsresultat och livskvalité. Camurus har ett antal produkter i fas I och II. En produkt som redan är på marknaden är episil som är en behandling mot oral smärta orsakad av oral muscositis. Oral muscositis är en bieffect av strålning och kemoterapi vid cancerbehandling.

Denna har sjunkit kraftig på senaste tiden, men jag tror att den kommer stiga igen. Vad tror ni?
Citera
2021-11-07, 10:46
Medlem
Förr förr veckan allokerade jag min portfölj får att sänka risken, varav Camurus var ett av bolagen som fick ge vika.

Vad förbannad/hopplöst det var när bolaget två veckor senare rusar upp 10%. Efter att den surdegat i portföljen i ett år.

Förbannat. Köpte in mig igen.
Citera
2021-11-07, 20:20
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Förr förr veckan allokerade jag min portfölj får att sänka risken, varav Camurus var ett av bolagen som fick ge vika.

Vad förbannad/hopplöst det var när bolaget två veckor senare rusar upp 10%. Efter att den surdegat i portföljen i ett år.

Förbannat. Köpte in mig igen.
Långsiktigt känns C ändå som ett bra val i biotech sektorn. Har de inte något slags medicin emot opiatberoende? Kursen har förmodligen påverkats kortsiktigt negativt av kraschen i Oncopeptides.
Citera
2023-05-23, 22:28
Medlem
FDA godkännande i kväll

Camurus ligger i topp både i innehav och utveckling i min portfölj, blir nog en bra utveckling framöver även om det var väntat.
Citera
2023-11-13, 18:04
Medlem
Ett riktigt bra bolag. De har en bra strategi där man optimerat risk/reward ration. De utvecklar nya formuleringar av gamla substanser med sin fluid crystal-teknologi. Att arbeta med gamla välkända substanser minskar risken, kostnaderna och tid till marknad oerhört mycket. Eftersom substansen är gammal så finns det oftast redan API tillverkare man kan köpa in aktiva substansen ifrån. Man slipper även göra all preklinisk utveckling inkl tox studier samt även skippa fas 1. Att Camurus även börjat bygga upp en pipeline inom rare diseases gör att de utöver formuleringspatent även kan få orphan drug designation, som skyddar produkten i 7-7.5 år i USA samt 10-12 år inom EU. Om de fortsätter utöka sin orphan drug portfölj så kommer de att kunna få fler produkter till marknad snabbare och till lägre kostnad. Fördelen med orphan drugs är att man även kan ta väldigt bra betalt per behandling, färre förskrivande läkare vilket minskar sälj-och marknadsstyrkan. Den regulatoriska vägen fram till ett godkännande är även mer avslappand, vilket gör att man kan komma undan med mindre och färre studier. Ett bra exempel är Calliditas produkt Tarpeyo, vilken blivit godkändför en ovanlig njursjukdom. Produkten är en enterisk kapsel innehpllandes generiska substansen budesonid som löses upp i tunntarmen. Årskostnad ca 170'000 USD per patient jämfört med en generisk enterisk kapsel av budesonid i USA som skulle kosta 900 USD per år. Stor uppsida för Camurus även från dagens nivåer som jag ser det. Även bra uppköpskandidat.
Citera
2023-11-14, 15:12
Medlem
Kirobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggi2023
Ett riktigt bra bolag. De har en bra strategi där man optimerat risk/reward ration. De utvecklar nya formuleringar av gamla substanser med sin fluid crystal-teknologi. Att arbeta med gamla välkända substanser minskar risken, kostnaderna och tid till marknad oerhört mycket. Eftersom substansen är gammal så finns det oftast redan API tillverkare man kan köpa in aktiva substansen ifrån. Man slipper även göra all preklinisk utveckling inkl tox studier samt även skippa fas 1. Att Camurus även börjat bygga upp en pipeline inom rare diseases gör att de utöver formuleringspatent även kan få orphan drug designation, som skyddar produkten i 7-7.5 år i USA samt 10-12 år inom EU. Om de fortsätter utöka sin orphan drug portfölj så kommer de att kunna få fler produkter till marknad snabbare och till lägre kostnad. Fördelen med orphan drugs är att man även kan ta väldigt bra betalt per behandling, färre förskrivande läkare vilket minskar sälj-och marknadsstyrkan. Den regulatoriska vägen fram till ett godkännande är även mer avslappand, vilket gör att man kan komma undan med mindre och färre studier. Ett bra exempel är Calliditas produkt Tarpeyo, vilken blivit godkändför en ovanlig njursjukdom. Produkten är en enterisk kapsel innehpllandes generiska substansen budesonid som löses upp i tunntarmen. Årskostnad ca 170'000 USD per patient jämfört med en generisk enterisk kapsel av budesonid i USA som skulle kosta 900 USD per år. Stor uppsida för Camurus även från dagens nivåer som jag ser det. Även bra uppköpskandidat.
Du har Pinnochio syndromet men den näsan har här hittat ett bolag som har uppgången bakom sig.
Skriva krystat tycks vara ditt signum:
"Årskostnad ca 170'000 USD per patient jämfört med en generisk enterisk kapsel av budesonid i USA som skulle kosta 900 USD per år.
Citera
2023-11-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiroba
Du har Pinnochio syndromet men den näsan har här hittat ett bolag som har uppgången bakom sig.
Skriva krystat tycks vara ditt signum:
"Årskostnad ca 170'000 USD per patient jämfört med en generisk enterisk kapsel av budesonid i USA som skulle kosta 900 USD per år.

Camurus har en stark pipeline med bra risk reward. Stor chans att flera av dessa blir godkända. De har knappt kommit igång med försäljningen av senaste produkten, så uppsida finns absolut kvar. Om du kommer ihåg Meda, så blev de uppköpta av Mylan för nästan 10 BUSD år 2016, då värderingarnavar mkt lägreän idag. Så glöm att Camurus har haft uppgången bakom sig.

Angående årskostnad för Tarpeyo så kan du snabbt kolla upp det. Även generisk budesonide EC kan du kolla upp priset på i USA., så på den punkten förstår jag inte vad du vill få sagt.
Citera
2023-11-14, 15:53
Medlem
Kirobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggi2023
Camurus har en stark pipeline med bra risk reward. Stor chans att flera av dessa blir godkända. De har knappt kommit igång med försäljningen av senaste produkten, så uppsida finns absolut kvar. Om du kommer ihåg Meda, så blev de uppköpta av Mylan för nästan 10 BUSD år 2016, då värderingarnavar mkt lägreän idag. Så glöm att Camurus har haft uppgången bakom sig.

Angående årskostnad för Tarpeyo så kan du snabbt kolla upp det. Även generisk budesonide EC kan du kolla upp priset på i USA., så på den punkten förstår jag inte vad du vill få sagt.
Du har samma svårighet som SynActs anhängare att ge länkar.
Kan du beskriva ditt yrkesverksamma liv lite?
Ibland beskriver du som att dina erfarenheter är självupplevda ibland har du varit i närheten.
Citera
2023-11-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiroba
Du har samma svårighet som SynActs anhängare att ge länkar.
Kan du beskriva ditt yrkesverksamma liv lite?
Ibland beskriver du som att dina erfarenheter är självupplevda ibland har du varit i närheten.

Med en snabb google sökning så kan du lätt hitta denna informationen.

Målet är att öka kunskapen i trådarna så att alla kan fatta bättre beslut i slutändan. Är i princip omöjligt för en lekman att kunna granska ett projekt i tillräcklig detalj för att bli varse alla risker. Har man varit med ett tag så är det lätt att peka på uppenbara risker i projekten inkl Management och ägare. Listar man alla uppenbara risker och väger dem mot potentialen så är det upp till var och en att se om det passar ens riskaptit innan man bestämmer sig för att investera eller avstå.

Om ni har andra intressanta bolag inom pharma så kan jag ta en titt även där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in