2023-11-09, 13:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuxflickan
HD kommer att hålla förhandlingen i nacka tingsrätt. Hudiksvalls tidning rapporterar om det idag.

Tack för informationen, det är bara att hoppas på att rättvisa skipas i HD. Ingen ska bära ansvar för saker som ej kan bevisas eller kan uteslutas. Ställt utom allt rimligt tvivel heter det.

Hovrätten har redan tidigare dragit vettiga slutsatser så förhoppningsvis gör HD detsamma och fastställer hovrättens dom.

Man kan dock bara spekulera i om det finns ny bevisning? När fallet var uppe i hovrätten så drog väl rättsläkaren slutsatsen att det inte gick att utesluta läkemedelsförgiftning? Vad nytt har tillkommit sen dess?

”Rättsläkaren berättade att dödsorsaken var svårbedömd och att det inte kan uteslutas att kvinnan avlidit till följd av läkemedelsförgiftning. Om man ska döma någon för att ha orsakat en annan människas död får det inte råda något rimligt tvivel om att dödsorsaken är den som åklagaren har påstått. Här fanns ett rimligt tvivel"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hovratten-andrar-tingsrattens-forsadom-fran-livstid-till-sju-ars-fangelse

Det vore mycket märkligt om HD skulle dra några andra slutsatser än hovrätten om det fortfarande inte kan uteslutas att kvinnan avled av läkemedelsförgiftning? Kommer man att höra rättsmedicinsk expertis?
Citera
2023-11-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack för informationen, det är bara att hoppas på att rättvisa skipas i HD. Ingen ska bära ansvar för saker som ej kan bevisas eller kan uteslutas. Ställt utom allt rimligt tvivel heter det.

Hovrätten har redan tidigare dragit vettiga slutsatser så förhoppningsvis gör HD detsamma och fastställer hovrättens dom.

Man kan dock bara spekulera i om det finns ny bevisning? När fallet var uppe i hovrätten så drog väl rättsläkaren slutsatsen att det inte gick att utesluta läkemedelsförgiftning? Vad nytt har tillkommit sen dess?

”Rättsläkaren berättade att dödsorsaken var svårbedömd och att det inte kan uteslutas att kvinnan avlidit till följd av läkemedelsförgiftning. Om man ska döma någon för att ha orsakat en annan människas död får det inte råda något rimligt tvivel om att dödsorsaken är den som åklagaren har påstått. Här fanns ett rimligt tvivel"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hovratten-andrar-tingsrattens-forsadom-fran-livstid-till-sju-ars-fangelse

Det vore mycket märkligt om HD skulle dra några andra slutsatser än hovrätten om det fortfarande inte kan uteslutas att kvinnan avled av läkemedelsförgiftning? Kommer man att höra rättsmedicinsk expertis?

Mumsbulle har lagt upp förhandlingsplan. Testa läsa där och se vem/vilka som ska förhöras.

Dessutom är det aktuell information och inte nån gammal länk till en blaska med gamla nyheter..
Citera
2023-11-09, 14:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, fast denna förhandling kommer hållas i Nacka, har dubbelkollat, står även i dokumentet

Tack Mumsbulle, det verkar stämma.

Men nu när sista ronden till slut kommer att gå av stapeln i HD efter att M blev friad i hovrätten så kanske du kan komma med en gissning av hur HD kommer att resonera här och ta för beslut? Kommer man verkligen att köra över hovrättens rimliga slutsats? Du ska alltså inte låta dina känslor fara iväg utan hålla dig sansad och se nyktert på det hela.

Vad är oddsen för M att HD fastställer hovrättens dom?
.
Citera
2023-11-11, 10:19
Medlem
Jag hoppas att dom går på tingsrättens linje.
Även om det skulle finnas en promilles chans att just dödsorsaken inte var misshandeln, hon hade högst trolig avlidit av skadorna, vilket jag tror att hon gjorde.
Men jag är som sagt jävig
Citera
2023-11-11, 18:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egonet
Jag hoppas att dom går på tingsrättens linje.

Varför hoppas du det? Det vissa helt verkar förbise är helhetsbilden i det aktuella fallet. Även M har uppgett att han blivit kränkt och slagen, föremål har gått sönder i hemmet, man kan bara spekulera i om det uppstod något typ av bråk den sista natten? Vi ska också komma ihåg att M är dömd för synnerligen grov misshandel i hovrätten så han har på intet sätt undgått ansvar för den misshandel han utsatt kvinnan för.

Rättsläkaren har dessutom uppgett att dödsorsaken var svårbedömd och att det inte kan uteslutas att kvinnan avled av läkemedelsförgiftning och med bakgrund av allt detta så kan man fråga sig varför du "hoppas" att HD går på tingsrättens linje när hovrätten slagit fast att det finns rimligt tvivel kring vad som orsakade kvinnans bortgång?

Citat:
Ursprungligen postat av egonet
Även om det skulle finnas en promilles chans att just dödsorsaken inte var misshandeln, hon hade högst trolig avlidit av skadorna, vilket jag tror att hon gjorde.

Hur stor promille pratar du om nu? Här verkar två faktorer sammanfalla, kvinnan har blivit misshandlad samtidigt som det enligt rättsläkaren inte gått att utesluta att kvinnan avled av läkemedelsförgiftning men det nämns väl inga procentsatser i hovrättens dom?
Citera
2023-11-12, 12:28
Medlem
Jag hoppas på det ja, för att M slog henne sönder och samman hade hon överlevt så hade hon med stor sannolikhet varit ett vårdpaket idag.
J dog av misshandeln det är min uppfattning, men jag är varken rättsläkare eller juridisk utbildad.

Du verkar ju ha läst FUP och vara väldigt påläst på fallet. Tycker du med tanke på kroppens skador att hovrättens dom och straffet är rimligt?
Citera
2023-11-14, 13:55
Medlem
En tanke. Om Jeanette dött av läkemedelsförgiftning måste ju..M har misshandlat henne efter att hon var död annars hade hon ju dött av misshandeln..
Citera
2023-11-14, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swure
En tanke. Om Jeanette dött av läkemedelsförgiftning måste ju..M har misshandlat henne efter att hon var död annars hade hon ju dött av misshandeln..

Nej nej nej
Han slog först henne sönder och samman och sen stoppade hon i sig all medicin hon hade hemma. Om man skall gå på Ms "broders" slutledning i alla fall

Jag håller med du. Hon har inte dött av någon medicinering. Hon blev ihjälslagen av den stackars M som blev så illa behandlad av sin cancersjuke sambo
Citera
2023-11-14, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swure

Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Nej nej nej
Han slog först henne sönder och samman och sen stoppade hon i sig all medicin hon hade hemma. Om man skall gå på Ms "broders" slutledning i alla fall

Jag håller med du. Hon har inte dött av någon medicinering. Hon blev ihjälslagen av den stackars M som blev så illa behandlad av sin cancersjuke sambo
Imorgon vid denna tid sitter åter Mikael Eriksson vid skranket, inför Högsta Domstolen, för att få överbevisat en gång för alla, att hans handlingar lett till Jeanettes död.
Uppslutningen kommer vara stor, sånt här händer inte ofta.

🕯Jeanette🕊
Citera
2023-11-15, 08:09
Avslutad
https://sverigesradio.se/artikel/riksaklagaren-han-har-gjort-allt-for-att-hon-ska-do

”Men vi menar att mannen gjort allt han kunnat för att hon skulle dö och lanserar ett annat resonemang kring detta med orsak”, säger My Hedström, byråchef hos Riksåklagaren som överklagat hovrättens dom.

Nu ska rättvisa skipas!
Citera
2023-11-15, 09:16
Medlem
Jag hoppas verkligen att det fortfarande finns andra interner som inte är rädd att ta saken i egna händer, att kvinnomisshandlaren och mördaren Mikael Eriksson får kuk och tunga avskuren, att armar och ben bryts samt att man åsamkar honom bestående hjärnskador.

Då får han det straff han förtjänar.
Citera
2023-11-15, 09:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Live-rapportering:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/abMQn7/jeanettes-bilder-av-valdet-nu-tas-fallet-upp-i-hd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in