2023-11-14, 08:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Oavsett vad du tror eller vill tro så skapas vår värdegrund/värderingar hemifrån där vi växer upp
Precis, hur kommer det sig att Johanna Leshem Jansson utvecklades till att bli den empatilösa mördare med kontrollbehov och hämndlystnad, som hon är?
Citera
2023-11-14, 08:53
Avstängd
Citat:
För att judar är förföljda i Sverige
Med tanke på J familj så bör man tänka sig för och det är ingen viktiga uppgift att skriva i tråden
Skribenten gör det medvetet och har gjort det fler gånger

Då tycker jag nog snarare att judinnan Johanna Leshem inte borde ha mördat Tove. Varken ensam eller tillsammans med afrikanen Maja.

Känner också att Toves familj är de som har berövats mest. Den mordiska judinnan lever ju åtminstone fortfarande. Hon ligger inte strypt i ett badrum eller pinsamt dåligt uppeldad i en skog.

Hon äter god svensk fängelsemat - kosher, så klart - och får andas, spela spel, läsa böcker, utbilda sig och få besök av sina nära och kära ett antal år framöver.

Tove kommer aldrig mer att andas eller göra något alls. Hennes familj kommer leva i en evig förtvivlan.
Citera
2023-11-14, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Kanske är det svårare att sätta gränser som adoptivföräldrar? De kanske tycker synd om sitt barn? Då är det nog lätt hänt att barnet lär sig att utnyttja och manipulera föräldrarna för att få det hen vill. Om man dessutom lägger till hennes psykiska ohälsa så tyckte de väl ännu mer synd om henne. Jag tror att M lärde sig att utnyttja dem tidigt. Nu kanske de dessutom känner skuld för att de inte lyckades skydda henne mot JJ. Så MH har antagligen full kontroll över dem.
Du kanske har rätt vem vet?
Jag har en annan bild men det kanske inte stämmer
Jag tror att M ena förälder är en dominant /narc person
Maja har haft psykiska problem låg självkänsla
som mycket väl kan bero på det
Maja levde upp när hon träffade J
Hon blev sedd och kunde vara den hon är med J
Varför kände hon det inte där hemma om hon fick så mycket kärlek och uppmärksamhet?
Jag får inte ihop det riktigt med bortskämdhet
Citera
2023-11-14, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Då tycker jag nog snarare att judinnan Johanna Leshem inte borde ha mördat Tove. Varken ensam eller tillsammans med afrikanen Maja.

Känner också att Toves familj är de som har berövats mest. Den mordiska judinnan lever ju åtminstone fortfarande. Hon ligger inte strypt i ett badrum eller pinsamt dåligt uppeldad i en skog.

Hon äter god svensk fängelsemat - kosher, så klart - och får andas, spela spel, läsa böcker, utbilda sig och få besök av sina nära och kära ett antal år framöver.

Tove kommer aldrig mer att andas eller göra något alls. Hennes familj kommer leva i en evig förtvivlan.

Du har rätt att Tove och hennes anhöriga är viktiga och inte mördare

Min tanke var inte på J
Det finns flera hela släkten både barn och vuxna som är helt oskyldiga till det J gjort
Citera
2023-11-14, 09:08
Avstängd
Citat:
Du har rätt att Tove och hennes anhöriga är viktiga och inte mördare

Min tanke var inte på J
Det finns flera hela släkten både barn och vuxna som är helt oskyldiga till det J gjort

Ja, och? Tror du Toves släkt kommer att ge sig på alla som heter Leshem? Johanna har gjort det hon har gjort, tillsammans med sin afrikanska kamrat "Hellman" - jag tror inte att det kommer bli någon direkt allmän jakt på vare sig leshems, janssons eller hellmans.

Vad tror du?
Citera
2023-11-14, 09:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det där är dina egna åsikter och bedömning
Aceptera att andra ser det på ett helt annat sätt än hur du beskriver deras synsätt och på vilka grunder andra gör sina bedömningar

Enligt dig så är de som ser Maja skyldig mindre insatta och förstår sämre än dig

Jag tror att tex Toves föräldrar är insatta i varje detalj i fallet
mer än dig och de ser brister varför det är fel att Maja släppts

Naturligtvis utgår jag från min egen tro och mina egna erfarenheter.

Det var inte jag som hävdade att jag vet vad "de flesta" tycker. Snarast är det ju du som hävdar en åsikt som du menar typ hela Sverige står för, medan jag hävdar att det kanske inte är hela sanningen.

Du skrev:

"En sak vet de flesta och det är att allmänheten visade sitt missnöje när Maja släpptes"

Så min åsikt och tro är väl också tillåten?
Citera
2023-11-14, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Slutresultatet blev ju ändå snarlikt: Norman Bates blev en fiktiv mördare, och Maja och Johanna blev icke-fiktiva mördare.

Johanna Jansson blev mördare, MH blev utförare av grovt gravfridsbrott.
Citera
2023-11-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tror du inte att hennes föräldrar är stolta över sin driftiga tjej?
Pappa som sålde gården innan domen föll.
Hur kommer det sig egentligen att Johanna Leshem Jansson gjorde en namnändring, tror du?
Det är mer anonymt med Jansson, kort och gott.
Advokat Clea Sangborn är judinna, ska man "passa sig" för att nämna hennes namn också?

Googla Johanna Leshem Jansson, får du några träffar?

Det var klokt och respektfullt av J föräldrar att flytta

Toves anhöriga ska inte behöva möta familjer som har familjemedlemmar som mördat deras dotter

Däremot fam Hellman och pastorn har inte samma respektfulla beteende
de trodde väl att Toves fam och alla Vetlandabor skulle omfamna Maja om hon blev frikänd
De har ju velat framställa Maja som offer

Nu blev det inte riktigt så
flera ser fortfarande Maja som skyldig så omtanke om Maja tycker jag inte att pastorn visar något av
Maja hade mått bäst om hela familjen flyttade
Fam Hellman verkar tänka mest på sitt anseende och inte vad som är bäst för andra
Att J gjorde en namnändring är inte så konstigt det är inte så ovanligt att brottslingar gör det för att få vara mer anonyma och dessutom så sticker J härkomst i ögonen på vissa som kan innebära tråkigheter
Du vill tro att pappan krävt det
Det tror inte jag
Pappan var som stöd för J i rättegångar
så han har inte frånsagt sig sin dotter
Citera
2023-11-14, 10:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det var klokt och respektfullt av J föräldrar att flytta

Toves anhöriga ska inte behöva möta familjer som har familjemedlemmar som mördat deras dotter

Däremot fam Hellman och pastorn har inte samma respektfulla beteende
de trodde väl att Toves fam och alla Vetlandabor skulle omfamna Maja om hon blev frikänd
De har ju velat framställa Maja som offer

Nu blev det inte riktigt så
flera ser fortfarande Maja som skyldig så omtanke om Maja tycker jag inte att pastorn visar något av
Maja hade mått bäst om hela familjen flyttade
Fam Hellman verkar tänka mest på sitt anseende och inte vad som är bäst för andra
Att J gjorde en namnändring är inte så konstigt det är inte så ovanligt att brottslingar gör det för att få vara mer anonyma och dessutom så sticker J härkomst i ögonen på vissa som kan innebära tråkigheter
Du vill tro att pappan krävt det
Det tror inte jag
Pappan var som stöd för J i rättegångar
så han har inte frånsagt sig sin dotter
Rätta mig om jag har fel, men visst var det väl så att Js pappa höll på att avveckla gården långt innan mordet och att den även låg ute till försäljning innan?
Citera
2023-11-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Rätta mig om jag har fel, men visst var det väl så att Js pappa höll på att avveckla gården långt innan mordet och att den även låg ute till försäljning innan?
Det vet jag tyvärr inget om men mamman flyttade ju också så jag gissar att ingen av dem ville bo kvar efter detta tragiska
Citera
2023-11-14, 11:27
Medlem
Citat:

🤣 det är många många sidor tillbaka som det var uppe på tal.

Mitt minne var att gården kom ut på försäljning efter mordet enligt de som kom med uppgifterna.

Om det var riktig uppgift vill jag inte videmera.
Citera
2023-11-14, 11:32
Medlem
Citat:

Jag kan inte rätta dig, vad jag kommer ihåg, så framkom det i tråden att gården var ute till försäljning en tid efter att JJ hamnat i finkan.

Har du läst något på Hemnet eller annat ställe att Js pappa höll på att avveckla gården
långt innan mordet och att den var ute till försäljning innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in